handdator

Visa fullständig version : Tips på bra ljudböcker


Lallle
2010-09-23, 15:28
Efter att ha lyssnat mig igenom Snabba Cash och Svensk Maffia behöver jag nu lite fler ljudböcker att avnjuta, behöver absolut inte vara i gangstergenren. Det jag tyckte om med Svensk Maffia var känslan av allmänbildning (någorlunda) som sköljde över en, därför utfrågar jag kanske framförallt böcker som kan bilda mig av något slag. Tipsa på!

KlopFer
2010-09-23, 16:15
Efter att ha lyssnat mig igenom Snabba Cash och Svensk Maffia behöver jag nu lite fler ljudböcker att avnjuta, behöver absolut inte vara i gangstergenren. Det jag tyckte om med Svensk Maffia var känslan av allmänbildning (någorlunda) som sköljde över en, därför utfrågar jag kanske framförallt böcker som kan bilda mig av något slag. Tipsa på!

Jag lyssnar på "Infiltratören" det är ungefär i samma linje. Du kanske inte blir direkt allmänbildad av boken men den är skön.

Litet tips till folk som gillar ljudböcker är att fixa storytel. Jag betalar 169:- i månaden och får lyssna på obegränsat med ljudböcker. Funkar perfa att ha på mobilen.

David Brent
2010-09-23, 16:21
Går även att låna böcker här http://www.elib.se/

William
2010-09-23, 16:38
Efter att ha lyssnat mig igenom Snabba Cash och Svensk Maffia behöver jag nu lite fler ljudböcker att avnjuta, behöver absolut inte vara i gangstergenren. Det jag tyckte om med Svensk Maffia var känslan av allmänbildning (någorlunda) som sköljde över en, därför utfrågar jag kanske framförallt böcker som kan bilda mig av något slag. Tipsa på!

Jan Guillous Hamiltonserie tycker jag är bra och likaså Arnserien. PÅ engelska rekommenderar jag Dewey Lambdins serie om Alan Lewrie. Handlar om en sjöman under slutet av 1700-talet som deltar i flera av den tidens stora sjöslag. Riktigt bra!

bigtraps
2010-09-23, 17:48
Mörker ta min hand av Dennis Lehane. Uppläsare Peter Andersson

just me
2010-09-23, 18:57
Håller med om att Lasse Wierup har intressanta böcker... Infiltratören var bra o även boken om Kokain var intressant...

OneManArmy
2010-09-23, 19:09
Lars Kepler.. Både hypnotisören och paganinikontraktet var jävligt bra

HookersUnited
2010-09-23, 19:11
P3-Dokumentär är ju fantastiskt trevligt att lyssna på, och lite allmänbildande.

Gustaven
2010-09-23, 19:39
Jag är sen många år tillbaka smått beroende av ljudband sen ett par år, kan knappt somna utan.

Liftarens guide till galaxen med radioteatern är ett måste! (Helge skoog, Ernst hugo järegård m.fl.)

Sagan om ringen med radioteatern är även den bra.
Harry Potter engelska versionen har en riktigt bra uppläsare som agerar lagom mycket

Röde orm är en gammal klassiker

Tintin håller även den hög kvallité

Arnböckerna som någon ovan rekomenderade har även de en väldigt behaglig uppläsare.

KlopFer
2010-09-23, 19:46
kan knappt somna utan.


Haha, samma här. Alltid lika roligt när man ska lägga sig och sova och kollar på tiden man lyssnat, 10timmar av 13timmar. Dagen innan hade man knappt kommit ifrån introt. Får man ligga och spola tillbaka tills man känner igen sig :D

Lallle
2010-09-23, 20:02
Tack så hemskt mycket för tipsen! Imorn blir det intensivt lyssnande, återkommer med betyg varpå jag blir klar!

Eddie Vedder
2010-09-23, 20:49
Går även att låna böcker här http://www.elib.se/

David Brent har jag älskat sedan första avsnittet från The Office. Nu älskar jag även dig David Brent.

Jag som hänger på Uppsala bibliotek hur ofta som helst, hur har jag kunnat missa det här!? Helt perfekt, mina pass på trainern är alltid med Sommar i P1 i hörlurarna men nu blir det e-böcker!

lasse47
2012-03-26, 13:23
Jag är sen många år tillbaka smått beroende av ljudband sen ett par år, kan knappt somna utan.

Liftarens guide till galaxen med radioteatern är ett måste! (Helge skoog, Ernst hugo järegård m.fl.)

Sagan om ringen med radioteatern är även den bra.
Harry Potter engelska versionen har en riktigt bra uppläsare som agerar lagom mycket

Röde orm är en gammal klassiker

Tintin håller även den hög kvallité

Arnböckerna som någon ovan rekomenderade har även de en väldigt behaglig uppläsare.

Hur får jag tag i Röde Orm (Ernst Hugo Järegård) Jag hörde den för många år sen på radion, oefterhärmlig.

myggan
2012-03-26, 13:33
Haha, samma här. Alltid lika roligt när man ska lägga sig och sova och kollar på tiden man lyssnat, 10timmar av 13timmar. Dagen innan hade man knappt kommit ifrån introt. Får man ligga och spola tillbaka tills man känner igen sig :D

Jag har samma problem :)
Fast lite modernare mp3-spelare har ju ofta en sleepfunktion, så då kan man ju sätta timern på 30 min så slipper man spola tillbaks speciellt länge.

Rubus
2012-03-26, 14:19
Lyssna på mein kampf, det lär vara bildande.

Jpn
2012-03-26, 16:40
Spionen på FRA och Landsförrädaren.

BlötSnö
2012-11-11, 01:39
Jag sparkar liv i den här tråden igen med förhoppningar att få in fler tips på bra ljudböcker/radiodokumentärer.
Frågan är huruvida det finns något i stil med P3 Dokumentär utomlands? Jag har letat en del, men inte funnit.
Hittills har jag iallafall hunnit med:
Alla P3 dokumentär 2 eller ibland 3 gånger.
Ett par Sommar i P1 (Henrik Dorsin är briljant!!!)
Game of Thrones 1-4
The Belgariad (4-5 böcker)
Milleniumtriologin
World War Z
Catcher in the Rye och ett par andra klassiker.

Och säkert någon mer som jag glömt bort.
Är det någon som läst/lyssnat på Wheel of Time-serien och har något att säga om den?
Tips mottages gärna på olika genrer.

Herman H
2012-11-11, 08:14
Lyssna på mein kampf, det lär vara bildande.

Jag gjorde ett tappert försök att lyssna på den men jag tror inte jag orkade mer än en timme totalt. Helt Helt sjuk bok.

Personligen är jag inte så petig med ljudböcker, pratas det så lyssnar jag. Jag har hört på allt möjligt från bibeln till the art of war och vidare till 110-åringen som klev ut genom fönstret och försvann som dessutom rekommenderas, den är kanon, både bra uppläst, bra och rolig. Den är helt osanolik men på något sätt helt möjlig.
Sen är ju Mikael Nemis Svålhålet i ungefär samma stuk som liftaren guide till galaxen, båda är kanon.

Sen finns det ju massvis av engelska böcker att lyssna på om du pallar med det.

Eddie Vedder
2012-11-11, 09:54
Alla P3 dokumentär 2 eller ibland 3 gånger.
Ett par Sommar i P1 (Henrik Dorsin är briljant!!!)

Ja ska vi blanda in radio finns enormt med bra tips. Hela Filosofiska rum från och med 2005 kan man lyssna på. Dessutom finns ju litteraturprogrammen som diskuterar böcker och har bokcirklar men det finns även radioföljetongerna med kända böcker. Så söker man på "Radioföljetongen" på SR.se finns ju bra böcker.

Men jag kan inte nog rekommendera Filosofiska rummet. Helt klart det bästa radioprogrammet.

Olegh
2012-11-11, 09:58
Allt med Guillou och Thomas Bolme. Trivsamt så det förslår att lyssna på.

Ado2000
2012-11-13, 18:19
nån som vet var man kan få tag på

Robert E Howards Conan serie ?

eller Stephen Kings Dark Tower serie ?