handdator

Visa fullständig version : Högintensiv eller lågintensiv cardio vid BULK ?


ToughLove
2010-09-27, 17:25
vilket är bäst? och hur ofta /v borde man köra cardio ?

Jazen
2010-09-27, 17:32
jag varierar , kan köra 4 set bicepscurl, kör 1 supertung , 1 lagomt tung så man gör ca 6 reps, en lättare där man kör ca 12 och en jättelätt där jag kan göra upp emot 20st.
Det funkar för mig, du får prova dig fram.
Cardio bör du alltid köra, finns ingen anledning o inte köra, däremot behöver man inte köra lika många cardio pass som styrkepss.

Jag kör 2-4 cardio pass i veckan, detta är inte i samband med styrkepassen, brukar köra mina pass väldigt tidigt på morgonen

ceejay
2010-09-27, 17:38
Cardio? Aldrig. Finns ingen anledning att köra.

King Grub
2010-09-27, 17:40
Är du ute efter att förbättra din aeroba kapacitet bör du utföra minst två pass per vecka, och då är intensiteten, inte varaktigheten, avgörande för resultaten. Högre intensitet, bättre resultat.

För muskeluppbyggnad eller kontroll av kroppsfettmängden finns det ingen anledning att träna konditionsträning vid "bulk"; det försämrar båda sakerna.

kalajset
2010-09-27, 17:41
Mina erfarenheter är att små, korta och intensiva pass fungerar bra, och gärna i kombination med ordentligt lågintensiva "pass", såsom långpromenader etc. (Om syftet är att öka energiförbrukningen). Lågintensiva pass såsom löpning 30-60 minuter åt gången var förödande för min styrka.

Achivai
2010-09-27, 17:52
Jag förstår inte hur man ska klara vardagen om man skippar cardion, nu kör jag iofs extremt begränsat (15min hopprep om dagen, ca), men utan någon cardio alls försvinner ju kondisen tills man knappt orkar upp för en trappa ju.

Jazen
2010-09-27, 19:56
Cardio? Aldrig. Finns ingen anledning att köra.

förklara...

så jäkla typiskt att folk efter sommaren ska slänga in grisbulken, äta äta äta, förlora sin form över vintern och sedan mot sommaren börja hård diet. Jag ligger hellre på en fin form året om med mer inttag under vinterhalvåret, även då kör jag cardio...

vicarious
2010-09-27, 20:44
förklara...

så jäkla typiskt att folk efter sommaren ska slänga in grisbulken, äta äta äta, förlora sin form över vintern och sedan mot sommaren börja hård diet. Jag ligger hellre på en fin form året om med mer inttag under vinterhalvåret, även då kör jag cardio...

Här har du förklaringen

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Om du hellre äter mer och springer samtidigt för att inte gå upp lika mycket i vikt så visst, det är ditt val. Det är hursomhelst ett sämre alternativ för muskeltillväxten än att äta lite mindre och inte köra någon cardio alls.

Men visst är det bra att tänka på att träna hjärtat.

ceejay
2010-09-27, 20:48
förklara...

så jäkla typiskt att folk efter sommaren ska slänga in grisbulken, äta äta äta, förlora sin form över vintern och sedan mot sommaren börja hård diet. Jag ligger hellre på en fin form året om med mer inttag under vinterhalvåret, även då kör jag cardio...

Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt, men om jag gissar på vad du tror så låter det inte logiskt i mina öron.
Är det svårt att hålla en hygglig form och öka lite i vikt hela tiden utan cardio eller? Är det omöjligt utan cardio? Det enda cardio(jävla massa cardio) gör är att man behöver mer mat per dag för att hålla vikten. Samt att den försämrar uppbyggandet av muskler.

Jazen
2010-09-27, 20:52
Jag förstår inte riktigt ditt tankesätt, men om jag gissar på vad du tror så låter det inte logiskt i mina öron.
Är det svårt att hålla en hygglig form och öka lite i vikt hela tiden utan cardio eller? Är det omöjligt utan cardio? Det enda cardio(jävla massa cardio) gör är att man behöver mer mat per dag för att hålla vikten. Samt att den försämrar uppbyggandet av muskler.

reducering av hjärt o kärlsjukdomar? reducering av högt kolestrol samt högtblodtryck? stress,syres upptagning etc det är inte saker som du tycker är onödigt att förebygga ?

Eddie Vedder
2010-09-27, 20:54
reducering av hjärt o kärlsjukdomar? reducering av högt kolestrol samt högtblodtryck? stress,syres upptagning etc det är inte saker som du tycker är onödigt att förebygga ?

Varför vill man sänka sitt totalkolesterol? Lågt totalkolesterol har inget som helst att göra med bättre hälsa, kan även finnas negativa aspekter. Och om inte blodtrycket är över normalt finns ingen fördel i att sträva efter så lågt som möjligt. Tro mig, ett riktig tlågt blodtryck är bara jobbigt.

vicarious
2010-09-27, 21:01
reducering av hjärt o kärlsjukdomar? reducering av högt kolestrol samt högtblodtryck? stress,syres upptagning etc det är inte saker som du tycker är onödigt att förebygga ?

Den här tråden handlade om cardio och bulkande. Det man i huvudsak vill uppnå med en bulk är att öka maximalt i muskelmassa. Eftersom konditionsträning verkar hämmande på muskeltillväxten är ditt förslag dåligt.

Om tråden hade handlat om förebyggande av hjärt och kärlsjukdomar eller what not så hade det varit en annan femma.

King Grub
2010-09-27, 21:03
Eftersom konditionsträning verkar hämmande på muskeltillväxten är ditt förslag dåligt.

Och fettförbränningen minskar antagligen också, om kalorierna ersätts, som vid energibalans eller över (bulk).

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/00958.2009v1

hejhopp79
2010-09-27, 21:49
Frågan är om det är värt det att dissa konditionsträning helt i syfte att maximera muskeluppbyggnad. Självklart är detta individuellt, men personligen kör jag hellre intensiv spinning 1-2 gånger per vecka och styrketränar 3 dagar än att inte träna konditionsträning alls.

Jag märker iaf positiva effekter på stressnivå etc av konditionsträning, så den känns värdefull för mig.

Balke
2010-09-27, 21:59
Konditionsträning kan sammanfattas såhär:

Fördelar:
- Bränner kcal vilket kan vara en fördel för vissa som har svårt att hålla kcal-intaget lågt.
- Du får bättre kondition

Nackdelar:
- Sämre för partitioneringen (dvs, mer fett och mindre muskler för din kroppsvikt)
- Sämre för styrkan eftersom konditionsträning och tung styrketräning ger motsatta signaler till kroppen och förstör för varandra. Inte i någon megaextrem grad kanske, men det finns helt klart tecken på detta.
- Bränner kcal vilket kan vara negativt om du har svårt att få i dig tillräckligt med kcal.

Tänk på dessa fördelar och nackdelar och ta in dina mål i tanke, sedan väljer du.

Angående högintensiv kontra lågintensiv cardio:

Högintensiv cardio:
- Får bättre kondition
- Bränner mer kcal per timme
- Bränner mer kcal per kilometer
- Förmodligen mindre negativt för styrketräningen

Lågintensiv cardio:
- Du orkar längre, vilket kan medföra större kaloriförbrukning.
- Blir bättre på extremt långa sträckor, möjligtvis.
- Inte lika "jobbigt".

Återigen här, kolla på fördelarna och nackdelarna och kom sedan fram till din egen slutsats.

JoeyP
2010-09-27, 22:15
KONDITIONS TRÄNING SUGER.
Jag som körde sådär 3km löpning fort som fan efter varje styrketränings pass innan :D
Kom i bra for dock, med det knaprades nog en del gram i slutet.

Status Quo
2010-09-27, 22:36
konditionsträning är en drog