handdator

Visa fullständig version : Min mini"deff", kan jag fortfarande bygga?


Tunroth
2010-09-23, 09:54
Är inte helt seriös med min deff, då jag bara vill gå ner 2-4 kg, och har väl inte jättebråttom heller. (och även svag för mat ;) )
så ligger på 1900-2200 /dag,
ikke träningsdagar tror jag att jag ligger på ca 1900 / dag, och träningsdagar (som blir dubbelpass oftast, då jag har specialidrott i skolan) tror jag att jag ligger på ca 2500-2800 / dag.
Väger inte, översiktar mest bara.
så om man ser översiktigt, ligger jag totalt på en vecka i underskott på 1000-1500 kcal +/- 0
en s.k. "smygande" deff.

Är ganska kostmedveten, får i mig bra fetter, äter 120-160 protein / dag, unviker dålig snabbmat, unnar själen med 0-2 rutor choklad / dag, fyller tallriken med grönsaker, får i mig kolhydrater.

Om mig:
Tjej, 18 år
163,5 cm lång
65-66 kg - ganska välmusklad.
Styrketränar 3-4 gånger i veckan,
specialidrott: fitness - allt till gym, spinning, bodypump, bodyjam, yoga mm. ca 1 h
IDrott skola: blandat, nu löpning i ca 30-40 min.
övrigt: promenader till affären/bussen till träning (med idrottsväska) ; ca 30 min tur&retur (ca 10 st / vecka ? )

vill ner till ca 62 - 63 - bli lite mer hårdare, och komma i mina jeans ;)


Fråga:
1 Går det att bygga muskler i energi balans / lätt underskott ?
2 Är min "deff" helt katastrofal?
3 Har jag en rimlig kcal uppfattning om vad jag gör av med?
4 Någonting jag bör ändra / läggatill/ta bort?

Tvärarg
2010-09-23, 12:33
Läs grubs deffguide som är sticky, ditt underskott verkar ganska stort, tänk på att kroppen kan endast frigöra upp till 1000kcal i rent fett från din kropp per dygn resten kommer tas från musklerna(rätta mig ifall jag har fel)

Ja man kan bygga muskler vid ett underskott i mat, tillför bara tillräckligt med protein under dagen och efter varje styrkepass :)

Tunroth
2010-09-23, 16:01
Läs grubs deffguide som är sticky, ditt underskott verkar ganska stort, tänk på att kroppen kan endast frigöra upp till 1000kcal i rent fett från din kropp per dygn resten kommer tas från musklerna(rätta mig ifall jag har fel)

Ja man kan bygga muskler vid ett underskott i mat, tillför bara tillräckligt med protein under dagen och efter varje styrkepass :)


Läste du ens ordentligt?
1000-1500 PER VECKA, och mina 4 frågor .
Jag har läst den guiden,
Men det svåra är bara att veta, då en musklad person förbrukar mer än en omusklad i samma kroppsvikt.
Ville även veta om det är någon idé att ligga på ett sånt litet underskott / dag.

young_george
2010-09-23, 16:07
Läs grubs deffguide som är sticky, ditt underskott verkar ganska stort, tänk på att kroppen kan endast frigöra upp till 1000kcal i rent fett från din kropp per dygn resten kommer tas från musklerna(rätta mig ifall jag har fel)

Ja man kan bygga muskler vid ett underskott i mat, tillför bara tillräckligt med protein under dagen och efter varje styrkepass :)

Hur mycket kalorier som går att frisätta beror på fettmassa och genetik, inte någon fast punkt vid 1000kcal.

Läste du ens ordentligt?
1000-1500 PER VECKA, och mina 4 frågor .
Jag har läst den guiden,
Men det svåra är bara att veta, då en musklad person förbrukar mer än en omusklad i samma kroppsvikt.
Ville även veta om det är någon idé att ligga på ett sånt litet underskott / dag.

Skillnaden är marginell. Det avgörande är vikten, inte vad vikten består av. Att ligga på ett litet underskott gör att du får ner långsamt i vikt, inget annat. Om det är en "idé" med detta kan bara du avgöra.