handdator

Visa fullständig version : Ont i handleder efter att ha tränat dem


Aeis
2010-09-28, 10:15
Utförande:
Tar en stång med vikter så att jag orkar göra 12 repetitioner.
Sätter mig på en bänk och lägger underarmarna parallellt ovanpå benen.
Viker ner handlederna och rullar ut stången lite ut med fingrarna. Sedan viker jag upp handlederna.
Repeterar ca 12 gånger.
Typ såhär: http://www.youtube.com/watch?v=3OUCYlz4WQs

Jag har sedan länge inte kunnat göra armhävningar eller bänkpress med stång då jag får ont i handlederna. Men nu någon vecka efter att jag tränat dem så har jag problem att ens ta lite stöd på handleden.

Hur ska jag ta mig förbi detta problem utan att sluta träna handleder?

blondyz
2010-09-28, 10:52
Utförande:
Tar en stång med vikter så att jag orkar göra 12 repetitioner.
Sätter mig på en bänk och lägger underarmarna parallellt ovanpå benen.
Viker ner handlederna och rullar ut stången lite ut med fingrarna. Sedan viker jag upp handlederna.
Repeterar ca 12 gånger.
Typ såhär: http://www.youtube.com/watch?v=3OUCYlz4WQs

Jag har sedan länge inte kunnat göra armhävningar eller bänkpress med stång då jag får ont i handlederna. Men nu någon vecka efter att jag tränat dem så har jag problem att ens ta lite stöd på handleden.

Hur ska jag ta mig förbi detta problem utan att sluta träna handleder?

Låter som ett problem en del får, att det på något sätt skaver i handleden kan känslan beskrivas som under utförandet av övningen?

Det är viktigt att göra väldigt mjuka rörelser i denna övning för att undvika smärtor i handleden. Mitt råd är vila, blir det inte bättre testa voltaren alt. gå till din läkare.

Gurra med O
2010-09-28, 18:03
fick ont av den med i början med men det släppte efter ett tag ett tips är att inte häva på för höga vikter från början. vet inte vad du kör med idag för vikter dock.

börja med låga vikter och kör högre reps så de vänjer sig vid belastningen.

Seb74
2010-09-28, 18:20
Jag får ofta ont när jag stöder på handlederna till vardags, så jag kör mer nävarna då så ofta jag kan, för att slippa belasta något när det är 90 grader i handlederna.
Sen får man lugna sig lite med träningen när man märker det blir värre, tex bara köra underarmarna en gång i veckan och kanske dra in på ett set, eller spara något reps i varje set.

Aeis
2010-09-30, 14:29
Så mer reps med lägre vikter är det som gäller alltså.

Kan greppträning med gripper kanske hjälpa?