handdator

Visa fullständig version : Ska kolozzeum börja med att nya inte får göra trådar inom 3 dagar?


qwerty1
2010-09-24, 07:11
Som topic!

Börjar bli för mycket nya som bara gör en tråd, tackar för sig, och sticker, det tar ner mitt humör lite, gosigare när det är mer together så att säga.

Vad tycker ni?
Bra idé eller heldålig?

Poll kommer på Ja/Nej

rooz
2010-09-24, 07:18
3 månader, låter rimligare....

Morrris
2010-09-24, 07:19
Ta en cigg så blir du på bättre humör.

OnT: Det låter som en ok idé. Inget jätteviktigt, men säkert vettigt.

Nitrometan
2010-09-24, 07:21
Tja, varför inte?

Det borde åtminstone göra det svårare för spambottar. Men jag ser det inte som ett stort problem.

qwerty1
2010-09-24, 07:31
Morris... jag vet, fast klockan har inte blivit 9...... ;)

eh, ja, lite längre än 3 dagar kanske?

stolpskott
2010-09-24, 07:32
Jag har väl passerat gränsen för ny? Isf ja.

Jens.Andersson
2010-09-24, 07:43
Det är väl bättre att vi blir lite irriterade än att folk går till gymmet och gör fel bara
för att de inte kunde fråga på forumet.

qwerty1
2010-09-24, 07:45
Alla trådar som kommit upp har man kunnat hitta genom SÖK.

Jens.Andersson
2010-09-24, 07:48
Alla trådar som kommit upp har man kunnat hitta genom SÖK.

Ja men ibland så finns ju faktiskt inte att söka på och då kan man inte
fråga när man vill. Istället borde de införa en funktion så att när du skrivit
in din titel på din tråd och textboxfönstret förlorar fokus så söker den igenom
ett tabel efter alla existerande titlar och ser vilka som matchar din mest. De 3 med högst
relevans ploppar upp i ett fönster brevid med texten "Har du kollat dessa trådar?"
eller något liknande.

Lepras
2010-09-24, 07:48
Det är väl bättre att vi blir lite irriterade än att folk går till gymmet och gör fel bara
för att de inte kunde fråga på forumet.

Tror folk klarar 3dagar på gymmet utan internet ;) Tror inte mr Schwarzenegger satt o nörda på ett internetforum innan han prövade skivstången :)

bubbe
2010-09-24, 07:50
Alla trådar som kommit upp har man kunnat hitta genom SÖK.

Fast en sån begränsning hjälper nog inte folk att söka bättre, snarare att de slutar skapa trådar vilket i sin tur är samma som självdöden för ett forum.

mangs
2010-09-24, 07:53
Dessuom tror jag vi missar en del medlemmar som senare kommer vara aktiva genom att registrering och postning är så bökigt i början. Jag tycker inte det är en så bra idé.

jag tycker snarare i skall införa begräsningar på de äldre medlemmarna. De som hängt här länge borde veta det mesta vid detta laget och därmed inte ha behov av att starta onödiga trådar.

Nitrometan
2010-09-24, 07:54
Fast en sån begränsning hjälper nog inte folk att söka bättre, snarare att de slutar skapa trådar vilket i sin tur är samma som självdöden för ett forum.

Jo. En tidsgräns skulle kunna leda till färre trådar vilket i förlängningen dödar forumet.

*cry*

Börje H
2010-09-24, 08:15
Jo. En tidsgräns skulle kunna leda till färre trådar vilket i förlängningen dödar forumet.

Döda forumet? Hemska tanke *grr*

För att bli på roligare humör kan det ju vara värt att lyfta fram lite dagsfärska stats istället:

Ämnen: 135 469, Inlägg: 4 233 923, Medlemmar: 44 578

Helt otroligt egentligen. Oavsett om det blir nån tråd för mycket här å där :)

Eddie Vedder
2010-09-24, 08:19
Att en person startar ett konto och direkt skriver "Vilket proteinpuvler är bäst för mig?" trots att förstasidan på tillskottsdelen just då har tre identiska trådar aktiva är inte direkt ett problem som jag ser det. Det är trots allt medlemmar som sökt sig hit för att få hjälp om sin träning och inget annat.

Men spambots och uppenbara troll är en annan femma. Finns ju mycket nollpostare som bara dyker in, startar en tråd om känsligt ämne och enbart trollar. Vill man diskutera seriöst i en fråga så har man nog tålamodet att vänta ett par dygn.

Ska höra vad mina kollegor säger. :)

Arf Pingvin
2010-09-24, 08:41
Eventuellt problem med troll/spam är väl i stort sett begränsat till allmänt. Om en lyftare vill regga sig och säga hej till en polare ska han behöva vänta 3 dar? Trist utveckling. Så stora problem är det inte. Frihet under ansvar. Vad är det för fel med en välriktad kickban när problem väl visar sig.

bertbert
2010-09-24, 08:43
Eventuellt problem med troll/spam är väl i stort sett begränsat till allmänt. Om en lyftare vill regga sig och säga hej till en polare ska han behöva vänta 3 dar? Trist utveckling. Så stora problem är det inte. Frihet under ansvar. Vad är det för fel med en välriktad kickban när problem väl visar sig.

+1

Tycker det är en grymt dålig idé att blockera seriösa användare på grund av att några enstaka träskallar inte sköter sig.

Eddie Vedder
2010-09-24, 08:46
Eventuellt problem med troll/spam är väl i stort sett begränsat till allmänt. Om en lyftare vill regga sig och säga hej till en polare ska han behöva vänta 3 dar? Trist utveckling. Så stora problem är det inte. Frihet under ansvar. Vad är det för fel med en välriktad kickban när problem väl visar sig.

Varför starta en tråd för att säga hej? Det räcker väl att säga hej i journalen eller via PM/besökarmeddelanden?

Och nej, spambots startar trådar både här och där i forumets olika delar. Det skickas även en del spam till medlemmar som vi får inrapporterat då och då.

Scratch89
2010-09-24, 08:46
No limits!

Eddie Vedder
2010-09-24, 08:48
Vill tillägga att jag varken är för eller emot här. Men ur vissa synvinklar kan förslag vara mer befogade och ur vissa synvinklar mindre.

Grahn
2010-09-24, 08:50
Finns det ett problem som föranleder denna åtgärd? Kan inte säga att jag sett något men jag är inte så aktiv som jag en gång var heller :)

MasterChief
2010-09-24, 08:50
Ser det inte alls som ett problem. Så jobbigt tycker jag inte det är att läsa så jag stör mig. Om däremot modsen tycker det ökar arbetsbelastningen så är det en rimlig åtgärd för deras skull. Det kommer i vart fall inte påverka forumet negativt med en 3-dagars spärr.

långtradaren
2010-09-24, 08:58
håller med föregående. frihet under ansvar så länge det inte blir värsta bördan för moderatorns. man kan ju inte heller alltid förbjuda, det är vi för bra idag.

Mental
2010-09-24, 09:03
Kommer man på en fråga man vill ha ett svar på från ett träningsforum så kommer man inte ställa det på sidan som kräver att man väntar tre dar innan man får fråga. Det finns fler träningsforum där ute. Får man ett bra svar och blir bra bemött så återkommer man till det forumet även i framtiden när man undrar något, och så småningom blir man kanske stammis där.

Jag tror att kolozzeum förlorar på att kräva tre dagars väntan för nyreggade.

MasterChief
2010-09-24, 09:21
Jag ser framför mig en medlems-audition där en jury av erfarna forumrävar antingen ger en guldbiljett till slutaudition eller bannar den sökande direkt. Till slut blir det en öppen omröstning i slutet av varje månad där alla gamla medlemmar får vara med att rösta och till slut har man en vinnare (som får bli medlem och får därmed ett trådkontrakt).

forslund
2010-09-24, 09:43
Kommer man på en fråga man vill ha ett svar på från ett träningsforum så kommer man inte ställa det på sidan som kräver att man väntar tre dar innan man får fråga.

+1.

Skulle jag som ny och oerfaren söka hjälp med en fråga skulle jag inte orka vänta tre dagar för att ställa en fråga som är helt seriöst menad. Då förutsatt att jag försökt söka mig till svaret i frågan utan framgång.

mikaelj
2010-09-24, 10:00
No limits!

aFd5Cci_pE4o

Grotesk
2010-09-24, 10:03
Som topic!

Börjar bli för mycket nya som bara gör en tråd, tackar för sig, och sticker, det tar ner mitt humör lite, gosigare när det är mer together så att säga.

Vad tycker ni?
Bra idé eller heldålig?

Poll kommer på Ja/Nej

Jag tycker alla som inte har 100inlägg inte ska få posta trådar. :D

Jens.Andersson
2010-09-24, 10:05
aFd5Cci_pE4o

aFd5Cci_pE4

King Grub
2010-09-24, 10:10
Not gonna happen.

Mental
2010-09-24, 10:56
Det är nog klokt.

HulkH
2010-09-24, 13:19
Hmm, ja vrf inte. men så många nya medlemmar som gör nya trådar är det väl inte?
Tkr att jag mest ser X antal personer gör nya trådar om lika ämnen hela tiden.

Mental
2010-09-24, 13:21
vrf tkr du d?

JJ
2010-09-24, 13:37
Nej, det är främlingsfientligt.

Jens.Andersson
2010-09-24, 13:39
vrf tkr du d?

vrf nt? d e coolt åxå.


Nej, det är främlingsfientligt.


:D

O_Wao
2010-09-24, 14:00
Som topic!

Börjar bli för mycket nya som bara gör en tråd, tackar för sig, och sticker, det tar ner mitt humör lite, gosigare när det är mer together så att säga.

Vad tycker ni?
Bra idé eller heldålig?

Poll kommer på Ja/Nej

Trist om man vill hänga på forumet för att man vill starta en träningsjournal, och så får man inte starta trådar. :smash: Men för all del, postningsförbud i allmänt eller nåt?

Madame
2010-09-24, 14:07
Tre dygn är ju rätt lång tid. Jag tycker 24 timmar kanske, för att posta ny tråd. Och posta svar i redan startade tådar ska man naturligtvis få göra i alla delar från början.


Vet att bodyforumet hade nån begränsning att man inte kunde skicka PM förrän man hade 25 inlägg, det kan ju också vara nåt att tänka på.
25 kanske är lite hög gräns, men nollpostare har ingen anledning att använda PMfunktionen. De PM jag fått av nollpostare har uteslutande varit spam/trams/opassande osv.

Jockefoten
2010-09-24, 14:13
Det borde vara ett antagningsformulär :D

Fråga 1:
Du har funderingar ang. ditt träningsschema. Vad gör du?
1. Skapar en tråd i träningsdelen
2. Använder sökfunktionen
3. Skicka ett pm till Axon.

Fråga 2.
Du har en fråga om energibehov och hur du ska gå upp i vikt. Vad gör du?
1. Skapa en ny tråd i kostdelen.
2. Använder sökfunktionen.
3. Skicka ett pm till King Grub, allternativt ifrågasätter det han säger i någon annan tråd.

Fråga 3.
Du känner behovet att att internetkriga. Vad gör du?
1. Starta en tråd om Magnus Samuelssons bänkprestationer.
2. Starta en tråd om hur förtryckta SD är.
3. Starta en tråd om mode och kvinnobakdelar.

Mental
2010-09-24, 14:31
De PM jag fått av nollpostare har uteslutande varit spam/trams/opassande osv.

Antagligen för att du har bröst.

Jag har fått PM från nollpostare som skall börja plugga samma utbildning som jag gjorde som reggade sig för att PM:a några frågor. Har även fått PM från nollpostare angående min matjournal med några vänliga förfrågningar. Det vore fånigt om de måste starta trådar för att komma i kontakt med mig.

fiskebulle
2010-09-24, 14:31
Det borde vara ett antagningsformulär :D

Fråga 1:
Du har funderingar ang. ditt träningsschema. Vad gör du?
1. Skapar en tråd i träningsdelen
2. Använder sökfunktionen
3. Skicka ett pm till Axon.

Fråga 2.
Du har en fråga om energibehov och hur du ska gå upp i vikt. Vad gör du?
1. Skapa en ny tråd i kostdelen.
2. Använder sökfunktionen.
3. Skicka ett pm till King Grub, allternativt ifrågasätter det han säger i någon annan tråd.

Fråga 3.
Du känner behovet att att internetkriga. Vad gör du?
1. Starta en tråd om Magnus Samuelssons bänkprestationer.
2. Starta en tråd om hur förtryckta SD är.
3. Starta en tråd om mode och kvinnobakdelar.


Perfekt. Anamma detta!

Eddie Vedder
2010-09-24, 15:55
Kul med en så seriös diskussion.:) Någon begränsning lär det inte bli, uppenbart att det av de flesta anses vara mer negativt än positivt.

Solros
2010-09-24, 16:09
det tar ner mitt humör lite, gosigare när det är mer together så att säga.

http://img1.visualizeus.com/thumbs/08/08/04/communism,cute,girl,communisim,soviet,poster-0cdc14e7ce32ec5a34a8297dd844d981_h.jpg

mangs
2010-09-24, 17:20
Min poäng tidigare var att registrerar man sig på ett diskussionsforum gör man troligen det för att man vill diskutera träning och om man då inte får posta trådar under de tre första dygnen faller liksom meningen. Då kan man ju lika gärna gå in på Axons träningsblogg och läsa istället. Där finns ju ändå all bra information som härstammar härifrån i klartext. ;)

Frantic
2010-09-24, 17:36
Kommer man på en fråga man vill ha ett svar på från ett träningsforum så kommer man inte ställa det på sidan som kräver att man väntar tre dar innan man får fråga. Det finns fler träningsforum där ute. Får man ett bra svar och blir bra bemött så återkommer man till det forumet även i framtiden när man undrar något, och så småningom blir man kanske stammis där.

Jag tror att kolozzeum förlorar på att kräva tre dagars väntan för nyreggade.

Jag håller med om allt.

Ondskapelsen
2010-09-24, 19:39
+1.

Skulle jag som ny och oerfaren söka hjälp med en fråga skulle jag inte orka vänta tre dagar för att ställa en fråga som är helt seriöst menad. Då förutsatt att jag försökt söka mig till svaret i frågan utan framgång.

Här håller jag inte med.
Om jag vore rookie så skulle jag hellre posta i ett "seriöst" forum där man måste vänta 3 dagar för att nivån på forumet ska hållas högre.
Dock tvekar jag på att detta fungerar i praktiken.
Jag menar, tråden "SCHEMAHJÄLP?!?!" är lika onödig efter 3 dagar som efter 1 och att införskaffa en gräns kommer nog inte bara minska dessa trådar, utan också minska nyrekryteringen av medlemmar i allmänhet.

gymrat
2010-09-24, 20:03
Vet att bodyforumet hade nån begränsning att man inte kunde skicka PM förrän man hade 25 inlägg, det kan ju också vara nåt att tänka på.
25 kanske är lite hög gräns, men nollpostare har ingen anledning att använda PMfunktionen. De PM jag fått av nollpostare har uteslutande varit spam/trams/opassande osv.

Antagligen för att du har bröst.

Jag har fått PM från nollpostare som skall börja plugga samma utbildning som jag gjorde som reggade sig för att PM:a några frågor. Har även fått PM från nollpostare angående min matjournal med några vänliga förfrågningar. Det vore fånigt om de måste starta trådar för att komma i kontakt med mig.

BODYs forum satte 2006 en begränsning på ett antal offentligt gjorda inlägg innan PM-funktionen slogs på - detta på grund av Nina Lätts rumpa. I senare versioner av forumet har betydelsen av Privata Meddelanden minskat något då alla - även nyregistrerade - kan lämna besökarmeddelanden (Visitor Messages) till de användare de vill komma i kontakt med kvickt.

z_bumbi
2010-09-25, 16:22
Jag ser framför mig en medlems-audition där en jury av erfarna forumrävar antingen ger en guldbiljett till slutaudition eller bannar den sökande direkt. Till slut blir det en öppen omröstning i slutet av varje månad där alla gamla medlemmar får vara med att rösta och till slut har man en vinnare (som får bli medlem och får därmed ett trådkontrakt).

Det finns redan i kolozzeum+

:D