handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med mitt schema.


hejhopp123
2010-09-25, 19:52
Tja.

Jag gymmar för att bygga tills jag börjar på thaiboxning. Mitt schema som jag kör nu ser ut så här.
Pass A: Bänkpress,militärpress,sned hantelpress,pushdowns, crunches.
Pass B: Knäböj,vadpress,bicepscurl med stång,latsdrag,sivstångsrodd.
Jag kör ett av dessa pass två gånger per vecka och varierar så varje vecka.

Jag har tänkt på att jag kan köra fyra pass per vecka men nästan bara basövningar så som bänkpress,knäböj,militärpress och för ryggen blir det skivstångsrodd och latsdrag. Jag är väldigt osäker på utförandet i mina marklyftar och vill inte dra på mig några onödiga skador.

Hade tänkt mig något i den här stilen.
Måndag: Bänkpress,militärpress,crunches.
Tisdag: Knäböj,latsdrag,skivstångsrodd,vadpress.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Bänkpress,militärpress,crunches.
Fredag: Knäböj,latsdrag,skivstångsrodd,vadpress.
Lördag: Vila.
Söndag: Vila.

Jag är ca 180-185cm och väger runt 63-64kg. Kommer ligga på 3000-4000kcal per dag.

Mvh.

jimmyboy
2010-09-25, 20:00
Jag är väl inte i jättebra position att säga "gör si, gör så" men det jag känner spontant att jag kan hjälpa till med är att säga åt dig att be någon erfaren visa hur man gör ett ordentlgit marklyft samt be denne kolla dig när du gör det. Jag vet ju inte hur en thaiboxare ska träna, men jag kan av egen erfarenhet säga att du inte borde utesluta mark. Jag tränade länga utan att köra mark vilket jag ångrar. När jag började med mark kändes det som att jag fick mycket starkare rygg, blev starkare i många övningar och fick lite störe rygg (kanske inbillning, men vad vet jag?). Dessutom är det en skitkul övning :D

hejhopp123
2010-09-26, 13:36
Jag är väl inte i jättebra position att säga "gör si, gör så" men det jag känner spontant att jag kan hjälpa till med är att säga åt dig att be någon erfaren visa hur man gör ett ordentlgit marklyft samt be denne kolla dig när du gör det. Jag vet ju inte hur en thaiboxare ska träna, men jag kan av egen erfarenhet säga att du inte borde utesluta mark. Jag tränade länga utan att köra mark vilket jag ångrar. När jag började med mark kändes det som att jag fick mycket starkare rygg, blev starkare i många övningar och fick lite störe rygg (kanske inbillning, men vad vet jag?). Dessutom är det en skitkul övning :D

Okej, då får det bli marklyft och latsdrag. Får väl kolla runt på utförande och öva osv.
Hjälp med hur jag ska dela upp schemat osv?
Svar från olika personer är väldigt uppskattat.

Mvh.

jimmyboy
2010-09-26, 14:15
Du kan dela upp schemat på tusen olika sätt, antingen testa något 5x5 schema (exempelvis stronglifts som jag gillar) eller bara köra halvkroppspass. Googla lite och leta fram ett som passar dig :)

hejhopp123
2010-09-26, 15:00
Du kan dela upp schemat på tusen olika sätt, antingen testa något 5x5 schema (exempelvis stronglifts som jag gillar) eller bara köra halvkroppspass. Googla lite och leta fram ett som passar dig :)

Jo men jag vill helst att folk ska säga vad dom tycker om schemat jag gjort själv. Vad jag kan ändra osv.

hejhopp123
2010-09-26, 18:50
Kan någon kunnig svara om schemat?
Vill börja med det redan imorgon.

hejhopp123
2010-09-27, 14:56
Över 200 visningar men ändå inget svar om schemat. Jag vet att det finns många kunniga här så kom igen och dela med er!

Tack!

mikaelj
2010-09-27, 15:01
Saknas reps, set, vila och arbetsvikter i ditt schema.

hejhopp123
2010-09-27, 15:05
Vad menar du med vila?
Utveckla vad du menar.
Jag antar att det blir 5x5 eller lliknande, tungt.

hejhopp123
2010-09-27, 20:08
Förlåt för att vara tjatig men vill gärna ha tankar om schemat.
Hade tänkt lägga till bicepscurl och tricepspress också.

Ers
2010-09-29, 09:14
Skulle ha lagt till chins.