handdator

Visa fullständig version : Styrketräning + viktminskning


thaDameer
2010-09-26, 10:51
Nu har jag styrketränat tungt (dvs 7-8 reps) i varje övning. Jag har tidigare varit väldigt överviktig, från 120kg till 88 som jag väger nu..

Men är fortfarande lite pluffsig runt magen, och måste förbränna ännu mera. Nu tycker jag ju att styrketräning är så oerhört viktig för mig, och det är så förbannat kul. Men det är så sjukt svårt att kombinera, viktnedgången med styrketräningen..

Är det någon som har tips på hur jag kan göra?, skulle man kunna köra intensivare pass med lättare vikt (dvs flera reps 10-15?) och satsa på att köra mera kondition. Ge mig tips gott folk.

Tränings schemat som det ser ut just nu.

Måndag: Bröst/Biceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Kondition/Axlar
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg/Triceps
Lördag: Vila / Långpromenader (1-2 timmar)
Söndag: Ben/Mage

Varje pass tar ungefär en timme att gå igenom i det tempot jag kör just nu..


Ni får ursäkta om det skulle finnas en liknande tråd här, jag är nämligen ny på forumet från idag.

Kom med idèer :)

King Grub
2010-09-26, 12:45
Det är inte alls svårt att kombinera. Tung, seriös styrketräning med syfte att öka muskelmassan, kombinerat med ett kaloriunderskott och ett högt proteinintag.

Styrketräning är A och O vid en viktminskning där syftet är att så stor del som möjligt av viktförlusten är fettvikt. Det är konditionsträningen som är helt valfri. Konditionsträning i sig ökar inte dygnets fettförbränning överhuvudtaget. Det går att reglera precis lika bra med kosten. Ett kaloriunderskott på X kcal ger lika stor fettförlust oavsett om du åstadkommer det med eller utan konditionsträning i upplägget. Om något kanske konditionsträning minskar fettförbränningen.

Crocker
2010-09-26, 12:51
Prova ett enklare schema, vet inte om kroppen pallar det vid viktnedgång. När du tränar bröst tränar du axlar,triceps os.v. Såhär kanske:

M: Överkropp
Ti::Underkropp
O: Vila
To: Övekropp
F: Underkropp
L: Cardio
Söndag: Vila

Försök att ha cardio enskilda dagar, det ger motsatta effekter annars.

thaDameer
2010-09-26, 14:09
King_Grub: Då borde man kanske sätta sig in lite mera i det här med att räkna kalorier, har du tips på någon bra tråd här på forumet?

Crocker: Ska jag då gå igenom alla muskelgrupper på överkroppen de dagarna jag kör överkropp?

vicarious
2010-09-26, 14:15
King_Grub: Då borde man kanske sätta sig in lite mera i det här med att räkna kalorier, har du tips på någon bra tråd här på forumet?

Crocker: Ska jag då gå igenom alla muskelgrupper på överkroppen de dagarna jag kör överkropp?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

hidden
2010-09-26, 14:45
Hur definerar man tung styrketräning?
4-6 reps * 4 sets och 90% av 1RM?