handdator

Visa fullständig version : Måste man äta ordentlig middag efter träning?


Zorban
2010-09-24, 09:14
Överallt verkar stå att efter träningen ska man blixtsnabbt fylla på med snabba kolhydrater. Sedan ska man ta en proteindrink 20-30 min efter passet, och sedan äta middag. Som det är nu styrketränar jag relativt sent på kvällen, runt 21-tiden, pga en rad faktorer. Jag brukar äta en ordentlig middag vid 18-19 tiden, dvs minst 2 timmar innan träningen. Efter träningen äter jag en banan och lite druvsocker direkt, och en halvtimme senare när jag hunnit komma hem så dricker jag en proteindrink (whey-80). Eventuellt äter jag någon liten macka också, men förutom vassledrinken och bananen äter jag i princip förrän nästa morgon.

Påverkar det muskelbyggnaden negativt att jag äter den ordentliga middagen före träningen istället för efter? Känns lite jobbigt att stå och laga mat vid kl 23 :) För övrigt, har ni några bra tips på snabba kolhydrater som kan intas direkt efter träningen utan att behöva gå hem? Tycker gainers är lite för dyra för att köpa varje gång.

Dreas
2010-09-24, 09:27
Vart är överallt där det står att du ska fylla på med snabba kolhydrater efter träning? Personligen så ser jag det som mycket onödigt och lägger hellre kalorierna på mat.

Vore jag dig skulle jag ta vassledrink direkt efter passet för att sen dra hem och äta ordentligt :) Du behöver ju inte laga mat när du kommer hem, havregrynstallrik med smörgås eller laga mat före så du har när du kommer hem, storkok är bra :)

Rekommenderar inte snabba kolhydrater alls, tror inte du hittar några sådana rekommendationer här på kolo som är relativt nya faktiskt :)

Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130510&highlight=snabba+kolhydrater

Zorban
2010-09-24, 09:31
Vet inte exakt var, men fått för mig att den allmänna uppfattningen är att man ska fylla på med glukos, pga att alla depåer är tömda, direkt efter träningen. Men hur viktigt är det här målet efter träningen, gör det stor skillnad på att jag verkligen får i mig all den energin efter passet och inte före?

jag skulle gärna ta vassledrinken direkt efter passet, men hur ska jag hålla den kall så länge? :)

Dreas
2010-09-24, 09:37
Läs tråden jag länkade, den allmänna uppfattningen idag är som jag sett att folk på vanlig svenssonnivå som inte tränar samma muskelgrupper flera ggr per dag eller i rad utan problem klarar sig utan snabba kolhydrater direkt efter passet.

Hur du håller den kall? Ta med pulvret till gymmet och blanda med vatten?

Att tillföra kroppen energi är ganska vikigt, jag rekommenderar ofta att man lägger större delen av dagens intag efter passet, för dig blir det svårt, men se till att äta ett stabilt mål mat iaf :)

Zorban
2010-09-24, 09:43
Tack! Två små frågor bara :) Hur viktigt är det att äta ordentligt innan passet? Typiskt sätt äter jag lunch vid 12, något mellanmål på eftermiddagen och sedan middag vid 18-19. Kan jag hoppa över den middagen och bara äta någon smörgås eller annat lätt?

Andra frågan; Jag föredrar att blanda whey-80 med mjölk istället för vatten :) Några bra ideer?

Edit: Undrar också om det kan påverka väldigt positivt om jag börjar knapra aminosyror precis innan och efter passet?

Dreas
2010-09-24, 09:46
Tack! Två små frågor bara :) Hur viktigt är det att äta ordentligt innan passet? Typiskt sätt äter jag lunch vid 12, något mellanmål på eftermiddagen och sedan middag vid 18-19. Kan jag hoppa över den middagen?

Andra frågan; Jag föredrar att blanda whey-80 med mjölk istället för vatten :) Några bra ideer?Ifall du vill och orkar kan du skippa målet vid 18-19, se till att tillföra något i form av EAA/vassle före passet så blir det nog bra.

Ta med och drick det ljummet? Eller så dricker du med vatten för enkelhetens skull? Eller investerar i EAA med okej smak och tar med vatten :)

Zorban
2010-09-24, 09:52
Tack! Försöker hoppa över målet vid 18-19, och köra lite vassle både innan och direkt efter passet. Och sen får jag hitta lite EAA med acceptabel smak!

Dreas
2010-09-24, 09:55
Tack! Försöker hoppa över målet vid 18-19, och köra lite vassle både innan och direkt efter passet. Och sen får jag hitta lite EAA med acceptabel smak!Jag gillar Esapro citrus. Finns även andra goda smaker på EAA, borde stå i den stora tråden om EAA :)

Zorban
2010-09-24, 09:58
Så det är helt okej att blanda en vassledrink med EAA? Ta dem direkt efter varandra? Finns det någon särskild mängd protein jag bör ta, eller kan jag ta en portion (en dl) whey och dricka halva före och halva efter passet?

vicarious
2010-09-24, 10:05
Så det är helt okej att blanda en vassledrink med EAA? Ta dem direkt efter varandra? Finns det någon särskild mängd protein jag bör ta, eller kan jag ta en portion (en dl) whey och dricka halva före och halva efter passet?

Du behöver inte ta både EAA och vassle.

10g aminosyror (EAA) eller ca 1dl vassle räcker. Ta allt på en gång och direkt i samband med träning. Vänta inte 30min.

direkt innan träning - 10g EAA eller 1dl vassle
träning
direkt efter träning - 10g EAA eller 1dl vassle
hem och ät

Zorban
2010-09-24, 10:09
Tack, då kör jag på det!

Hur stor skillnad gör det här egentligen, jämntemot om jag inte får i mig nåt i samband med träningen, men ändå får i mig tillräckligt protein under dygnet? Går såklart inte att få några siffror, men gör det märkbar skillnad i muskelmassa över tid att äta vid rätt tidpunkter?

Onigiri
2010-09-24, 10:23
Över tid som tex två år gör det säkert skillnad hur du tajmar maten och träningen, men det är nog ingen större skillnad på hobbynivå.

Meister
2010-09-24, 11:03
Lånar tråden:
Har läst att måltider med över 60 gram protein är onödigt. Kroppen har tydligen ingen nytta av resten. Stämmer det?

King Grub
2010-09-24, 11:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4566050&postcount=11

Meister
2010-09-24, 12:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4566050&postcount=11

Okej, så att käka 3 mål med 150 gram protein sammanlagt (50 gram/måltid) och man väger 75 kg. Så kan man inte räkna med 2 g protein x kroppsvikten?

King Grub
2010-09-24, 12:16
Jo. Det handlar inte om upptag.

cero
2010-09-24, 12:30
Det gäller att inte övertolka och dra förhastade slutsatser av studier, utan ta det med en nypa salt.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=147411&page=4