handdator

Visa fullständig version : Ont i ryggslut vid magträning


Alexlindgren
2010-09-26, 15:35
Har haft detta problem så länge jag kan minnas. Vid magövningar, mer vid vissa och mindre vid andra får jag en obekväm krampaktig känsla i ryggen och upp vid sidorna. Vid vila mellan seten försvinner känslan helt och hållet men kommer tillbaka efter några reps vid nästa set.

Vad skall jag göra, några tips?

Giljotinen
2010-09-26, 15:39
Jag hade liknande innan. Det kändes som om ryggen tränades ungefär lika mycket som magen när jag gjorde situps m.m. Det gick över med tiden allteftersom att jag blev med vältränad.

fiskebulle
2010-09-26, 16:59
Definiera magövningar.

Alexlindgren
2010-09-26, 18:09
Jag hade liknande innan. Det kändes som om ryggen tränades ungefär lika mycket som magen när jag gjorde situps m.m. Det gick över med tiden allteftersom att jag blev med vältränad.

Kan tänka mig det då det är värre nu än när jag var i bättre form.

Definiera magövningar.

Situps, crounches, benlyft, övningar i maskin, osv.

JohnRick
2010-09-26, 18:18
Alltid trixigt då man ska flexa ryggraden. Man får lätt ont i nedre delen av ryggen om man inte har koll på länden då många lätt kan "häva" sig upp ändå med hjälp av denna på ngt sätt. Grundregelen är ju att länden alltid ska ha kontakt med underlaget vid crunches t.ex, men det gäller att få till känslan.

mathsa
2010-09-26, 21:35
Har precis samma problem.Men har lärt mig köra övningar som ej tar så mycket på ryggen.Man får tänka till lite.Vid vanliga situps går jag inte långt upp och det ska man inte göra heller.Ryggen ska aldrig lämna golvet.Ben lyft kan jag inte utföra för då får jag direkt ont i ryggen.Så kolla alternativa övningar som känns bra och som inte tröttar ut din rygg.Fråga på ditt gym om det finns ledare/pt där..Mvh/Maths

beckman88
2010-09-27, 01:59
Har precis samma problem.Men har lärt mig köra övningar som ej tar så mycket på ryggen.Man får tänka till lite.Vid vanliga situps går jag inte långt upp och det ska man inte göra heller.Ryggen ska aldrig lämna golvet.Ben lyft kan jag inte utföra för då får jag direkt ont i ryggen.Så kolla alternativa övningar som känns bra och som inte tröttar ut din rygg.Fråga på ditt gym om det finns ledare/pt där..Mvh/Maths

Så du ligger bara på marken när du gör en sit-up? I en sit up så ska man "sitta upp", övningen tränar mer dina hipflexors än dina abs. Dock är en väl utförd crunch något att sträva efter, så länge du inte har problem med ryggen.

Sammanfattning: Jo, ryggen ska lämna golvet i båda fallet, skillnaden är att en crunch går du ca 30 grader och en sitt up går du efter namnet på övningen.

Fliptones
2010-09-27, 09:47
Så du ligger bara på marken när du gör en sit-up? I en sit up så ska man "sitta upp", övningen tränar mer dina hipflexors än dina abs. Dock är en väl utförd crunch något att sträva efter, så länge du inte har problem med ryggen.

Sammanfattning: Jo, ryggen ska lämna golvet i båda fallet, skillnaden är att en crunch går du ca 30 grader och en sitt up går du efter namnet på övningen.


Jag föreslår att du tänker om.. Testa att göra situps, utan att gå längre än dit där ländryggen precis är på väg att lämna golvet. Du ska inte ha överkroppen rak, som du får det att låta. En rejäl kontraktion med magmusklerna är vi ute efter, och det får vi genom att överkroppen mot knäna med hjälp av just magmusklerna. Håll tillbaka i den negativa fasen.
Att gå längre är egentligen rätt onödigt, eftersom övningen avser magmusklerna och inte höftböjarna.

Kauppi
2010-09-27, 10:01
sänk vikterna och se över utförandet.

JohnRick
2010-09-27, 10:03
Som tidigare sagt - flexa ryggraden - håll länden pall mot underlaget. Tänk på att försöka utföra autofellatio så är det på rätt väg. Googla ordet om det behövs.

beckman88
2010-09-27, 11:59
Jag föreslår att du tänker om.. Testa att göra situps, utan att gå längre än dit där ländryggen precis är på väg att lämna golvet. Du ska inte ha överkroppen rak, som du får det att låta. En rejäl kontraktion med magmusklerna är vi ute efter, och det får vi genom att överkroppen mot knäna med hjälp av just magmusklerna. Håll tillbaka i den negativa fasen.
Att gå längre är egentligen rätt onödigt, eftersom övningen avser magmusklerna och inte höftböjarna.

Jag föreslår att du tänker om... en sit up är när du sätter dig up. Främsta muskelgruppen som triggas är Hipflexors. Visst för att få in magmuskulaturen i en sit up så krävs det att du "böjer" ryggen. Men det är en annan övning.

Och nej du får inte en rejäl kontraktion av att dra överkroppen mot knäna. Det handlar mer om att dra hakan mot pelvis.

mathsa
2010-09-27, 16:21
Jag föreslår att du tänker om... en sit up är när du sätter dig up. Främsta muskelgruppen som triggas är Hipflexors. Visst för att få in magmuskulaturen i en sit up så krävs det att du "böjer" ryggen. Men det är en annan övning.

Och nej du får inte en rejäl kontraktion av att dra överkroppen mot knäna. Det handlar mer om att dra hakan mot pelvis..Jag tipsar bara om hur jag kör med liknande problem med ryggen och det funkar för mig..Mvh/maths

andreasson
2010-09-27, 18:24
Har samma problem, har svårt med vissa magövningar då ryggen tas ut före magen

Fredriiik
2010-09-27, 19:36
För mig hjälpte de med att försöka tänka typ: hakan mot naveln, att curla ner vikten eller va ja ska säga känns mycke bättre iaf för mig!