handdator

Visa fullständig version : Hur såg Sverige ut 1988?


Larsson92
2010-09-28, 08:03
Tjena,
Jag undrar hur Sverige såg ut 1988, hur såg det ut socialt, utvecklingen och ekonomiskt? :)

Mvh

Eddie Vedder
2010-09-28, 08:09
Är det samhällskunskap eller historia du ska skriva arbetet i?:)

Scratch89
2010-09-28, 08:27
Grådassiga frisyrer och fula kläder.

Kurash
2010-09-28, 08:29
Jag var 10, hade WCT-byxor och synth-tofs.

Trance
2010-09-28, 08:30
Är det samhällskunskap eller historia du ska skriva arbetet i?:)

Jag tycker det är väldigt oartigt att anta att han vill ha hjälp med läxan. Det är helt normalt att en 18-årig grabb helt plötsligt får för sig att man vill veta mer om den sociala och ekonomiska utvecklingen år 1988.

Chaaarles
2010-09-28, 08:31
http://www.bokus.com/bok/9789173744218/det-sociala-landskapet-en-sociologisk-beskrivning-av-sverige-fran-1950-talet-till-borjan-av-2000-talet/

Läs den så får du ett helt okej svar på dina frågor.

Nitrometan
2010-09-28, 08:33
Filip Hammar och Fredrik Wikingsson har skrivit en bok på ämnet.

http://www.bokus.com/bok/9789174130041/tva-notcreme-och-en-moviebox-hisnande-generaliseringar-om-var-uppvaxt-i-ddr-sverige/

hultman
2010-09-28, 08:35
Det var trevligt, skumpan flödade och fyllan utvecklades. Eller det kanske var förra helgen hos Larsson92.

DanielF
2010-09-28, 08:56
Här är lite siffror
http://www.wolframalpha.com/input/?i=sweden+1988

Wille005
2010-09-28, 09:46
Jag föddes!! Heja 1988!!

z_bumbi
2010-09-28, 10:01
Grådassiga frisyrer och fula kläder.

dvs ingen större skillnad mot hur det ser ut idag.

Vi hade något som kallades för LP-skivor och grammofoner där ljudet överfördes analogt via en nål, de kostade (det skulle ju handla om ekonomi) ungefär ett halvt barnbidrag per ny skiva och man köpte dem i särskilda affärer.

Stoltz
2010-09-28, 10:08
Det var trevligt, skumpan flödade och fyllan utvecklades. Eller det kanske var förra helgen hos Larsson92.

Vaskades det mycket 88?

ARMSTARK
2010-09-28, 10:18
Ingen hade dator hemma.
Internet fanns inte.
Inga tjejer använde BH.
Alla tjejer badade topless.

Det var väl de riktigt stora sakerna, sen var det statsministermord och börskrash å lite sånt. Runt 1988 dvs.

Gober
2010-09-28, 10:29
http://solstollarna.se/bilder/skivor/solstollarna21.jpg

Pjotor
2010-09-28, 10:37
http://sv.wikipedia.org/wiki/1988
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-%C3%A5ret_1988

Övriga saker får du gräva fram själv...

pragmatist
2010-09-28, 10:37
Vaskades det mycket 88?

Svenska banker var i full färd med att vaska enorma summor i en jättelik fastighetsbubbla i London om det räknas.

mangs
2010-09-28, 10:56
Allt som är kapitalförstörande räknas väl?

Det är intressant hur samhället har ändrats på dessa åren. Idag fläker folk ut sig nästintill nakna på nätet etc medan då flashade så gott som alla vad de hade på stranden.

Crocker
2010-09-28, 10:57
Kreditkris?

Hemi
2010-09-28, 11:24
ARMSTARK skrev:
Ingen hade dator hemma.
Internet fanns inte.
Inga tjejer använde BH.
Alla tjejer badade topless.
/ARMSTARK

Vic 20 hade en del hemma,

Commondore 64, ganska många,

Amigan kom nång gång då,

Jag minns inte när och hur men man kunde koppla upp sig mot nåt slags internet och databaser genom telejacket vill jag minnas. Vad man gjorde med det minns jag inte.

Inom serietecknandet och punken fannns sedan 70-talet ett slags pappersinternet i form a fanzines, en undergroundrörelse som knöt kontakter. Det mesta som som förekom i de fanzinen hade väckt ramaskri i dag. Fast den verksamheten började dö ut 88.

Resten kanske stämmer :)

pragmatist
2010-09-28, 11:39
ARMSTARK skrev:
Ingen hade dator hemma.
Internet fanns inte.
Inga tjejer använde BH.
Alla tjejer badade topless.
/ARMSTARK

Vic 20 hade en del hemma,

Commondore 64, ganska många,

Amigan kom nång gång då,

Jag minns inte när och hur men man kunde koppla upp sig mot nåt slags internet och databaser genom telejacket vill jag minnas. Vad man gjorde med det minns jag inte.

Inom serietecknandet och punken fannns sedan 70-talet ett slags pappersinternet i form a fanzines, en undergroundrörelse som knöt kontakter. Det mesta som som förekom i de fanzinen hade väckt ramaskri i dag. Fast den verksamheten började dö ut 88.

Resten kanske stämmer :)

Det fanns många databaser och BBS:er man kunde koppla upp sig direkt emot via modem. De påminde en hel del om de webforum vi har idag.

Amigan kom 1985. 1988 hade jag fem datorer - en Amiga, en Mac, en Apple II, en Commodore 128 och en Texas Instruments TI99/4A. *flex*

thenut
2010-09-28, 11:41
Började min programmeringsbana med Amiga Basic på min Amiga 500 :P
Berlinmuren stod fortfarande upp...
Man mådde fortfarande braefter Sveriges vm-guld i hockey från året innan...
Lyssnade på Manowar, Hellloween och Metallica och tänkte "Hårdare än så här kan det inte bli!!"

:)

Hemi
2010-09-28, 12:10
En sak jag saknar är generationen som var född runt sekelskiftet och kunde berätta med egna ord om det tidiga 1900-talet, om hur Stockholm byggdes om, om lantbruket förr och småbönderna, de finns inte längre och sånt får man läsa om i böcker eller på internet i dag.

Psychological
2010-09-28, 12:21
Småföretagarna hade det väl rätt bra runt 84/ 89 om jag ser till min far .... Vi hade det väldigt gott ställt men när 90 talet kom så blev det bara pannkaka av allt ihop.. Då föll ekonomin i botten

Nitrometan
2010-09-28, 12:26
Pontiak Johansson minns 80-talet.

-CuuJ0LnEAk

hejhopp79
2010-09-28, 12:58
Fula frisyrer, awesome music (metal) och.....ja typ

Hemi
2010-09-28, 13:07
Bodde en period i Stockholm då,

Globen höll på att byggas, konserter hölls på Isstadion främst. Inga ställen var öppna till 3, 4, 5 på natten, vid 11-12 var det i stort det dött. Interna fester med inbjudan som man fick försöka få tag på fanns, sent, vissa svartklubbar. Ultrahuset brann, postpunkarna och nypunx höll till på Pinkruset, hunddagiset, och Gula villan mm, rockers på cityhallen på drottninggatan, mfl ställen blandade ungdomar, punx, rockers och skinheads höll till på Tre backar, Kaos i gamla stan, m fl ställen, helikopterplatan och östra uppgången till gamla stan. Livemusiken var stor, klädsen var inte så viktig nånstans i världen enligt min erfarenhet, nu är det snobbigare och proprare. Det byggdes en hel del, inomhuscentrum tog form, snyggades till. Jobb var lätt att få, vissa institutioner har skärpts som soc och försäkringskassan sedan dess men även i viss mån försämrats i funktion. Inga vad jag minns bitchade om kultur och vems det var och hur, det ansågs töntigt. Förortsungdomar hängde på T-centralen där punkarna höll till innan. Kommunaltrafiken snyggades sakta till. Innan kunde pendeltågen och t-banevagnarna vara så nedsprejade att grundfärgen inte syntes nånstans på hela tåget. Fryshuset låg på norra sidan om vattnet där vissa konserter hölls.
vad disco/synth gängen höll till har jag ingen aning om. Jobbade själv i byggbranchen. Min korta period då i Sthlm, sen adjöss igen. Det är min bild av stan, nu är jag en främling, vilken afghan som helst är mer svensk än jag.

Kwon
2010-09-28, 13:27
"Ingen hade dator hemma 1988"????

Jag hade en C64 under tidiga 80-talet (1982), och innan dess lirade vi Spectrum 16k med "vanlig" bandare och ZX81:an!

När Amigan släpptes 1987 skaffade man ju självklart en sån! Jag var inte ensam kan jag säga! :D

Det var en hel del som hade datorer 1988!

Ni minns väl GEOS 1986?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Geos_C64.jpg

Osten80
2010-09-28, 13:58
Det mesta var bättre år 1988, men den största nyheten var att jag fick min första gitarr, som jag förresten fortfarande har kvar och spelar på så gott som dagligen.

Hemi
2010-09-28, 14:05
"Gamandet" med mängder av kasettspel hemma med polare började väl sisådär 81-82, om man räknar bort pingpongspelen innan men, man använde ju ju en vanlig TV med kanonljus så de gick inte att sitta så länge innan ögonen blödde.

Kungsan 80-tal icke att förglömma, men våldsamma kravaller 30e november 91 stängde kungsan de senare 30e november och mer poliser höll koll så det var inte som innan. Jag tror att trots att demonstartioner fanns innan var det där spiken i kistan sattes, bitchandet med alla efterföljande rasse/ickerasse cirklar började där.

130kg finsk sisu
2010-09-28, 14:07
Jag är fullt övertygad om att det var bättre 1988 än 2010. Dock var 1904 ännu bättre än 1988 och 1563 var bättre ännu bättre än 1904.

Kwon
2010-09-28, 14:09
Bring back the 60's...

No not the 1960's but the 1360's ;)

Osten80
2010-09-28, 14:17
Jag är fullt övertygad om att det var bättre 1988 än 2010. Dock var 1904 ännu bättre än 1988 och 1563 var bättre ännu bättre än 1904.

Jag brukar vara ganska ensam om att ogilla och till och med hata nutiden starkt, och att nästan alltid tycka att det var bättre förr, men du tar nog priset. :D

pragmatist
2010-09-28, 14:55
Jag är inte helt övertygad om att människor i Sverige lever bättre (lyckligare) liv idag än de gjorde 1988 när det kommer till kritan, men att det är bättre i ett globalt perspektiv tycker jag inte man kan betvivla. Det finns mycket kvar att göra förstås men fler människor lever längre och bättre liv idag än någonsin förut. Tyvärr finns en tendens att fokusera det som blir sämre och glömma det som blir bättre, antagligen eftersom man vänjer sig så snabbt vid framsteg.

dupper
2010-09-28, 15:02
Jag är fullt övertygad om att det var bättre 1988 än 2010. Dock var 1904 ännu bättre än 1988 och 1563 var bättre ännu bättre än 1904.

Vad var bättre?

C.E.J.
2010-09-28, 15:07
Gråsosseland på den tiden. Datorer och särskilt bärbara såna kostade multum. Data- och tv-spelen sög. Internet fanns inte. Mobiltelefoner sög. Fanns nog inte lika mycket internationell mat i Sverige då. Det fanns två eller kanske tre tv-kanaler. Sämre utbud av godis/snacks. Kort och gott, allt var sämre.

edit: Sverigedemokraterna bildades (och det var dåligt).

supercharge
2010-09-28, 15:08
Jag är fullt övertygad om att det var bättre 1988 än 2010. Dock var 1904 ännu bättre än 1988 och 1563 var bättre ännu bättre än 1904.

Ja 1563 var fantastiskt det minns jag som igår.

Kwon
2010-09-28, 15:10
Vi hade BBS:er då så vi behövde inte Internet! :D

Vi hade underbara spel och en underbar demo-scen!

o38fRA4_wzI
Rmp4bVqRJwg
vT38W7YF_sg
yJQaVcl9xz8
SVCBDtyd2DY

Larsson92
2010-09-28, 15:12
Det var trevligt, skumpan flödade och fyllan utvecklades. Eller det kanske var förra helgen hos Larsson92.

Men vilket jävla tugg det blev helt plötsligt, tro fan att det är läxa.. Jag skiter väl i hur stenåldersmänniskan levde men det finns inte allt för mycket info om tråkigt Sverige under 1988 *gah!*
Förövrigt så är det Samhällskunskap :)

Kwon
2010-09-28, 15:14
Underbart spel från 1984 (ett av mina favoriter)
9fT-zK_Kvzc

Det bästa var att man kunde vänta 15 minuter på att spelen skulle ladda klart och sen få ett Load Error. :D

dupper
2010-09-28, 15:16
Men vilket jävla tugg det blev helt plötsligt, tro fan att det är läxa.. Jag skiter väl i hur stenåldersmänniskan levde men det finns inte allt för mycket info om tråkigt Sverige under 1988 *gah!*
Förövrigt så är det Samhällskunskap :)

Gå till ett bibliotek. Tror nog att det är aningen bättre än ett forum som handlar om träning.

supercharge
2010-09-28, 15:26
Jag är inte helt övertygad om att människor i Sverige lever bättre (lyckligare) liv idag än de gjorde 1988 när det kommer till kritan, men att det är bättre i ett globalt perspektiv tycker jag inte man kan betvivla. Det finns mycket kvar att göra förstås men fler människor lever längre och bättre liv idag än någonsin förut. Tyvärr finns en tendens att fokusera det som blir sämre och glömma det som blir bättre, antagligen eftersom man vänjer sig så snabbt vid framsteg.

Man skulle nog bli smått frustrerad ganska snabbt om man flyttade tillbaka kan man nog säga. Inga mobiltelefoner, inget internet och risig liten tjock-tv när inte ens Tv4 kommit. Vad fan gjorde folk egentligen?

Och så skulle man självklart störa sig på kompisar som skulle skryta om sitt nya nya fantastiska Nintendo 8-bitar och på korkade politiker som fortfarande kör sin korkade devalveringspolitik som kommer krascha totalt om ett par år. Rwanda som senare Bill Clinton och FN kommer skita totalt i. Det faktum att det fortfarande står en mur rakt igenom Tyskland som idioterna smällt upp och att helvetesstaten Sovjet och DDR fortfarande existerar så man inte kan resa hur man vill som nu i Europa. Att David Hasselhoff är fortfarande är het och kan få en musikhit.

Det enda positiva är väl att Freddie Mercury fortfarande lever men det ändras ju rätt snart. Nej det var nog inte bättre förr. Och fantastiskt ful var klädstilen också. För att inte tala om kvinnornas underlivsfrisyr, eller snarare frånvaro av sådan.

Osten80
2010-09-28, 15:38
Jag är inte helt övertygad om att människor i Sverige lever bättre (lyckligare) liv idag än de gjorde 1988 när det kommer till kritan, men att det är bättre i ett globalt perspektiv tycker jag inte man kan betvivla. Det finns mycket kvar att göra förstås men fler människor lever längre och bättre liv idag än någonsin förut. Tyvärr finns en tendens att fokusera det som blir sämre och glömma det som blir bättre, antagligen eftersom man vänjer sig så snabbt vid framsteg.

Att vi i Sverige mår mycket, mycket sämre än 1988 är jag inte längre ens det minsta tveksam om.
Min personliga åsikt är att när väl en ok grundnivå, som tex bostad, arbete och mat har uppnåtts, är det vad vi behöver, inte mycket mer än så.
Jag menar att vi lever i en illusion, eller masspsykos om du så vill, när vi tror att välmående hänger på materiella ting, eller att vi tror att vår överlevnad och vårt välmående är beroende av att ständigt sträva framåt, så snabbt det bara går (ju snabbare, desto bättre) och aldrig stagnera och nöja oss med det vi har (en dödssynd i vår tid!).
Det förvärras givetvis av att de ekonomiska system vi lever efter bygger på att vi inte får göra just det, att stagnera alltså.
Vi har för länge sedan passerat den grundnivån, medan andra länder har mycket att vinna på att ta sig upp till den.
När den väl är nådd har jag mycket svårt att se att överflödet, stressen och teknologi-hetsen är något annat än negativ som helhet. Positiva inslag finns naturligtvis, men helhetsbilden är negativ, starkt negativ.
Själv tror jag att vi i Sverige hade vår bästa tid ungefär mellan 1950-1980.
Efter det har det gått stadigt neråt för våra psyken, och det senaste decenniet i en takt som är direkt hälsovådlig och förödande.

C.E.J.
2010-09-28, 15:49
En annan sak som sög 1988 var att eftersom internet inte fanns så kunde man inte betala räkningarna elektroniskt. KAN NI FATTA!!! Vilket jävla strul alltså, varje månad åka ner till nåt kontor och betala räkningar. Eller skicka räkningarna (med vanligt post!) till sin bank som mot en avgift tar hand om dem. Avskyvärt.

Men jag undrar också vad fan man gjorde på den tiden. När man pluggat eller jobbat klart för dagen, satt man med sin frimärkssamling eller vad?

supercharge
2010-09-28, 16:07
En annan sak som sög 1988 var att eftersom internet inte fanns så kunde man inte betala räkningarna elektroniskt. KAN NI FATTA!!! Vilket jävla strul alltså, varje månad åka ner till nåt kontor och betala räkningar. Eller skicka räkningarna (med vanligt post!) till sin bank som mot en avgift tar hand om dem. Avskyvärt.

Ja verkligen, oförskämt bökigt.

[QUOTE=C.E.J.;4613220]
Men jag undrar också vad fan man gjorde på den tiden. När man pluggat eller jobbat klart för dagen, satt man med sin frimärkssamling eller vad?

Tja du kunde ju alltid titta på ettan, eller tvåan. Fyran fans som bekant inte och trean hade just kommit så det var det ju långt ifrån alla som hade.

Läsa en bok eller lyssna på radio. Good times.

Osten80
2010-09-28, 16:21
En annan sak som sög 1988 var att eftersom internet inte fanns så kunde man inte betala räkningarna elektroniskt. KAN NI FATTA!!! Vilket jävla strul alltså, varje månad åka ner till nåt kontor och betala räkningar. Eller skicka räkningarna (med vanligt post!) till sin bank som mot en avgift tar hand om dem. Avskyvärt.

Men jag undrar också vad fan man gjorde på den tiden. När man pluggat eller jobbat klart för dagen, satt man med sin frimärkssamling eller vad?

Jag har en kompis som fortfarande inte betalar sina räkningar på nätet. Han skickar de med post på det gamla hederliga sättet. Inte är det ett jätteproblem för honom.
Genomgående för de tekniska innovationer vi idag tar för givet (tex internet och mobil) är att de utvecklas till behov, falska och skapade behov, som man absolut klarar sig alldeles utmärkt utan.
Innan internet kollade folk på tv, lyssnade på radio, umgicks med varandra, läste böcker, skötte hushållet, tränade osv. Det finns ju hur mycket som helst att göra, även om du plockar bort internet.
Att du tror (om du nu tror det på riktigt) att världen blir innehållslös bara för att internet inte finns är ett tydligt talande tecken på att ditt tanke och -vanemönster har blivit ganska skadat av att ha blivit utsatt för massiva mängder intryck, under lång tid, under en stor del av dygnet, varje dygn. Information och intryck i mängder som är direkt ohälsosamma.
En form av uppmärksamhetsstörning som är väldigt lik det vi idag kallar för ADHD. Jag skulle vilja hävda att de flesta människor nuförtiden har någon form av uppmärksamhetsstörning, som defintivt inte är hälsosam och som är en direkt konsekvens av ett vanemönster som är självskapat och som innebär att hjärnan aldrig får vila ordentligt. Att hjärnan aldrig får vila ordentligt kan föra (och gör det oftast) med sig konsekvenser som de flesta känner till, men ändå skiter i, för att man är så van att leva så här och har glömt att det finns något annat sätt, eller att man inte skulle klara av att välja en annan livsstil.
Olika stressymptom som tex magproblem, sömnbesvär, ångest, depression, hyperaktivitet osv. Ytterst allvarliga saker, som teknologin och särskilt internet är ansvarigt för.

Arf Pingvin
2010-09-28, 16:21
Men sluta säga att internet inte fanns! World Wide Web, surfa hemsidor via http fanns inte. Men internet fanns redan då. Herregud, ska man behöva bli förbannad på en tisdag!

*gah!* nerd rage!

Kwon
2010-09-28, 16:25
Jag ringde upp olika BBS:er och hade diskurs med olika personer, och folk ringde upp min egen BBS som dök upp lite senare, den hette KGB.

Hände ofta också att man lutade sig bakåt i fåtöljen och lyssnade på skivor.

Hemi
2010-09-28, 16:29
Vissa brukar säga att svenskar är konflikträdda och det skulle vara en orsak till Sveriges framgångar och jämför sen med Afrika t ex , ja jag pratar inte om krig nu utan vardagliga konflikter. Andra länder där de tar konflikter t ex USA, bra exempel, är väl inte underutvecklat. Svenskarna har blivit lite tamare, struttiga och stroppiga i dag, på gott och ont, men så ser jag det utifrån också.

Yes
2010-09-28, 16:30
Mobiltelefonerna på den tiden var mycket bättre:
http://www.retrowow.co.uk/retro_collectibles/80s/NEC_9A.jpg

Potatiskillen
2010-09-28, 16:31
Alla lirade nog NES och Master System var påväg in i Sverige för att "dominera". Sedan så tror jag att alla började hyra filmer.

Jag är dock född 1987, så jag "minns" dessa händelser ;)

Yes
2010-09-28, 16:32
Mr. Olympia var mycket svartare:
http://bb.emonet.jp/images/LeeHaney001.jpg

Potatiskillen
2010-09-28, 16:42
Att titta på filmer år 1988 var säkert något makalöst, framförallt om man hade en VHS.

PS: John Holmes dog 1988, någon som minns det?

Kwon
2010-09-28, 16:47
Jag tittade på BETAMAX-filmer en hel del under slutet av 70-talet/början på 80-talet. Kanske har dessa filmer bidragit till hur man blev?

Vem minns inte denna klassiker från 1972?

Bäst är ju kommentaren runt 00:20 "I'LL SAY!"

Red Dead Redemption med en touch av Streetfighter
YZVSGTRtfaM

Tyska versionen
8Lst7mfYg_o

Hemi
2010-09-28, 17:07
Vissa hade ett gäng kanaler, de kopierade över från "Filmnet" till de som inte hade. Tågluffurna genom Europa var väl fortfarande populära, finns det kvar? Och, man såg inte många öststatsbor, nånstans, men de började ändå komma lite långsamt, runt -88.

C.E.J.
2010-09-28, 17:16
Genomgående för de tekniska innovationer vi idag tar för givet (tex internet och mobil) är att de utvecklas till behov, falska och skapade behov, som man absolut klarar sig alldeles utmärkt utan.

Kan inte det sägas om väldigt många behov? Sisu talade om 1563, då fanns det färre skapade behov än det fanns 1988.

Innan internet kollade folk på tv, lyssnade på radio, umgicks med varandra, läste böcker, skötte hushållet, tränade osv. Det finns ju hur mycket som helst att göra, även om du plockar bort internet.

Allt det där gör folk än idag, men bättre och effektivare än 1988; tv är bättre (både innehåll bild; visst, Big Brother o dyl är inga höjdarprogram, men det är fritt fram att välja bort sånt), radio är väl som det alltid har varit. Vad gäller böcker tycker jag personligen att bokläsare är bättre, man kan sätta upp dem ungefär som en tv och sitta mycket ledigare och läsa. Hushållsgörat kommer bli mer automatiserat, så att folk kan göra det de tycker är kul istället för att städa.

En klar fördel idag är mobiltelefonerna. Det är lättare att få tag på folk för vilket syfte det nu må vara; kom någon bort från gruppen när det var utflykt år 1988 så fick man hoppas att ungen kunde reda sig själv, idag har de flesta barn mobiltelefoner och lärarna har deras nummer.


Att du tror (om du nu tror det på riktigt) att världen blir innehållslös bara för att internet inte finns är ett tydligt talande tecken på att ditt tanke och -vanemönster har blivit ganska skadat av att ha blivit utsatt för massiva mängder intryck, under lång tid, under en stor del av dygnet, varje dygn. Information och intryck i mängder som är direkt ohälsosamma.
En form av uppmärksamhetsstörning som är väldigt lik det vi idag kallar för ADHD. Jag skulle vilja hävda att de flesta människor nuförtiden har någon form av uppmärksamhetsstörning, som defintivt inte är hälsosam och som är en direkt konsekvens av ett vanemönster som är självskapat och som innebär att hjärnan aldrig får vila ordentligt. Att hjärnan aldrig får vila ordentligt kan föra (och gör det oftast) med sig konsekvenser som de flesta känner till, men ändå skiter i, för att man är så van att leva så här och har glömt att det finns något annat sätt, eller att man inte skulle klara av att välja en annan livsstil.
Olika stressymptom som tex magproblem, sömnbesvär, ångest, depression, hyperaktivitet osv. Ytterst allvarliga saker, som teknologin och särskilt internet är ansvarigt för.

Källa på det?(tm) Om än kanske inte i samma utsträckning så tycker jag som du att mycket har gått för långt, eller vad man ska säga. Därifrån är det dock ett stort hopp till att säga att allt som har gått för långt dessutom orsakar en massa skador som, som jag tolkar vad du skriver, överväger det positiva med den tekniska utvecklingen. En del (inkl du och jag kanske) anpassar sig inte lika bra, men de flesta anpassar sig utan problem. Jag tycker att det du säger är närmast domedagsprofetia och något som man hört vid varenda större tekniska utveckling, och att "nej, det är annorlunda den här gången!" Jag förstår inte varför folk köper hörlurar till sin iPod som effektivt stänger ute allt ljud från omgivningen, men om det är vad folk vill, så kör på.

Särskilt farligt blir det när man börjar tala om att lagstifta om begränsningar i vad man anser har gått för långt, vilket är vad vänsterpartierna (och kd) till högre eller lägre grad gör. Att vurma för kollektivtrafik på bekostnad av dem som vill åka bil är ett exempel.

Hemi
2010-09-28, 18:15
Finns en viss skildnad mellan bensinkrisen 1974, generation X och generation Y.

Innan bensinkrisen arbetade en i familjen, efter krisen blev oljan så dyr att Plymoyth ´Cuda mfl superbilar från USA försvann eller stramades åt. Villaoljan blev så dyr att man fick dubbelarbeta och barnen började på fritids och dagis.

Under första halvan av 80-talet var i allfall jag och mina polare ute jämt, har ni undrat varför det står övergivna hockeyrinkar över hela landet om de inte rivits ned tom. Jag spelade på dem, nästan varenda dag.

Generation Y skjutsas till profissionella anläggningar av föäldrarna om de ids, annars hamnar de framför datorn. Så ser det i alla fall ut i mina hemtrakter men jag tror inte skildnaden är så stor i Sverige, kaqnske, jag vet inte.

Tilläggas kan att Sverige är det överlägset mest digital-tillitande landet jag känner till. Det är inte klokt och jag borde själv sluta upp med forumandet nu.

Osten80
2010-09-28, 18:41
Kan inte det sägas om väldigt många behov? Sisu talade om 1563, då fanns det färre skapade behov än det fanns 1988.


Visst är det så, absolut, och jag menar att det finns en gräns för vad hjärnan klarar att ta in, och att den gränsen sedan länge är passerad. 1988 var vi mer påverkade än 1563, och 2010 är vi ännu mer påverkade än år 1988.
Fast för att jämföra med Sisu's 1563, tror jag att det är som jag skrev i en tidigare post, att grundnivån var bättre runt 1970 än den var 1563, dvs att möjligheten att få basbehoven tillfredställda var mycket bättre än på 1500-talet.
Ytterst få människor svalt ihjäl under 70-talet i Sverige, något som inte var speciellt ovanligt tex år 1563, men att den negativa påverkan dagens samhälle, någon gång efter 1970, har på människans psyke, har börjat att föra oss tillbaka, inte framåt. Jag menar helt enkelt att toppen är nådd och att det nu är nerförsbacke, fast det är en nerförsbacke fylld med andra problem än vi historiskt sett har varit med om, dvs, inte svält, polio osv.
Dåtidens epidemier och sjukdomar som TBC, undernäring, Polio och andra hemskheter har vi lyckats få bukt med, men i stället har vi själva skapat andra epidemier som är minst lika allvarliga, främst i form av psykiska problem, men även problem som fetma och andra livsstilssjukdomar.

Allt det där gör folk än idag, men bättre och effektivare än 1988; tv är bättre (både innehåll bild; visst, Big Brother o dyl är inga höjdarprogram, men det är fritt fram att välja bort sånt), radio är väl som det alltid har varit. Vad gäller böcker tycker jag personligen att bokläsare är bättre, man kan sätta upp dem ungefär som en tv och sitta mycket ledigare och läsa. Hushållsgörat kommer bli mer automatiserat, så att folk kan göra det de tycker är kul istället för att städa.

En klar fördel idag är mobiltelefonerna. Det är lättare att få tag på folk för vilket syfte det nu må vara; kom någon bort från gruppen när det var utflykt år 1988 så fick man hoppas att ungen kunde reda sig själv, idag har de flesta barn mobiltelefoner och lärarna har deras nummer.


Du missar min poäng här. Jag menar att det du listar som fördelar i själva verket är nackdelar, i det stora hela.
Min poäng är att bara för att något har en, i ögonblicket, fördel, tex möjligheten att hitta ett tv-program du verkligen gillar, eller att få tag på någon genom mobilen, betyder det inte att helhetsbilden är positiv.
Det är inte frågan om huruvida kvaliteten på tv-programmen är bättre nu än för 20 år sedan, eller att det är lättare att få tag på folk tack vare mobiltelefonin. I själva verket menar jag precis tvärtom. Att ha få valmöjligheter när det gäller tv-kanaler är enklare för hjärnan att hålla reda på. Att inte kunna nå alla med mobilen, eller själv kunna bli nådd är också enklare för hjärnan.
Idag blir många arga när andra människor inte svarar i sina mobiler eller när de inte svarar på sms inom tio minuter, just för att de är mobiler, och att det är "meningen" att man ska ha dem med sig och vara anträffbar, under nästan varenda minut under dagen. Innan mobilens tid, när du inte fick tag i någon, var det ingen panik, man blev inte förbannad.
Om personen inte svarade, så var den inte hemma eller kunde inte svara för tillfället. No biggie, man försökte igen lite senare. Man var van att göra så, och man lät inte hjärnan spinna iväg när folk inte var anträffbara. Den vanan fanns helt enkelt inte.
Poängen är att även om du ser en omedelbar "fördel" i att kunna nå folk när helst du vill, blir det i helhetsbilden negativt, pga att du måste ockupera och aktivera hjärnan med att dels vänja dig vid att folk SKA svara, och om de inte gör det så drar stressen igång, och dels måste du själv vara nåbar när helst folk vill nå dig.
Du är aldrig riktigt ifred, och även om du inte är medveten om det är du omedvetet på alerten pga att det numera nästan är ett krav på att du SKA vara nåbar, jämt. Om man sedan lägger till Facebook, mail, forum, im, har i alla fall inte jag svårt att se att det blir för mycket.

Källa på det?(tm) Om än kanske inte i samma utsträckning så tycker jag som du att mycket har gått för långt, eller vad man ska säga. Därifrån är det dock ett stort hopp till att säga att allt som har gått för långt dessutom orsakar en massa skador som, som jag tolkar vad du skriver, överväger det positiva med den tekniska utvecklingen. En del (inkl du och jag kanske) anpassar sig inte lika bra, men de flesta anpassar sig utan problem. Jag tycker att det du säger är närmast domedagsprofetia och något som man hört vid varenda större tekniska utveckling, och att "nej, det är annorlunda den här gången!" Jag förstår inte varför folk köper hörlurar till sin iPod som effektivt stänger ute allt ljud från omgivningen, men om det är vad folk vill, så kör på.

Särskilt farligt blir det när man börjar tala om att lagstifta om begränsningar i vad man anser har gått för långt, vilket är vad vänsterpartierna (och kd) till högre eller lägre grad gör. Att vurma för kollektivtrafik på bekostnad av dem som vill åka bil är ett exempel.

Orka borka med källor, du får lita till min vishet. ;)
Jag har enorma problem med att anpassa mig, och har nu bestämt att jag inte heller kommer att försöka göra det längre, utan i stället försöka plocka bort så mycket jag kan av de här sakerna ur mitt liv.
Något annat är inte hållbart, för mig. Jag, personligen, har allt att vinna på att trappa ner och ta bort saker som jag inte behöver och som distraherar mig.
Jag håller definitvt inte med dig om att de flesta anpassar sig utan problem, tvärtom, jag menar att de flesta har problem med det här, men förstås i varierande grad. Alla ligger inte i fosterställning och vill dö, eller får utbrott á la falling down när det till slut rinner över, men nästan varenda människa jag träffar är ganska kraftigt negativt påverkad, och skulle utan tvekan vara lugnare, fridfullare och mindre stressad utan de där extra belastningarna.
Du får gärna kalla det jag skriver för domedagsprofetia, då jag själv tycker att det är ganska passande. I mina ögon ser det becksvart ut för oss människor. Vi håller att ta kål på våra egna psyken, men jobbar stenhårt för att lura oss själva att det i stället kallas utveckling.
Det har låtit så förr, men aldrig tidigare har så mycket hänt på så kort tid, och de tidigare tekniska utvecklingarnas nackdelar försvinner inte, de följer med som en addition till det nya. Det blir kaka på kaka på kaka, där hela mitt resonemang egentligen går ut på att det är lättare att orientera sig om det är två kakor man behöver hålla reda på, inte tjugosju.

Lagstiftningar är jag inte heller någon större vän av. För det första av ren princip, då det inte finns någon anledning att tro att politiker och myndigheter är experter på att dra slutsatser om hur ett liv ska levas eller vad som är bra eller dåligt för människan.
Tvärtom, politiker och myndigheter är ofta exceptionellt dåliga på sådana bedömningar och beslut.
För det andra tror jag inte på den typen av lagar, då folk överlag inte är speciellt intresserade av att följa dem, speciellt inte om det gäller nya förbud mot saker som funnits ett tag och alldeles nyss varit tillåtna.

Jag gillar den här videon om valmöjligheter. Förutom att den passar utmärkt till ditt exempel att ett högre antal tvkanaler skulle vara bättre, kan du även applicera den på inte bara det vi har pratat om, utan även på resten av de tekniska uppfinningar vi numera har.
Lägg sedan till stora livsval som tex val av yrke, skola, partner, bostadsort, bostadstyp, aktier, pensionssparande osv i all oändlighet. Jag har inte svårt att se att det är för mycket, för de allra flesta människor.

http://www.ted.com/talks/lang/eng/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html

Potatiskillen
2010-09-28, 23:36
Värst vad ni diskuterar vilt.

spoon
2010-09-28, 23:51
Under första halvan av 80-talet var i allfall jag och mina polare ute jämt, har ni undrat varför det står övergivna hockeyrinkar över hela landet om de inte rivits ned tom. Jag spelade på dem, nästan varenda dag.


Det här tycker jag stämmer väldigt bra med min bild. Sen anser jag också att tristess föder kreativitet. Stänger man av tv och internet så hittar man ju helt enkelt på nåt annat att göra. Inte sitter man och tittar rakt in i väggen.

Landström
2010-09-28, 23:52
So Far, So Good... So What!

...And Justice for All

Eddie Vedder
2010-09-29, 06:32
Jag håller med Osten80 så sanslöst mycket i allting att jag blir deprimerad. Så fruktansvärt mycket +1 på Osten80 i den här tråden. Tyvärr får jag väl säga.:(

Rahf
2010-09-29, 06:38
Jag håller med Osten80 så sanslöst mycket i allting att jag blir deprimerad. Så fruktansvärt mycket +1 på Osten80 i den här tråden. Tyvärr får jag väl säga.:(

Samma här, väldigt träffande analyser. Gött då att man själv har börjat gå i motsatt riktning :D.

För egen del ska jag dock säga att internet är en enorm bit grus i skon. Hur många finns det inte som blir kollriga ifall de inte får tillgång till internet på ett tag? Min rumskamrat blir asförbannad, riktigt uppretad och sur.

bb X
2010-09-29, 06:39
Tråd Låst

/Allan




Nee skojjar bara, intressant fråga faktiskt, fast jag bryr mig inte om ekonomin eller något, vill bara se hur Sverige såg ut då, bilder t.ex :)

thenut
2010-09-29, 07:46
Får väl sätta en -1 på Osten för att väga upp lite...

Jag tycker du låter enormt bitter och deprimerad, och om dina texter speglar din verklighet så hoppas jag verkligen att du har någon som du kan prata med.

Idag blir många arga när andra människor inte svarar i sina mobiler eller när de inte svarar på sms inom tio minuter, just för att de är mobiler, och att det är "meningen" att man ska ha dem med sig och vara anträffbar, under nästan varenda minut under dagen. Innan mobilens tid, när du inte fick tag i någon, var det ingen panik, man blev inte förbannad.
Om personen inte svarade, så var den inte hemma eller kunde inte svara för tillfället. No biggie, man försökte igen lite senare. Man var van att göra så, och man lät inte hjärnan spinna iväg när folk inte var anträffbara. Den vanan fanns helt enkelt inte.
Poängen är att även om du ser en omedelbar "fördel" i att kunna nå folk när helst du vill, blir det i helhetsbilden negativt, pga att du måste ockupera och aktivera hjärnan med att dels vänja dig vid att folk SKA svara, och om de inte gör det så drar stressen igång, och dels måste du själv vara nåbar när helst folk vill nå dig.
Du är aldrig riktigt ifred, och även om du inte är medveten om det är du omedvetet på alerten pga att det numera nästan är ett krav på att du SKA vara nåbar, jämt. Om man sedan lägger till Facebook, mail, forum, im, har i alla fall inte jag svårt att se att det blir för mycket.

Allvarligt, lär dig stänga av mobilen, datorn och tvn och bara ta det lugnt, det fungerar alldeles utmärkt även idag.

Rahf
2010-09-29, 08:05
Får väl sätta en -1 på Osten för att väga upp lite...

Jag tycker du låter enormt bitter och deprimerad, och om dina texter speglar din verklighet så hoppas jag verkligen att du har någon som du kan prata med.



Allvarligt, lär dig stänga av mobilen, datorn och tvn och bara ta det lugnt, det fungerar alldeles utmärkt även idag.

Fungerar väldigt dåligt för väldigt många människor.

Jag är obestämd som vanligt. Ser fördelar och nackdelar med allting, men så är jag inte speciellt brydd om valmöjligheter i vissa områden heller (bilar, mobiler etc). Däremot är jag rätt övertygad om att internet är en av de största bovarna i väldigt mycket nedstämdhet och bekymmer hos många.

Osten80
2010-09-29, 13:48
Får väl sätta en -1 på Osten för att väga upp lite...
Jag tycker du låter enormt bitter och deprimerad, och om dina texter speglar din verklighet så hoppas jag verkligen att du har någon som du kan prata med.


Om det är något som är sjukt, är det att man anses vara sjuk för att man tycker att världen är sjuk. De här problemen försvinner inte för att man har någon att prata med.

Allvarligt, lär dig stänga av mobilen, datorn och tvn och bara ta det lugnt, det fungerar alldeles utmärkt även idag.

Du har inte förstått någonting av det jag skrev, och jag orkar inte dra det en gång till.

feyin
2010-09-29, 13:56
Morsan och farsan hade i fått i uppdrag att skapa en ny Gud, av den dåvarande Guden. De väntade dock till 1991 innan de klämde ut mig.

C.E.J.
2010-09-29, 15:05
Du missar min poäng här. Jag menar att det du listar som fördelar i själva verket är nackdelar, i det stora hela.
Min poäng är att bara för att något har en, i ögonblicket, fördel, tex möjligheten att hitta ett tv-program du verkligen gillar, eller att få tag på någon genom mobilen, betyder det inte att helhetsbilden är positiv.
Det är inte frågan om huruvida kvaliteten på tv-programmen är bättre nu än för 20 år sedan, eller att det är lättare att få tag på folk tack vare mobiltelefonin. I själva verket menar jag precis tvärtom. Att ha få valmöjligheter när det gäller tv-kanaler är enklare för hjärnan att hålla reda på. Att inte kunna nå alla med mobilen, eller själv kunna bli nådd är också enklare för hjärnan.

Jag håller med dig i stort, finns inte så mycket att orda om. Det svåra ligger i att försöka göra allt detta själv, dvs man kan inte ensidigt bestämma sig för att bara kunna nås på fast telefon. Det är åtminstone min erfarenhet; säger jag till folk att jag inte kommer använda mobil/facebook/mail utan de får ringa, ja, då blir jag helt enkelt inte kontaktad, varför man (jag) faller tillbaka till elektroniken.


Idag blir många arga när andra människor inte svarar i sina mobiler eller när de inte svarar på sms inom tio minuter, just för att de är mobiler, och att det är "meningen" att man ska ha dem med sig och vara anträffbar, under nästan varenda minut under dagen.

Är det verkligen så? Jag säger inte att du hittar på eller nåt, men jag personligen har inte upplevt nåt liknande för mig själv eller nån jag känner. Ibland får man väl förklara att "jag hade mobilen avstängd" men i övrigt inga type A personality raseriutbrott.


Innan mobilens tid, när du inte fick tag i någon, var det ingen panik, man blev inte förbannad.
Om personen inte svarade, så var den inte hemma eller kunde inte svara för tillfället. No biggie, man försökte igen lite senare. Man var van att göra så, och man lät inte hjärnan spinna iväg när folk inte var anträffbara. Den vanan fanns helt enkelt inte.

Detta är jag skeptisk till. Jag kan acceptera det du säger om att ständig "kontaktbarhet" till helhetsbilden kan vara negativt, men att man förut inte ondgjorde sig över att man inte fick tag på någon tror jag inte på. Utöver borttappade barn på skolutflykter har vi tonårsbarnen som skulle vara hemma för två timmar sen - rånad/misshandlad/våldtagen, eller bara på någon efterfest? Löses enkelt med mobil, löses inte alls pre-mobileran (är man full, 17, och har skitkul är det inte prio 1 att ringa hem till mamma och uppdatera vart man går). Sen finns alla tänkbara affärsrelaterade situationer också.


Du är aldrig riktigt ifred, och även om du inte är medveten om det är du omedvetet på alerten pga att det numera nästan är ett krav på att du SKA vara nåbar, jämt. Om man sedan lägger till Facebook, mail, forum, im, har i alla fall inte jag svårt att se att det blir för mycket.

Och här håller jag inte med heller, även om jag återigen inte säger att du hittar på osv ;)


Sen tror jag det finns en "fara" i att romantisera hur det var förut, att få sig en uppfattning om att FÖRUT så engagerade man sig minsann i givande konversationer eller ägnade sig åt personlig utveckling. Det tror jag är bs, tvärtom är det nog så att folk även innan internet hade massa skitsaker som de lade sin tid på, istället för att göra nyttiga saker, ex plugga, lägga sig i tid så man är pigg på jobbet, träffa folk, engagera sig i föreningar, eller vad det nu må vara. VAD folk slösade sin tid på förut får forumets äldre personer berätta om, men att man slösade tid "förr", så måste det helt klart ha varit.

pragmatist
2010-09-29, 15:44
VAD folk slösade sin tid på förut får forumets äldre personer berätta om, men att man slösade tid "förr", så måste det helt klart ha varit.

Man slösade tid på nöjen som för det mesta var avsevärt sämre. Man såg tv-program som man egentligen inte tyckte om, spelade väldigt enfaldiga dataspel som man inte heller egentligen tyckte om, väntade på en massa saker (kollade på en klocka på tv i väntan på att programmet skull börja o.s.v.) eller stod och hängde i centrum och kollade på vilka som kom från tunnelbanan.

Inte f-n var man särskilt mycket mer kreativ eller spirituell i alla fall. :D

thenut
2010-09-29, 15:45
Om det är något som är sjukt, är det att man anses vara sjuk för att man tycker att världen är sjuk. De här problemen försvinner inte för att man har någon att prata med.

Nja, jag tycker det låter som (och det kan ju vara feltolkat av mig) att du ser den negativa sidan i princip i allting, även om det KAN vara positivt, det är den biten jag reagerade på.

Visst kan jag hålla med om att vissa saker i världen är sjuka, men det finns även en massa bra saker i den, det får man aldrig glömmma...


Du har inte förstått någonting av det jag skrev, och jag orkar inte dra det en gång till.

Det vore trevligt om du kunde göra det ändå, för jag har uppenbarligen missat något.

Vem tvingar dig (eller någon annan) att ha mobilen på 24/7, att konstant kolla facebook eller vad det nu gäller?

Vem blir arg när någon inte svarar på sin mobil? Allvarligt, jag har nog haft mobil i 12-13 år nu, och har ofta glömt att ladda den/ta med den/whatever, och jag har aldrig fått nån utskällning för det...

Eddie Vedder
2010-09-29, 15:56
Jag håller med pragmatist OCH Osten80. Det kanske är konstigt men min poäng är den att just det som pragmatist tar upp i sitt senaste inlägg är en anledningen till att vi mår sämre, just på grund av att vi har det "bättre". Allt förbättras ju jämt och ständigt men varför känner vi inte det och uppskattar det?

Jag får känslan av att många mår dåligt och att det finns någon form av dåligt samvete över själva känslan. Man "borde" ju må bra, "Vad ger mig rätten att må dåligt som har allt det här?" typ.

C.E.J.
2010-09-29, 16:39
Man slösade tid på nöjen som för det mesta var avsevärt sämre. Man såg tv-program som man egentligen inte tyckte om, spelade väldigt enfaldiga dataspel som man inte heller egentligen tyckte om, väntade på en massa saker (kollade på en klocka på tv i väntan på att programmet skull börja o.s.v.) eller stod och hängde i centrum och kollade på vilka som kom från tunnelbanan.

Inte f-n var man särskilt mycket mer kreativ eller spirituell i alla fall. :D

Hahaha precis vad jag eftersökte! :D


Jag håller med pragmatist OCH Osten80. Det kanske är konstigt men min poäng är den att just det som pragmatist tar upp i sitt senaste inlägg är en anledningen till att vi mår sämre, just på grund av att vi har det "bättre". Allt förbättras ju jämt och ständigt men varför känner vi inte det och uppskattar det?

Jag får känslan av att många mår dåligt och att det finns någon form av dåligt samvete över själva känslan. Man "borde" ju må bra, "Vad ger mig rätten att må dåligt som har allt det här?" typ.

Sure. Men då är det iaf bra att vi kan ha roligare när vi har tråkigt då. Hellre dega framför senaste Dexter än kolla på svt-klockan ;)

Eddie Vedder
2010-09-29, 16:46
Sure. Men då är det iaf bra att vi kan ha roligare när vi har tråkigt då. Hellre dega framför senaste Dexter än kolla på svt-klockan ;)

Det vete fan. När jag väl lämnar det här studentrummet och går till en lugn och fin plats med en bok mår jag fan så mycket bättre. Helst med telefonen avstängd. Det skulle bli någon sorts ransonering av telefonsamtal och internettid i världen. :D

panzerpig
2010-09-29, 17:25
+2 på Osten.
Är född 1975 och minns stora delar av 80-talet rätt bra :)
Pragmatist, vi visste ju inte att nöjena var "sämre" 1988.
1988 fanns det inget dataspel som var bättre än last ninja.
Jag citerar min bror och mig "det är så snygg grafik, ser verkligt ut!!!".
Grymt kul var det också, även om jag inte skulle uppskatta det om det kom idag.
ExftoivJ_EU

Rataxes
2010-09-29, 17:25
Jag vet inte hur det faktiskt ligger till med om folk mår sämre idag än förr, men om så är fallet känns det som om det borde finnas många andra mer troliga orsaker (mer jobbstress, mindre sömn, sämre kost, svårare att skapa sig en social identitet) - än att folk har drabbats av information overload.

Finns det något som allas hjärnor borde vara riktigt välanpassade till, så är det att filtrera information, då det är och alltid har varit en av hjärnans mest grundläggande problem att sortera ut relevant information från den kakafoni av sensoriska intryck som precis hela tiden bombarderar ens sinnen, jag ser inte att detta har förändrats med Internet eller med ökade kommunikationsmöjligheter i allmänhet.

Visst, inledningsvis är det alltid förvirrande att behöva ta hänsyn till nya informationsflöden och stressande när det upplevs överväldigande, men man anpassar sig, blir snabbare och mer effektiv på att söka information, samt bättre och bättre på att sålla bland informationen och göra prioriteringar ju bättre grepp om ämnet man bildar sig. Förr eller senare upptäcker man att det i den där till synes ändlösa bloggosfären så är det bara en eller två som konsekvent skriver intressanta saker som är värda att lägga tid på. Förr eller senare upptäcker man att alla fyrtioelva dagstidningar på nätet ändå bara skriver samma sak. Förr eller senare tappar det sin lyster att kolla Facebook 20 ggr i timmen och man går naturligt över till saker som man upplever mer givande. För de senaste generationerna som har växt upp med Internet tror jag förmågan att navigera ett sånt här enormt informationsflöde och sålla bort skräp bara blir mer och mer självklar och naturlig.

pragmatist
2010-09-29, 17:27
Jag håller med pragmatist OCH Osten80. Det kanske är konstigt men min poäng är den att just det som pragmatist tar upp i sitt senaste inlägg är en anledningen till att vi mår sämre, just på grund av att vi har det "bättre". Allt förbättras ju jämt och ständigt men varför känner vi inte det och uppskattar det?

Jag får känslan av att många mår dåligt och att det finns någon form av dåligt samvete över själva känslan. Man "borde" ju må bra, "Vad ger mig rätten att må dåligt som har allt det här?" typ.

Måste ju bara länka den här, för de som inte sett den:

8r1CZTLk-Gk

Kwon
2010-09-29, 17:40
Det var bättre förr!

T6Qs2t5oGWI