handdator

Visa fullständig version : Majonnäs på burgare?


Seb74
2010-09-26, 11:00
Har aldrig köpt majonnäs, vet knappt vad det är eller vad det ska va bra till.
Men ser nu att burger king har det på de flesta av sina burgare, istället för nån halväcklig hamburgerdressing.

Är det kanske så att vanlig majonnäs man köper i affär är den perfekta hamburgersåsen? Eller har dom nån specialvariant på BK, och vanlig naturell är inte alls särskilt god på burgare, inte bättre än godtycklig halväcklig dressing.

Ett plus för denna oupptäckta matvara är ju att det verkar kunna va 80% fett i....mumsigt mycket kalorier :)

Eddie Vedder
2010-09-26, 11:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=74657

vicarious
2010-09-26, 14:23
Har aldrig köpt majonnäs, vet knappt vad det är eller vad det ska va bra till.


Har du bott under en sten hela livet? :D Majo is the shit =)

Seb74
2010-09-26, 14:28
Har du bott under en sten hela livet? :D Majo is the shit =)

Go for it på burgaren då eller?
Vanlig naturell liksom?
Kan man ha det till nåt annat också?

Funderar på att ev våga mig på göra egna burgare av färs, gäller veta vad man ska ha på för att få iallafall nästan lika gott som köpburgare :)

Eddie Vedder
2010-09-26, 14:30
Go for it på burgaren då eller?
Vanlig naturell liksom?
Kan man ha det till nåt annat också?

Funderar på att ev våga mig på göra egna burgare av färs, gäller veta vad man ska ha på för att få iallafall nästan lika gott som köpburgare :)

Kolla receptdelen, finns ju en hel tråd för hamburgare. Majonnäs är ju hur otroligt vanligt som helst på hamburgare. Och det går att ha till det mesta. Men som sagt, kolla i receptdelen.

vicarious
2010-09-26, 14:42
Go for it på burgaren då eller?
Vanlig naturell liksom?
Kan man ha det till nåt annat också?

Funderar på att ev våga mig på göra egna burgare av färs, gäller veta vad man ska ha på för att få iallafall nästan lika gott som köpburgare :)

Funkar på burgaren men annars väldigt gott på mackor med ost/skinka etc eller med ägg.

isterbuk
2010-09-26, 14:49
Majo är underbart till det mesta som Nicklas skriver, går och variera och krydda lite som man själv känner.

En favorit är ju att finhacka ett helt kokt ägg, 2-3st kokta vitor, finhackad rödlök, blanda ner med majonäs sen äta det till sallad och räkor.

Frumpish
2010-09-26, 14:54
Är det inte kannibalism att äta ägg med majjo :D

Ska nog prova att göra egen majonäs, verkar ju sjukt mumsigt!

Seb74
2010-09-26, 15:12
Härligt, då ska jag fan inhandla en tub....särskilt om det finns med 80% fett, och inte är dyrt som....typ...saffran eller nåt :D

Eddie Vedder
2010-09-26, 15:16
Härligt, då ska jag fan inhandla en tub....särskilt om det finns med 80% fett, och inte är dyrt som....typ...saffran eller nåt :D

Klart det finns, 80% är ju standard. Burkar är ofta billigare än på tub. Ett tips, om du har tid, är att göra egen rödbetssallad. Koka rödbetor, skala och tärna. Blanda med massa majonnäs. Ät på köttbullemacka med smör (kalla eller varma köttbullar funkar lika bra).

Det är gott som tusan men risken finns att hela köket är lila sen :D

Seb74
2010-09-26, 15:49
Klart det finns, 80% är ju standard. Burkar är ofta billigare än på tub. Ett tips, om du har tid, är att göra egen rödbetssallad. Koka rödbetor, skala och tärna. Blanda med massa majonnäs. Ät på köttbullemacka med smör (kalla eller varma köttbullar funkar lika bra).

Det är gott som tusan men risken finns att hela köket är lila sen :D

Jag är inte så mycket för mat, men det där låter riktigt gott :)
Kokta rödbetor som dom är, med smör till, är också gott förövrigt...bara man inte spiller nåt på kläderna. Smakar lite som kronärtskocka, fast inte lika gott förstås.

Undra om rödbetor är nyttigt, nåt man borde käka ibland kanske.
Slutat äta det helt efter jag insåg att pytt i panna är för äckligt för att va ätbart...

Eddie Vedder
2010-09-26, 15:53
Jag är inte så mycket för mat, men det där låter riktigt gott :)
Kokta rödbetor som dom är, med smör till, är också gott förövrigt...bara man inte spiller nåt på kläderna. Smakar lite som kronärtskocka, fast inte lika gott förstås.

Undra om rödbetor är nyttigt, nåt man borde käka ibland kanske.

Kalium innehåller det nog, och den kraftiga färgen tyder ju på någon form av antioxidanter, antocyaniner kanske. Orkar inte googla men jag tror antocyaniner ger den färgen.

Om du äter massa samma dag så bli i inte rädd av nästkommande dags toalettbesök bara, det är inte blod. :D

Seb74
2010-09-26, 16:40
Kalium innehåller det nog, och den kraftiga färgen tyder ju på någon form av antioxidanter, antocyaniner kanske. Orkar inte googla men jag tror antocyaniner ger den färgen.

Om du äter massa samma dag så bli i inte rädd av nästkommande dags toalettbesök bara, det är inte blod. :D

Mmm vill minnas det är så....färgat.
Ungefär som det luktar typ starkt rengöringsmedel efter man käkat sparris :(

isterbuk
2010-09-26, 16:51
Klart det finns, 80% är ju standard. Burkar är ofta billigare än på tub. Ett tips, om du har tid, är att göra egen rödbetssallad. Koka rödbetor, skala och tärna. Blanda med massa majonnäs. Ät på köttbullemacka med smör (kalla eller varma köttbullar funkar lika bra).

Det är gott som tusan men risken finns att hela köket är lila sen :D

Köttbullar och rödbetssallad, jag blev lite varm i kroppen av bara tanken på den kombon. Hösten känns nu något trevligare. Den goda potatisen börjar dyka upp igen och vi kliver något närmare julen, skinkmackan, köttbullar och rödbetssalads mackorna. Jag vet det kan ätas vilken tid på året man vill, men det smakar aldrig så gott som på julen tillsammans med en kopp choklad (röd mjölk, kakao och socker) och en klick vispad grädde i ;).

Lite mer on topic nu:
Åt precis kycklingfilé, klyftpotatis och till det en sås på majonäs, tomatpuré, peppar och en matsked sweet-chili sås.

Seb74
2010-09-26, 17:03
Ah, går ha som sås till lite av varje.
Undra om det passar på fiskpinnar....har köpt remouladsås ett tag sen den goda klassiska vita "fiskpinnesåsen" försvann spårlöst från hyllorna (den var ju god så jag förstår dom, bort med allt gott som vanligt), och det är väl sådärgott, och ynkliga 26% fett typ, inte mycket kcal där.
Kanske ska testa majo på pinnarna med...säkert billigare också än remouladsåsen, åtminstone per kcal och det är ju vad som räknas.

BengtBurk
2010-09-26, 21:23
Jag brukar blanda majonnäs med tonfisk och ha på mackan, underbart! Om jag känner för att lyxa till det lite så hackar jag lite rödlök till det.

Gober
2010-09-26, 22:20
Vill man ha riktigt god majo så gör man sin egen. äggula + rapsolja + salt och peppar=:hbang:


Lite vitlök eller citron i så har man en fin dipp eller kall sås.

mikaelj
2010-09-27, 07:15
Amerikansk hamburgerdressing är huvudsakligen majonnäs+ketchup. Den på McFeast vet jag inte. Tror att en blandning av majonnäs och creme fraiche leder dig närmare på vägen.

rajjan_dammit
2010-09-27, 09:45
Amerikansk hamburgerdressing är huvudsakligen majonnäs+ketchup.

http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/147-chefprotoss/15265-ep005

Denna är perfekt! :eating:

MissC
2010-09-27, 10:22
Ah, går ha som sås till lite av varje.
Undra om det passar på fiskpinnar....har köpt remouladsås ett tag sen den goda klassiska vita "fiskpinnesåsen" försvann spårlöst från hyllorna (den var ju god så jag förstår dom, bort med allt gott som vanligt), och det är väl sådärgott, och ynkliga 26% fett typ, inte mycket kcal där.
Kanske ska testa majo på pinnarna med...säkert billigare också än remouladsåsen, åtminstone per kcal och det är ju vad som räknas.
Min favoritsås till fiskpinnar: blanda majo, turkyoghurt och senap, proportioner efter behag. Skitgott!

Seb74
2010-09-27, 10:39
http://thatguywiththeglasses.com/videolinks/147-chefprotoss/15265-ep005

Denna är perfekt! :eating:

Hmmm, nåt att fundera på.
Fast jag ska nog testa ha i, som många andra tipsat om, grillolja i färsen innan man steker. Så blir det mindre torrt och mer spännande smak.
Tabasco får jag se om jag köper också, kanske är kul :)

Seb74
2010-09-27, 13:43
Tabasco var dyrt, säljs visst i mikroskopiska flaskor för uppåt 50 spänn....nä tror inte det är ett måste för burgare. Grillolja med nån kul smak däremot ska jag nog blanda i färsen.
Och hoppas 50/50 nöt/fläsk ska funka, det är ju billigare, och även vad jag använder till all annan matlagning. Bara att man måste steka lite extra.

Langster
2010-09-27, 13:55
Tabasco var dyrt, säljs visst i mikroskopiska flaskor för uppåt 50 spänn....nä tror inte det är ett måste för burgare. Grillolja med nån kul smak däremot ska jag nog blanda i färsen.
Och hoppas 50/50 nöt/fläsk ska funka, det är ju billigare, och även vad jag använder till all annan matlagning. Bara att man måste steka lite extra.

Det finns billigare såser som är i princip identiska med tabasco. Santa Maria Peppersauce t.ex. Man behöver ju inte använda så mycket varje gång, det är därför flaskorna är små.

Personligen tycker jag att blandfärs smakar apa, bättre att köpa ett storpack nötfärs.

Nitrometan
2010-09-27, 14:17
Amerikansk hamburgerdressing är huvudsakligen majonnäs+ketchup.
Hmmm. Du har avslöjat "the secret sauce"? :eek:

mikaelj
2010-09-27, 14:20
Det är en hyfsad approximation i alla fall.

Däremot vet jag inte hur man tillverkar sån hamburgerdressing man har i Danmark. Smakar lite sötaktigt och är majo/yoghurtbaserad.

Eddie Vedder
2010-09-27, 14:25
Det är en hyfsad approximation i alla fall.

Däremot vet jag inte hur man tillverkar sån hamburgerdressing man har i Danmark. Smakar lite sötaktigt och är majo/yoghurtbaserad.

Menar du remouladsås?

mikaelj
2010-09-27, 14:32
Menar du remouladsås?

Nej. Lite åt Rhode/Thousand Island-hållet, men ändå inte.

rajjan_dammit
2010-09-27, 23:07
Nej. Lite åt Rhode/Thousand Island-hållet, men ändå inte.

Jag vill också veta! Kom igen nu!

Seb74
2010-09-28, 07:28
Äh vad snackar ni om egentligen, majo ska det ju vara....testade igår, funkade riktigt bra :)

Dock var jag dum nog och hade hickory grillolja i burgaren....fy fan, det gör jag inte om.
Men annars var det lovande, mer majo och mer sallad nästa gång, och framförallt mer kött, så blir det kanoners :)

Seb74
2010-09-28, 20:53
Majo är grymt på fiskpinnar med, bra mycket godare än den jäkla remouladsåsen.
Fy fan vilket fynd, majo ftw :)
Billigt som bara fan är det med, och tub är perfekt när man ska portionera ut det :)

Eddie Vedder
2010-09-28, 20:56
Majo är grymt på fiskpinnar med, bra mycket godare än den jäkla remouladsåsen.

Remouladsås ÄR majonnäs. Men med en del extraingredienser. Kul att du hittat det på senare dagar, vad åt du egentligen innan du hittade Kolo?

Seb74
2010-09-28, 21:01
Remouladsås ÄR majonnäs. Men med en del extraingredienser. Kul att du hittat det på senare dagar, vad åt du egentligen innan du hittade Kolo?

Ja inte fan smakar det majo iallafall.
Räcker med få ingredienser för att ändra smaken mycket.

Tja, jag åt inte majo och jag åt inte kokosfett iallafall, och inte äggröra i mikro ;)

Eddie Vedder
2010-09-28, 21:09
Ärligt talat känns det helt orimligt att du aldrig ätit majonnäs i någon form.

Seb74
2010-09-28, 21:13
Ärligt talat känns det helt orimligt att du aldrig ätit majonnäs i någon form.

Aldrig köpt det nångång, nånsin.
Däremot fått det på ute-burgare och kanske annan mat där jag inte vetat att det varit majo i.

Eddie Vedder
2010-09-28, 21:24
Däremot fått det på ute-burgare och kanske annan mat där jag inte vetat att det varit majo i.

Ja det var sånt här jag tänkte på. Att du aldrig ska ha ätit något typ i skolan med majonnäs som ingrediens eller någon röra med majonnäsbas tror jag inte. Coleslaw är ett tips.:thumbup:

nmanradnävna
2010-09-28, 21:34
Majo är grymt på fiskpinnar med, bra mycket godare än den jäkla remouladsåsen.
Fy fan vilket fynd, majo ftw :)
Billigt som bara fan är det med, och tub är perfekt när man ska portionera ut det :)

Testa blanda

Majonnäs
Ketchup
Hackad smörgåsgurka

Äter alltid det till mina fiskpinnar :)

Seb74
2010-09-28, 21:39
Ja det var sånt här jag tänkte på. Att du aldrig ska ha ätit något typ i skolan med majonnäs som ingrediens eller någon röra med majonnäsbas tror jag inte. Coleslaw är ett tips.:thumbup:

http://www.recept.nu/1.14934/carola_magnusson/smaratter_tillbehor/gronsaker/coleslaw

Bara 2msk majo, nä det kan inte va nåt att ha :(
Och alla mjölkprodukter i...ska nog fortsätta undvika såna mot min jävla cystiska jätteakne...gått bra än så länge en dryg vecka på låg-prottekost och typ inga mjölkprodukter.

Seb74
2010-09-28, 21:40
Testa blanda

Majonnäs
Ketchup
Hackad smörgåsgurka

Äter alltid det till mina fiskpinnar :)

Kanske när (om) jag tröttnar på ren majo....ketchup på pinnarna låter lite suspekt *spy*

nmanradnävna
2010-09-28, 21:54
Kanske när (om) jag tröttnar på ren majo....ketchup på pinnarna låter lite suspekt *spy*

Alltså du blandar lite av allting i en skål. Testa så får du se, det blir inte som att ha ketchup på pinnarna kan jag ju säga :)

Eddie Vedder
2010-09-29, 05:52
Bara 2msk majo, nä det kan inte va nåt att ha :(
Och alla mjölkprodukter i...ska nog fortsätta undvika såna mot min jävla cystiska jätteakne...gått bra än så länge en dryg vecka på låg-prottekost och typ inga mjölkprodukter.

Skämtar du? Det är ju bara att plocka bort mjölkprodukterna och ha i mer majonnäs då. Ingen kommer sätta dig i fängelset för att du inte slaviskt följer ett random recept från första bästa sajt du råkar hitta.

Det där receptet är definitivt inte hur jag skulle ha gjort coleslaw.

Seb74
2010-09-29, 06:53
Skämtar du? Det är ju bara att plocka bort mjölkprodukterna och ha i mer majonnäs då. Ingen kommer sätta dig i fängelset för att du inte slaviskt följer ett random recept från första bästa sajt du råkar hitta.

Det där receptet är definitivt inte hur jag skulle ha gjort coleslaw.

Ja man kanske kan blanda majonnäs och diverse grönsaker hur som helst och så blir det "coleslaw", inte vet jag vilken som är den karakteristiska coleslaw-ingrediensen.
En semla utan grädde tex är nog enligt många ingen semla, och kanske coleslaw utan creme freshe inte blir nån coleslaw heller. Bara så jag resonerade.

Eddie Vedder
2010-09-29, 06:57
Bara så jag resonerade.

En coleslaw utan kål kanske. Då ska man nog kalla den något annat. Men inte utan CF. ;)