handdator

Visa fullständig version : Ser min frukost bra ut?


Cevex
2010-09-26, 14:52
Hej, är ny medlem på forumet! undrar helt enkelt om min frukost är en bra start på dagen. Detta är exakt vad jag använder mig till min frukost varje dag: 1dl AXA fiberberikad-havregrynsgröt med vatten, in i micron. sedan 1dl mjölk i gröten, frysta hallon och blåbär, lite nötter och torkad frukt från ''Nötti frutti'' sorten(cashewnötter, jordnötter, papaya och russin gjorda i rapsolja och utan salt) (en sked ungefär) blandas i gröten. sedan ett halvt glas juice utan tillsatt socker. 1 smörgås: Fazer Rågkuse, utan smör på. Och 2 stycken rökt kalkon pålägg. Gurka, lite tomat och 3 skivor paprika ungefär. Efter jag ätit gröten och mackan tar jag mig en kiwi varje dag till frukost, varannan dag äter jag ett kokt ägg till frukosten med.

Nu undrar jag bara är det något annat man kan tillägga fattas det någon viktig vitamin eller sådant?, är inte speciellt kunnig egentligen.

Undrar även om nötterna är det bästa valet? finns det något annat som vore bättre, typ mandlar valnötter etc sådana sorter?

Crocker
2010-09-26, 14:55
Saknar bra fetter, annars verkar det vara OK.
Tränar du något?
Nötter innehåller dåligt protein och fett, men många näringsämnen. Ett dussin är också giftiga.
Sedan saknas som vanligt vitamin D, men det är en annan femma.

WHITEFOLKS
2010-09-26, 15:01
Man behöver inte få i sig allt man behöver till frukost. Låter som en helt ok frukost även om den är lite snål på protein.

Jag skulle inte oroa mig för "dåligt" fett/protein från en sådan liten del nötter. Det blir ju främst ett problem om man får allt sitt fett/protein från nöterna.

Ägget är utmärkt. Rent näringsmässigt så är det nog bättre för dig att äta det varje dag istf kiwin.

Cevex
2010-09-26, 15:01
Kan slopa nötterna om det inte är så bra men vilken typ av bra fetter skulle jag kunna få i mig istället? angående träning så gör jag väl det men mestadels kondition då (inget jätte seriöst) men vill gå ner lite i vikt också. Har annars ett paket russin jag kan ha i gröten om det vore något istället för nötterna, och vad finns det för bra källor till vitamin D till frukosten? tack för svaret .

Eddie Vedder
2010-09-26, 15:05
Jag skulle plocka bort all juice och all torkad frukt. Nöj dig med kiwin som C-vitaminkälla, ät två ägg varje dag istället och kanske 2 kapslar fiskolja.

WHITEFOLKS
2010-09-26, 15:06
Jag tycker du ska behålla nötterna om du gillar de.

Angående vitamin d så är det i princip bara fet fisk som innehåller "tillräckliga" mängder av det för att det ska bli intressant. Annars gäller det att vara ute i solen (vinterhalvåret hjälper inte ens det) eller tillskott. Mjölken har väl en del tillsatt oftast också.

För att gå ner i vikt så gäller det att äta mindre energi än vad du gör av med. Titta in i "diet deff och fettminskning"sdelen så hittar du en guide med allt du behöver veta.

Crocker
2010-09-26, 15:08
Jag tycker du ska behålla nötterna om du gillar de.

Angående vitamin d så är det i princip bara fet fisk som innehåller "tillräckliga" mängder av det för att det ska bli intressant. Annars gäller det att vara ute i solen (vinterhalvåret hjälper inte ens det) eller tillskott. Mjölken har väl en del tillsatt oftast också.

För att gå ner i vikt så gäller det att äta mindre energi än vad du gör av med. Titta in i "diet deff och fettminskning"sdelen så hittar du en guide med allt du behöver veta.
1.5 kilo ål i veckan, för tillräckligt intag.

Tacos
2010-09-26, 15:09
men vilken typ av bra fetter skulle jag kunna få i mig istället?.

Lite makrill i tomatsås på en av dina rågkusar :thumbup:

Cevex
2010-09-26, 15:17
Jag skulle plocka bort all juice och all torkad frukt. Nöj dig med kiwin som C-vitaminkälla, ät två ägg varje dag istället och kanske 2 kapslar fiskolja.

Ok tack för svaren, jag skulle kunna plocka bort den torkade frukten men jag gillar papayan och russin så mycket i gröten :P, men då är det inte mycket bara en sked.

men jag tänkte skulle det vara bra att ta typ ett äpple eller någon annan slags frukt till frukosten för att få i sig lite mera fibrer istället för den torkade frukten? vill få en någorlunda nyttig frukost men samtidigt mättande så mera protein kanske vore något som sagt ?

finns det någon annan slags dricka som tex nypon / mjölk eller något som kan ersätta juicen? tar bara max ett glas endå, och vatten känner jag är lite tråkigt till gröten/smörgåsen.

Crocker
2010-09-26, 15:19
Du nojjar så mycket.
För mättande på sikt mer fett, mättat är bra fett också glöm inte det. Mer protein ett glas mjölk eller så bara.
Och vad vill du ersätta juicen med? Socker?

WHITEFOLKS
2010-09-26, 15:19
Mjölk är utmärkt.

benacii
2010-09-26, 15:20
ät bara det du tycker är gott och blir mätt på. brukar kunna bli tråkigt att varje dag nöta samma saker och följa ett schema. du har ju ett hum om vad som är bra och mindre bra råvaror. bara välja och äta det som känns bra

Eddie Vedder
2010-09-26, 15:21
Ok tack för svaren, jag skulle kunna plocka bort den torkade frukten men jag gillar papayan och russin så mycket i gröten :P, men då är det inte mycket bara en sked.

men jag tänkte skulle det vara bra att ta typ ett äpple eller någon annan slags frukt till frukosten för att få i sig lite mera fibrer istället för den torkade frukten? vill få en någorlunda nyttig frukost men samtidigt mättande så mera protein kanske vore något som sagt ?

finns det någon annan slags dricka som tex nypon / mjölk eller något som kan ersätta juicen? tar bara max ett glas endå, och vatten känner jag är lite tråkigt till gröten/smörgåsen.

Du har ju uppenbarligen bestämt dig så då ska jag inte krångla med dig. :) Men jag trodde du undrade om vi hade förslag på ändringar.

Cevex
2010-09-26, 15:27
Du nojjar så mycket.
För mättande på sikt mer fett, mättat är bra fett också glöm inte det. Mer protein ett glas mjölk eller så bara.
Och vad vill du ersätta juicen med? Socker?

Mm, jag är nog lite för nojjig helt enkelt, har blivit så nu på sistone när jag försökt få mig i bättre form, så jag tackar er alla för svaren, ska inte tänka på det allt för mycket.

Crocker
2010-09-26, 15:33
Mm, jag är nog lite för nojjig helt enkelt, har blivit så nu på sistone när jag försökt få mig i bättre form, så jag tackar er alla för svaren, ska inte tänka på det allt för mycket.
Inga problem, lycka till!