handdator

Visa fullständig version : Vi som lyssnar på musik och inte carola


shut teh face
2010-09-25, 17:15
Ett litet musikexperiment

Vad lyssnade ni på under er uppväxt och vad lyssnar ni på idag, kan ni se några likheter?

Min teori är att om man har föräldrar som inte lyssnar så mycket på musik, eller lärt sina barn eller låtit musik utgöra en del av livet, då tenderar man växa upp och lyssna saker som helt enkelt är lätt att lyssna på, där melodin och sången ska vara catchy

Om man däremot har föräldrar som är tvärtom så har man ett bredare och mer öppet förhållande till musik, och kanske gillar att lyssna på The Beatles eller varför inte klassisk musik, eller något liknande. Många av de ungdomar man ser idag lyssnar på MTV och det känns som att risken är låg att de skulle kunna uppskatta exempelvis något från 30-70 talet förutom något som skidrow. På gymnasiet så tyckte 95% av alla tjejer att linkin park var metall, men var okej ändå. Om man skulle spelat upp Metallica för dem så var det dödsmetall helt enkelt.

Jag anser personligen att Britney Spears är exempel på dålig musik som folk gillar bara för att det är enkelt och de kan inget annat.

Diskutera!

Ristretto
2010-09-25, 17:18
Hårdrock då, hårdrock nu. I synnerhet.

Under uppväxten 4-10 år var det mycket Jerusalem, Europe, Toto och Black Ingvars sedan kom Metallica, Guns, Skid Row, Mötley, Bon Jovi, Zeppelin, Deep Purple, Hardcore Superstar, Crashdïet, Backyard Babies m.fl. in under tonåren och finns kvar fortfarande. Sen har det blivit en massa annat också, men där är grunden i skivsamlingen.

Jag kan dock helt klart uppskatta en hel del skit som spelas på radio nu. För det mesta finns det bra avsnitt i alla musikstilar.

hidden
2010-09-25, 17:22
Mina föräldrar var inte särskilt öppna med vad de lyssnade på osv.
Jag har då en väldigt blandad smak. Vissa veckor lyssnar jag bara på japansk pop, sen andra veckor blir det dubstep, slipknot, guns n' roses osv osv osv. Jag håller inte mig till en musikstil. Men något som jag inte kan lyssna på är typ Akon osv, som alla andra lyssnar på.

Kwon
2010-09-25, 17:22
Låtar jag lyssnade mycket på som ung (hade bara detta band då och en riiktigt gammal bandspelare)
Barbara streisand - Woman in Love
Jethro Tull - Warchild
Dee D Jackson - Automatic Lover

När jag blev äldre
Jean-Michel Jarre - Equinoxe, Oxygene etc
Iron Maiden - Trooper
Mötley Crue - Looks that Kill
Kraftwerk - Tour de France, Model, Robots
Piledriver - Metal Inquisition
2wbHqC90150

Lite äldre
Lazerdance
Italodisco (1983)
k9pQLEkiS2Y
Koto - Jabdah

Lite lite äldre
Bathory
Candlemass
Kreator
Sanctuary

Några år till
D-Mod - We Call it Acieed
House Crew - The Theme
NWA - Straight outta South Sätra Central
Jungle Brothers - Straight out the Jungle
Altern8
WestBam

Ser inget mönster alls! :D

Det har varit Disco, Synth, Heavy Metal, Doom Metal, Techno, Trance, Hip Hop, Klassiska verk etc

Jockefoten
2010-09-25, 17:25
Jag lyssnade mycket på trallpunk och 80-tals rock när jag var yngre.
Nu är det mest asbra musik typ:
Queen, Journey, David Bowie, Bob Dylan, The Clash, Misfits, Simon and Garfunkel, The Sounds.

Yes
2010-09-25, 17:25
Farsan är hårdrockare.

Pudzianovski
2010-09-25, 17:33
Morsan und farsan = ABBA, Björn Afzelius, Elvis und so weiter (något som jag lyssnar på också idag)

Jag började dock med Europe, Electric Boys och Skid Row...

Något år senare började jag med Metallica, Pantera, Megadeth...

Sen blev det Entombed, Dismember, Deicide, Morbid Angel .......Sen rullade det på med hela den svenska metalscenen....Grave, Lord Belial, At the gates, Therion, Dawn, Allegiance, Dark Funeral, Mörk Gryning, Dissection + massa annat tjafs från tidigt 90-tal.

Syrran är mainstream-pop-mes :thumbup:

Just nu lyssnar jag på King of Asgards nya :hbang::hbang:

Så din jag vet inte riktigt vad min slutsats blir *popcorn*

Pudzianovski
2010-09-25, 17:34
[
Lite lite äldre
Bathory
Candlemass
Kreator
Sanctuary


Lunar-Ztorm-Kjamiz :thumbup:

LoTiX
2010-09-25, 17:35
Kan inte komma ihåg längre tillbaka än till 10-11 års ålder då jag gick från Smurfhits (Smurfpop) och Hjalle & Heavy (WT-rock) till Nordman (Folkrock) och sedan Petter (Hiphop) under slutet av mellanstadiet och början av högstadiet. Därefter följde skitmusik som 666 och liknande WT House/Trance. I högstadiet blev det sedan mycket Black Sabbath (Heavy metal) för att sedan introduceras till VNV-nation (Synthpop/Futurepop) och Psyclon Nine (Aggrotech) under gymnasiet. Under början av mina universitetsår hade detta på något vis gått in i ännu mer House/Trance fast utan några specifika grupper utan mest samlingsskivor av olika slag.

Detta fick ett abrupt slut när jag helt gick om till Klassik rock genom att köra Rolling stones Magazine's Top 500 songs och Top 500 Rock songs om och om igen. Här älskade jag framförallt Tom Sawyer utav bandet Rush och skaffade mig så småningom alla deras skivor. De är fortfarande mitt favoritband och jag är nu helt inriktad på Progressiv rock. På så vis hittade jag också Dream Theater (första skivan är bäst) som är mer Progressiv metal. Progressiv rock har också gett mig Ian Anderson, Gjallarhorn, Camel, Genesis och The Dear Hunter. Någonstans mitt i detta var Judas Priest också en favorit även om de inte är det längre.

För att koppla av är Sophie Zelmani och Tracy Chapman oslagbara. Wax Tailor är mycket intressanta och Jedi Mind Tricks är riktigt bra hiphop. Är man ute och joggar passar Iron Maiden och Disturbed perfekt.

Vill jag youtuba har jag en stor kärlek till karaktärsfulla röster som Körberg, Edvall, Tom Jones och Vreeswijk. Så även klassisk musik, gärna Bach och violin. Idol/American Idol är bra program eftersom jag gillar att höra vacker accapella från helt oväntat håll.

Pappa gillar typ Queen, Pavlov's Dog osv och gillar dessa fortfarande. Mamma lyssnar typ inte på musik men gör hon det är det Presley & Co som gäller.

Menigar
2010-09-25, 17:36
När jag var liten bilade familjen ganska mycket. Blev en hel del Chris Isaak och Jerry Williams i bilen, hemma i huset spelades det mycket LP och rullbandspelare med Beatles, diverse Motown, ELO, The Moody Blues, 10cc och lite allt möjligt, allt från hits till udda radioinspelningar.

Idag lyssnar jag på allt ifrån Kings of Convience till Burzum osvosv. Jag har musik på nästintill konstant på min fritid. Finlyssnar åtminstone 30min om dagen på något.
Jag har ingen aversion mot populär musik, men jag fattar verkligen inte grejen med r'n'b och autotune.

ARMSTARK
2010-09-25, 17:42
Ju äldre man blir desto mer söker man sig tillbaks till sånt som var vardag i barndomen. Jag är helt såld på ALLT från 70-talet, jag tycker att all musik från den perioden är bra, och stilen på inredning är hel fantastisk.

I mitt föräldrahem spelades det aldrig några skivor på skivspelaren så det man hörde var på radion som stod på 24/7. Det är det som fastnat i ryggraden. Jag köper aldrig nya skivor längre, bara gamla vinyler från 70-talet.

spange
2010-09-25, 17:43
Nu är det mest asbra musik typ:
Queen, Journey, David Bowie, Bob Dylan, The Clash, Misfits, Simon and Garfunkel, The Sounds.

skulle kunna plusetta rakt av, lyssnar väl inte så mkt på Journey och Simon and Garfunke och the sounds, men det är bra skit det med (gillar väl inte the sounds så spec.)

The doors, Perssons pack, Michael Jackson, Danzig, allt med Thåström, GnR är annat som är återkommande i mitt musiklyssnande.

måste jag välja ETT band som för mig står över allt annat så är det Queen.

Madame
2010-09-25, 17:49
Min pappa är väldigt musikintressead och det spelades massa finkulturmusik. Fattade aldrig grejen, det var oerhört skönt när jag fick en egen stereo och kunde lyssna på sommarhits och senare britney spears etc.

Jag är osedvanligt ointresserad av musik idag, orkar inte engagera mig i att hitta och lyssna in mig på nåt jag gillar så jag kör samma spotifylista, som jag orkade sätta ihop en gång, på repeat. Om jag inte har tyst, vilket jag oftast har.

Kwon
2010-09-25, 17:50
Jag är osedvanligt ointresserad av musik idag, orkar inte engagera mig i att hitta och lyssna in mig på nåt jag gillar

Det förklarar ju 1,2,3, Fanta och Rosé ;)

Exdiaq
2010-09-25, 17:53
Jag lyssnar inte på Carola, finns tillräckligt att titta på för att mina öron ska säga godnatt och därefter gå i dvala.

Dreas
2010-09-25, 17:53
Gick i perioder, när man var liten var ju Backstreet boys, Spice Girls och typ den stilen poppis ett tag. Sen Metallica och Clawfinger. Sen en period med Per Gessle, sen Metallica, sen KSE, Tool och massa andra band. Just denna månad har det blivit mycket Owl City och John Legend, mönster, njaee, allätare.

Madame
2010-09-25, 17:55
Det förklarar ju 1,2,3, Fanta och Rosé ;)

Ja. Jag är som en slasktratt när det kommer till musik. Det som kommer i min väg får duga :)

Matsa
2010-09-25, 18:10
Var inte alls intresserad av musik när jag var liten. Mina klasskompisar lyssnade mest på hip hop, rap, techno, mer eller mindre allt som gick på MTV, så det var väl sådant jag med lyssnade på. Min storebror lyssnade mycket på klassisk hårdrock och det var han som gav mig min första skiva som var Metallicas Black Album, efter det lyssnade jag mer på hans musik. Metallica, Guns N Roses och Iron Maiden var tidiga influenser. Minns även att jag gillade många svenska punkband. I 20 års åldern var jag även väldigt inne på power metal.

Nuförtiden lyssnar jag på allt möjligt men är nog mest förtjust i lite tyngre genrer.

Biceps
2010-09-26, 10:09
Mina päron e ganska insnöade på div genres, ingen av dem lyssnar på "modern" musik som spelas på radio.

Jag är insnöad på en massa olika genres, har oftast svårt för radioskval typ Idol-musik, schlager. Gillar allt från pop till döds till klassiskt men det ska vara nån finess med det, dvs t ex Britney Spears är hjärndöd pop som jag helst slipper.

von huff
2010-09-26, 10:15
lågstadiet:eminem
högstadiet:sum 41,green day, good charlotte,breaking benjamin
idag:godsmack,slipknot,disturbed+ massor av andra rockband

Ganska fjantig musik som man hörde på i gymnasiet, slipknot ocg soilwork var helt otänkbart då men nu spelas det alltid

Prankie
2010-09-26, 10:45
ung - nirvana
äldre - 70 tals rock
nu - klassisk, symfonier av välkomponerade filmmusik, akustiska låtar.

Arf Pingvin
2010-09-26, 11:08
Päronen hade kanske valt Elvis (farsan) och Beatles (morsan) samt diverse blues. Så grunden lades nog med bluesrock vilket kanske förklarar varför man sedan halkar in på hårdrock som har sina grunder där. När jag började få kassetter och blandband från polare var det mycket punk och lokal hardcore. Det är nog rätt naturligt att man börjar med NWOBHM, Metallica och Slayer som är heavy metal med punk/hardcoreinfluenser. Det var för övrigt bland det hårdaste och snabbaste som överhuvudtaget fanns på den tiden. Det är nog Maiden och Metallicas mer progressiva och episka stunder som senare får in en på progressiv metal. Slayer kanske är grunden till dötsintresset. Tror det är alla trippelkopierade demoband som gör att man kan lyssna på black metal :)

Lyssnar just nu på Watain, Dan Swanö, Nile, the Flower Kings.

Ganymedes
2010-09-26, 11:36
Bra trådtitel. :) Mina föräldrar lyssnade (hjärntvättade mig) med CCR, John Fogerty, Beatles och mycket annat. I mina tonår revolterade jag och "hatade" sådan musik och körde rave/techno istället. Nu, och sedan många år tillbaka, gillar jag också den musiken som jag växte upp med.

Jag tror att det var mest av princip. Hade mor och far lirat techno hade jag väl revolterat med Beatles under tonåren. :)

MasterChief
2010-09-26, 11:46
Jag har vandrat en egen väg helt och hållet när det gäller musik. Ingen i min omgivning gillar det jag gillar.

Mellan 8-10 åring var det Elvis och liknande rock. Som 12-15 åring var det Synth som gällde (Kraftwerk, Nitzer Ebb). Runt 15 började jag få upp öronen för klassisk musik och min första skiva var faktiskt Rimsky-Korsakovs Sheherazade. Därefter följde ett par år av enbart ryska tonsättare som Sjostakovitj, Prokofiev osv. Efterhand blev jag allt mer intresserad av Barock och Wienerklassicismen och det är fortfarande mitt förstahandsval där främst Bach varit husguden i 20 år. Någonstans runt 25 så tyckte jag även om enkel eurotechno(?) som Sash, Richi M, Scooter, Antiloop. Mest för att det var grymt bra musik att cykla till. Någonstans runt 30 väcktes min hårdrocksådra upp och jag hade flera år där jag nästan bara lyssnade på Bach och dödsmetall. Nu har det ebbat ut en aning och jag har cirka 10-12 band som jag fastnat för inom hårdrocken. Sista åren har ett intresse för jazz växt till sig och överlag så hittar jag mycket ny musik främst via Spotify.

C.E.J.
2010-09-26, 13:26
Växte upp med Vinyl 107 (innan det blev en skitkanal), lyssnar på allt. Gillar stf's teori.

Kwon: Italo disco äger! :D

Huffo the A-LagaRe
2010-09-26, 13:36
Växte upp med black metal och klassisk musik.

Nu är det mest smaklösa och ronny & ragge.

High1ander
2010-09-26, 14:50
Jag börja lyssna på Queen vid 6-8 års åldern tror jag, och ja, man kan inte nå högre kvalite än Queen... Därför har radio ända sen tidig barndom varit ganska värdelöst för mig.

krappen
2010-09-26, 16:21
Helt tvärtom för mig, mina föräldrar har aldrig spelat särskilt mycket musik i hemmet när jag var mindre och de har inga direkta favoritartister. Ingen i släkten spelar instrument (förutom morfar som kan lite dragspel). Jag å andra sidan anser att jag är relativt musikaliskt begåvad, jag har väldigt bra gehör, kan spela gitarr, bas, trummor, piano och munspel, har också fifflat en del med elektronisk musik och har kunnat sjunga relativt bra sedan jag tog min första ton. Jag har extremt bred musiksmak, Klassisk musik, Pop, Indiepop/rock, Klassisk Rock, Heavy Metal, Black Metal, Death Metal, Hardcore, Screamo, House, Electro, Death Electro, Hip Hop, Synth, Trip Hop, ja det mesta faktiskt. Det enda som jag på rak hand kan säga att jag inte gillar är dansband.

Nordenator
2010-09-26, 16:40
Jag började vid kanske 6-8 års ålder med hårdrocken och fortsatte på det spåret fram tills runt gymnasietiden då jag började vidga mina vyer lite. Nu lyssnar jag på det mesta. När man sitter och slumpar låtar kan det bli allt mellan grindcore och fransk tuggummipop.

egge
2010-09-26, 17:02
Året var 2002 och jag var på konfirmationsresa till Lund. På hemvägen bytte jag min cd-spelare mot en kompis freestyle för att få höra lite ny musik. Han hade spelat in alla Millencolins album på band och jag tror att jag hann lyssna igenom alltihop under bussresan. Där började min resa in i punkens värld. Via Imperiet, Ebba Grön, Charta 77, Dia Psalma, DLK, Satanic Surfers till amerikansk skatepunk som Bad Religion, NoFX och Lagwagon.
Nuförtiden lyssnar jag på det mesta. Favoritbandet är Pink Floyd.

Yes
2010-09-26, 17:14
Som liten snorunge blev det en del Beatles, Rolling Stones, Elvis, Black Sabbath, Jimmie och Dire Straits. Gnr blev det också under en övergångsperiod.

I tonåren var det mer synth som Depeche Mode, Jarre, VNV Nation, Kraftwerk und so weiter.

Därefter gick jag mer över till en prog-period med Pink Floyd, Genesis, King Crimson, Rush och Yes. Fleetwood Mac blev det också mycket av.

Nu räcker det med Rachmaninov. Ibland kan jag skojsa till det med Chopin, Fliszt, Mendelsohn och lite ryska kompositörer.

Kwon
2010-09-26, 17:15
Växte upp med Vinyl 107 (innan det blev en skitkanal), lyssnar på allt. Gillar stf's teori.

Kwon: Italo disco äger! :D

Vi har mycket gemensamt CEJ! :D

Kwon
2010-09-26, 17:15
Lunar-Ztorm-Kjamiz :thumbup:

Thanks LöwenBro! :)

Hemi
2010-09-26, 18:19
Hade en stor kartong med pärmar och repiga siglar och lite senare LPs med den allra tidigaste rocken och musiken just därinnan. Country, Blues, Rock´n´roll Rockabilly, Surf, Twist, allt, fram til ca 1964. Mycket blandningar däremellan. Rocken då var nog den mest mixade och om man vill, antirasistiska strömningen trots allt, rasindelningar i USA t ex man kunde hitta, trots allt då, allat annat förståsigpåigt är sentida lögner och politiska slagträn. Musiken hade dessutom humor, nåt som saknas ibland idag då allt skall vara så j-a viktigt, (important). Sen hörde man 60-talsmusiken på radio och favvomusiken blev heavymetal när man fick råd att köpa skivor själv. Ta och lyssna lite på t ex Operaerasångaren och galningen Screaming Jay hawkins, precis när rocken var på G, en viss rap-känsla kan man hitta i hans pratsjungande. Nu lyssnar jag på allt, om det finns lite distans och humor. Sen gillar jag band som låg bakom de stora nanen som tog för mycket plats pga overproducerade megaband. Samt musik från t ex X faktor, Eurovision eller nåt som hela familjen kan hänga med på. Whatever makes you happy. eller får dig att skratta, även om det är Lemmys underfundiga texter.

"Worldmusik" går också bra. Glöm sedan inte bort den enorma latinamerikanska rocken och även den stundom arabiska, jamaicanska, och den fundamentalt bra japanska 60-talsrocken.

Lallle
2010-09-26, 18:59
Min första favoritlåt var Freestyles "Vill ha dig i mörkret hos mig". Även "Dover-calais" var jag oerhört förtjust i. Precis som många andra vid den tiden gillade jag även Aqua och liknande skit.

Sedan blev jag 12 år och då skulle jag vara hiphoppare och därför var det hiphop jag försökte tycka om. Det gick några år och jag insåg att jag inte tyckte om det, och när en kompis introducerade mig för Depeche Mode var jag frälst. Plöjde igenom en hel del syntband (Ultravox, OMD osv) innan jag hittade The Smiths vilket nog är det band som jag lyssnat mest på i mitt liv och älskat mest.

Efter The Smiths-perioden började jag söka mig åt synth/indie-hållet (TTA, Nordpolen, Håkan Hellström, Broder Daniel, Jens Lekman osv) vilket är ungefär där jag är i dag tillsammans med en viss hiphop (Lil Wayne) och dagens favoritband är tveklöst JJ.

rajjan_dammit
2010-09-26, 18:59
Jag och min farsa lyssnar på i stort sett samma musik. Hårdrock ala AC/DC, rock som Neil Young, Bruce osv. Men även trance (!) :)

Hemi
2010-09-26, 19:14
Covers kan vara bra, Trunk band från halmstad gjorde en bra "Ace of Spades"
och White Stripes en bra live version på "Jolene". It takes a real man to do that one;)
Känslor är viktiga.

frambogir
2010-09-26, 19:22
Med tanke på den musik som verkar gälla i den här tråden föredrar jag Carola.

Snobbe
2010-09-26, 19:25
När jag var liten gick runt 2-3an lyssnade jag mycket på petter, eminem osv. Men även dia psalma ebba grön osv främst för att min farsa gillade sånt.

Numera så skulle jag ärligt säga att jag lyssnar på allt som jag tycker är bra? Skumt o säga så men lyssnar på kpop, jpop, house, trance, hardstyle, rock, alternativ rock, rnb(inte 50cent osv), Lounge... Går i perioder vad man e sugen på men finns lite som tar einaudi på morgonen när man sitter o sover på pendeln till jobbet.

Hemi
2010-09-26, 19:28
"Trunk" skulle det vara, inte "Trunk band" vilket är ett annat band.