handdator

Visa fullständig version : köpt motionscykel.


tdaman
2010-09-26, 17:35
Tjena, fick ett ryck idag och spenderade några sköna lappar på en simpel motionscykel. I början tyckte jag att det var minimalt motstånd i cyklingen men det ändrades snabbt efter några få minuters cyklande. Höll på i 50 minuter nyss och blev helt slut. Stod att jag hade brännt 266 kcal på dom minutrarna. Kan man lita på att det stämmer, eller är det andra faktorer som spelar in, t.ex hur mycket kläder man har på sig eller hur varmt man har det i rummet?

Vet inte om det är den bästa lösningen för att tappa några kilon men efter cykelturen nyss så är den värd ett försök att tappa några sköna kilon på.

Everest
2010-09-26, 17:57
Tjena, fick ett ryck idag och spenderade några sköna lappar på en simpel motionscykel. I början tyckte jag att det var minimalt motstånd i cyklingen men det ändrades snabbt efter några få minuters cyklande. Höll på i 50 minuter nyss och blev helt slut. Stod att jag hade brännt 266 kcal på dom minutrarna. Kan man lita på att det stämmer, eller är det andra faktorer som spelar in, t.ex hur mycket kläder man har på sig eller hur varmt man har det i rummet?

Vet inte om det är den bästa lösningen för att tappa några kilon men efter cykelturen nyss så är den värd ett försök att tappa några sköna kilon på.

266 kcal låter väldigt lite på den tiden. Det som avgör hur många kcal du förbränner är syreomsättningen. En vältränad person har högre syreupptagningsförmåga och kan således förbränna mer energi vid samma puls jämfört med en mindre tränad person. Antar att du fick ställa in vikt, kön och ålder på cykeln?

tdaman
2010-09-26, 18:02
nej det var en väldig basic cykel så ställde i princip bara in motståndet då så att säga. Har väldigt dålig kondition och tänkte att det kunde vara en bra bas att börja cykla lite på den, men som du skrev, 266 var väldigt lite för 50 min. Underligt, undra om man kan lita på den.