handdator

Visa fullständig version : Tips om hur man städar kredithistorik på sig själv


Gabber
2010-09-25, 15:37
Halloj,

Håller på att ta över lägenheten snart i mitt namn och vet att det kommer bli problem pga enorm röra på kredithistoriken.

Vill inte sälja lägenhet och bli utkastad pga det för jag har skött mig alltid, har inga anmärkningar eller problem med något.

Men en bank kollar ju upplysningar gjorda och thats it. Jag betalar redan nu ensam för allt i min lägenhet, ser inte varför det ska vara omöjligt efter en kreditupplysning men banken HAR skrämt mig nu.

För att försöka få er att förstå röran.

Ett lån i mitt namn, togs 2007 för att hjälpa bekanta (snäll jag är va), det är fortfarande kvar 19000 kr av den.

Förra mån betalade de in 10000 och jag har krävt av de att avsluta den denna månad vilket dem kommer göra.

Sedan har jag för vitvaror och en dator kvar totalt 9000 kr i mitt namn.

Blev kvar med lån på BMW 88000 kr eftersom pengarna därifrån gick till morsan för handpenningen osv.

Har sedan CSN o Bolån.

Nu denna månad kommer jag avsluta 9000 kr lånen, 2 små lån så enda blir kvar är medlemslånet på BMW Sedbank, CSN och Bolån.

Rätt städat mao för att vara JAG.

Nu undrar jag hur jag kan göra BÄST för att få banken att förstå.

Jag hade tänkt infoga inbetalningarna på dessa 3 lån som ju är avslutade till banken.

Visa att jag har betalat allt i tid, finns alltid mer än nog med pengar på kontot.
Vad är det mer jag kan göra?

Vill inte få avslag osv o bli tvingad att sälja/flytta. Inte nu när jag precis landat på fötterna igen för fan.

Kan man göra upplysning på sig och sedan ringa de ställena man gjort koll på och be dem avlägsna? Dvs om det är slutbetalat eller icke utnyttjad?

För första gången är jag inte i ekonomiska bekymmer liksom, jag vill ha lugn och ro. Kvar är att köpa ut henne så jag kan fortsätta mitt liv...

Ganymedes
2010-09-25, 15:43
De flesta banker har en blancolånsgräns på 250.000 kr. Dvs lån utan täckning. Men här är ju själva lägenheten täckning för lånet. Om de ändå skulle krångla kan du alltid teckna lånet ihop med någon annan, en sk borgenär.

Gjorda upplysningar kan du inte bli av med. Dessutom går bankerna hårdare på din inkomst, eventuella betalningsanmärkningar och summan blanolån du har. Tror knappast du behöver oroa dig med det du listat här.

Gabber
2010-09-25, 15:45
De flesta banker har en blancolånsgräns på 250.000 kr. Dvs lån utan täckning. Men här är ju själva lägenheten täckning för lånet. Om de ändå skulle krångla kan du alltid teckna lånet ihop med någon annan, en sk borgenär.

Gjorda upplysningar kan du inte bli av med. Dessutom går bankerna hårdare på din inkomst, eventuella betalningsanmärkningar och summan blanolån du har. Tror knappast du behöver oroa dig med det du listat här.

Tror du? Jag har 25000 kr inkomst, fast jobb, inga anmärkningar, inga blanco lån kvar efter september.

Menar du att jag ska ta in en ägare till på min lägenhet då?

Fan vad jag vill tro på det sista du skrev...orolig som fan.

Ganymedes
2010-09-25, 15:53
Som sagt, ser inga som helst problem. Har du varit anställd länge dessutom så är det än bättre. När du pratar om lån med banken kommer de ju be dig räkna upp hur mycket lån du har utanför den banken. Då anger du vad du har kvar att betala på respektive lån. Och som sagt, bolån och privatlån/konsumtionslån har lite olika vilkor. Vet folk risig sits (vill inte skriva risigare för du har inga problem så vitt jag kan se) som fått rejäla lån ändå. Inget att oroa dig för.

Du lär inte behöva en borgenär, men det kan vara ett sätt för de som har svårt att få igenom ett lån. Då är man två som är ansvariga för lånet och på sätt och vis lånar du då bara halva summan i bankens ögon. Be morsan eller nån som ändå inte skulle villa flytta in med dig isf. ;)

Gabber
2010-09-25, 16:09
Som sagt, ser inga som helst problem. Har du varit anställd länge dessutom så är det än bättre. När du pratar om lån med banken kommer de ju be dig räkna upp hur mycket lån du har utanför den banken. Då anger du vad du har kvar att betala på respektive lån. Och som sagt, bolån och privatlån/konsumtionslån har lite olika vilkor. Vet folk risig sits (vill inte skriva risigare för du har inga problem så vitt jag kan se) som fått rejäla lån ändå. Inget att oroa dig för.

Du lär inte behöva en borgenär, men det kan vara ett sätt för de som har svårt att få igenom ett lån. Då är man två som är ansvariga för lånet och på sätt och vis lånar du då bara halva summan i bankens ögon. Be morsan eller nån som ändå inte skulle villa flytta in med dig isf. ;)

:) haha

shut teh face
2010-09-25, 16:25
Det finns ju också fler banker än 1.

Det enda jag har märkt är att det är jävligt kinkigt att få blanco-lån utan säkerhet.

shadowfire
2010-09-25, 17:44
Banken kollar följande (jag vet, eftersom jag var utvecklingschef på en bank i mitt förra jobb):

En kreditupplysning görs och banken kollar utifrån den:

- Vad var inkomsten föregående taxeringsår? Har du högre inkomst detta året så kan du behöva visa lönespecar för 2-3 mån bakåt
- Totalt beviljde krediter, de flesta har max 500 tkr som tak för total summa blancolån och kreditkort/delbetalningar.
- Finns betalningsanmärkningar?
- Finns blanka kreditupplysningar, vilket KAN men nödvändigtvis inte måste bero på att t.ex. en hyresvärd har inte fått sina pengar och tar då en blank UC
- Hur många upplysningar har gjorts de senaste månaderna, halvåret. Är detta en person som springer runt o söker lån för att betala lån typ?
- Finns det redan lån sedan tidigare? Sjunker krediten i erforderlig takt varje månad?

Det sistnämnda är bra, då ser banken att den här personen kan hantera en kredit och betalar av som han/hon ska. Så det kan vara en fördel ATT redan ha kredit/lån om man söker ytterligare lån.

Internetbanker mm jobbar dessutom med risk management scorecards. Det gör storbankerna också i allt mer utsträckning nu. De har då inofficiella listor och kollar typ din ålder, bostadsadress osv och jämför med statistik. Det ger "poäng" som påverkar din ränta bland annat. Bor man i ett område som överlag har dåliga betalare så får man minuspoäng/avdrag t.ex. Är man ungkarl, ogift, mellan 25-30 år så är man i den gruppen som är sämst på att betala och får minuspoäng för det mm.

Det är alltså flera olika faktorer som bankerna tar i beräkning när man söker om ett lån.
Ansöker du om ett bostadslån så är ju bostaden i bankens ägo genom pantbrev, så det krockar inte med blancolån då, så länge du inte behöver ta topplån/blancolån där och slår i 500 papp gräns.

shadowfire
2010-09-25, 17:49
Utifrån vad du beskriver så låter det inte som om det ska vara några konstigheter, framför allt inte om du kan uppvisa att du skött tidigare krediter fint.