handdator

Visa fullständig version : Kaffe och karies.


JoeyP
2010-09-22, 20:20
Ni som dricker sisådär 6-10koppar kaffe om dagen, borde inte ni ha dåliga tänder?

Jag har börjat dricka mycket kaffe osv, det är väl inte bra att utsätta tänderna för massa dåligt ph värde?

salmiak
2010-09-22, 20:26
Jag är ju ingen tandläkare men karies är ju en bakteriesjukdom, bakterier gillar näring i form av kolhydrater, vilket kaffe inte innehåller mycket av. Kaffe tror jag är dåligt av mer utseendemässiga skäl :)

Mental
2010-09-22, 20:28
Det är syran i kaffet som han syftar på. inte kolhydraterna, man kan få eroderade tänder även av bubblevatten utan ett uns kolhydrater i.
Edit: Fast ph och karies vette tusan om de hänger ihop.

Yes
2010-09-22, 20:39
Enligt min tandläkare är iaf kaffe, utan mjölk och socker, relativt skonsamt - bortsett från missfärgningar då.

En googling ger att kaffe har ett pH på drygt 4, medan Cola ligger på lite drygt 2.

MissBehave
2010-09-22, 20:40
Jag häver i mig den nämnda mängden bara till frukost o så blir de väl minst lika mycket till under dagen..mina gaddar sitter fortfarande kvar i truten o visst har jag väl haft nåt hål eller så men de får nog mer skyllas på helt andra saker (läs smågodis..) o jag har ju tillbringat ett antal år i kaffeträsket..
Du får väl ge gaddarna några extra rundor med lilla borsten ifall du orar dig..

Yes
2010-09-22, 20:44
"Extra rundor med lilla borsten" skulle snarare göra det värre i fråga om tanderosion. Mycket borstande sliter på tänderna.

JoeyP
2010-09-22, 20:44
Okej! Tack för svaren, läste bla på GOOGLE att kaffe utan mjölk och socker tom kan vara bra för tänderna.

salmiak
2010-09-22, 21:16
Kaffe är fasen bäst. Gör en pigg, smakar gott och minskar risk för diverse sjukdomar :)

Eddie Vedder
2010-09-22, 21:18
Det bästa är att göra som finnarna, ost i kaffet.:)

Mental
2010-09-22, 21:27
Det bästa är att göra som finnarna, ost i kaffet.:)

Inte bara finnarna, även norrbottningarna kör med det. Provade hos en polare och det var gott, lite som haloumi (som jag även gillar)

http://www.presentbutiken.se/delikatesser/39-kaffeost-.html

För den djärve kostutforskaren.

Eddie Vedder
2010-09-22, 21:31
Inte bara finnarna, även norrbottningarna kör med det. Provade hos en polare och det var gott, lite som haloumi (som jag även gillar)

http://www.presentbutiken.se/delikatesser/39-kaffeost-.html

För den djärve kostutforskaren.

Ost och vispgrädde i kaffet har jag provat. Flera ostsorter faktiskt men aldrig just kaffeost.:Virro Är den pastöriserad (framgår inte riktigt där)? Jag testar helst så mycket opastöriserat jag kommer över.

Mental
2010-09-22, 21:36
Kan inte se att det skulle göra någon skillnad då man gräddar kaffeost ;)

Mental
2010-09-22, 21:37
http://www.handsktummen.se/butik/index.php?route=product/product&product_id=188

Här är den gjort på opastöriserad mjölk i alla fall.

Rickard
2010-09-22, 21:58
Det bästa är att göra som finnarna, ost i kaffet.:)

WHAT!?
Smör i kaffet händer det att jag häller i, men ost har aldrig slagit mig.

hahavaffan
2010-09-22, 22:04
WHAT!?
Smör i kaffet händer det att jag häller i, men ost har aldrig slagit mig.Smör? Och du tycker det är konstigt med ost? *screwy*

Rickard
2010-09-22, 22:08
Smör? Och du tycker det är konstigt med ost? *screwy*

Det är ju bara hårt vispad grädde. *rolleyes*
Nog för att smör är lite skruvat. Men det smälter ju i alla fall helt och hållet.
Det tror jag inte ost gör.

Smör i te förekommer tydligen också.

Neronin
2010-09-23, 08:35
I med lite kanel i kaffet så får ni en grym upplevelse. Det dricks varje morgon numera av mig :)