handdator

Visa fullständig version : Kaffe och karies.


JoeyP
2010-09-22, 20:20
Ni som dricker sisådär 6-10koppar kaffe om dagen, borde inte ni ha dåliga tänder?

Jag har börjat dricka mycket kaffe osv, det är väl inte bra att utsätta tänderna för massa dåligt ph värde?

salmiak
2010-09-22, 20:26
Jag är ju ingen tandläkare men karies är ju en bakteriesjukdom, bakterier gillar näring i form av kolhydrater, vilket kaffe inte innehåller mycket av. Kaffe tror jag är dåligt av mer utseendemässiga skäl :)

Mental
2010-09-22, 20:28
Det är syran i kaffet som han syftar på. inte kolhydraterna, man kan få eroderade tänder även av bubblevatten utan ett uns kolhydrater i.
Edit: Fast ph och karies vette tusan om de hänger ihop.

Yes
2010-09-22, 20:39
Enligt min tandläkare är iaf kaffe, utan mjölk och socker, relativt skonsamt - bortsett från missfärgningar då.

En googling ger att kaffe har ett pH på drygt 4, medan Cola ligger på lite drygt 2.

MissBehave
2010-09-22, 20:40
Jag häver i mig den nämnda mängden bara till frukost o så blir de väl minst lika mycket till under dagen..mina gaddar sitter fortfarande kvar i truten o visst har jag väl haft nåt hål eller så men de får nog mer skyllas på helt andra saker (läs smågodis..) o jag har ju tillbringat ett antal år i kaffeträsket..
Du får väl ge gaddarna några extra rundor med lilla borsten ifall du orar dig..

Yes
2010-09-22, 20:44
"Extra rundor med lilla borsten" skulle snarare göra det värre i fråga om tanderosion. Mycket borstande sliter på tänderna.

JoeyP
2010-09-22, 20:44
Okej! Tack för svaren, läste bla på GOOGLE att kaffe utan mjölk och socker tom kan vara bra för tänderna.

salmiak
2010-09-22, 21:16
Kaffe är fasen bäst. Gör en pigg, smakar gott och minskar risk för diverse sjukdomar :)

Eddie Vedder
2010-09-22, 21:18
Det bästa är att göra som finnarna, ost i kaffet.:)

Mental
2010-09-22, 21:27
Det bästa är att göra som finnarna, ost i kaffet.:)