handdator

Visa fullständig version : Intag av rött kött och risk för hjärtsvikt hos manliga läkare


Ola Wallengren
2010-09-23, 10:47
Red meat consumption and risk of heart failure in male physicians
A. Ashaye, J. Gaziano, L. Djoussé, In Press, Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases

Background and Aims
Heart failure (HF) remains a major public health issue. Red meat and dietary heme iron have been associated with an increased risk of coronary heart disease and hypertension, two major risk factors for HF. However, it is not known whether red meat intake influences the risk of HF. We therefore examined the association between red meat consumption and incident HF.
Methods and Results
We prospectively studied 21,120 apparently healthy men (mean age 54.6 y) from the Physicians’ Health Study (1982–2008). Red meat was assessed by an abbreviated food questionnaire and incident HF was ascertained through annual follow-up questionnaires. We used Cox proportional hazard models to estimate hazard ratios. In a multivariable model, there was a positive and graded relation between red meat consumption and HF [hazard ratio (95% CI) of 1.0 (reference), 1.02 (0.85–1.22), 1.08 (0.90–1.30), 1.17 (0.97–1.41), and 1.24 (1.03–1.48) from the lowest to the highest quintile of red meat, respectively (p for trend 0.007)]. This association was observed for HF with (p for trend 0.035) and without (p for trend 0.038) antecedent myocardial infarction.

Conclusion
Our data suggest that higher intake of red meat is associated with an increased risk of HF.

Justerat för en massa olika saker, bland annat alkohol, spannmål, fysisk aktivitet och BMI mm., men man kan spekulera i vad som ligger bakom detta samband.

Apos78
2010-09-23, 11:04
Vilka mängder handlade det om?

Ola Wallengren
2010-09-23, 11:15
Lite svårt att svara på. Det handlar om antal portioner av olika kött och kötträtter.

Participants were asked to report how often on average over the past 12 months they have consumed
beef, pork, or lamb as main dish (steak, roast, ham, etc);
beef, pork, or lamb as a sandwich or mixed dish;
and hotdogs.
Pre-specified responses were
“rarely/never”, “1e2/month”, “1/week”, “2-4/week”, “5-6/week”, “daily”, and “2+/day”.
We summed up the responses provided on above 3 items to create a red meat
score for each subject.

Om heller hur detta är validerat framgår inte.

Anders The Peak
2010-09-23, 11:20
Är det inte vedertaget att hög konsumtion av röttkött ökar riskerna för hjärtsjukdomar och olika cancerformer?

Ola Wallengren
2010-09-23, 11:32
Är det inte vedertaget att hög konsumtion av röttkött ökar riskerna för hjärtsjukdomar och olika cancerformer?

Nja, inte helt vedertaget.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20479151
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20374748

Klein
2010-09-23, 13:48
Rött kött är något av det bästa man äta mot cancer. Men bara om man äter det rått förstås.

Nitrometan
2010-09-23, 14:01
Rött kött är något av det bästa man äta mot cancer. Men bara om man äter det rått förstås.
Vad har du för belägg för det?

Onigiri
2010-09-23, 14:16
Rött kött är något av det bästa man äta mot cancer. Men bara om man äter det rått förstås.Here we go again... :D

Jag vill dock hålla med men jag är tveksam till om det stämmer.

Klein
2010-09-23, 14:57
Vad har du för belägg för det?

Rött rått kött innehåller det mesta kroppen behöver för att reparera och underhålla sina celler. Men det är klart, har man långt gången cancer räcker det nog inte med att äta färskt rått rött kött. Då krävs det krävs det högt rött kött.

Apos78
2010-09-23, 15:00
Rött rått kött innehåller det mesta kroppen behöver för att reparera och underhålla sina celler. Men det är klart, har man långt gången cancer räcker det nog inte med att äta färskt rått rött kött. Då krävs det krävs det högt rött kött.

Vilket man missar med en kost som inte innehåller rått kött?

Högt rött kött?

Klein
2010-09-23, 15:08
Vilket man missar med en kost som inte innehåller rått kött?

Högt rött kött?

Du kan läsa mer om högt kött här:

http://www.proteinsyntes.se/kottlara/hogt-kott/

Lillleif
2010-09-23, 15:17
and hotdogs.

En varmkorv eller tre om dagen är nog inte så nyttigt?

Anton Fräs
2010-09-23, 15:18
Klein, du har en rolig blogg men dina inlägg gällande sånt här är bara hemskt.

Tänk om någon faktiskt tar dig på allvar? För jag hoppas ju att du trollar eller har du intalat dig själv att det du säger faktiskt stämmer?

Klein
2010-09-23, 15:22
Klein, du har en rolig blogg men dina inlägg gällande sånt här är bara hemskt.

Tänk om någon faktiskt tar dig på allvar? För jag hoppas ju att du trollar eller har du intalat dig själv att det du säger faktiskt stämmer?

Jag vet att det stämmer men det jag säger skall ju så klart inte tolkas som medicinsk rådgivning. Är man genuint intresserad av kost och hälsa så kan man gräva vidare själv. Är man ointresserad av att gräva vidare själv så är man helt enkelt inte tillräckligt intresserad av kost och hälsa.

Anton Fräs
2010-09-23, 15:23
Du menar gräva vidare i saker som inte har någon sanning i sig? Har du några som helst bevis, utöver dina egna och andras anekdoter, för att stärka det du skriver?

Klein
2010-09-23, 15:29
Du menar gräva vidare i saker som inte har någon sanning i sig? Har du några som helst bevis, utöver dina egna och andras anekdoter, för att stärka det du skriver?

Du kommer aldrig att bli vis med den inställningen. Dock så är du ju fortfarande ung så du har gott om tid till bot och bättring.

Anton Fräs
2010-09-23, 15:34
Du kommer aldrig att bli vis med den inställningen. Dock så är du ju fortfarande ung så du har gott om tid till bot och bättring.

Du menar den mycket sunda inställningen att jag vill se belägg för folks påståenden? Speciellt då påståendena verkar lösryckta och icke sanningsenliga.

Klein
2010-09-23, 16:15
Du menar den mycket sunda inställningen att jag vill se belägg för folks påståenden? Speciellt då påståendena verkar lösryckta och icke sanningsenliga.

Vad förväntar du dig? 10 abstrakt från pubmed på temat rått kött och cancer? Det skulle aldrig gå att få tillstånd till en sådan studie på människor. Det är olagligt. Så pass mycket ur led är världen. Det återstår alltså att vända sig till den egna erfarenheten och förnuftet (ifall man har något av endera varan), hippies, och anekdoter. En sak du kan göra är i alla fall att läsa boken "We Want to Live" av Aajonus Vonderplanitz. Han åt sig frisk från 8 kroniska och obotbara sjukdomar, däribland skelettcancer.

Tolkia
2010-09-23, 16:16
Jag vet att det stämmer men det jag säger skall ju så klart inte tolkas som medicinsk rådgivning.
Du kanske skulle undvika att uttala dig om hur man botar cancer med kost, då.
Rött rått kött innehåller det mesta kroppen behöver för att reparera och underhålla sina celler. Men det är klart, har man långt gången cancer räcker det nog inte med att äta färskt rått rött kött. Då krävs det krävs det högt rött kött.

Klein
2010-09-23, 16:38
Å andra sidan skulle man ju kunna fråga sig varför rått kött och rått fett inte skulle vara bra mot cancer. Det är ingen hemlighet att cancerogena ämnen uppstår vid tillagning. Att rått kött innehåller ett mer kraftfullt skydd mot fria radikaler och cellskador - i form av tex liponsyra - än tillagat kött torde inte heller vara ett kontroversiellt uttalande.

Därtill kommer det intressanta faktumet att cancerceller tenderar att metabolisera glukos snarare än fett och syre vilket skänker viss vikt år en kost som driver kroppens metabolism mot just fett och syre.

Nåja, i avdelningen för anekdoter så har vi denna man:

http://www.wewant2live.com/site/811618/page/380951

stafh
2010-09-23, 17:19
Det är RÄTT stor skillnad på att inte få cancer från början och att bli av med en redan existerande cancer.

Ola Wallengren
2010-09-23, 17:41
Likväl som man ställer frågan varför rått kött inte skulle hjälpa mot cancer så kan man lika gärna fråga sig varför det skulle göra det.
Argumentet hittills är ju ungefär att det innehåller näringsämnen.

Klein
2010-09-23, 18:53
Det är RÄTT stor skillnad på att inte få cancer från början och att bli av med en redan existerande cancer.

Cancer uppstår frekvent i kroppen - i synnerhet på en överprocessad näringsfattig kost - men vanligen elimineras de sjuka cellerna i tid. Förkylningar och influensa städar ur kroppen rätt bra.

Klein
2010-09-23, 18:55
Likväl som man ställer frågan varför rått kött inte skulle hjälpa mot cancer så kan man lika gärna fråga sig varför det skulle göra det.
Argumentet hittills är ju ungefär att det innehåller näringsämnen.

Nej argumentet är att det innehåller rätt näringsämnen och att cancerogena ämnen lyser med sin frånvaro.

Sverker
2010-09-24, 05:46
Justerat för en massa olika saker, bland annat alkohol, spannmål, fysisk aktivitet och BMI mm., men man kan spekulera i vad som ligger bakom detta samband.



Mer kött ger kanske mindre fet fisk i kosten. Så är vi snabbt inne på djur som utfodras med sojabönor och överskott av Omega-6 osv, osv.

Sverker
2010-09-24, 05:56
Du kommer aldrig att bli vis med den inställningen. Dock så är du ju fortfarande ung så du har gott om tid till bot och bättring.


Men man måste alltid kunna bolla tankar och idéer.


Det du skriver om är inget nytt alls. Förr så hängde man upp köttet på hösten och lät det möra under många veckor. Idag hänger köttet mycket kortare tid. Istället styckas det och vacuumförpackas. Vinsten blir mycket mindre förluster.
På ytan av köttet sker alltid en tillväxt av alla möjliga bakterier, mögel och svampar. Vår förfader var tvungen att hela tiden putsa köttet för att komma åt det möra köttet någon cm in i djurkroppen.

Vad vill man uppnå med hängningen eller vacuumförpackningen ?
En enzymaktivitet och en pH-sänkning i köttet. När pH sjunker så kommer muskelcellernas lysozymer att börja läcka och alla möjliga nedbrytande enzymer kommer ut i köttsaften och söderdelar köttet. Resultatet blir att proteinkedjorna blir kortare och köttet mer lättuggat.Mört.


Men jag är ytterst tveksam till att detta skulle vara bättre än våra egna matspjälkningsenzymer. Du får visa oss Klein.
För samtidigt som proteinkedjorna klipps upp så sönderdelas andra ämnen i köttet. Kreatin blir kreatinin som exempel.

Eddie Vedder
2010-09-24, 07:27
Nja, inte helt vedertaget.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20479151


Synd att man i den här studien inte seprarerat processat kött som i den där. Något ytterligare frågetillfälle, alternativt någon annan registreringsmetod (typ 3-d WFR), skulle också vara intressant.

Som svensk hoppas jag ju dessutom på lite mindre kraftfodermisshandlade djur vilket ju kanske gör vårt kött något mer näringsrikt än amerikanarnas.

Men det kan ju en naiv förhoppning. Det vore intressant att jämföra kohorter där livsstilsvanor är väldigt lika men där kohort 1 äter mer industrikött och kohort 2 mer gräsbeteskött. Men det är ju både svårt att hitta och dyrt att genomföra.

Klein
2010-09-24, 10:39
Mer kött ger kanske mindre fet fisk i kosten. Så är vi snabbt inne på djur som utfodras med sojabönor och överskott av Omega-6 osv, osv.

Det handlar ganska mycket om vilka delar av djuret man äter. Ät hjärna för EPA/DHA, L-carnitin och kolesterol. Ät den mjuka benmärgen från underbenen för enkelomättade fettsyror och smörjning åt hela kroppen. Känns mer som ett kulturellt problem än ett problem med födoämnet som sådant.

Men visst: kött från frigående, gräsbetande djur är självklart bäst i alla avseenden.

Klein
2010-09-24, 11:17
Men man måste alltid kunna bolla tankar och idéer.


Det du skriver om är inget nytt alls. Förr så hängde man upp köttet på hösten och lät det möra under många veckor. Idag hänger köttet mycket kortare tid. Istället styckas det och vacuumförpackas. Vinsten blir mycket mindre förluster.
På ytan av köttet sker alltid en tillväxt av alla möjliga bakterier, mögel och svampar. Vår förfader var tvungen att hela tiden putsa köttet för att komma åt det möra köttet någon cm in i djurkroppen.

Vad vill man uppnå med hängningen eller vacuumförpackningen ?
En enzymaktivitet och en pH-sänkning i köttet. När pH sjunker så kommer muskelcellernas lysozymer att börja läcka och alla möjliga nedbrytande enzymer kommer ut i köttsaften och söderdelar köttet. Resultatet blir att proteinkedjorna blir kortare och köttet mer lättuggat.Mört.


Men jag är ytterst tveksam till att detta skulle vara bättre än våra egna matspjälkningsenzymer. Du får visa oss Klein.
För samtidigt som proteinkedjorna klipps upp så sönderdelas andra ämnen i köttet. Kreatin blir kreatinin som exempel.

Vet inte riktigt vad du svarar på nu. Jag har i vilket fall skrivit en del om detta här:

http://www.proteinsyntes.se/kottlara/morare-kott/

Sverker
2010-09-24, 17:30
Vet inte riktigt vad du svarar på nu. Jag har i vilket fall skrivit en del om detta här:

http://www.proteinsyntes.se/kottlara/morare-kott/

Jag svarade bara att möring är känt sedan mycket länge.
Samt att det inte finns något nytt och spännande att upptäcka där. Eftersom mörningen har så stor betydelse för smak och konsistens på kött har man vänt på varenda sten.

Din referens http://jgp.rupress.org/content/16/1/33.full.pdf är inte alls relevant. Pepsinet finns i magsäcken och jag kan säkert plocka fram någon referens som berättar att pepsinet inte alls har någon avgörande betydelse för nedbrytning av proteinet i maten. Mer avgörandet är alla de trypsiner, elastaser, karboxypeptidaser etc, etc som arbetar parallelt och tillsammans.

Klein
2010-09-24, 17:44
Jag svarade bara att möring är känt sedan mycket länge.
Samt att det inte finns något nytt och spännande att upptäcka där. Eftersom mörningen har så stor betydelse för smak och konsistens på kött har man vänt på varenda sten.

Din referens http://jgp.rupress.org/content/16/1/33.full.pdf är inte alls relevant. Pepsinet finns i magsäcken och jag kan säkert plocka fram någon referens som berättar att pepsinet inte alls har någon avgörande betydelse för nedbrytning av proteinet i maten. Mer avgörandet är alla de trypsiner, elastaser, karboxypeptidaser etc, etc som arbetar parallelt och tillsammans.

Studien visar att rått kött löses upp snabbare i magsyran än tillagat kött. Det är många som får besvär med magen av att äta några större mängder väl tillagat rött kött så ditt resonemang faller direkt i kontakt med verkligheten. Min egen upplevelse är att kött som är well done känns som en sten i magen i jämförelse med rått kött.

Men nu var det väl inte mörning som tråden handlade om?

Sverker
2010-09-24, 18:59
Tråden handlar om hjärtsvikt hos maliga läkare. Vi är långt borta från ämnet.

Mört kött, enligt mig, är kött som faller sönder i munnen när man tuggar det.



Du har mycket höga tankar om pepsin. För mig är det bara ett enzym bland många andra. Speciellt som pepsin enbart klipper upp vissa sekvenser. Alltså löses inte köttet fullständigt upp till något som är lösligt i triklorättiksyra*.
I ditt abstrakt står det enbart att köttet är kokt. Mer intressant är vilket kött som kokades och till vilken temperatur.





( * )Aminosyror löses upp i triklorättiksyra medan protein sedementeras vid centrifugering.