handdator

Visa fullständig version : Muskel% och fettprocent hos kvinnor


Marla
2010-09-26, 14:41
Jag har gjort ett litet experiment på mig själv som var så att jag inte har vägt mig på över ett år och ätit precis vad jag vill och tränat tre gånger i veckan (från lättare träning till hårdare träning pga rehab efter ett benbrott). Jag gillar inte alls vikt- och diethysterin som drar ner tjejer hela tiden. Jag har nämligen en teori om att kroppen vet vad den behöver om man bara känner efter och jag har blivit så fruktansvärt frustrerad över att alla säger att man blir så tjock av att äta, allt möjligt faktiskt - det har blivit hur hett som helst de senaste åren med superextrema dieter som antingen är rädda för fett eller kolhydrater. Jag är så trött på att folk skriver att man MÅSTE bli tjock av tallriksmodellen etc. Ingen mer som är trött på alla som säger vad man måste äta för att det är omöjligt att hålla vikten annars? Och att det inte hjälper att träna?

Så jag vägde mig själv förra juni och vägde 51kg (163cm), hade ingen avancerad våg då - men vi har börjat sälja omron bf511 (kliniskt validerad) på jobbet så detta året i september så vägde jag mig och vägde 52kg med 20% fett, 35% muskler och 3% visceralt fett. Men jag har inget att jämföra med - jag tänkte att folk här inne kanske har lite koll på vad för muskel och fettprocent tränande kvinnor ligger på? Främst muskelprocenten är intressant för det hittar jag inga riktvärden för någonstans.

Det har varit väldigt skönt att inte väga sig för jag liksom de flesta tjejer kan noja en del om mat och vikt och genom att bara känna efter när jag behöver äta så tror jag att jag har kunnat lägga på mig en del muskler - har blivit bredare över ryggen och lite smalare över höfterna enligt mina kläder. Och jag lägger gärna på mig lite muskler :) Kan vara bra när man tränar mma.

King Grub
2010-09-26, 15:10
Normal kroppsfettprocent för otränade kvinnor är runt 25-30%. För tränade ligger intervallet runt 21-24%. För "atleter", hårt tränande idrottskvinnor runt 14-20% (men det kan förstås variera ytterliggare beroende på sport). Essentiell kroppsfettprocent 10-13%. Det finns dock idrottskvinnor i distansgrenar som ligger lägre än så.

Och visst kan man både komma i form och hålla formen med vanlig husmanskost.