handdator

Visa fullständig version : High protein low carb


_tuva_
2010-09-27, 11:30
Försöker spika ihop en diet med så lite kolhydrater och fett som möjligt men har svårt att hålla mig mätt.

Finns det några bra knep för att hålla mättnadskänslan bättre eller några proteinkällor eller livsmedel som mättar mer?

blondyz
2010-09-27, 11:32
Lidl's kvarg. Billigt, proteinrikt och käkar du två paket är jag mycket förvånad om du inte blir mätt. Dessutom under 0.5% fett.

mikaelj
2010-09-27, 11:37
Kyckling, kaseinprotein, magert kött. I regel är sånt som är hela bitar och kräver tuggande bättre än flytande och lättuggat. Icke-djur som broccoli, blomkål och kålrot är också populärt.

Eddie Vedder
2010-09-27, 13:52
Strävar du efter så lite fett som möjligt kan du nog tyvärr räkna med att vara hungrig. Extremt fettsnål leder väldigt ofta till dålig mättnadsreglering.

_tuva_
2010-09-27, 17:45
Har hört att fibrer håller mättnaden bättre... stämmer det?

Lite fett är klart att ska försöka få i mig men bara det som behövs?

Nån som har tips på bra keto dieter eller liknande?

King Grub
2010-09-27, 17:46
En ketodiet är högfett med relativt lite protein. En högproteindiet innebär en stor mängd kolhydrat indirekt, via oxidering av proteinet till energi, och eventuell ketos är tveksam.

Dreas
2010-09-27, 18:28
Har hört att fibrer håller mättnaden bättre... stämmer det?

Lite fett är klart att ska försöka få i mig men bara det som behövs?

Nån som har tips på bra keto dieter eller liknande?Fett mättar bra och är inget farligt. Varför vill du undvika det?

Twitcher
2010-09-27, 18:48
Hungerkänslan är kroppens signal till dig att äta mer, eller träna mindre. Men det kan också hända att du vänjer dig vid känslan om omställningen är ny och du håller ut ett tag. Men pröva att äta mer grönt och kött om du är hungrig. Kolhydrater är ingen essentiell föda och om du kan stilla din hunger på andra sätt än att äta mer sånt, så tror jag att du får en mer näringsriktig kost.

_tuva_
2010-09-27, 21:15
Jag har absolut tänkt att ha fett med men väldigt lite.

Försöker väl likna en pre contest diet men en som ska hålla längre.

Så låg fett procent som möjligt.

Träningen har ja redan koll på men de sista åren har de hänt saker.

Går inte längre att äta pizza varje dag och ha rutor på magen.

Kischen
2010-09-27, 21:25
Går inte längre att äta pizza varje dag och ha rutor på magen.

Jasså du? Ska säga det till mina rutor *popcorn*

Du får väl hålla lite koll på intaget, du gör det svårare än vad det behöver vara.

hejhopp79
2010-09-27, 21:51
Strävar du efter så lite fett som möjligt kan du nog tyvärr räkna med att vara hungrig. Extremt fettsnål leder väldigt ofta till dålig mättnadsreglering.

Precis, dessutom är väl fettet viktigt för hormonella processer och dylikt i kroppen?

Att dra ner på både kolhydrater och fett och maximera protein-intaget känns mest onödigt dyrt. Men vad vet jag.

Nelli
2010-09-28, 05:57
Glöm det där med pre contest diet som har lågt fett innehåll! Jag håller på och dietar inför lucia pokalen och ligger på 1g fett per kroppsvikt/kg
En annan sak är att tävlingsdieta håller INTE i längden så det är lika bra du glömmer.
Tappa 1/5 kg i veckan på en vettig diet och öka sedan intaget tills du ligger på kcal plus minus noll så kommer det funka.

Pepz
2010-09-28, 07:16
Jag har absolut tänkt att ha fett med men väldigt lite.


Så låg fett procent som möjligt.

.

du blir inte fet av fett om du tror det.

Lovisa
2010-09-28, 07:44
Kyckling, kaseinprotein, magert kött. I regel är sånt som är hela bitar och kräver tuggande bättre än flytande och lättuggat. Icke-djur som broccoli, blomkål och kålrot är också populärt.

:thumbup:

Det här är troligen de bästa råd du kan få, som svarar på din fråga. Satsa på kyckling / kalkon (det vita köttet), magert rött kött som filé, vilt, lövbiff, hamburgerkött, rostbiff. Fisk och skaldjur. Magra megeriprodukter som kvarg eller keso mini.

Äggrätter är inte så mättande men väldigt bra näring. Om du vill kan du skippa några av gulorna och göra t ex en omelett på fyra äggvitor och två gulor. Fyll med räkor, mager skinka, champinjoner, spenat eller annat mumsigt.

Fyll ut med matiga, näringsrika grönsaker som broccoli, gröna ärter eller bönor. Salladsgrönt ger tillfällig mättnad, men man brukar bli hungrig alldeles för snabbt igen.

Du behöver fett, men det råder delade meningar om hur mycket. Personligen äter jag ungefär 35-40 % kolhydrater, ca 40-45 % proteiner och resten fett, räknat som procentandelar av det totala energiintaget (= "kalorierna"). Det är nog många här på forumet som tycker att det är för lite fett, men jag mår utmärkt.

Eddie Vedder
2010-09-28, 07:46
Äggrätter är inte så mättande men väldigt bra näring.

Ägg är definitivt mättande generellt sett. Kanske inte just för dig men när äggätande studeras så har det bra effekt på mättnaden hos deltagarna.

_tuva_
2010-09-28, 11:52
Självklart vill man ha en diet som håller i längden och som gör att man mår bra.

Hur mycket fett på kroppen anses hälsosamt för män?

10-20 % säger många men att ligga på 4-6 % året om, kan det vara skadligt?

Många elit idrottare gör ju det.

Jag har i alla fall märkt att vatten mättar bra.


Mål 1

omelett 2 ägg - 4 äggvitor, skinka och tomat, 1 avocado

Mål 2

150 gram keso

Mål 3

150 gram tonfisk

Mål 4

lax eller torsk krossade tomater


Inne på 3 dagen, allt känns bra än så länge

Tränar 4 dagar tung styrketräning och spinning resterande dagar

King Grub
2010-09-28, 11:54
att ligga på 4-6 % året om, kan det vara skadligt?

Det skall det inte behöva vara. Men alla kan inte nå dit utan att plåga sig enormt. Och man kan inte träna överdrivet och äta för lite, om det skall vara oskadligt i längden.

Och kroppsfettmängden har inte direkt med fettmängden i kosten att göra (mer än hur kaloribalansen påverkas).

mikaelj
2010-09-28, 11:55
Jag ger det upplägget tre dagar till. Du tränar för mycket och äter för lite.

young_george
2010-09-28, 11:57
Det finns inget som säger att det ohälsosamt att ha ett lågt kroppsfett för män, men att elitidrottare skulle ligga på 4-6% är nog ganska ovanligt.

Visst går det att ligga på en sådan låg fettprocent året om, om du har disciplinen och de genetiska förutsättningarna.

Lovisa
2010-09-30, 07:22
Självklart vill man ha en diet som håller i längden och som gör att man mår bra.

Hur mycket fett på kroppen anses hälsosamt för män?

10-20 % säger många men att ligga på 4-6 % året om, kan det vara skadligt?

Många elit idrottare gör ju det.

Jag har i alla fall märkt att vatten mättar bra.


Mål 1

omelett 2 ägg - 4 äggvitor, skinka och tomat, 1 avocado

Mål 2

150 gram keso

Mål 3

150 gram tonfisk

Mål 4

lax eller torsk krossade tomater


Inne på 3 dagen, allt känns bra än så länge

Tränar 4 dagar tung styrketräning och spinning resterande dagar

Oj oj, jag håller med mikaelj, det där kommer aldrig att fungera i längden. Eller ens på kort sikt.

Du håller rena svältkosten. Du ligger under 1000 kcal / dygn. Med din träningsmängd lär du förbränna minst 2500 kcal, troligen betydligt mer än så. Ett så stort energiunderskott är varken hälsosamt eller ändamålsenligt. Även om du inte tränat, hade det varit alldeles för lite mat. Risken är att du blir trött och orkeslös och att kroppen bryter ned muskler istället för att bygga.

Du mår bra just nu på grund av den "insättnings-kick" som man får vid fasta eller VLCD (very low calory diet). Du upplever ökad energi, eftersom kroppen ställer in sig på "ut och leta mat". Den effekten går över rätt snart, och ersätts av betydligt mindre angenäma symtom, som trötthet och sänkt stämningsläge.

Jag läser mellan raderna att du vill ha en extremt låg fettprocent; "4-6 %, kan det vara skadligt?". Ja, det är skadligt, åtminstone för en kvinna. Du kommer att få hormonella besvär. Exempel: Utebliven mens, urkalkat skelett, infertilitet och sänkt lust. Håravfall, torr hud och andra bristsymtom.

Män klarar sig bättre än kvinnor, eftersom vi tjejer är konstruerade för att klara av graviditet och amning. Därför behöver våra kroppar mer fett för att fundera och må bra, så enkelt är det. Men inte ens elitidrottande män ligger på extremt låg fettprocent året om (möjligen undantaget vissa långdistansare, jockeys eller andra som sysslar med sporter där man har nytta av att vara extremt lätt). Ärligt talat; tycker du ens att det är snyggt med supertunna och seniga kroppar?

Mina kostexempel i förra inlägget syftade inte till att hjälpa dig att svälta. Ät gärna den typen av livsmedel, men i helt andra mängder än du gör nu !

Tro INTE på alla skräp-magasin som tjatar om fettförbränning ständigt och jämt. En fettfri kropp är inte en frisk och sund kropp.

Läs Camilla Porssmans bok "Bli vän med kroppen och maten" eller Gisela Wallins "Ät allt - hellre nästan rätt än exakt fel". Båda förklarar på ett utmärkt sätt varför lagom är bäst!

_tuva_
2010-09-30, 20:33
nu efter bara några dagar ser jag enormt stor skillnad... men känner mig lite små deppig även om jag inte har enormt sug efter god mat.

Jag har ökat kalori intaget något med knäckebröd och havregryn samt avocado och lite ost i omeletten.

men frågan är om det här håller i längden eftersom det är väldigt tufft mentalt.


Själva målet är att hitta en diet som gör att jag inte går upp i vikt.

Jag är redan för stor och har tränat styrketräning i många år. Vill mest bara öka i styrka utan att lägga på mig muskelmassa.

Det är målet...

Joe Hardgainer
2010-09-30, 20:45
nu efter bara några dagar ser jag enormt stor skillnad... men känner mig lite små deppig även om jag inte har enormt sug efter god mat.

Jag har ökat kalori intaget något med knäckebröd och havregryn samt avocado och lite ost i omeletten.

men frågan är om det här håller i längden eftersom det är väldigt tufft mentalt.


Själva målet är att hitta en diet som gör att jag inte går upp i vikt.

Jag är redan för stor och har tränat styrketräning i många år. Vill mest bara öka i styrka utan att lägga på mig muskelmassa.


Det är målet...

Ökar du i styrka får du mer muskler....

BengtBurk
2010-10-01, 13:42
Ökar du i styrka får du mer muskler....

Inte nödvändigtvis.

Anton Fräs
2010-10-01, 14:47
Du äter för lite och tränar för mycket. Det enda som kommer komma ur detta är att du tappar onödigt mycket muskelmassa, mår skit och att du anstränger dig mer än nödvändigt.

Ät mer, försök se saker och ting långsiktigt. Då kommer du nå den form du vill och må bra under tiden.

Lovisa
2010-10-02, 10:03
nu efter bara några dagar ser jag enormt stor skillnad... men känner mig lite små deppig även om jag inte har enormt sug efter god mat.

Jag har ökat kalori intaget något med knäckebröd och havregryn samt avocado och lite ost i omeletten. men frågan är om det här håller i längden eftersom det är väldigt tufft mentalt. Själva målet är att hitta en diet som gör att jag inte går upp i vikt.

Jag är redan för stor och har tränat styrketräning i många år. Vill mest bara öka i styrka utan att lägga på mig muskelmassa.

Det är målet...

Bra att du ökat lite på maten, men om du skall orka träna - och leva - kanske du bör lägga till ytterligare en del käk. Du skriver ju själv att det är "väldigt tufft mentalt".

Du skriver även att du styrketränat i många år. Då är det märkligt att du inte deffat förut, så att du vet vad som är opti för just dig. Du kanske skall testa periodisk fasta. Det har jag gjort under några månader nu, och jag tycker att det fungerar bra. Kör 18/6 (18 timmars fasta, 6 timmars ätfönster) eller 16/8. Beror lite på hur min jobbsituation ser ut, vilket får effekter på vilka tider jag kan träna resp äta. PF verkr vara ett rätt populärt sätt att "äta lagom" här på Kollo.

För stor ? Kan man vara för stor ?

Jag skulle vara överlycklig om jag hade det problemet. Jag sliter hund och är visserligen muskulös, men väldigt "lean". Inte lätt att träna sig riktigt bitig om man är tjej...

Jay-Z
2010-10-02, 10:21
Lite mer fett i en diet för kvinnor är nog bara bra. Ringer några klockor i mitt bakhuvud iaf..

Män kan nog däremot köra mer lågfett.

bear.flowertwig
2010-10-02, 11:22
Självklart vill man ha en diet som håller i längden och som gör att man mår bra.

Hur mycket fett på kroppen anses hälsosamt för män?

10-20 % säger många men att ligga på 4-6 % året om, kan det vara skadligt?

Många elit idrottare gör ju det.

Jag har i alla fall märkt att vatten mättar bra.


Mål 1

omelett 2 ägg - 4 äggvitor, skinka och tomat, 1 avocado

Mål 2

150 gram keso

Mål 3

150 gram tonfisk

Mål 4

lax eller torsk krossade tomater


Inne på 3 dagen, allt känns bra än så länge

Tränar 4 dagar tung styrketräning och spinning resterande dagar

Vad baserar du mängden mat på? Nu kanske du redan justerat det men som andra säger här ovan är det med största sannolikhet ett på tok för stort glapp mellan energin du gör av med och den du stoppar i dig i form av mat.

Ta och uppskatta ditt energibehov under en dag, tex här:
http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm

Dra ifrån 500 kcal och ät så mkt mat/energi som det motsvarar (kolla innehållsförteckning på matförpackningar och väg maten så lär du dig snabbt hur mkt du får i dig). Det handlar inte om att blir extrem och alltid väga och räkna på allt utan när du gjort det nån vecka så kommer du snabbt få en hyfsad koll på vad du får i dig.

Så tex om energibehovet är 2500 kcal baserat på kön/ålder/vikt/aktiviteter drar du av 500 = 2000 kcal. Plocka ihop en kost som innehåller ungefär 2000 kcal/dag. Inom ramen för dessa 2000 kcal kan du sen laborera med vad som är bäst/passar dig bäst näringsmässigt. Lycka till.

mikaelj
2010-10-02, 12:43
Jay-Z: Bekant här med.

bear.flowertwig: Dra inte ifrån fix 500 kcal utan istället 15-30% av energiintaget för viktstabil.

bear.flowertwig
2010-10-02, 13:51
bear.flowertwig: Dra inte ifrån fix 500 kcal utan istället 15-30% av energiintaget för viktstabil.

Låter vettigt. Först skulle man ju vilja att hon kunde sikta in sig rätt dock :)

Hur går det TS?