handdator

Visa fullständig version : Vila mellan setten? (6-10 reps)


x9000
2010-09-26, 15:41
Hej!

Hur länge ska man vila mellan setten om man kör 6-10 reps?

Och om man klarar först 10 reps sedan 8 och sedan 6, vilar man för kort då? Ska man vila så att man klarar 3x10?

/MVH Nybörjare.

Twitcher
2010-09-26, 15:50
Jag fattar inte varför man går till ett gym för att vila!

Dels trodde jag att muskelbyggande handlade om att plötsligt uttömma energiförråden i muskelcellerna, så att de får en signal om att expandera desamma. Inte att vila för att låta musklerna tanka allt de behöver via blodomloppet, efter en sån paus förstår jag inte hur man kan få muskler att växa. När jag inte klarar av ett rep, så byter jag till lägre vikt så illa kvickt jag kan och fortsätter plågan därifrån. Jag kan mycket väl ha fel där, för jag är ingen expert, men det är så jag gillar att träna.

Dels så skulle jag bara trilla omkull av tristess om jag, likt somliga andra gymbesökare, satt och väntade flera minuter under varje pass. Om jag skulle göra en paus mellan set för samma muskel, så skulle jag definitivt hoppa på nästa övning för nästa muskelgrupp under tiden, för att sen återkomma. Det måste vara aktion, nånting på gång hela tiden, för att jag ska kalla ett tränignspass för ett träningspass. Sitta å vila???

spoty
2010-09-26, 15:52
Jag fattar inte varför man går till ett gym för att vila!



King Grub skrev väl att någon studie visade att 2 minuter vila gav mer än mindre vila. Hoppas jag minns rätt nu.

Bwall
2010-09-26, 16:00
Jag fattar inte varför man går till ett gym för att vila!

Dels trodde jag att muskelbyggande handlade om att plötsligt uttömma energiförråden i muskelcellerna, så att de får en signal om att expandera desamma. Inte att vila för att låta musklerna tanka allt de behöver via blodomloppet, efter en sån paus förstår jag inte hur man kan få muskler att växa. När jag inte klarar av ett rep, så byter jag till lägre vikt så illa kvickt jag kan och fortsätter plågan därifrån. Jag kan mycket väl ha fel där, för jag är ingen expert, men det är så jag gillar att träna.

Dels så skulle jag bara trilla omkull av tristess om jag, likt somliga andra gymbesökare, satt och väntade flera minuter under varje pass. Om jag skulle göra en paus mellan set för samma muskel, så skulle jag definitivt hoppa på nästa övning för nästa muskelgrupp under tiden, för att sen återkomma. Det måste vara aktion, nånting på gång hela tiden, för att jag ska kalla ett tränignspass för ett träningspass. Sitta å vila???


Testa att träna låg-reps väldigt nära ditt max någon gång, så tror jag att du förstår varför man tar 3+ minuters vila ibland :)

Tvärarg
2010-09-26, 16:02
Jag fattar inte varför man går till ett gym för att vila!

Dels trodde jag att muskelbyggande handlade om att plötsligt uttömma energiförråden i muskelcellerna, så att de får en signal om att expandera desamma. Inte att vila för att låta musklerna tanka allt de behöver via blodomloppet, efter en sån paus förstår jag inte hur man kan få muskler att växa. När jag inte klarar av ett rep, så byter jag till lägre vikt så illa kvickt jag kan och fortsätter plågan därifrån. Jag kan mycket väl ha fel där, för jag är ingen expert, men det är så jag gillar att träna.

Dels så skulle jag bara trilla omkull av tristess om jag, likt somliga andra gymbesökare, satt och väntade flera minuter under varje pass. Om jag skulle göra en paus mellan set för samma muskel, så skulle jag definitivt hoppa på nästa övning för nästa muskelgrupp under tiden, för att sen återkomma. Det måste vara aktion, nånting på gång hela tiden, för att jag ska kalla ett tränignspass för ett träningspass. Sitta å vila???


Det där är väl så man kör dropsets, och vad jag har fått lära mig så ska man icke köra dropsets för ofta för det sliter väldigt mycket på leder muskler och senor?... eller är jag ute och cyklar?

rickardptrsn
2010-09-26, 16:22
twitcher suck.. :) hade velat se dig in action på gymmet! run forest!

pialia
2010-09-26, 16:36
twitcher suck.. :) hade velat se dig in action på gymmet! run forest!

Kanske därför han kallar sig "Twitcher"... ;)

x9000
2010-09-26, 16:52
Kan någon svara på frågan i stället? :)

Ande
2010-09-26, 17:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4574358&postcount=4747

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4572007&postcount=4732

Där har du dina svar!

filmjölk
2010-09-26, 18:22
1-2min för mindre jobbiga övningar (maskinövningar, isolationsövningar) 2-4min för jobbiga övningar (stående axelpress, böj, viktade chins, mark, dips, bänk) kör du inte till fail/nära fail kan du vila lite kortare.

Givetvis beror det på massa olika saker, men du kan ha det där som riktlinje.

henrikl
2010-09-26, 20:12
1-2min för mindre jobbiga övningar (maskinövningar, isolationsövningar) 2-4min för jobbiga övningar (stående axelpress, böj, viktade chins, mark, dips, bänk) kör du inte till fail/nära fail kan du vila lite kortare.

Givetvis beror det på massa olika saker, men du kan ha det där som riktlinje.

+1

Twitcher
2010-09-27, 19:54
Jag tar några minuters vila efter ett set ibland, när jag kommit så nära ett maximum att jag känner att jag behöver återhämta mig innan jag ens reser mig upp igen. Kanske man alltid borde gå till den punkten, och behovet av vila skulle infinna sig mer naturligt. Men jag ligger inte på den nivån ännu. (Och även då tvivlar jag på nyttan av att försöka upprepa samma set igen för den utmaxade muskeln, istället för att gå på nästa muskelgrupp).

Jag kommer aldrig att planera in 3 minuter vila mellan setten i en övning med tre set. Jag enkelsettar, supersettar eller växelsettar istället, så att jag kan hålla igång. Det är hur trist och tragiskt som helst att sitta still på en bänk i ett gym! (Jag tränar mellan uppstigning och arbete, så de som livnär sig på att tillbringa oändlig tid i gymmet kanske inte förstår mitt perspektiv)

Onigiri
2010-09-27, 20:39
Twitcher: Du måste starta en journal!

rickardptrsn
2010-09-27, 20:49
<3

Balke
2010-09-27, 21:35
Längre setvila (3-5 minuter) har visat sig ge större styrkeökningar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19811949

Kortare setvila (mindre än 1.5 minuter) har däremot visat sig ge något högre tillväxthormon

http://jap.physiology.org/cgi/content/short/01147.2009v1

Däremot har inte högre nivåer GH visat sig vara positivt för muskeltillväxten, vad jag vet.

x9000: 3-5 minuter. Något mindre i isolationsövningar.

ha:cl
2010-09-27, 21:38
Jag vilar tills muskeln känns fräsch igen, ogillar att haka upp sig på tider. Kan bli 2 minuter, kan bli 20 sekunder. Allt beror på. Räknar aldrig.

Balke
2010-09-27, 21:38
Jag tar några minuters vila efter ett set ibland, när jag kommit så nära ett maximum att jag känner att jag behöver återhämta mig innan jag ens reser mig upp igen. Kanske man alltid borde gå till den punkten, och behovet av vila skulle infinna sig mer naturligt. Men jag ligger inte på den nivån ännu. (Och även då tvivlar jag på nyttan av att försöka upprepa samma set igen för den utmaxade muskeln, istället för att gå på nästa muskelgrupp).

Jag kommer aldrig att planera in 3 minuter vila mellan setten i en övning med tre set. Jag enkelsettar, supersettar eller växelsettar istället, så att jag kan hålla igång. Det är hur trist och tragiskt som helst att sitta still på en bänk i ett gym! (Jag tränar mellan uppstigning och arbete, så de som livnär sig på att tillbringa oändlig tid i gymmet kanske inte förstår mitt perspektiv)

Jag kör 3-5 minuters vila mellan varje set men brukar bli klar med mitt pass efter 10-20 minuter.