handdator

Visa fullständig version : Näringens inverkan på depression


Virtual1339
2010-09-23, 09:00
Kan man komma ur en depressions fas med hjälp av att äta lite mer än vanligt, altså kalori överskott? Och hård träning. Detta är väl välldigt individuelt, men jag funderar att mera näring = mera energi. Jag har varit djupt deprimerad förr, men jag vet inte precis hur jag själv funkar.

Men finns de nån teori?

Jag försöker deffa nujust, men har kommit till det att ingen mat smakar. Får tvinga i mig mat. Är trött, går på sparlåga.

King Grub
2010-09-23, 09:01
Riktig depression botar man inte genom att överäta.

Virtual1339
2010-09-23, 09:05
Riktig depression botar man inte genom att överäta.

Jag tror dig, har samma teori. Men var tvungen att fråga i desperation..

hertzman
2010-09-23, 09:11
Jag tror dig, har samma teori. Men var tvungen att fråga i desperation..

Är du deprimerad behöver du hjälp, samtalsterapi och eventuellt medicin. Däremot så kan ju träning och en bra kost hjälpa till en del på vägen.

Virtual1339
2010-09-23, 09:14
Är du deprimerad behöver du hjälp, samtalsterapi och eventuellt medicin. Däremot så kan ju träning och en bra kost hjälpa till en del på vägen.

Jo, har mediciner, regelbunden samtalsterapi haft det i 5 år

hertzman
2010-09-23, 09:17
Jo, har mediciner, regelbunden samtalsterapi haft det i 5 år

Bra. Då vet du säkert att det är viktigt att försöka hitta något som man finner nöje och glädje i, särskilt vid djupare depressioner. I den meningen kan säkert tung träning hjälpa dig att må bättre och bli en del av tillfrisknandet.

Kom ihåg att inte träna för hårt och tungt bara....

eriksvensson
2010-09-23, 09:26
http://www.faqs.org/nutrition/Met-Obe/Mood-Food-Relationships.html

hertzman
2010-09-23, 09:35
http://www.faqs.org/nutrition/Met-Obe/Mood-Food-Relationships.html

Spännande läsning!

Luca Brasi
2010-09-23, 09:55
Om man besöker en psykiatrisk avdelning så kommer man märka att övervikt är vanligt förekommande.
Så det hjälper nog tyvärr inte med kaloriöverskott.
Det brukar finnas väldigt gott om kakor och bullar och så.

Mathållningen hos psykiskt sjuka verkar anses som ett väldigt ointressant område men den här gruppen har en betydligt högre dödlighet om man bortser ifrån självmord och dylikt och tittar på vad de äter,motionen och det ständiga rökandet.

eriksvensson
2010-09-23, 09:59
Verkligen!

Har själv haft lite av en depression till och från och jag gick från en kolhydrattät kost till en LCHF med väldigt lite kolhydrater, så jag började googla på området och då hittade jag lite intressant läsning om serotonin, SSRI, insulin och kost generellt. Visst kommer det inte bota en depression genom att bara ändra kosten, men det kan hjälpa till en viss del om man mår dåligt. Bra mat kombinerat med KBT tror jag är det bästa men det ena behöver inte utesluta det andra.

Min egna depression uppstod under det senaste året och kan vara relaterat både till en radikal kostförändring samt jobb/prestationsångest och perfektionism. Trådskaparen kanske har ett annat problem och om ens depression kommer från t.ex. övervikt så kan ett grovt kaloriunderskott samt fel matval göra att man mår ännu sämre om resultaten uteblir. Hur äter du nu TS?

Off topic men till TS, kika in på http://www.stevenaitchison.co.uk/blog/ den har en hel del uppmuntrande läsning om du känner dig nere. Även denna föreläsare är grym om du behöver lite "pepptalk". http://www.youtube.com/watch?v=pwSMAd039rk&feature=related

Skrollovicz
2010-09-23, 11:49
Regelbunden träning har i alla fall en positiv inverkan på personer med depression.

Osis
2010-09-23, 12:23
Träning tror jag mycket på. Det fick mig upp ur skiten. Nu ska man bara se till att hålla sig där också...

Virtual1339
2010-09-23, 14:18
Spännande läsning!
Absolut

Om man besöker en psykiatrisk avdelning så kommer man märka att övervikt är vanligt förekommande.
Så det hjälper nog tyvärr inte med kaloriöverskott.
Det brukar finnas väldigt gott om kakor och bullar och så.

Mathållningen hos psykiskt sjuka verkar anses som ett väldigt ointressant område men den här gruppen har en betydligt högre dödlighet om man bortser ifrån självmord och dylikt och tittar på vad de äter,motionen och det ständiga rökandet.
Jag har vägt 122kg.
Ständiga rökandet är jag inne i nu igen..

Verkligen!

Har själv haft lite av en depression till och från och jag gick från en kolhydrattät kost till en LCHF med väldigt lite kolhydrater, så jag började googla på området och då hittade jag lite intressant läsning om serotonin, SSRI, insulin och kost generellt. Visst kommer det inte bota en depression genom att bara ändra kosten, men det kan hjälpa till en viss del om man mår dåligt. Bra mat kombinerat med KBT tror jag är det bästa men det ena behöver inte utesluta det andra.

Min egna depression uppstod under det senaste året och kan vara relaterat både till en radikal kostförändring samt jobb/prestationsångest och perfektionism. Trådskaparen kanske har ett annat problem och om ens depression kommer från t.ex. övervikt så kan ett grovt kaloriunderskott samt fel matval göra att man mår ännu sämre om resultaten uteblir. Hur äter du nu TS?

Off topic men till TS, kika in på http://www.stevenaitchison.co.uk/blog/ den har en hel del uppmuntrande läsning om du känner dig nere. Även denna föreläsare är grym om du behöver lite "pepptalk". http://www.youtube.com/watch?v=pwSMAd039rk&feature=related

Jag äter välldigt lite. Lite kvarg, lite kyckling och lite tonfisk, sen lite grönsaker


Jag funderar nu:

Altså, jag kom ur min förra välldigt djupa depression i sommar. Det p.g.a att jag började äta ordentligt, fick arbets rehab, mediciner som funkade.. specielt sömnmedicin. Och det var sommar:

Det som hänt nu är = Började i en ny skola, mycket press. Började deffa. Och matlusten har försvunnit mer och mer hela tiden. Så nu äter jag knappt något, men vill bli rippad.

Vetefan. Kan det endå vara det radikala underskottet som spökar? det + press från skola.. jag vetefan. Kanske borde ta mig i kragen och äta bättre? Jag är helt orkeslös, irriterad och dyster.

Jag har i princip excluderat alla kolhydrater, och ätit bara protein, nu lite mera fett

Kan det här vara självorsakat? :cryout:

Eddie Vedder
2010-09-23, 14:23
Den enda evidens jag sett är en viss tendens till att extra omega-3 KAN vara ett VERKTYG som KOMPLEMENT vid depression. Alltså studier på depression som behandlats med tillskott av fiskolja bland annat.

Stödet för att en person i allmänhet mår bättre är svagt men som kompletterande hjälpverktyg till terapi och medicinering. Och det är ju oavsett vilket inget som gör skada.

Virtual1339
2010-09-23, 14:26
Den enda evidens jag sett är en viss tendens till att extra omega-3 KAN vara ett VERKTYG som KOMPLEMENT vid depression. Alltså studier på depression som behandlats med tillskott av fiskolja bland annat.

Stödet för att en person i allmänhet mår bättre är svagt men som kompletterande hjälpverktyg till terapi och medicinering. Och det är ju oavsett vilket inget som gör skada.

Äter omega-3 tabletter sedan en vecka tillbakas 3000mg ~6 tabletter

Eddie Vedder
2010-09-23, 14:32
Äter omega-3 tabletter sedan en vecka tillbakas 3000mg ~6 tabletter

Okej, det räcker gott och väl. :) Men ta det framför allt för de fysiska hälsoeffekterna och nedprioritera inget annat i din depressionsbehandling. Lova det. :)

Lillleif
2010-09-23, 14:54
Träning tror jag mycket på. Det fick mig upp ur skiten. Nu ska man bara se till att hålla sig där också...

+1

Ang. omega 3 finns det väl ett samband mellan omega3-intag och hjärnans serotoninhalt som kan vara låg hos deprimerade personer.

Rataxes
2010-09-23, 15:02
Kan man komma ur en depressions fas med hjälp av att äta lite mer än vanligt, altså kalori överskott? Och hård träning. Detta är väl välldigt individuelt, men jag funderar att mera näring = mera energi. Jag har varit djupt deprimerad förr, men jag vet inte precis hur jag själv funkar.

Men finns de nån teori?

Jag försöker deffa nujust, men har kommit till det att ingen mat smakar. Får tvinga i mig mat. Är trött, går på sparlåga.Depression är en dokumenterad följd av kronisk undernäring, så om du misstänker att ditt tillstånd hänger ihop med att du har käkat väldigt dåligt/lite så kan det klart hjälpa att försöka äta mer och bättre, mindre raffinerat och mer balanserad makronutrientfördelning.

kronsberg666
2010-09-23, 16:36
"Jag har i princip excluderat alla kolhydrater"

I vissa fall är kanske exkluderande av kolhydrater inte nån bra idé.

Själv blev jag väldigt låg efter en tids kraftig supplementering av BCAA.
Troligtvis brist på tryptofan, precursor till serotonin, då grenade aminosyror och tryptofan konkurrerar om upptaget.



http://www.sund.nu/docs/printArtikel.asp?art=273&tem=3&und=0

http://www.serotonin.nu/articles.asp?ID=102

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=55933

http://iform.se/kost/kost-och-halsa/lyckopiller-med-skal-pa

Klein
2010-09-23, 16:54
Det är omega3fettsyran EPA som motverkar depression till viss del.

eriksvensson
2010-09-23, 18:18
Prova att äta mer tryptofan-rik mat så som kalkon, ägg, mjölk m.m och lägg till lite mer kolhydrater i din kost för att se om det hjälper. Tog du antidepressiva nu? Annars kan du ju prova att äta 5-HTP innan du går och lägger dig (mixa dock inte för mycket om du medicinerar utan ta det med din läkare isådanafall..)

Rataxes
2010-09-23, 19:05
"Jag har i princip excluderat alla kolhydrater"

I vissa fall är kanske exkluderande av kolhydrater inte nån bra idé.
Ja, att utesluta kolhydrater kan dessutom sänka nivån av aktivt sköldkörtelhormon, vilket i sig kan ge upphov till orkeslöshet och dysterhet.

eriksvensson
2010-09-23, 19:17
Ja, att utesluta kolhydrater kan dessutom sänka nivån av aktivt sköldkörtelhormon, vilket i sig kan ge upphov till orkeslöshet och dysterhet.

Har du nån länk där man kan läsa om det? Vore schysst!

Rataxes
2010-09-23, 19:32
Har du nån länk där man kan läsa om det? Vore schysst!Några studier

Isocaloric carbohydrate deprivation induces protein catabolism despite a low T3-syndrome in healthy men (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11167929)
Effect of caloric restriction and dietary composition of serum T3 and reverse T3 in man (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1249190?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=137)
Effects of slimming and composition of diets on VO2 and thyroid hormones in healthy subjects (http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/35/1/24)
Dietary-induced alterations in thyroid hormone metabolism during overnutrition (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/500814?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_R esultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=134)

Tror även att väldigt höga proteinintag kan trycka ned sköldkörtelaktivitet, men vet inte om det studerats i människor.

Virtual1339
2010-09-23, 19:32
Prova att äta mer tryptofan-rik mat så som kalkon, ägg, mjölk m.m och lägg till lite mer kolhydrater i din kost för att se om det hjälper. Tog du antidepressiva nu? Annars kan du ju prova att äta 5-HTP innan du går och lägger dig (mixa dock inte för mycket om du medicinerar utan ta det med din läkare isådanafall..)
Äter SSRI

Okej, det räcker gott och väl. :) Men ta det framför allt för de fysiska hälsoeffekterna och nedprioritera inget annat i din depressionsbehandling. Lova det. :)

Jag skall försöka få i mig näring och sånt. Och lägga som prio att bli frisk

JakeShaft
2010-09-23, 19:57
Du har gått i samtalsterapi i 5 år, antagligen varit deprimerad längre(?). Då känns det mer motiverat att genomgå undersökningar för diverse diagnoser än att börja äta särskild mat som troligtvis gör varken från eller till. Men det är givetvis aldrig fel att anstränga sig och påverka det man själv kan, som tidigare skrivit såg det först nu. Fokus måste ligga på varför du faktiskt mår dåligt.

Finns de personer som blir deprimerade oavsett yttre påverkan eller social stress.

Fick intrycket av att problemet stundtals förminskades till något man kunde träna eller äta bort, så är det verkligen inte.

hejhopp79
2010-09-23, 20:10
Om man besöker en psykiatrisk avdelning så kommer man märka att övervikt är vanligt förekommande.
Så det hjälper nog tyvärr inte med kaloriöverskott.
Det brukar finnas väldigt gott om kakor och bullar och så.

Mathållningen hos psykiskt sjuka verkar anses som ett väldigt ointressant område men den här gruppen har en betydligt högre dödlighet om man bortser ifrån självmord och dylikt och tittar på vad de äter,motionen och det ständiga rökandet.

Majoriteten av ångestpatienter äter också skräpmat, röker mycket och dricker mycket kaffe. Sjukvården är tyvärr lite in the dark ages ibland när det gäller näring och kost och dess effekt på vårt mående.

hejhopp79
2010-09-23, 20:12
Det är omega3fettsyran EPA som motverkar depression till viss del.

Stämmer bra det, finns en hel del forskning på området som visar att EPA verkar positivt på depression.

svennebanan
2010-09-23, 20:38
Kan man komma ur en depressions fas med hjälp av att äta lite mer än vanligt, altså kalori överskott? Och hård träning. Detta är väl välldigt individuelt, men jag funderar att mera näring = mera energi. Jag har varit djupt deprimerad förr, men jag vet inte precis hur jag själv funkar.

Men finns de nån teori?

Jag försöker deffa nujust, men har kommit till det att ingen mat smakar. Får tvinga i mig mat. Är trött, går på sparlåga.

Träning skall ju vara bra i alla fall.

Patarei
2010-09-23, 21:16
Havregrynsgröt brukar få mig på väldigt bra humör om jag är lite nedstämd. Även bananer och inlagd sill fungerar bra för mig.

Musik har en väldigt positiv inverkan på mitt välbefinnande också.

Cerberus
2010-09-24, 06:40
har genom mina år av att pröva olika kostsammansättningar upptäckt att kost-intaget har en enormt stor påverkan på min mentala hälsa. Mår som bäst på en proteinrik kost och jag tror det har med konkurrensen emellan upptag av tryptofan och tyrosin till hjärnan, tyrosin omvandlas till dopamin, adrenalin och noradrenalin. Ritalinet funkar enormt mkt bättre när jag ätit några dagar på högt protein-intag, vilket för mig e typ 260g+ och måttligare på kolhydrat, 120-180g.

Enorma refeeds med kolhydratsintag på över 500g på en dag brukar göra mig sjukt sömnig dagen efter.

low carbs funkar inte alls för mig och jag blir otroligt deprimerad och energilös(har medicin för depression som jag håller på att bli av med nu).

fettet påverkar ingenting förutom möjligtvis min sexdrift och smaken på maten.

hejhopp79
2010-09-24, 13:28
Havregrynsgröt brukar få mig på väldigt bra humör om jag är lite nedstämd. Även bananer och inlagd sill fungerar bra för mig.

Musik har en väldigt positiv inverkan på mitt välbefinnande också.

Lustigt nog mår jag själv toppen av en stor tallrik havregrynsgröt. Blir lugn och glad och det slår aldrig fel. Det är förmodligen p g a tryptofanet som tillförs kroppen. Havre innehåller nämligen nästan 500 mg tryptofan per 100 g och äter man som jag 200 g gröt så får man i sig en ansenlig mängd av aminosyran, som som bekant omvandlas till serotonin med hjälp av Magnesium och B6.

hejhopp79
2010-09-24, 13:30
har genom mina år av att pröva olika kostsammansättningar upptäckt att kost-intaget har en enormt stor påverkan på min mentala hälsa. Mår som bäst på en proteinrik kost och jag tror det har med konkurrensen emellan upptag av tryptofan och tyrosin till hjärnan, tyrosin omvandlas till dopamin, adrenalin och noradrenalin. Ritalinet funkar enormt mkt bättre när jag ätit några dagar på högt protein-intag, vilket för mig e typ 260g+ och måttligare på kolhydrat, 120-180g.

Enorma refeeds med kolhydratsintag på över 500g på en dag brukar göra mig sjukt sömnig dagen efter.

low carbs funkar inte alls för mig och jag blir otroligt deprimerad och energilös(har medicin för depression som jag håller på att bli av med nu).

fettet påverkar ingenting förutom möjligtvis min sexdrift och smaken på maten.

Om jag minns det rätt är Ritalin en dopamin-återupptagshämmare va? Isf gynnas ju medicinen av tillgången på dopamin i hjärnan och således av hur mycket tyrosin man får i sig.

stålballe
2010-09-24, 13:54
Dietary pattern and depressive symptoms in middle age.

Abstract

BACKGROUND: Studies of diet and depression have focused primarily on individual nutrients.

AIMS: To examine the association between dietary patterns and depression using an overall diet approach.

METHOD: Analyses were carried on data from 3486 participants (26.2% women, mean age 55.6 years) from the Whitehall II prospective cohort, in which two dietary patterns were identified: 'whole food' (heavily loaded by vegetables, fruits and fish) and 'processed food' (heavily loaded by sweetened desserts, fried food, processed meat, refined grains and high-fat dairy products). Self-reported depression was assessed 5 years later using the Center for Epidemiologic Studies - Depression (CES-D) scale.

RESULTS: After adjusting for potential confounders, participants in the highest tertile of the whole food pattern had lower odds of CES-D depression (OR = 0.74, 95% CI 0.56-0.99) than those in the lowest tertile. In contrast, high consumption of processed food was associated with an increased odds of CES-D depression (OR = 1.58, 95% CI 1.11-2.23).

CONCLUSIONS: In middle-aged participants, a processed food dietary pattern is a risk factor for CES-D depression 5 years later, whereas a whole food pattern is protective.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19880930

Fabritzio
2010-09-24, 18:47
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19880930

Undrar om likande resultat kan överföras till ungdomar?

Ganska många unga är ju deprimerade, men ganska många unga har ju en fullständigt värdelös kosthållning också.. Borde ju finnas ett samband mellan värdelös kost och depression även här?

Någon som har en bra länk till vad brist på olika näringsämnen har för effekter på kroppen? :)

Cerberus
2010-09-24, 20:14
Om jag minns det rätt är Ritalin en dopamin-återupptagshämmare va? Isf gynnas ju medicinen av tillgången på dopamin i hjärnan och således av hur mycket tyrosin man får i sig.

det är en återupptagshämmare av dopamin yes. Även noradrenalin men det är en dopamin-agonist om ja förstått det rätt.

Det där är min teori också.

hejhopp79
2010-09-25, 14:55
det är en återupptagshämmare av dopamin yes. Även noradrenalin men det är en dopamin-agonist om ja förstått det rätt.

Det där är min teori också.


Just precis. Med serotonin-mediciner har man sett i studier att tillgången på serotonin (eller dopamin) i hjärnan är avgörande för att medicinen ska ha en adekvat verkan på pat.

Eftersom att medicinerna är återupptagshämmare verkar de på befintliga signalsubstanser och tillför inte kroppen dessa utifrån.