handdator

Visa fullständig version : Arbetsförmedlingen, help needed.


xarizma
2010-09-27, 20:51
En bekant vill att jag börjar jobba hos honom. MEN, han vill att jag söker jobb/jobbet eller typ kommer direkt från arbetsförmedlingen som Nystarsjobbsökande/arbetssökande. Ingen aning om vad det innebär, fördelar/nackdelar för båda parterna men hur bör jag gå tillväga?

Vad brukar det vara man får fylla i etc?

vicarious
2010-09-27, 21:14
Öh. Har han någon annons ute? Isåfall är det väl bara att söka via den. Förstår inte riktigt vad du menar.

Är du inskriven som arbetssökande hos arbetsförmedlingen?

Pjotor
2010-09-27, 21:28
Har för mig att man får sänkt arbetsgivaravgift om man tar emot nystartsjobbare, men det var ett tag sedan jag befann mig i din sits.

Om jag har rätt så innebär det sänkta kostnader för honom. Det borde han kunna återgälda med en lite högre lön. Se om du kan ta reda på vad det innebär i kronor och ören.

Prankie
2010-09-27, 21:31
Har du inte haft jobb mer än ett år eller halv år som ungdom kan han få ekonomisk stöd som motsvarar dubbla arbetsgivaravgift.

Dvs det blir billigt för han att anställa dig.

Det är arbetsgivare som ansöker för den person, dvs dig och de gör sedan ett beslut om han få stödet eller ej.

Vinter
2010-09-27, 23:20
Du kan ju fylla i en profil hos arbetsförmedlingen, så kan han som arbetsgivare gå in på deras hemsida och direkt rekrytera dig därifrån.

High1ander
2010-09-28, 05:49
Som sagt, du behöver varit inskriven ett tag, över 6 månader, sen efter den perioden så lika länge som du varit utan jobb så kan ha få nystartsjobbersättning. Så har du varit arbetslös i 2 år, så kan han få reducerad arbetsgivaravgift i 2 år.