handdator

Visa fullständig version : Varför har alla andra länder "felvända" nyckelhål?


Ganymedes
2010-09-26, 08:38
Alltid när man kommer till hotell eller lägenheter utomlands sitter nyckelhålet uppochner (utifrån mitt Svenska perspektiv då, så klart) så man måste sätta in nyckeln med den släta undersidan uppåt. Varför? Det är för konsekvent för att vara av misstag - varför har Sverige gått mot strömmen? Speciellt vanligt är detta i länderna kring medelhavet.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRGu3ESOS-hLIK0QYRxYSp3w2kMeQidAVAWPqM_2NfHyKUjY6I&t=1&usg=__i0jOLARzTdtKNfLP80KxSs3kJE4=
Menar egentligen inte denna typen av nyckelhål iofs, utan mer som till lägenheter här i Sverige. Men detta hålet är ändå fel.

fiskebulle
2010-09-26, 08:50
Därför att alla som inte kommer från Sverige är barbarer. De är inte tillräckligt utvecklade för att förstå simpel design.

HÅLL SVERIGE SVENSKT!

MasterChief
2010-09-26, 09:13
Nu har jag bara varit i ett 30-tal länder men att påstå att "upp och ner" är vanligast stämmer inte alls med min erfarenhet.

stevebc
2010-09-26, 09:32
Varför sätter man i Sverige in bankkortet upp och ner? Samma grej där.

Loke
2010-09-26, 09:49
Jag tycker att taggarna uppåt är fel. Minns att jag som barn störde mig på det när jag insåg att nästan alla lås såg ut så.

Jämför man med traditionella lås som på bilden så är ju taggarna neråt det vanliga. Varför ska moderna lås vara annorlunda?

ARMSTARK
2010-09-26, 10:25
Om alla andra har åt "fel" håll kan man ju fundera på vilket håll som är "rätt". *jorgen*

Ganymedes
2010-09-26, 11:46
Om alla andra har åt "fel" håll kan man ju fundera på vilket håll som är "rätt". *jorgen*

Ja, det gjorde jag också och markerade med både "felvända" och (utifrån mitt svenska perspektiv). :)

MasterChief, är du säker? Jag har också rest en hel del och tycker att detta är något jag ser väldigt ofta. Kanske har du inte reflekterat över det lika mycket som jag, eller så faller jag för bekräftelsejävet och missar de gånger de varit "rättvända"?


Fiskbulle: se upp, många här kräver att du förtydligar din sarkasm, förslagsvis med smileys. ;)

fiskebulle
2010-09-26, 12:09
@Ganymedes: Äsch, inlägget är ju knappt ens relevant - Fattar man inte så är man nog dumf i hufvudet ändå.


@Topic: Gamla nycklelhål så är ju nästan alltid taggarna som gäller, hur kommer det sig att det ändrat på sig? Personligen tycker jag det är lättare att "pricka rätt" när man ska pressa lite neråt istället för uppåt.

Smml
2010-09-26, 12:58
Tycker dom är felvända utomlands.

1911
2010-09-26, 13:11
Vändningen på nyckelhålet står i stark korreleans till hur stilfull befolkningen är. Och Sverige är såklart i topp. Det svenska hållet är mest korrekt.