handdator

Visa fullständig version : Ont vänster skenben


Vinzent
2010-09-26, 18:27
Som titeln säger så får jag alltid ont i vänstra skenbenet efter jag löptränat. Jag tror inte det är benhinneinflammation då jag haft problem med det förr och det känns inte alls på samma sätt. Det blir en lätt svullnad efter jag sprungit och marklyft är ett h*lvete eftersom skivstången tenderar att skrapa emot skenbenen lite. Någon som känner igen problemet?

ANIKI
2010-09-26, 21:55
Kan vara överbelastning och/eller för kort muskulatur. Oftast är detta ett tecken på att man behöver inläggssula/or. Kolla upp det så du inte får en inflammation. För då blir det inte kul kan jag säga va egen erfarenhet!

Vinzent
2010-09-26, 22:03
Kan vara överbelastning och/eller för kort muskulatur. Oftast är detta ett tecken på att man behöver inläggssula/or. Kolla upp det så du inte får en inflammation. För då blir det inte kul kan jag säga va egen erfarenhet!

Jag har redan inlägg som är gjutna efter mina fötter. Skaffade dom för några år sedan när jag hade problem med benhinnorna. Det här med skenbenet är däremot nytt.

ANIKI
2010-09-26, 22:15
Jag har redan inlägg som är gjutna efter mina fötter. Skaffade dom för några år sedan när jag hade problem med benhinnorna. Det här med skenbenet är däremot nytt.

Oj. Tänkte fel. My bad :smash:

Luca Brasi
2010-09-27, 07:34
Kroniskt kompartment syndrom?

Fitnesstjej
2010-09-27, 16:51
Kroniskt kompartment syndrom?

Men han har ju skrivit att han får ont efter löpningen. Om det vore KKS borde han väl känna av det under löpningen?

King Grub
2010-09-27, 16:53
Ja, kompartmentsyndrom ger symptom som visar sig under aktiviteten. Symptomen försvinner sedan när aktiviteten upphör.

Fitnesstjej
2010-09-27, 21:33
Dessutom brukar kompartmentsyndrom vara bilateralt, d.v.s båda benen.
Kanske du rent av är stel bara? Prova att stretcha både fram- och baksida vad och se hur det känns.

Luca Brasi
2010-09-28, 07:23
Ja, kompartmentsyndrom ger symptom som visar sig under aktiviteten. Symptomen försvinner sedan när aktiviteten upphör.
Vad har man för diagnos om skenbenet fortsätter att vara stumt,ömt och svullet då i en vecka kanske?

McMurphy
2011-03-29, 16:32
Bumpar den här tråden eftersom jag har precis samma problem, men ingen aning vad som är fel.

Fitnesstjej
2011-03-29, 17:31
Har ni testat att stretcha underbenens muskler? Strama muskler kan ge smärta.

McMurphy
2011-04-03, 15:58
Har ni testat att stretcha underbenens muskler? Strama muskler kan ge smärta.

Men kan det verkligen ge svullnad också? :confused:

Fitnesstjej
2011-04-03, 20:21
Men kan det verkligen ge svullnad också? :confused:

Nja, det låter ganska osannolikt. Jag har i alla fall aldrig hört talas om att strama muskler skulle svullna. Men gå till en sjukgymnast eller liknande. De är experter på rörelseapparaten! :)