handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ketodiet/periodisk fasta


Evaldo
2010-09-24, 08:56
Jag tränar alltid på fastande mage på morgnarna och kör enligt IF 8/16.
Tänkte deffa nu, så länge jag orkar och tills jag har gjort av med så mycket kroppsfett som möjligt.

Det jag undrar är hur jag ska fördela kosten (protein/fett) både på vilodag och träningsdag. Äter mellan kl. 10-18 och fastar resten av tiden.

Såhär ser en träningsdag ut iallafall:

07.25: 10g EAA
07.30-08.30: träning
08.30: 10g EAA
10.00: ???g protein, ???g fett
15.00: ???g protein, ???g fett

Vikt: 74kg
Längd: 169cm
Ålder: 20

Vilodag: 2500kcal
Träningsdag: 2800kcal

En sista fråga, räcker det med 2måltider/dag eller skulle ni rekommendera 3måltider/dag?

Tacksam för all hjälp jag får!

Myneo
2010-09-24, 09:40
Här finns mycket info att hämta http://www.leangains.com/

mikaelj
2010-09-24, 09:56
Det räcker med en måltid om dygnet om du vill. Ät 2g protein/kg kroppsvikt och resten fett. Klart.

Evaldo
2010-09-25, 21:40
Det räcker med en måltid om dygnet om du vill. Ät 2g protein/kg kroppsvikt och resten fett. Klart.

Jag tror inte att jag orkar endast en måltid om dygnet, så jag kör med 2 stycken istället :)

10.00: 75g protein, 120g fett
15.00: 75g protein, 120g fett

blir detta bra eller borde jag ha mer protein i första måltiden eftersom den ska vara störst och att den är just efter träningen?

toohwe
2010-09-26, 00:21
inga kolhydrater alls.. hur fungerar detta egentligen? är det bra för kroppen/hjärnan? vad blir bieffekterna?

Eddie Vedder
2010-09-26, 07:22
inga kolhydrater alls.. hur fungerar detta egentligen? är det bra för kroppen/hjärnan?

Behlvs varken för kropp eller hjärna.

vad blir bieffekterna?

Individuellt. Nån kan bli trött och seg till en början, nån kanske får lite problem med magen. För vissa blir just de sakerna bättre. Som sagt, individuella för- och nackdelar.

toohwe
2010-09-26, 08:59
Behlvs varken för kropp eller hjärna.



Individuellt. Nån kan bli trött och seg till en början, nån kanske får lite problem med magen. För vissa blir just de sakerna bättre. Som sagt, individuella för- och nackdelar.

Jo men det har jag förstått, har själv kört på lågkolhydratdiet ett par gånger, för min del funkar det inte så bra då jag har för vana att falla tillbaka till "dåliga" kostvanor. Men när jag väl har varit på dieten har jag ändå ätit lite kolhydrater, max 50 g. Inga snabba. Är det inte helt omöjligt att äta 0 g kolhydrater??

Eddie Vedder
2010-09-26, 10:31
Är det inte helt omöjligt att äta 0 g kolhydrater??

I praktiken är det i princip omöjligt ja. Fast din fråga gällde ju biverkningar av 0 kolhydrater, inte om det är praktiskt genomförbart. En kost med lite grova ovanjordgrönsaker lär dock ge K-vitamin, lite kalium, folsyra, tillräcklig dos av C-vitamin samt lite fibrer. Grädde, ost etc. är ju inte kolhydratfritt det heller. Men att få till en välsammansatt kost (om man ser till essentiella näringsämnen) med till exempel 50-100 gram kolhydrater lär vara enkelt.