handdator

Visa fullständig version : Batteri till laptop (hur göra för att optimera livslängden)


mangs
2010-09-27, 18:17
Jag är säkert inte ensam om detta problem med batterier till Laptops som från början har en lång batteritid men som efter en kort tid snabbt minskar för att efter några laddningar drastiskt försämras mellan varje laddning. Till sist når man en punkt när batteriet knáppt räcker för att springa mellan två laddare i hemmet. Vad kan man göra för att hindra detta förfall? Finns det någon taktik gällande laddning/urladdning man skall tillämpa?

Jag kör så gott som alltid min bärbara på batteriet och laddar sedan den när den varnar för lågt batteri Ibland händer det dock att jag laddar den trots att den är halvfull för att vid ett senare tillfälle försäkra mig om att ha fulladdat batteri. Detta har gjort att jag på ett år gått från runt 8h batteritid till måttliga 2.5 timme. Vad är era erfarenheter?

agazza
2010-09-27, 18:24
Sätt varningsnivån på typ 20% för att spara batteriet. Det ska inte laddas ur så mycket. Låt inte datorn stå på laddning heller efter det är fulladdat, det minskar slitaget avsevärt också.

mangs
2010-09-27, 18:26
Sätt varningsnivån på typ 20% för att spara batteriet. Det ska inte laddas ur så mycket. Låt inte datorn stå på laddning heller efter det är fulladdat, det minskar slitaget avsevärt också.

Kan du förklara det första påståendet här? Skulle det slita mindre om du bara går ner till 20% istället för 10% och varför är det så?

agazza
2010-09-27, 18:33
Kan du förklara det första påståendet här? Skulle det slita mindre om du bara går ner till 20% istället för 10% och varför är det så?

Ifall det är lithium batterier så mår dom inte bra av att bli helt urladdad flera gånger i rad, det är därför det finns en spärrfunktion på nya skruvdragare när dom börjar bli urladdade, dom tvärdör innan batteriet är helt tomt.

Låt inte batteriet stå och vara varmt länge heller för det minskar livslängden rejält.

Här har du lite random info, jag är inte superinsatt i det.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=30

Mycket felaktigheter där också men du kan googla vidare på det.

David Brent
2010-09-27, 18:42
Jag brukar köra datorn utan batteriet i, och sen motionera det någon gång ibland bara. Men det fungerar ju inte så bra om man är beroende av att kunna flytta den.

Olegh
2010-09-27, 18:49
Som agazza nämner är värmen den absolut största boven som jag förstått det. D.v.s. undvik att ha datorn i sängen eller i knät där luften cirkulerar ännu sämre än om den stod på ett bord. Tråkigt nog blir ju många bärbara datorer rejält varma. Göra som David Brent funkar ju, men då tycker jag att man tappar lite av smidigheten och syftet med en (riktig) bärbar. Ladda inte ur batteriet helt om det går att undvika.

Annars tycker jag det är lika bra att använda datorn som det behagar en. Batteriet kommer att slitas oavsett hur ömt du vårdar det, så är det bara. I längden blir det imo inte värt det extra besväret, så länge man inte direkt missköter batteriet i vanliga fall.

agazza
2010-09-27, 19:40
Köp en kylplatta som du använder, och se till att inte ladda för sällan eller för ofta bara, det gör nog största skillnaden

ante
2010-09-27, 19:45
Ifall det är lithium batterier så mår dom inte bra av att bli helt urladdad flera gånger i rad, det är därför det finns en spärrfunktion på nya skruvdragare när dom börjar bli urladdade, dom tvärdör innan batteriet är helt tomt.

Låt inte batteriet stå och vara varmt länge heller för det minskar livslängden rejält.

Här har du lite random info, jag är inte superinsatt i det.

http://www.prisjakt.nu/question.php?qid=30

Mycket felaktigheter där också men du kan googla vidare på det.

Elektroniken kopplar bort batteriet långt innan det kan ta skada. Däremot är det inte bra att "ställa av" ett lithium-jon-batteri som är urladdat, för längre förvaring, eftersom det självurladdas och med tiden kan komma ner till sådana nivåer som det tar skada av.

Du kan gott fortsätta ladda ur batteriet hur mycket du vill.

agazza
2010-09-27, 20:06
Elektroniken kopplar bort batteriet långt innan det kan ta skada. Däremot är det inte bra att "ställa av" ett lithium-jon-batteri som är urladdat, för längre förvaring, eftersom det självurladdas och med tiden kan komma ner till sådana nivåer som det tar skada av.

Du kan gott fortsätta ladda ur batteriet hur mycket du vill.

Kanske är jag och gamla bärbara jag tänker på men där blev batteriet tokdåligt snabbt ifall man lät datorn stå ikopplad jämt