handdator

Visa fullständig version : Vars ska denna övning kännas?


burkmannen
2010-09-25, 21:15
http://www.kiropraktorcentrum.com/index.php/sv/stretch-hjaelpen/stabilitetsoevningar/rygg-bal-stabilitet

Brygg-övningen på den sidan ska den kännas på fram eller baksidan? Får den att kännas vid ryggslutet är det rätt? Var hos en läkare för länge sen och hon tyckte jag hade sned höft, men har varit hos kiropraktor och sjukgymnast som aldrig nämnt något om det kan dom verkligen ha missat det?

Sen om jag gör en Bensänkning när man höjer och sänker benen från marken upp till 90 grader så klickar det alltid på min högra sida om höften. Är detta vanligt eller har det något med sned höft att göra?

Seb74
2010-09-25, 21:26
Tar väl både rumpa/bål/hamstrings/quads, typ.
Fast är ju ingen byggarövning, utan mer rehab, lära sig göra övningen helt sidlikt tex.

Mitt intryck är att sjukgymnaster/naprapater/läkare kan tolka saker på många olika sätt, och se väldigt olika saker. Det känns absolut inte som nån exakt vetenskap, utan mycket är öppet för olika tolkningar och beror på hur mycket erfarenhet personen i fråga har.
Så skulle inte förvåna mig om någon missar nån viktig detalj.

burkmannen
2010-09-25, 21:32
Tar väl både rumpa/bål/hamstrings/quads, typ.
Fast är ju ingen byggarövning, utan mer rehab, lära sig göra övningen helt sidlikt tex.

Mitt intryck är att sjukgymnaster/naprapater/läkare kan tolka saker på många olika sätt, och se väldigt olika saker. Det känns absolut inte som nån exakt vetenskap, utan mycket är öppet för olika tolkningar och beror på hur mycket erfarenhet personen i fråga har.
Så skulle inte förvåna mig om någon missar nån viktig detalj.

Jag håller på att rehaba men har aldrig tyckt att övningen känts men det gjorde den nu så får väl börja med den. Är bara en som sagt det om snett bäcken men det är mest den personen som tittat hur jag har gått och stått. Dom andra har mer tittat när jag legat ner på ett bord kan det ha med saken att göra?

Pettisson
2010-09-26, 13:18
http://www.kiropraktorcentrum.com/index.php/sv/stretch-hjaelpen/stabilitetsoevningar/rygg-bal-stabilitet

Brygg-övningen på den sidan ska den kännas på fram eller baksidan? Får den att kännas vid ryggslutet är det rätt? Var hos en läkare för länge sen och hon tyckte jag hade sned höft, men har varit hos kiropraktor och sjukgymnast som aldrig nämnt något om det kan dom verkligen ha missat det?

Sen om jag gör en Bensänkning när man höjer och sänker benen från marken upp till 90 grader så klickar det alltid på min högra sida om höften. Är detta vanligt eller har det något med sned höft att göra?

Mitt bäcken är också snett sen flera flera år tillbaka. Och det där med att det klickar vid svanskotan ungefär (svårt att säga exakt var det klickar) har jag med - när jag kör den övningen.

Senaste året träffade jag en bra kiropraktor som lyssnade på mig och tog problemen på allvar och det har blivit lite bättre.

Jag har bara börjat köra bålstabilitet och magövningar. Alltså jag kör dom riktigt ordentligt nu.

Jag skulle säga skippa dom där bensänkningarna helt. Du kan göra samma rörelse hängades i en stång där du lyfter benen och då klickar det nog mindre. Men gör dom långsamt. Så är det för mig i alla fall. Och skulle det klicka ändå så vänta med just den övningen och kör andra magövningar för bålen tills du blivit starkare.

Prova köra situps på balansboll med fötterna ihop. Sen jag börjat med det så har jag fått mindre problem.

Det ska alltså inte klicka i höften om allt vore normalt och har du exakt samma problem som jag så är det en mycket svag bål och höftböjare som är boven.

Fredrik

burkmannen
2010-09-27, 22:25
Mitt bäcken är också snett sen flera flera år tillbaka. Och det där med att det klickar vid svanskotan ungefär (svårt att säga exakt var det klickar) har jag med - när jag kör den övningen.

Senaste året träffade jag en bra kiropraktor som lyssnade på mig och tog problemen på allvar och det har blivit lite bättre.

Jag har bara börjat köra bålstabilitet och magövningar. Alltså jag kör dom riktigt ordentligt nu.

Jag skulle säga skippa dom där bensänkningarna helt. Du kan göra samma rörelse hängades i en stång där du lyfter benen och då klickar det nog mindre. Men gör dom långsamt. Så är det för mig i alla fall. Och skulle det klicka ändå så vänta med just den övningen och kör andra magövningar för bålen tills du blivit starkare.



Det ska alltså inte klicka i höften om allt vore normalt och har du exakt samma problem som jag så är det en mycket svag bål och höftböjare som är boven.

Fredrik

Har nog inte svag bål men kan ha en sne höft dock bara en av alla som undersökt mig som sagt något om det. Det klickar i höften om man lyfter knäet och roterar knäet utåt i en cirkel också, det ska det inte heller göra? Är du säker på detta? Men bålstabilitet och finns det några bra övningar för att få höften rak igen då?

Just nu kör jag plankan, rygglyft, "fågelhunden liggandes" eller vad den kallas alltså vänster ben och höger arm utsträckt så det tar i ryggen och ska också köra plankan på en boll fast man skjuter sig framåt sen tillbaka osv rullar på armbågarna alltså. Kör också "bryggan" man ligger på rygg och skjuter ut höften det ska ju vara en bra övning men vet inte om jag får till den rätt, kan du förklara hur man ska göra kanske?

Det kanske är det med höften som gör att jag fått ont i ryggen och knäna också men har inte fått så många övningar för just bålstabilitet.

Klickar inte vid svanskotan för mig utan framsida vid höftkulan när jag rör knäet som jag förklarade ovan dock bara högra benets höftkula då är något troligen snett där eller?. Dock vid bensänkningar så klickar det lätt på högra sidan vid ryggslutet det är alltså något som är snett då? Samma sak förr om jag roterade höften så knakade det alltid i ryggraden och klickade men har blivit bättre nu men har det också med höftens läge att göra?

Honken
2010-09-27, 23:47
Brygg-övningen på den sidan ska den kännas på fram eller baksidan?

Den är för att träna upp röven, s.k. "glute activation". Kläm röven och se det som att du trycker ned hälarna i marken, inte att du går upp med höften. Kramp i baksida lår eller värk i ryggen är tecken på att röven inte är "inkopplad".

burkmannen
2010-09-28, 17:28
Den är för att träna upp röven, s.k. "glute activation". Kläm röven och se det som att du trycker ned hälarna i marken, inte att du går upp med höften. Kramp i baksida lår eller värk i ryggen är tecken på att röven inte är "inkopplad".

Okej tackar. Bålstabilitetsövningar hjälper dom också till med att få bäckenet rakt igen? Finns det något mer man kan göra för att fixa det utan att knäcka till det?