handdator

Visa fullständig version : Gått ner 12kg vill ändra metod, hjälp uppskattas!


Slicky9
2010-09-23, 19:54
Tjena gubba o flickor!
Ligger till så här att jag har "deffat" som man säger i snart 12veckor.
Tappat cirkus 11kg kilo hittills under denna resa.
Mitt upplägg har varit ganska klassiskt.
Med morgon promenader 1tim innan frukost
ett högt proteinintag
max 100g kollisar
och vegetabiliskt fett ink mulitivitaminer och omega3.
Ska tillägga att jag alltså styrketränar 4-5ggr/v och inte håller på med någon annan sport.

Nu när jag skalat av ganska mycket
känner jag att jag kanske inte vågar fortsätta.

Jag har legat på 2000kcal nu ett tag(BMR)
Tänkte om jag skulla byta metod och köra på det här viset, vad tror ni?

Mån - fre :16min högintensiv intervall träning innan frukost.
Kcal : Höjer mitt kcal intag till 3500 som enligt benedict ekvationen är mininum
för min aktivitets nivå.

Vad tror ni?
Är det för mycket cardio?
För mycket kalorier?

Min tanke är att om jag ligger på +-0 och istället satsar på att förbränna varje morgon borde det bli enklare att inte skala av endast fettet.

Tacksam för råd och argument ;)

ha:cl
2010-09-23, 19:58
Känns det bra och du inte tappat för mycket muskelmassa hittils så känns det dumt att bryta ett vinnande koncept.

mikaelj
2010-09-23, 20:01
Min tanke är att om jag ligger på +-0 och istället satsar på att förbränna varje morgon borde det bli enklare att inte skala av endast fettet.

Du bevarar muskelmassan bättre om du minskar på maten istället för att konditionsträna bort motsvarande mängd energi.

Medusa
2010-09-23, 21:03
Du bevarar muskelmassan bättre om du minskar på maten istället för att konditionsträna bort motsvarande mängd energi.

???

om du kör mer cardio kan du äta mer protein och mer näring generellt och då borde du vara mer anabol än om du svälter dig smalare ????

äter ju hellre 200g mer protein och gör motsvarande cardio än äter 200g protein mindre...

t-AfWOMDmtc

mikaelj
2010-09-23, 21:39
???

om du kör mer cardio kan du äta mer protein och mer näring generellt och då borde du vara mer anabol än om du svälter dig smalare ????

Du säger alltså att man skall konditionsträna för att kunna äta mer mat? Med tanke på att konditionsträning ger negativa effekter på muskeluppbyggnad (och därmed bevarande vid viktnedgång) är det tämligen kontraproduktivt att lägga massa energi på konditionsträning.

Mer på http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

Medusa
2010-09-23, 21:50
Du säger alltså att man skall konditionsträna för att kunna äta mer mat? Med tanke på att konditionsträning ger negativa effekter på muskeluppbyggnad (och därmed bevarande vid viktnedgång) är det tämligen kontraproduktivt att lägga massa energi på konditionsträning.

Mer på http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/

mm, det är precis det jag säger, mat är anabolt som fan och att ex ligga på diet och träna tungt kräver en hel del, då ligger man hellre på 300g protein än 100g protein / dag eller vilka siffror det nu gäller, fråga vilken byggare somhelst som har varit ute i verkligheten och faktiskt dietat inför tävling eller dylikt, allting annat är bara riktigt tramsigt, om man dietar mår man skit speciellt veckan eller veckorna innan tävlingen och då kan det verkligen höja humöret att kunna äta lite extra och effekterna av det är förmodligen jävligt bra för prestationen i längden..

sedan, hur negativt är ex långsam promenad för muskeluppbyggnaden på för en byggare som väger någonstans i intervallet 80-120 kg hård alltså under 10% BF, tränat i 10 år + osv, det kan du inte svara på för det finns inga studier på det med dom variablerna, det finns bara på otränade eller lagom tränade individer som inte skall ner på dom nivåerna som inte skall tävla osv, så allting är egentligen ganska tramsigt, mat är verkligen det anabolaste som finns och att säga att det är bättre att cutta protein osv är ju bara skitsnack, har svårt att se att lite cardio på riktigt låg intensitet skall vara negativare för uppbyggnaden än ett kraftigt eller svagt överskott av protein, som man förmodligen lider mer av att inte ha..

edit: sedan, all respekt och heder åt guddi och vedder, dom är riktigt duktiga men deras blogg är absolut inte "the end of all", denna fråga har ganska många dimensioner.. sätt det i perspektiv och sammanhang så är det absolut inte så enkelt, precis som Justin Harris säger i videon..

sedan, en fråga som är ganska intressant, om man tränar mer så förbränner man ju mer, man äter mer, borde man inte kunna behålla mer muskler eftersom intaget är högre? ex säg 4000 kcal med extraträning istället för 3500 kcal utan, förbränningen är ju absolut högre och borde inte detta gynna LBM?

Slicky9
2010-09-23, 23:58
För att sammanfatta lite.

En tycker att jag borde fortsätta med dieten om det redan är ett vinnande koncept.Låter klokt i mina öron.

En annan säger att kutta bort kalorierna och ta lite promenader inte kommer leda till lika stora muskelförlust som cardio.

Den tredje säger att jag i princip borde tjäna mer på att
få i mig mera protein och näring i överhuvudtaget.
Alltså kommer inte kroppen bli lidnande.

Jag tycker alla alternativ låter vettiga! har tänkt precis likadant.
Personligen tänkte jag själv att: om jag äter mer protein, mer näring
så blir jag mer anabol. Även fast jag inte hamnar på ett överskott
borde det finnas mer näring till mina muskler.

Kanske borde jag dra ner på Cardion till 4 dagar i veckan? Dvs varannan dag?

Hmm. Fortfarrande lite osäker. Behöver mer vägledning.

mikaelj
2010-09-24, 05:57
mm, det är precis det jag säger, mat är anabolt som fan och att ex ligga på diet och träna tungt kräver en hel del, då ligger man hellre på 300g protein än 100g protein / dag eller vilka siffror det nu gäller

Då gör du fel från början. Du skall alltid se till att proteinbehovet är täckt.

sedan, hur negativt är ex långsam promenad för muskeluppbyggnaden

En promenad eller att cykla i lagom tempo till jobbet är inte konditionsträning. Det är en minimala aktivitetsnivå jag förväntar mig att alla håller.

Eddie Vedder
2010-09-24, 07:32
edit: sedan, all respekt och heder åt guddi och vedder, dom är riktigt duktiga men deras blogg är absolut inte "the end of all", denna fråga har ganska många dimensioner.. sätt det i perspektiv och sammanhang så är det absolut inte så enkelt, precis som Justin Harris säger i videon..

Vaddå "så enkelt"? Vad förenklar jag i texten tycker du? Jag försökte skriva så objektivt jag kunde, knappast att jag avråder från konditionsträning eller hur?

Om du utgår från att hon i dagsläget får i sig för lite protein håller jag med dig. Men lyckas man hålla t.ex. 2.5g/kg kroppsvikt och i alla fall ett minimum på 0.5g fett/kg kroppsvikt tror jag att minimal konditionsträning är bättre än att dagligen jogga sig till en kaloribudget som kan ge ett proteinintag på 3g/kg kroppsvikt.

Dina exempel som du skriver om och grabbarna i videon känns väl inte direkt som relevanta i den här tråden?