handdator

Visa fullständig version : Skadade handleder vid boxningspass


Harnold
2010-09-23, 18:42
Körde ett par sparringpass för några dagar sedan och har sedan dess haft ont i mina handleder, speciellt den högra. Att det är en vanlig skada vet jag redan och jag är heller inte oroad över den lilla smärtan. Jag undrar dock hur man bäst kan träna(övningar) just dessa områden som behövs för att inte skada handleder vid ett par boxningspass och slag.

Jag tränar på gym så kom gärna med tips där utrustning behövs(om dessa övningar nu är bäst).

Dotpec
2010-09-23, 18:54
Tror inte det handlar om några övningar utan mer om att successivt vänja handlederna vid boxningen. Vila upp dem och kör på och till slut blir de stryktåliga.

Pjotor
2010-09-23, 18:57
Här finns lite lattjo övningar.

HTc-VRRbl0E

Latjo
2010-09-23, 21:32
Det viktigaste är att träffa med ring och lillfiner knogarna främst.
Så man träffar med armens fōrlängning.
Många träffar med pek och långfingerknogarna och då får man en vridning i handleden.
Att linda händer och handleder spar en hel del skador

Hemi
2010-09-23, 21:46
Samt, håll in tummarna, annars kan det göra för-igt ont, vid raka slag särskillt.

Dotpec
2010-09-24, 15:59
Det viktigaste är att träffa med ring och lillfiner knogarna främst.
Så man träffar med armens fōrlängning.
Många träffar med pek och långfingerknogarna och då får man en vridning i handleden.
Att linda händer och handleder spar en hel del skador

Vad menar du med armens förlängning?

Harnold
2010-09-24, 16:12
Det viktigaste är att träffa med ring och lillfiner knogarna främst.
Så man träffar med armens fōrlängning.
Många träffar med pek och långfingerknogarna och då får man en vridning i handleden.
Att linda händer och handleder spar en hel del skador

Visst är det oerhört bra att linda men det kan ändå göra ont även med lindade händer och handleder. Ang. slag med lill- och ringfingrarnas knogar men jag har dock krossat en av knogarna till lillfingret sedan tidigare och får än idag väldigt ont vid krokslag eftersom det främst tar på lillfingrets knog.

Vad beror egentligen det på att man får ont i handlederna.

Är det tekniken som är fel på oss lite mindre erfarna där vi inte alltid håller handlederna raka(därav mindre skador med linda).

Är det musklerna som inte hunnit utvecklats tillräckligt mycket, som också bidrar till att man har svårt att hålla handlederna raka?

Är det lite brosk som måste slitas bort med tanke på vad någon ovanstående nämnde om att det handlar om att vänja handlederna?

GLC
2010-09-24, 17:19
Dels teknik och dels träning att man inte fixar att hålla handlederna korrekt. Jag föredrar att träffa på pek- och långfingrarnas knogar.

Att träffa med lillfingerknogen låter vansinnigt, kanske i en krok men i övrigt - no no.

Linda händerna är alltid bra, gör det. Det sparar mycket även om du råkar träffa lite fel någon gång.

luderlasse
2010-09-27, 12:52
om du vill träna upp musklerna runt handleden vilket borde göra den stabilare skulle jag rekomendera:

grepp träning (köp en gripper)

handledscurls, prova att curla med viktskiva, hjälper dej att stabilisera i sidled

curls pronerade och supinerade, om du primärt ska köra boxning så ta det lungt med biceps då den skulle kunna göra dina slag slöare då det är en anatagonist i slagen

Dotpec
2010-09-27, 17:42
om du primärt ska köra boxning så ta det lungt med biceps då den skulle kunna göra dina slag slöare då det är en anatagonist i slagen

Stämmer detta verkligen?

Perna
2010-09-27, 19:49
Det viktigaste är att träffa med ring och lillfiner knogarna främst.
Så man träffar med armens fōrlängning.
Många träffar med pek och långfingerknogarna och då får man en vridning i handleden.
Att linda händer och handleder spar en hel del skador

Det låter väldigt märkligt, jag har tränat två olika karate stilar och där är det pek och långfingerknogarna som är träffytan, det syns ganska tydligt 1:20 in i den här videon.

http://www.youtube.com/watch?v=w3Epr6COl-M&feature=related

Man slår ju även sönder brädor,tegelstenar och dyligt i karate så någon vridning i handleden tror jag inte heller på, tekniken har utvecklats under 100 tals år och det finns nog en god anledning till att man slår som man gör.