handdator

Visa fullständig version : Flyger till london om några timmar


tsp
2010-09-24, 15:39
Tjena! Flyger till London om ett antal timmar. Anländer till Stansted sent ikväll. Vi har dock inte köpt någon buss eller tåg-transfer in till staden. Hur löser vi det? Kan man göra det på plats eller måste det förbeställas?

gnagaren
2010-09-24, 15:46
Antar att du flyger med Ryanair. Brukar kunna köpa biljett lite billigare på flyget vilket jag brukar göra när jag flyger till London. Annars finns det tåg- eller bussbiljetter att köpa enkelt på flygplatsen. Mitt förslag är att köpa tågbiljett till Liverpool Street Station, bra centralt och tar max 1timme beroende på hur många som kliver av och på. Brukar oftast göra ett stop i Bishops Stortford och ett i Tottenham Hale tror jag. Beror iofs på vart du/ni ska?

Hemi
2010-09-24, 15:48
När du kommer ut ur bagagehämtningen och in i hallen går du snett til vänster, ut ur hallen ned för den långa rampen till vänster. Väl ute går du till höger ett 50-100 tal meter eller så. Direkt till höger i byggnaden finns ett kontor med glasdörrar. Andra disken från vänster sett köper du en biljett med rätt buss, beroende på vart du skall. Priset är runt 7 pund för "Nationall Express" tycker jag mig minnas, kanske något mer om du skall ända in till London. Väntetiden kan vara någon halvtimma. Finns många bussar så välj rätt, runt 20 bussgater finns. Du kan även köpa online på nationalexpress.com

gnagaren
2010-09-24, 15:54
7 pund? När jag varit i London har jag fått betala ca 22-23pund för en tur/retur-biljett, senast var i februari. Dessutom tycker jag bussen suger, tar längre tid och mycket obekvämare.





Edit: 7 pund för en enkel bussbiljett kanske?

Hemi
2010-09-24, 15:57
7-7.50 sådär ja, enkel, fast bäst är att köpa tur och retur om man vet när man skall hem. Fast jag åker inte lika långt som till London när jag bor där så som sagt det kan bli dyrare. och jag vet inte hur sent bussarna går, kan bli tal om andra alternativ. Tåg finns tror jag fast aldrig använt det

tsp
2010-09-24, 15:59
Vad kostar tåget då?

gnagaren
2010-09-24, 16:01
7-7.50 sådär ja, enkel, fast bäst är att köpa tur och retur om man vet när man skall hem. Fast jag åker inte lika långt som till London när jag bor där så som sagt det kan bli dyrare. och jag vet inte hur sent bussarna går, kan bli tal om andra alternativ. Tåg finns tror jag fast aldrig använt det



Ok, låter rimligt. Jo tåg finns det allt, jag gillar att ta tåget bäst. Köper man en tur/retur-biljett med tåget brukar den gälla typ en månad från det att man köpt den eller så, dvs du har en månad på dig att åka tillbaka och kan därför välja när du vill. Tågen går ganska ofta också, iaf på dagen då det går säkert 1 var 10-15'e minut (iaf mot Stansted)

gnagaren
2010-09-24, 16:03
Vad kostar tåget då?




20-25pund har jag fått betala för en tur/retur-biljett de senaste gångerna jag varit där, vilket var senast i februari. Det är alltså när jag köpt på flyget där dom säljer biljetterna lite billigare (säkert nåt avtal mellan Ryanair och National express) annars kanske 25-30pund i "kiosken" på flygplatsen.

ThisIsTheOne
2010-09-24, 16:04
Vad kostar tåget då?

Runt £25 ToR.

Solros
2010-09-24, 16:04
Tåget är smidigast.

http://www.stanstedexpress.com/

Kurash
2010-09-24, 16:11
Tåget går ju inte särskilt sent på kvällarna (typ 12?), så man måste nästan alltid ta bussen från Standsted till Liverpoolstreet som sagt. Mitt råd är dock att INTE köpa returbiljett om du kan undvika det. Det är mycket enklare att ta tåget till Stansted, bussarna kör precis som dom vill, håller inte tiderna och kan helt sonika köra förbi hållplatser om det är för mycket folk på bussen.