handdator

Visa fullständig version : Armhävningar på knogarna, skadligt?


Cmile
2010-09-23, 18:05
Ja som rubriken lyder: Är armhävningar på knogarna skadligt för händer och handleder eller stärks de?

AmericanDragon
2010-09-23, 18:11
Känns mest logiskt att det isåfall är mer "skadligt" för handleden när den pronerad mot marken (kan man säga så?) än om du har handleden rak på knogarna. Varför det skulle vara skadligt för dina händer ser jag inga belägg för då de flestas händer utsätts för värre saker, och håller bra ändå. Jag tror heller inte att du stärker dina handleder så värst mycket vid armhävningar på knogarna, om ens ö h t. Har inga källor på detta dock!

Deometric
2010-09-23, 18:43
Det är bättre(mindre skadligt) för handlederna att göra armhävningar på knogarna.

Hemi
2010-09-23, 18:48
Sättet man brukar göra det på är med handen knuten på första fingbenet utanför handen, altså inte på själva knogspetsarna. Man har armbågarna glidande längs midjan så man får så att säga hammarfattning. Aningen längre rörelsebana samt handledsstärkande skulle jag tro. Tar på triceps.

Arf Pingvin
2010-09-23, 18:49
Varför skulle det vara skadligt för handlederna att göra armhävningar på vanligt vis?

http://www.activityvillage.co.uk/crawling.jpg

Pjotor
2010-09-23, 18:54
Varför skulle det vara skadligt för handlederna att göra armhävningar på vanligt vis?

Skadligt och skadligt, allt handlar om risker.

Med handflatorna mot marken så måste man böja handlederna ordentligt uppåt. Är man rörlig så får man antagligen inga problem. Är man stel och tränar för mycket och för fort så får man åtminstone ont.

En bra anledning att göra på knogarna istället är att både händer och handleder blir starkare eftersom de måste vara stabilare.

tumme
2010-09-23, 19:50
(kan man säga så?)
Blir mer en extension av handleden väll? Har inte läst handens anatomi än så det är lite av en gissning.

sorry för ot.

ceejay
2010-09-23, 20:00
jag ser 2 anledningar till att köra på knogarna

1. Större rörelseutslag. Om det är värt vet jag inte.
2. Att härda knogarna, som kampsportare brukar göra.

ANIKI
2010-09-23, 20:15
När jag haft ont i handlederna har jag gjort armhävningar på knogarna, vilket resulterat i bättre stabilitet och mindre slitage.

Hemi
2010-09-23, 20:17
Skall man köra armhävningar kan man köra båda eller fler varianter, de tar lite olika, särskillt de två nämda. Större rörelse bana kan man fixa till md vanliga armhävningar också.

Fordon
2010-09-24, 19:59
Ja som rubriken lyder: Är armhävningar på knogarna skadligt för händer och handleder eller stärks de?

Nej det är inte skadligt om man har fullt friska handleder.

Känns mest logiskt att det isåfall är mer "skadligt" för handleden när den pronerad mot marken (kan man säga så?)

Blir mer en extension av handleden väll? Har inte läst handens anatomi än så det är lite av en gissning.

sorry för ot.

Dorsalflexion är ordet ni letar efter :D

HulkH
2010-09-24, 21:51
Hända knogarna är enda jag kan komma på. :) hur mkt det nu hjälper...

Pudzianovski
2010-09-24, 22:15
Jag gjorde det i lumpen...men så var jag sinnessjukt stenhårdtuff också :thumbup:

filmjölk
2010-09-24, 22:23
Har ni någon gång råkat ut för när ni tränar att handleden viker sig åt fel håll? Det har jag, det är inte skönt. Just armhävningar på knogarna blir en ganska säker belastning men det kan gå illa.

Dorsalflexerade handleder är säkrare.

Själv körde jag sittande hantelpressar med raka handleder med 35kgs hantlar, en så liten vikt lyckades stuka både tumme och handled när handleden böjde sig åt fel håll, jag undgick att tappa hanteln på mig, men en tå hade lätt kunnat ryka där. Kör alltid dorsalflexerat efter det.

Envy
2010-09-24, 22:26
Föredrar faktiskt att göra på knogarna - belastningen blir bättre, och en viss härdning av knogarna är ju inte fy skam till karaten.

tumme
2010-09-25, 02:30
Dorsalflexion är ordet ni letar efter :D
Stort tack. Har bara kommit till bålen än men ha tenta på allt i slutet av oktober så lika bra att små börja nu. :thumbup:

Fredrik_S
2010-09-25, 08:50
Det är bättre(mindre skadligt) för handlederna att göra armhävningar på knogarna.

Nej tvärtom.

Det är desutom en rätt stor risk att det går riktigt åt pipan om man gör det på knogarna om man tappar fokus och och händern råkar tippa över mot baksidan i fel stund.

BengtBurk
2010-09-25, 10:16
Nej tvärtom.

Det är desutom en rätt stor risk att det går riktigt åt pipan om man gör det på knogarna om man tappar fokus och och händern råkar tippa över mot baksidan i fel stund.

Förklaring?

Deometric
2010-09-25, 10:34
Nej tvärtom.

Det är desutom en rätt stor risk att det går riktigt åt pipan om man gör det på knogarna om man tappar fokus och och händern råkar tippa över mot baksidan i fel stund.

Ja, men det är det även om du tappar bänkpresstången på bröstet eller halsen eller ramlar framlänges när du kör knäböj.

Man måste i ALLA övningar tänka på utförande. Du kan inte vara så kass att du plötsligt skiter i att spänna underarmarna... eller att du inte vill ha någon form av buktryck eller spänna ländryggen i marklyft.

filmjölk
2010-09-25, 12:43
Förklaring?

Ovetenskaplig förklaring, men kolla mitt svar på förra sidan.

Giljotinen
2010-09-25, 17:16
Känns inte som att man behöver tänka på skaderisker hit och dit när det gäller armhävningar såvida man inte är svintung och otränad..

Perna
2010-09-25, 17:39
Nej tvärtom.

Det är desutom en rätt stor risk att det går riktigt åt pipan om man gör det på knogarna om man tappar fokus och och händern råkar tippa över mot baksidan i fel stund.

När jag tränade Karate körde vi alltid armhävningar på knogarna och det var aldrig några problem med skador.

Syftet var bland annat att träna in rätt träffpunkt på knogarna när man slår, det är dom två första knogarna(pek och långfinger) som ska vara mot golvet och armbågarna efter sidan på kroppen, rörelsen är också densamma som ett rakt grundslag.

Det gjorde väldigt ont i knogarna ifrån början vill jag minnas speciellt när man bara skulle ha en knog i backen, men dom härdades ganska fort och sen kände man ingenting.

BengtBurk
2010-09-25, 17:56
Känns inte som att man behöver tänka på skaderisker hit och dit när det gäller armhävningar såvida man inte är svintung och otränad..

Förslitningsskador?

Hemi
2010-09-26, 20:25
Förklaring?

Något slags härdande med den övningen har jag aldrig tänkt på fast jag gjort den massor. Komer kanske lite på köpet. Har man armbågarna längs sidorna och mer hela knytnäven llillfingret till pekfingret "platt" mot golvet skall det inte vara några problem. Snarare stabiliseras handlederna vilket är smartare. Sätter man pekfingerknogen endst i golvet kan det ju hända saker, själv ser jag ingen större mening med det, härdandet får man ju av annan träning, varför riskera stukningar? Tänk på att alltid knyta åt tummen så det sitter i rygmärgen, slår man med öppen tumme sen så kan matchen sen vara slut.

capture
2010-09-26, 20:32
Jag har gjort armhävningar på knogarna men det var mest för att jag hade problem mina handleder och det frestar helt klart mindre på handlederna.

Hemi
2010-09-26, 20:48
Tänk på att massor av "knoghärdande", felslag och liknande kan bilda så mycket brosk och skit i fingrarna att de inte går att räta ut sen. Mina är knöliga och ser fördjävliga ut och när jag sträcker fingrarna gör det ont och knäpper i dem. Normalt ser man senan som löper över knogen, jag ser den bara på ett finger. Finns teorier om att små benbitar kan slås bort och hamna i blodkärlen också.

Fordon
2010-09-26, 20:58
Nej tvärtom.

Det är desutom en rätt stor risk att det går riktigt åt pipan om man gör det på knogarna om man tappar fokus och och händern råkar tippa över mot baksidan i fel stund.

Du kan inte räkna på att man tar ut sig maximalt så att man ej kan kontrollera underarmarna/handleden.

Vid dessa armhävningar så får man ta hänsyn till att handlederna kan vara en väldigt svag länk helt enkelt.

Forqie
2010-09-26, 22:02
De enda gångerna det kan gå snett och man kan "vricka" handlederna när man kör på knogar är om belastningen är riktigt hög och/eller man har en svettig hand. Been there done that, men inte ens det var så grovt. Lite smärta i ca 1h för mig sen var det lugnt.

Arne Persson
2010-09-27, 07:54
Jaha... nu har det även blivit farligt för handlederna att köra vanliga hederliga armhävningar... suck suck suck... Skall ni inte börja köra dom på långfingerfingertopparna snart så att alla lederna i handen och handleden är helt raka?

qlick
2010-09-27, 09:04
Förutom att "det är bra för karaten" osv, finns det några egentliga anledningar till varför det skulle vara bättre att göra armhävningar på knogarna istället för hederliga vanliga på handflatan?

Hemi
2010-09-27, 09:15
Jaha... nu har det även blivit farligt för handlederna att köra vanliga hederliga armhävningar... suck suck suck... Skall ni inte börja köra dom på långfingerfingertopparna snart så att alla lederna i handen och handleden är helt raka?

Det är en bra poäng, många kör på "fingertopparna" fast egentligen blir det mer insidan av fingertopparna så att fingerlederna böjs otäckt bakåt. Det ser jag ingen poäng med och skapar knappast någong fingerstyrka alls.

Vissa håller sig däremot till cirkusnummer och gör dem faktikt med fingertopparna rakt nedåt.

Hemi
2010-09-27, 09:22
Förutom att "det är bra för karaten" osv, finns det några egentliga anledningar till varför det skulle vara bättre att göra armhävningar på knogarna istället för hederliga vanliga på handflatan?

Inte bättre kanske men tränar man med kroppen enbart får man ju lite variation. Tror dock inte kroppen är skapt för det om man gör det tungt, som mitt eget exempel ovan, kan inte räta ut mina fingrar längre men det beror mest på tusentals slag och missar. Handlederna kanske stabiliseras men det är återigen mest för träning av olika stötar boxning/karate mm. Och den minimala längre rörelsebanan om man nu vill ha den fixar man på alla möjliga sätt, liknande Atlasarmhävningar, äve om just den är lite väl tilltagen..