handdator

Visa fullständig version : Träning efter lång uppehåll.


cortez
2010-09-27, 19:16
Hej!
Tänkte komma igång med gym träningen igen efter ca 3 års uppehåll. Har försökt komma igång flera gånger men misslyckats varje gång. Höll på med olika saker max en månad med långa uppehåll mellan dem. Men nu känner jag att jag måste komma igång. Började träna i torsdags förra veckan och upptäckte hur svag jag har blivit *spy*
Exempel bänkpress 40 kg 4,5 reps - 3 set

Nu hoppades jag få hjälp av er att komma igång både med schemat och andra saker.Tänkte köra bulk och öka mest massa.

Är 21 år fyllt precis
ca 180-182 cm
väger 69,8 kg

Fråga 1: Har ni förslag på annorlunda schema, set och reps, fyra dagar i veckan med tanke på det jag vill?
Fråga 2: Har ni förslag på bra övningar för ben och rygg om man tänker träna det en gång per vecka som jag?
Fråga 3: Under bulk perioden hur bra är det att äta söt saker och "skräpmat" typ två gånger per vecka?
Fråga 4: Räknade upp att jag måste käka ca 3500 kcal per dag. Hur mycket av detta ska vara protein?

När jag gymmade förut jag hade följande schema och det funkade sådär kanske pga uppehåll och sjukdomar.. Brukade köra 3 set med 8 reps

Måndag: Bröst och axlar (Bänkpress, sned hantelpress och maskin)
(Sittande axelpress, hantellyft åt sidan och hantellyft framåt)

Onsdag: Biceps och triceps (Skottcurl, växlande hantelcurl och cable curl)
(Pushdowns, cable bentover och kickback)

Fredag: Ben

Söndag:Rygg, traps och Axlar (Sittande axelpress, stående drag för baksida i cable, Liggande drag för baksida i cable)

Uppskattar all feedback. Tänkte komma igång så fort som möjligt.

cortez
2010-09-28, 23:59
Är det för långt inlägg? Verkar som att få läser och orkar inte svara. Ska kanske leta mina svar genom att posta de under var sin tråd...

Fidelity
2010-09-29, 02:15
Tror många börjar bli trötta på att svara på samma saker varje gång, det finns stickys med massa nyttig information till nybörjare, och det finns en sökfunktion som fungerar ypperligt, alla frågor du skriver har blivit besvarade och du finner nog bättre och mer utförliga svar om du söker.

Inget illa menat, men det blir lätt att man inte orkar svara när det har kommit upp liknande trådar 10 ggr per dag.

Beethoven
2010-09-29, 02:52
Ett tips: Gör avancerade sökningar på forumet. Välj att söka på "enbart rubriker" och sök i specifika delar av forumet.

Fråga 1: Har ni förslag på annorlunda schema, set och reps, fyra dagar i veckan med tanke på det jag vill?

Sök på "Schema" i Träning - Vikter & Kondition. Du kommer hitta trådar med tips om beprövade upplägg. Genväg: sök på "5x5", "Stronglifts", "Starting strength" "maxot" "nybörjarschema" här och på google.


Fråga 2: Har ni förslag på bra övningar för ben och rygg om man tänker träna det en gång per vecka som jag?


När du hittat ett schema har du också blivit rekommenderad övningar. Vid behov sök på på kolozzeum, exrx.net, youtube etc efter instruktion om korrekt utförande.


Fråga 3: Under bulk perioden hur bra är det att äta söt saker och "skräpmat" typ två gånger per vecka?

Sök på "bulk" "skräpmat" "godis" o.s.v i avdelningen Kost & Näring.



Fråga 4: Räknade upp att jag måste käka ca 3500 kcal per dag. Hur mycket av detta ska vara protein?

Sök på "protein" "protein*" "hur mycket" o.s.v i avdelningen Kost & Näring.

cortez
2010-09-29, 16:26
Ok, ok tack.. Helt rätt