handdator

Visa fullständig version : Vad är fascinationen med mejeriprodukter?


grandios83
2010-09-27, 12:31
Finns det någon historisk förklaring till varför det konsumerats så mycket mejeriprodukter i Sverige eller i Skandinavien?

Det slog mig för ett tag sen när jag själv upptäckte att jag i stort sett åt någon mejeriprodukt nästan varje måltid. T.ex ost på mackan till frukost, något glas mjölk till lunchen eller grädde i maten osv.

Har på senare tid medvetet försökt minska konsumtionen och jag upplever det som att min hälsa har förbättrats pga det.

Ser att det finns många här på forumet som halsar i sig flera liter mjölk per dag och äter massvis med kvarg. Kan det inte vara skadligt?

mikaelj
2010-09-27, 12:36
Nordbor tål laktos och kor trivs här. Rätt enkelt.

Eddie Vedder
2010-09-27, 13:34
Nordbor tål laktos och kor trivs här. Rätt enkelt.

Fast ur en historisk kontext är det ju snarare så att vi antagligen kan hantera laktos bättre som en följd av mjölkkonsumtionen. Inte tvärtom.

Men vi kom tidigt att få en kultur med surmjölk och ost i Sverige. Sedan blev mjölk som måltidsryck utbredd och runt 20-talet gjorde Mjölkprogandan intåg och därefter har det haft en bergfast bas i svensk kosthållning.

För den intresserade rekommenderar jag Håkan Jönssons monografi Mjölk : en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171397051).

snej
2010-09-27, 18:04
Mjölk och ost. 2 av mina favoritprodukter :thumbup: underbart

J288
2010-09-27, 18:11
Mjölk och ost. 2 av mina favoritprodukter :thumbup: underbart

+1 *drool*

callosum
2010-09-27, 18:16
Fast ur en historisk kontext är det ju snarare så att vi antagligen kan hantera laktos bättre som en följd av mjölkkonsumtionen. Inte tvärtom.[/URL].

Tror du att det gick så pass fort att för anpassningen?
Jag tror snarare som föregående talare att vi konsumerar mycket mejeriprodukter för att vi kan och att det i sin tur har gett oss den kulturen.

Twitcher
2010-09-27, 18:51
Man bör kolla att en del mejeriprodukter, som matlagningsgrädde eller kanske vissa billiga hushållsostar, inte innehåller en massa annat än just mejeriprodukter.

Sverker
2010-09-27, 19:28
Vad skulle de annars innehålla ?

Ost är ost gjort på mjölk. Annars är det margarinost.
Grädde är grädde.

Eddie Vedder
2010-09-27, 19:29
Man bör kolla att en del mejeriprodukter, som matlagningsgrädde eller kanske vissa billiga hushållsostar, inte innehåller en massa annat än just mejeriprodukter.

Hushållsosten är namnskyddad så det vore ett lagbrott om ingredienserna ändras.

hejhopp79
2010-09-27, 21:53
Nordbor tål laktos och kor trivs här. Rätt enkelt.

Nja, i Finland är 20% av befolkningen laktosintoleranta. Själv är jag halvfinne och har varit laktosintolerant som liten och är fortfarande känslig mot mjölkprodukter.

stevebc
2010-09-27, 22:02
Fast ur en historisk kontext är det ju snarare så att vi antagligen kan hantera laktos bättre som en följd av mjölkkonsumtionen. Inte tvärtom.

Men vi kom tidigt att få en kultur med surmjölk och ost i Sverige. Sedan blev mjölk som måltidsryck utbredd och runt 20-talet gjorde Mjölkprogandan intåg och därefter har det haft en bergfast bas i svensk kosthållning.

För den intresserade rekommenderar jag Håkan Jönssons monografi Mjölk : en kulturanalys av mejeridiskens nya ekonomi (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171397051).Jo, fast det var ju av en slump. Nordbor, rättare sagt 90% av oss med skandinaviskt påbrå, har en genetisk mutation som kodar för laktasproduktion. Så det är ju ren tur att vi fick det, men visst, det hör nog ihop med en gedigen mjölk(produkt)konsumtion som gett fördelar till de av oss som hade mutationen, så den fått fotfäste. Utan ett stort inslag av mjölk i maten hade ju inte de med mutationen fått avelsfördelar.

Jag har för mig att ett visst folkslag i Kenya, som levt av kreatur i årtusenden, också bär på mutationen. Har dock glömt vad de heter.

edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Maasai_people#Diet Intressant!

Själv är jag nog laktosintolerant. Svårt att säga.

hejhopp79
2010-09-27, 22:47
Här är en lista från wikipedia angående laktosintolerans i olika länder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lactose_intolerance#Lactose_intolerance_by_group

stevebc
2010-09-27, 22:52
Mjölkkonsumtion är ju dessutom inte bara vanligt i Skandinavien, men skillnaden gentemot andra områden är väl att vi har konsumerat mycket icke-syrad mjölk. Alltså, att laktosen har varit kvar. I varmare länder har man ju syrat mjölken vilket tar bort massa laktos, och således har en laktas-mutation inte varit lika gynnsam.

hejhopp79
2010-09-27, 22:54
Mjölkkonsumtion är ju dessutom inte bara vanligt i Skandinavien, men skillnaden gentemot andra områden är väl att vi har konsumerat mycket icke-syrad mjölk. Alltså, att laktosen har varit kvar. I varmare länder har man ju syrat mjölken vilket tar bort massa laktos, och således har en laktas-mutation inte varit lika gynnsam.

Är det så?

Satt precis och tänkte att visst dricker de mycket mjölk i andra länder också. Här kom förklaringen

Harnold
2010-09-27, 22:55
Sedan så är väl mejeriprodukter mer nödvändigt i Sverige där vi under ett vinterhalvår knappt får på oss solsken och således får en minskad naturlig D-vitamin produktion.

Någon mer insatt får gärna bekräfta och bygga på med mer information ang. just detta.

hejhopp79
2010-09-27, 22:56
Sedan så är väl mejeriprodukter mer nödvändigt i Sverige där vi under ett vinterhalvår knappt får på oss solsken och således får en minskad naturlig D-vitamin produktion.

Någon mer insatt får gärna bekräfta och bygga på med mer information ang. just detta.

Fast nyare rön visar iofs att vi behöver mer D-vitamin än man tidigare trott och de mängderna är nog svåra att få i sig via endast den dagliga kosten.

stevebc
2010-09-28, 00:06
Är det så?

Satt precis och tänkte att visst dricker de mycket mjölk i andra länder också. Här kom förklaringenJa. Yoghurt, kefir, ostar... det finns massa härlig mejerikultur även utanför Skandinavien ;). Vi är väl som sagt snarare kända för att inte göra så värst mycket med mjölken utan helt enkelt dricka den.

Med syrad mjölk menar jag just produkter som fil, yoghurt, ost och kefir. Inte ren, drickbar mjölk.

Brukade ta med mig en flaska mjölk till gymmet när jag bodde i södra Frankrike. Folk kollade på mig som jag var galen :D. Dricka ren mjölk bara så där?

Sverker
2010-09-28, 05:56
Nja, i Finland är 20% av befolkningen laktosintoleranta. Själv är jag halvfinne och har varit laktosintolerant som liten och är fortfarande känslig mot mjölkprodukter.


Är inte laktosintoleransen kopplad till olika grupper med lite olika bakgrund. Att laktosdintoleransen är kopplad till finländare från Karelen medan finnar från t e x Österbotten tål laktos ?

Eddie Vedder
2010-09-28, 06:41
Sedan så är väl mejeriprodukter mer nödvändigt i Sverige där vi under ett vinterhalvår knappt får på oss solsken och således får en minskad naturlig D-vitamin produktion.

Någon mer insatt får gärna bekräfta och bygga på med mer information ang. just detta.

Då har nog sillen, laxen och strömmingen spelat större roll. :) Och i det gamla bondesamhället var antagligen ägg, mjölk och kött från alla animalier generellt sett mer D-vitaminrikt och annan näring eftersom de var utomhus så mycket som möjligt och betade gräs (ingen kraftfodermisshandel).

Men för det man i dag tror är optimala doser är kosten i princip omöjlig att täcka det under vinterhalvåret. Den här föreläsningen är bra:

emjCzaHtSrg

Klein
2010-09-28, 09:25
Mutationen som gör att laktasproduktion dröjer kvar hos vuxna spreds från mellanöstern - genom folkvandring - till Europa för cirka 7500 år sedan.

hejhopp79
2010-09-28, 12:50
Är inte laktosintoleransen kopplad till olika grupper med lite olika bakgrund. Att laktosdintoleransen är kopplad till finländare från Karelen medan finnar från t e x Österbotten tål laktos ?

Bra fråga, jag kan faktiskt inte svara på det.

quality
2010-09-29, 12:52
Ser att det finns många här på forumet som halsar i sig flera liter mjölk per dag och äter massvis med kvarg. Kan det inte vara skadligt?

Vad säger ni angående frågan då?

Rickard
2010-09-29, 13:14
Vad säger ni angående frågan då?

Att det verkar finnas ett samband mellan konsumtion av mjölkprodukter och prostatacancer.

King Grub
2010-09-29, 14:26
Och diabetes.

Apjavel
2010-09-29, 14:31
Jag är ingen nordbo från grunden men kan lätt dricka 1 liter mjölk dagligen och äta 500gr kvarg.

Eddie Vedder
2010-09-29, 14:37
Jag är ingen nordbo från grunden men kan lätt dricka 1 liter mjölk dagligen och äta 500gr kvarg.

Kan man dricka en liter mjölk är man "SD-approved" som svensk. :D Skämt åsido, jag har skrivit det i säkert hundra trådar nu men jag tror laktosintolerans är kraftig överskattat och bara en fråga om dålig kunskap i magproblematik.

Jag tror fler har problem med fiberrika spannmålsprodukter, särskilt de med gluten. För att inte tala om hur psykosociala faktorer påverkar magen. Det är samma sak med magbekymmer och laktos som med matförgiftning där alla skyller på kyckling oavsett vad man ätit.

Apjavel
2010-09-29, 14:39
Kan man dricka en liter mjölk är man "SD-approved" som svensk. :D Skämt åsido, jag har skrivit det i säkert hundra trådar nu men jag tror laktosintolerans är kraftig överskattat och bara en fråga om dålig kunskap i magproblematik.

Jag tror fler har problem med fiberrika spannmålsprodukter, särskilt de med gluten. För att inte tala om hur psykosociala faktorer påverkar magen. Det är samma sak med magbekymmer och laktos som med matförgiftning där alla skyller på kyckling oavsett vad man ätit.

haha *cupid*

Resten låter väldigt klokt.