handdator

Visa fullständig version : Funkar den här metoden? (kommit på själv)


Slicky9
2010-09-25, 22:10
Som sagt, deffat och tappat 11 kilo.
vill inte riskera mer muskelförlust just nu
och vill gå ner i en lite långsammare takt samtidigt som jag bygger muskler
min tanke ÄR:
(BMR ligger på 2100kcal)(plus min aktivitets nivå blir det 3600 kcal) som jag behöver enligt benedict ekvationen.

Mån - 3900kcal (+) styrketräning
Tis - 3900kcal (+) styrketräning
Ons - Promenad 1,5tim /2tim -1900kcal
Tor - Promenad 1,5tim /2tim - 1900kcal
Fre - 3900 kcal(+) styrketräning
Lör - Promenad 1,5tim /2tim - 1900kcal
Sön - Promenad 1,5tim /2tim - 1900kcal
Upprepa.

Eftersom jag ligger på ett kcal överskott dom dagarna jag styrketränar
borde det leda till att jag lägger på mig muskelmassa eller hur? i sånnafall varför inte?
Och på dagarna jag ligger på minus. Går min kropp in i en fett/vikt reducering verksamhet.

Varför funkar detta?
Varför funka detta inte?

Mvh

Slicky9
2010-09-25, 22:18
edit: utför ingen annan sport än styrketräning

HulkH
2010-09-25, 23:52
Hajjar itne exakt, men bara för du har kcal överskott de dagar du tränar, så borde väl inte det blir muskerlmassa, enbart?

Kanske inte förstod vad du menade^^

Inge Enveten
2010-09-26, 00:12
A B C diet, googla

Slicky9
2010-09-26, 00:35
Hajjar itne exakt, men bara för du har kcal överskott de dagar du tränar, så borde väl inte det blir muskerlmassa, enbart?

Kanske inte förstod vad du menade^^

det jag menar är att jag ligger på ett överskott
dagarna jag styrketränar. för att lägga på mig massa.
dagarna jag inte styrketränar och kör cardio
ligger jag på underskott och bränner fett

AmericanDragon
2010-09-26, 00:40
Är nog svårt att säga eftersom själva mätperioden behöver nog vara längre än dag för dag.

Låt oss säga du förbrukar 3600 kcal om dagen, i en vecka. Totalt 25200 kcal. Även om du ligger plus dagarna du tränar och minus på vilodagar, så kanske du slutar på 20000 kcal efter den veckan. Då - på just en veckas mätperiod - har du inte legat plus alls.

Detta är bara en teori. Jag vet ej hur dessa sätt att tänka egentligen funkar i praktiken.

Slicky9
2010-09-26, 01:00
Är nog svårt att säga eftersom själva mätperioden behöver nog vara längre än dag för dag.

Låt oss säga du förbrukar 3600 kcal om dagen, i en vecka. Totalt 25200 kcal. Även om du ligger plus dagarna du tränar och minus på vilodagar, så kanske du slutar på 20000 kcal efter den veckan. Då - på just en veckas mätperiod - har du inte legat plus alls.

Detta är bara en teori. Jag vet ej hur dessa sätt att tänka egentligen funkar i praktiken.

Jag gör så här.
Exprimenterar i några veckor. Startar en tråd för folk som är intresserade.

Sniggel
2010-09-26, 07:06
Är snittet under veckan ett kaloriunderskott så bör du ju tappa vikt.
Att ha mer kalorier på träningsdagar (där en stor del av kalorierna och även protein äts efter träningspasset) låter helt klart som ett bra upplägg.

Vad som händer (bygger muskler på träningsdagar, förlorar fett på vilodagar) kan ingen säga med säkerhet. Jag tror dock att ditt upplägg ger bra förutsättningar för det du vill göra iaf.

Ristretto
2010-09-26, 09:14
Jag tror att ett sånt upplägg funkar bäst om man tränar färre gånger per vecka, så att det blir längre tidsperioder på över- respektive underskott än bara omkring ett dygn.

Mr.Sarkastisk
2010-09-26, 09:29
+1 På sniggel.
Muskler bygger man inte på en dag, utan det handlar om kcal överskott på fler än en dag efter ett gympass.. Visst är det nog bättre än att ligga på kcalunderskott hela tiden. Du ska dock inte förlita dig på att det är bättre än att ligga på överskott hela tiden ur ett muskelbyggar perspektiv.

Eddie Vedder
2010-09-26, 10:28
A B C diet, googla

Utveckla gärna vad du menar. Rekommenderar du ABCDE-dieten eller anser du att det här ÄR en ABCDE-diet?

Jag förstod inte riktigt inlägget.

Slicky9
2010-09-29, 00:47
funkar detta
ja eller nej?

vi pratar kanske extremt långsam viktnedgång om man följer detta?

Snorre Snabel
2010-09-29, 02:10
Jag tycker att det är en sak att räkna kalorier under sommardeffen (ett par månader per år) när man varje dag får ett kvitto på sin framgång.
Att räkna kcal varje dag en längre period tar dels en faslig massa tid och kan till slut ge dig negativa associationer till träning och mat.
Jag tror att det är bättre att lägga de tjugo minuterna per dag som du står och väger och räknar på att köra några extra set på gymmet. Ät lagom och träna hårt!
Förutom tiden du sparar på att inte konstant räkna kalorier kan du skippa dina åtta timmars promenader i veckan (om du vill alltså) och göra nåt annat kul, hänga på kolo en timme extra per dag kanske :D

För övrigt tror jag att ditt upplägg, även OM det ens i teorin/utopin skulle vara fördelaktigt, är svårt och påfrestande att genomföra i en vardag under en längre tid. Det är nog mest fördelaktigt på pappret. Jag tycker det är optinoja på hög nivå. Ät gott, var rund, träna hårt, det är vinter då har man jacka och mössa. I vår plågar vi oss!

Inge Enveten
2010-09-29, 09:25
Utveckla gärna vad du menar. Rekommenderar du ABCDE-dieten eller anser du att det här ÄR en ABCDE-diet?

Jag förstod inte riktigt inlägget.

TS beskrivning låter som en ABCDE-diet med modifikation så jag tänkte att h*n kunde ta en titt på vad ABCDE-dieten är för något och läsa mer på det ämnet eftersom det troligtvis kan relatera till det h*n är inne på

Eddie Vedder
2010-09-29, 13:55
TS beskrivning låter som en ABCDE-diet med modifikation så jag tänkte att h*n kunde ta en titt på vad ABCDE-dieten är för något och läsa mer på det ämnet eftersom det troligtvis kan relatera till det h*n är inne på

Jag tycker inte det låter alls som ABCDE-dieten. Den är väldigt annorlunda, bygger på cykler två veckor och betydligt kraftigare deff/bulk.

spoon
2010-09-29, 16:16
Jag räknar inte kalorier och mina veckor ser ut ungefär som du visar i första posten. Tränar må-on-fr-lö. Dom dagarna som jag ska träna så behöver jag mycket mat för att orka passet och för att få återhämtning efter passet. Dagen efter så är jag oftast inte så hungrig så då blir det mindre mat. På kvällen börjar jag ladda på med mat igen inför morgondagens pass. Funkar fint för mig även om jag kanske skulle få bättre resultat av att vara "opti" så är det ganska skönt att äta när man är hungrig och inte tänka mat hela dagarna. Något som ofta sker för mig då jag ska räkna kalorier. På dom sista åren har jag vägt mellan 80-88/88-82 82-93/93-85 och i år siktar jag på att hamna på 95-100kg innan jag bantar lite till i vår.

Slicky9
2010-09-29, 17:06
Jag tycker att det är en sak att räkna kalorier under sommardeffen (ett par månader per år) när man varje dag får ett kvitto på sin framgång.
Att räkna kcal varje dag en längre period tar dels en faslig massa tid och kan till slut ge dig negativa associationer till träning och mat.
Jag tror att det är bättre att lägga de tjugo minuterna per dag som du står och väger och räknar på att köra några extra set på gymmet. Ät lagom och träna hårt!
Förutom tiden du sparar på att inte konstant räkna kalorier kan du skippa dina åtta timmars promenader i veckan (om du vill alltså) och göra nåt annat kul, hänga på kolo en timme extra per dag kanske :D

För övrigt tror jag att ditt upplägg, även OM det ens i teorin/utopin skulle vara fördelaktigt, är svårt och påfrestande att genomföra i en vardag under en längre tid. Det är nog mest fördelaktigt på pappret. Jag tycker det är optinoja på hög nivå. Ät gott, var rund, träna hårt, det är vinter då har man jacka och mössa. I vår plågar vi oss!

Jag förstår vad du menar.
men har redan gått ner ca 11kilo under 12 veckor.
har en del kvar att skala av. och tror inte jag hinner ner till 7-8% bf om
jag ska börja bulka nu igen och sen börja i vår

vad ligger ditt bf på? en uppskattning
och hur lång tid tar det för dig att "komma i form"
och vad betyder i form för dig?
jag satsar på 7-8%
du kanske nöjjer dig med att komma från 22 till 13

Mvh

Snorre Snabel
2010-09-29, 22:31
Jag förstår vad du menar.
men har redan gått ner ca 11kilo under 12 veckor.
har en del kvar att skala av. och tror inte jag hinner ner till 7-8% bf om
jag ska börja bulka nu igen och sen börja i vår

vad ligger ditt bf på? en uppskattning
och hur lång tid tar det för dig att "komma i form"
och vad betyder i form för dig?
jag satsar på 7-8%
du kanske nöjjer dig med att komma från 22 till 13

Mvh

Se där, grattis! Jag tokbulkar aldrig utan brukar hålla mig på "acceptabel" nivå. Jag har aldrig mätt mitt bf, jag anser att spegeln anger formen bättre än siffran. Jag har fortfarande kvar konturer kring musklerna och kan även tvinga fram halvhjärtade rutor om jag flexar. Den eventuella fördelen av att att dunderbulka är för mig inte värd att se ut som en gris under halva året.
Jag är belåten med min sommarform när rutorna är klara och tydliga utan flex. Det kommer sist för mig och då ser resten riktigt bra ut också.
Tar mig ca 3 månader och skalar ca 5 kilo fläsk. (77 off -72 on) 178 cm

Slicky9
2010-09-30, 01:04
Se där, grattis! Jag tokbulkar aldrig utan brukar hålla mig på "acceptabel" nivå. Jag har aldrig mätt mitt bf, jag anser att spegeln anger formen bättre än siffran. Jag har fortfarande kvar konturer kring musklerna och kan även tvinga fram halvhjärtade rutor om jag flexar. Den eventuella fördelen av att att dunderbulka är för mig inte värd att se ut som en gris under halva året.
Jag är belåten med min sommarform när rutorna är klara och tydliga utan flex. Det kommer sist för mig och då ser resten riktigt bra ut också.
Tar mig ca 3 månader och skalar ca 5 kilo fläsk. (77 off -72 on) 178 cm

tack ;)

Det misstaget gjorde jag däremot.
Bulkade, sen hamnade jag i sambofällan (pizza,hamburgare,läsk,godis framför teven x antal ggr i veckan).
Men la på mig bra med massa under allting som tur var.. Hamnade på 97 pannor allt som allt.

om jag skulle få gissa, tippar jag på att fram till nyår
så är jag i den formen du är i nu OFF.
så det känns som en omöjlighet för mig att börja bulka igen.
vill ligga runt 75-80 HÅRD.
tacksam för ditt svar

edit: hur lång tid tror du det tar för mig att komma ner i min "dröm form"
med morgonpromenader, skötsam diet osv. slarvfritt.

Snorre Snabel
2010-09-30, 09:33
tack ;)

Det misstaget gjorde jag däremot.
Bulkade, sen hamnade jag i sambofällan (pizza,hamburgare,läsk,godis framför teven x antal ggr i veckan).
Men la på mig bra med massa under allting som tur var.. Hamnade på 97 pannor allt som allt.

om jag skulle få gissa, tippar jag på att fram till nyår
så är jag i den formen du är i nu OFF.
så det känns som en omöjlighet för mig att börja bulka igen.
vill ligga runt 75-80 HÅRD.
tacksam för ditt svar

edit: hur lång tid tror du det tar för mig att komma ner i min "dröm form"
med morgonpromenader, skötsam diet osv. slarvfritt.

Okej, antar att du nu väger 86 kg (97-11=86) och vill gå ner till 76 för enkelhetens skull (-10 kg). Ett kilo fett=~7500 kcal. 10x7500=75 000
Mitt förslag är följande:

För att tappa 10 kilo tar det 150 dagar med ett kaloriminus på 500 (standard rek. för att minimera muskelförlust, gissar att du säkert kan köra på 750 också) per dag.
Då tar det 5 månader. Om vi förutsätter att du, 1:a Juni vill stå och blänka med magrutorna i vattenbrynet så kan du börja din viktminskning 1:a Januari.
Du har då alltså 3 månader på dig nu att ligga i kaloriBALANS och träna hårt och bygga.
Jag rekommenderar denna lösning framför din av tre skäl:

1. Jag tror att en paus från morgonpromenader och nitisk kaloriräkning kan ge dig dels en välbehövlig mental vila efter din viktminskning. Du kanske har lättare att INTE tappa motivationen och börja ifrågasätta din livsstil när du växlar syfte med träningen (variation förnöjer). Jag tror att din syn på träningen totalt kan komma att associeras negativt efter en längre tid av:

8 timmars tidskrävande och kalla promenader i veckan+ BÖK att väga och kontrollera energiinnehåll = Börjar slarva med att hålla energikravet (en och annan pizza + alkohol) - Börjar fuska lite mer - "Hinner inte" vissa träningspass= Spegeln visar inga resultat= Motivationen avtar avsevärt och resultaten därefter.

2. Jag ANTAR (inget faktum) att din träningen under tre månader i energibalans ger mer muskeltillväxt än träning i negativ energibalans.

3. Byt ut dina 1½-2 timmars morgonpromenader under deffen mot något med högre intensitet. Kör t ex 45 min löpning under deffen istället. Tidsbesparande och man kan variera löpningen lite roligare (intevall, springa i skog, tävla mot klockan osv). Morgonpromenadens fördelaktighet är överskattad. För mig äter den mer tid och motivation än den förbränner energi.

Blev rätt matigt men detta är mina åsikter. Detta är viktigt att vara medveten om sin inneboende latmask som försöker lura en när man börjar tappa motivation. Personligen straffar jag min latmask med att löpträna med packning på 98% av vo2 max varje gång han yttrar sig. Då håller han tyst ett tag.

Btw. tycker inte att du ska megabulka men istället ligga i en naturlig energibalans där du äter nyttig mat i lagom portioner och inte räknar kalorier.

Lycka till!

Slicky9
2010-09-30, 23:03
Okej, antar att du nu väger 86 kg (97-11=86) och vill gå ner till 76 för enkelhetens skull (-10 kg). Ett kilo fett=~7500 kcal. 10x7500=75 000
Mitt förslag är följande:

För att tappa 10 kilo tar det 150 dagar med ett kaloriminus på 500 (standard rek. för att minimera muskelförlust, gissar att du säkert kan köra på 750 också) per dag.
Då tar det 5 månader. Om vi förutsätter att du, 1:a Juni vill stå och blänka med magrutorna i vattenbrynet så kan du börja din viktminskning 1:a Januari.
Du har då alltså 3 månader på dig nu att ligga i kaloriBALANS och träna hårt och bygga.
Jag rekommenderar denna lösning framför din av tre skäl:

1. Jag tror att en paus från morgonpromenader och nitisk kaloriräkning kan ge dig dels en välbehövlig mental vila efter din viktminskning. Du kanske har lättare att INTE tappa motivationen och börja ifrågasätta din livsstil när du växlar syfte med träningen (variation förnöjer). Jag tror att din syn på träningen totalt kan komma att associeras negativt efter en längre tid av:

8 timmars tidskrävande och kalla promenader i veckan+ BÖK att väga och kontrollera energiinnehåll = Börjar slarva med att hålla energikravet (en och annan pizza + alkohol) - Börjar fuska lite mer - "Hinner inte" vissa träningspass= Spegeln visar inga resultat= Motivationen avtar avsevärt och resultaten därefter.

2. Jag ANTAR (inget faktum) att din träningen under tre månader i energibalans ger mer muskeltillväxt än träning i negativ energibalans.

3. Byt ut dina 1½-2 timmars morgonpromenader under deffen mot något med högre intensitet. Kör t ex 45 min löpning under deffen istället. Tidsbesparande och man kan variera löpningen lite roligare (intevall, springa i skog, tävla mot klockan osv). Morgonpromenadens fördelaktighet är överskattad. För mig äter den mer tid och motivation än den förbränner energi.

Blev rätt matigt men detta är mina åsikter. Detta är viktigt att vara medveten om sin inneboende latmask som försöker lura en när man börjar tappa motivation. Personligen straffar jag min latmask med att löpträna med packning på 98% av vo2 max varje gång han yttrar sig. Då håller han tyst ett tag.

Btw. tycker inte att du ska megabulka men istället ligga i en naturlig energibalans där du äter nyttig mat i lagom portioner och inte räknar kalorier.

Lycka till!

tackar för du tog dig tid att svara ;)
enligt benedict ekvationen ska jag ha cirka 3500kcal
och jag äter kanske 2500 dagligen.
funkar riktigt bra. känner mig mätt nästan konstat
inte tappat ngt i styrka snarare ökat i styrka.

legat på ungefär -1000kcal/6 dagar i veckan
i 12 veckor. = 72000 kalorier totalt. 10kg fett =75000 kalorier.
vid kolhydrats laddning går ja upp 2 kilo på momangen (vätska)

tror t.om att jag har byggt massa under dieten.
känns och ser ut så kring axel partiet.

Mvh

Snorre Snabel
2010-10-01, 09:39
tackar för du tog dig tid att svara ;)
enligt benedict ekvationen ska jag ha cirka 3500kcal
och jag äter kanske 2500 dagligen.
funkar riktigt bra. känner mig mätt nästan konstat
inte tappat ngt i styrka snarare ökat i styrka.

legat på ungefär -1000kcal/6 dagar i veckan
i 12 veckor. = 72000 kalorier totalt. 10kg fett =75000 kalorier.
vid kolhydrats laddning går ja upp 2 kilo på momangen (vätska)

tror t.om att jag har byggt massa under dieten.
känns och ser ut så kring axel partiet.

Mvh

Ok trevligt! Tänk på att benedict ekvationen är från 20-talet. Den är inte fel på något sätt men att uppskatta sin aktivitetsenergi enbart från EN (godtycklig) siffra tycker jag ger för stor felmarginal. Gör något tidskrävande test på valfri hemsida där du noggrannare kan fylla i alla dina aktiviteter. Var hård mot dig själv och fyll i en riktig standard dag, inte din "duktigaste" dag!
Glöm heller inte att subtrahera överskottet från din "ätardag" från din totala viktminskning.
Lycka till!

Langster
2010-10-01, 10:34
Snorre har en del bra poänger om hur det fungerar i verkligheten måste jag säga. Men jag tycker inte att kaloriräknande måste ta sån enorm tid. Man kan sätta ihop ett antal måltider som passar olika dagar och tidpunkter, räkna på dem tills man har något som fungerar och har ett antal olika mål att växla mellan. Sedan behöver man ju inte mäta så extremt noga, räcker med ögonmått (2 kycklingfiléer, en halv påse broccoli osv t.ex), det är ju inte direkt hela världen om man missar ett par gram åt ena eller andra hållet.

Personligen måste jag nog ha så pass bra koll på vad jag äter så att jag inte hamnar i den där vardagsfuskande slentrianen som Snorre beskriver. Jag har hamnat där alltför ofta och det resulterar endast i att jag blir fet, inget annat.