handdator

Visa fullständig version : Era magövningar?


Glenner_84
2003-10-28, 16:29
Tänkte höra vad ni kör för magövningar för att få bra muskelmassa!? själv kör jag:

Höftlyft på bänk 10*3
Knäsittande kabeldrag 10*3 (65kg)
Crunches 10*15 med 20kg
Omvända sit-ups 15*3
Sneda crunches 10*3 på varje sida

Tycker att det ger hyffsad massa, men behöver en nra övning för dom nedersta magmusklerna...

z_bumbi
2003-10-28, 16:33
Eftersom du inte kan träna de nedersta magmusklera separat så finns det ingen sådan övning.

Jag brukar variera mig med:
Knäsittande cablecrounches, raka och sneda.
Vanliga crounches
Situps med böjda ben
Knäuppdragningar på bänk.
Crounches med kabelmaskin.
Cat-crounches.
Nordics magmaskin.

Glenner_84
2003-10-28, 16:36
ok, cat crunches har jag nog inte hört förut, men antar att det är en övning man känner igen...fast under ett annat namn?

z_bumbi
2003-10-28, 16:42
Glenner_84: Cat-crounches, att stå på alla fyra och dra in magen, samtidigt som man "skjuter rygg".
Jag har ingen aning om den är bra för det den påstås vara bra för dvs hjälpa till att stärka de muskler som håller in magen men jag har kört den så länge så den följer med i alla fall. Finns vissa övningar man inte plockar bort även om de inte ger så mycket, psyket ska ju ha sitt också. :)

jwzrd
2003-10-28, 16:55
Det som ger mina magmuskler är först och främst knäböj, marklyft, hantelrodd och sist hängande knäuppdragningar. Crunches brukar svida och ta riktigt bra, men verkar inte ge nått vidare resultat.

Ervin
2003-10-28, 16:56
orka träna magen? :P

Glenner_84
2003-10-28, 16:59
Tycker att crunches med vikt är förnbannat bra, man ska ju tänka på att blås ut all luft då man lyfter huvudet magen mot benen, jag känner en väldigt skön kontakt iaf. sen tycker jag att knäsittande kabeldrag är den bästa magövningen, är alltid helt slut efter dom tre set jag kör på den övningen.

:bpump:

fisk
2003-10-28, 17:01
Hmm, jag brukar köra en isometrisk övning: Ner på magen, upp på armbågarna, stöd dig på underarmarna, håll kroppen spikrak, håll in magen. Efter en minut är man rätt mör.

Allan
2003-10-28, 17:59
Glöm inte bort att magen är mycket mer än bara rutorna...''

allan

emp
2003-10-28, 18:31
Brukar köra cablecrunches... 3*10 eller nåt.

trodde magträning handla om att få ett gulligt 6-pack med 18 i BMI så brudarna blir tokiga ;)

Spec^
2003-10-28, 18:44
Kör min mage i nordics magmaskin, och sen blir det hmm hur ska man säga det... sitter bakåfram på en scottcurl bräda.. tar ett rep från den övre trissan och lägger det över axlarna.. sen böjjer man sig ner.. tror inte nån hajjade men men :MrT:

Fartman
2003-10-28, 19:11
jag brukar, när jag verkligen orkar ;) , köra 3set crunches med vikt, 3set riktigt tunga cabelcrunches samt 3set tunga sidebends för sidorna... efter det passet är man gode mör. tilläggas bör dock att jag kör magen efter tricepspasset och att tricepsövningarna, speciellt pushdowns, tar ganska så mycket på magen dom också..

en annan dag när magen får spö är ju bendagen, herrejävlar vilken träningvärk man får ibland när man mosat på riktigt hårt med saftigt buktryck i hacken..

kör jag mark på ryggdagen så brukar även det kännas präktigt i magen

Lillgrabben
2003-10-28, 19:31
Jag kan rekommendera stående kabelcrunches - jag tycker att de tar oerhört mycket bättre än den knäsittande varianten.

jwzrd
2003-10-28, 19:59
Alla "rutövningar" gör inte ett piss för min mage mer eller mindre. Det är jobbigt och bränner, men det blir inte mer än konditionsträning. Men det krävs inte många veckor böj för att magrutorna ska bli större och djupare för mig.

Fridolf
2003-10-28, 20:11
chrunches me vikt o hängande benlyft enda magövningar ja kör för tillfället

Glenner_84
2003-10-28, 20:17
Mena du sidan av magen och det runt rutorna allan?

:D

Allan
2003-10-28, 21:05
Skojar du eller vet du inte? Bara en stillsam undran,,,


allan

kharon
2003-10-28, 21:08
Allans magträningsartikel från best of:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11626

Glenner_84
2003-10-28, 22:47
Originally posted by Allan
Skojar du eller vet du inte? Bara en stillsam undran,,,


allan


jag skämtade allan :thumbup:

LunaSpice
2003-10-28, 23:58
Den äkta hockeyövningen, kommer ihåg vad den heter. När man ligger på golvet och sen kille står över huvudet på en, sen håller man runt dennes fötter och drar upp benen med raka ben dårå. Så knuffar han ned dem samtidigt som man håller emot. Sjukt jobbig övning. För övrigt, cablecrunch, vanliga crunches och sidebends

z_bumbi
2003-10-29, 09:15
LunaSpice: "Hockeyövningen" är väl inte en av de bättre ut skadesynpunkt sett.

Herkulez
2003-10-29, 10:08
kör aldrig mage :em:

men ska börja nu

Fridolf
2003-10-29, 10:12
ska testa en ny övning snart också man sätter på ett par fula skor sän sätter man fast sig i ett chins räcke o juckar upp o ner. nån som destat denna övning

manko
2003-10-29, 13:25
vet ni någon sida det finns "filmer" eller bilder som visar hur många magövningar?

King Grub
2003-10-29, 13:27
Originally posted by manko
vet ni någon sida det finns "filmer" eller bilder som visar hur många magövningar?

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html

LunaSpice
2003-10-29, 13:37
Originally posted by z_bumbi
LunaSpice: "Hockeyövningen" är väl inte en av de bättre ut skadesynpunkt sett.

Jag har kört den VÄLDIGT länge och inte haft problem med skador alls. Jag tycker dock att man bör beakta att korsryggsträning är otroligt viktig vid magträning. Att träna mage och korsrygg oproportionellt är galet och kan verkligen leda till skador. Det gjorde jag i början av min träningskarriär. Körde skittunga mageövningar men tränade inte korsryggen alls lika mkt.

z_bumbi
2003-10-29, 13:56
LunaSpice: Det blir en väldigt stor påverkan i själva inbromsningen, missar man lite så kan det var kört. Det finns mycket bättre övningar där man själv är ansvarig för kontrollen på kroppen om man vill träna ett snabbare förlopp av magträning för någon speciell idrott.
För vanlig byggning så tillför den nog inget extra utom kanske starka höftböjare.

Min åsikt om övningen.

Jense
2003-10-29, 20:05
om ni är bodybuilders eller vill bli så räcker det att ni slipar magen någon månad innan tävling.. om ni är intelligenta och vill ha starka magmuskler så ni inte ser ut som en böj, så kan ni köra benlyft, vanliga crunches med eller utan vikter eller "hålla repet med viktmagasin bakom huvudet och böja sig ner"-övningen. eller så är ni män o skiter i det och utöva övningar som magmusklerna involveras i, t.ex knäböj och marklyft.

Allan
2003-10-29, 20:12
Jense,
vill bara i all välmening påpeka att styrkan i bålen inte primärt kommer från de synliga magmusklerna. Vill man ha ett starkt mellangärde fordrar det faktiskt att man tränar även de invändiga musklerna.
För att muskulaturen ska bli stark krävs också en ökad belastning. Själv vill jag slå ett slag för vanliga simpla situps med fötterna låsta under t ex en ribbstol, och med en vikt mot bröstet.

Dessutom anser jag att de här kabeldragövningarna för magen är värdelösa. Än så länge har jag inte sett fler än kanske tre som är starka och disciplinerade nog att kunna fixera bäckenet.
Annars brukar den övningen tendera till att bli en "gung-gung"-övning, där man dels förflyttar den muskulära effekten till korsrygg och ben, och dels använder överkroppen som hävstång i för stor utsträckning.
I övrigt har hänvisar jag till magtråden i Best of...

Jag är den förste att hålla med om att magen belastas i knäböj och marklyft, men det är grymt fel att tro att det räcker. Därför att det mekaniska trycket blir för litet när rörelsemomentet är så kort - alltså tränar både styrke- och tyngdlyftare mage.

allan

jwzrd
2003-10-29, 20:35
Hängande knäuppdragninar är den övning av magövningar som svider mest tycker jag. När man kör den utan att gunga och rullar upp bäckenet mot bröstkorgen dvs.

Fridolf
2003-10-29, 23:12
ingen som har nån åsikt om övningen ja beskriver lite högre upp