handdator

Visa fullständig version : Doping inom tyngdlyftning?


Vinzent
2010-09-23, 19:09
Hur vanligt är det? Hur ofta görs sk. "flygande prover" och hur lätt är det att komma undan med det?

Blev nyfiken nu när jag sitter och kollar på VM i tyngdlyftning. 18-åringar som väger 76kg och rycker 165kg? Hm...

bubbe
2010-09-23, 19:28
Hur vanligt är det? Hur ofta görs sk. "flygande prover" och hur lätt är det att komma undan med det?

Blev nyfiken nu när jag sitter och kollar på VM i tyngdlyftning. 18-åringar som väger 76kg och rycker 165kg? Hm...

Tjenare!

Naturligtvis är det svårt att säga, dock så ligger tyngdlyftning under wadas kontroll. Sen kan man såklart undra när vissa av damerna ser ut som välväxta tonårskillar i ansiktet.....

egge
2010-09-23, 19:32
Det enda sättet att få ett bra svar på detta är att snacka med folk som håller på med tyngdlyftning och dopar sig och jag har en känsla av att dessa inte känner för att diskutera det på ett öppet forum.
Dopning kommer alltid att finnas inom alla sporter på tävlingsnivå. Vissa gör allt för att komma före. My fiddy cents.

Trähäst
2010-09-24, 03:52
I Sverige vet jag inte hur det är, men Ryska tyngdlyftare är ena jävlar på doping och dom verkar vara lika jävliga på att undvika kontroller.

petson
2010-09-24, 08:01
I Sverige är det mer eller mindre omöjligt att tävla framgångsrikt inom tyngdlyftning om man dopar sig. Det är kontroller på nästan samtliga tävlingar som det är lite nivå på. Själv har jag även vid flertalet tillfällen blivit testad nere i träningslokalen vilket jag tycker är bra.

Min teori vad gäller världslyftare är att de håller sig borta från tävlingar under en period och under den tiden tränar hårt och dopar sig. Sedan slutar de med doping innan det är dax att tävla igen.

Tror/vet att det är mycket svårt att vara aktiv i Norden utan att åka dit för doping om man nu använder sig av sånt. Det är ju bara att jämföra resultaten på världslyftarna med resultaten av de absolut bästa i Norden............

Erik__
2010-09-24, 08:08
Hur vanligt är det? Hur ofta görs sk. "flygande prover" och hur lätt är det att komma undan med det?

Blev nyfiken nu när jag sitter och kollar på VM i tyngdlyftning. 18-åringar som väger 76kg och rycker 165kg? Hm...

Hade ju inte varit överraskande ifall världslyftare skulle använda någon form av steroider. Dock kan du inte se det från ett svenskt perspektiv, killarna som är 18år har säkert 10-12år tyngdlyftningsträning bakom sig redan, och träningen är säkerligen otroligt extrem.