handdator

Visa fullständig version : Gick ner 15 kg på 5 månader


Patrik
2003-10-28, 12:35
okay, låter lite som en aftonbladet rubrik, men jag vägde sommaren 2002, 80 kg, och i oktober 2002, vägde jag 65.
Jag är 175cm lång.

Jag slutade: dricka alkohol, läsk, slutade käka pizza och sånna onyttiga saker.

Jag gick kanske 2-3 mil per vecka. Tränade nästan inga muskler.

Julen 2002, vägde jag runt 67, börjarde träna mer muskel.
efter julen fram till nutid har jag tränat muskler samt gått och nu väger jag 74. Men jag har kanske 5-6 kg rent fett jag har försökt gått jäkligt mycket, druckigt vatten men nu är det OMÖJLIGT att gå ner igen.

Jag äter nästan alltid pasta, jag är ingen kost expert men vad kan ni rekommendera att man ska äta? Jag är hemma hela dagarna eftersom jag är arbetslös så mina tider ser ut följande:

10:00 Frukost: Flingor o mjölk.
12:00 Tränar :bpump:
15:00 Mat, ofta pasta.
19:00 kvällsmat
20:00 Tränar kanske en halvtimme me hantlar och dyl.

Efter några timmar på kvällen blir jag alltid så sugen på nåt sött, oftast då man är onyttig..... har ni nå tips vad man kan äta för nyttigt men som är gott på sena kvällar?

King Grub
2003-10-28, 12:37
Klassikern:

Här kan du räkna ut din ungefärliga energiförbrukning:

http://www.uppladdningen.nu/uppladd...igsjalv1-1.html

För att gå ner i vikt måste du ligga på energi(kalori)underskott. Ett underskott på cirka 500 kcal per dag ger en viktminskning på ungefär 0.5 kilo per vecka, en optimal nedgångstakt. Om du räknar du din energiförbrukning i länken ovan drar du helt enkelt bort 500 kcal från den summan. Genom att äta rätt sorts mat och träna styrketräning under tiden ser du till att allra största delen av den viktnedgången består av kroppsfett, inte muskler. Korta, intensiva intervallpass är också att rekommendera, och höjer din förbränning rejält.

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

Patrik
2003-10-28, 12:51
Tack så mycket! Ska se vad jag kan göra :)

DiZi
2003-10-28, 13:38
Där ser man vad onyttigheterna ställer till med, i och med att du gick ner en del på att bara sluta upp med det... :rolleyes: