handdator

Visa fullständig version : Känner mig helt ägd


filmjölk
2010-09-21, 21:47
För att göra en lång historia kort, så är min käre storebror riktigt usel på att hålla i pengar och brukar låna av mig emellanåt. Han tjänar bra, jag tjänar dåligt (strax över 30k vs 19k) men han har en helt magisk förmåga att ändå blåsa bort alla sin pengar fort (han knarkar inte eller så, men köper massa kit och "unnar sig" det ena med det tredje), och behöver ofta "paniklåna" några tusen för räkningar. Pengar han alltid betalar tillbaks så fort han får lön igen, så han blåser mig inte på pengar. Vi är båda föräldrar. Jag är gift, han är skild och har en ny flickvän.

Så, rätt nyligen behövde han låna igen, var bråttom han skulle betala underhåll och blablabla. Jag hade en dag innan berättat för honom att jag tänkte överraska min fru med en weekend-resa och hade sparat ihop pengar i smyg. Men han var verkligen sen med sina betalningar, så, eftersom jag inte hade berättat något för min fru kunde han få låna det jag sparat ihop så han slipper problem, jag kan ju överaska henne senare, hon vet ju inget än.

Men brorsan hade tydligen betalt allt i tid den gången, istället använde han dom pengarna han lånade av mig på en exakt likadan weekend resa fast till sin flickvän som han överraskade henne med.

Av någon anledning tyckte inte jag detta var ett dugg roligt, och känner mig helt ägd. Vad skall man ta sig till? Jag vet ju att jag får tillbaks mina pengar men ändå. Det känns unket. Det var ju jag som skulle ge min fru en fin present, och inte han som skulle sno den och ge sin tjej istället. jag blir rent barnsligt arg, har lust att slå honom hårt i huvudet, sen skvallra till pappa att min bror är elak mot mig.

Scratch89
2010-09-21, 21:50
Jag skulle aldrig låta honom låna pengar igen. Särskilt inte när han faktiskt tjänar betydligt mer än vad du gör. Att komma efter med räkningar en månad eller två gör faktiskt inte särskilt mycket, men det kan vara tillräckligt för honom att förstå att man får hålla koll på sin ekonomi.

petah
2010-09-21, 21:50
För att göra en lång historia kort, så är min käre storebror riktigt usel på att hålla i pengar och brukar låna av mig emellanåt. Han tjänar bra, jag tjänar dåligt (strax över 30k vs 19k) men han har en helt magisk förmåga att ändå blåsa bort alla sin pengar fort (han knarkar inte eller så, men köper massa kit och "unnar sig" det ena med det tredje), och behöver ofta "paniklåna" några tusen för räkningar. Pengar han alltid betalar tillbaks så fort han får lön igen, så han blåser mig inte på pengar. Vi är båda föräldrar. Jag är gift, han är skild och har en ny flickvän.

Så, rätt nyligen behövde han låna igen, var bråttom han skulle betala underhåll och blablabla. Jag hade en dag innan berättat för honom att jag tänkte överraska min fru med en weekend-resa och hade sparat ihop pengar i smyg. Men han var verkligen sen med sina betalningar, så, eftersom jag inte hade berättat något för min fru kunde han få låna det jag sparat ihop så han slipper problem, jag kan ju överaska henne senare, hon vet ju inget än.

Men brorsan hade tydligen betalt allt i tid den gången, istället använde han dom pengarna han lånade av mig på en exakt likadan weekend resa fast till sin flickvän som han överraskade henne med.

Av någon anledning tyckte inte jag detta var ett dugg roligt, och känner mig helt ägd. Vad skall man ta sig till? Jag vet ju att jag får tillbaks mina pengar men ändå. Det känns unket. Det var ju jag som skulle ge min fru en fin present, och inte han som skulle sno den och ge sin tjej istället. jag blir rent barnsligt arg, har lust att slå honom hårt i huvudet, sen skvallra till pappa att min bror är elak mot mig.

När du fått tillbaka pengarna lånar du aldrig ut pengar till honom igen. Be honom växa upp ifrån mig.

Poxeman
2010-09-21, 21:50
Dags att säga till din bror vad du tycker, förjävla dålig stil!

Hamsterkakan
2010-09-21, 21:50
pwned.

Vunnis
2010-09-21, 21:51
har lust att slå honom hårt i huvudet, sen skvallra till pappa att min bror är elak mot mig.

Kör igång! Det är väl inte så mycket du kan göra åt det förutom att sluta låna ut pengar till honom, då lär han sig att man måste uppföra sig och vara snäll mot sin lilla bror.

Inge Enveten
2010-09-21, 21:52
Ja du blev ägd men jag hade counter ägt. Nästa gång han vill låna finns du inte där.

Olegh
2010-09-21, 21:56
Jag kan inte låta bli att skratta.. :D Fullständigt absurt. Hälsa från mig också att han borde ta och växa upp.

Osten80
2010-09-21, 22:01
Under nästa julaftonsfirande ser du till att sätta på hans nya flickvän i tvättstugan. Sedan trycker du in en dötshaschspruta i var och en av hans ungar och matar hans katt med stryknin.
Det borde jämna ut saken. Om inte annat blir det en jul att minnas efter ett par decennier.
Berätta gärna sedan för oss/mig hur det gick.

Dav0d
2010-09-21, 22:03
Brorsa? Jag skulle säga idiot. Finns ingen chans att min bror skulle göra något sådant, vad har människor för uppfostran egentligen? Jag är uppväxt att moralen gentemot min bror ska vara hög och hans liv ska gå före mitt samt vice versa såklart. Men du får helt enkelt uppfostra din bror där dina föräldrar misslyckades så extremt... Helt galet.

nmanradnävna
2010-09-21, 22:48
Jag blev fan förbannad av att läsa det där. Du älskar honom and all that men vilket jävla dumhuvud! Som sagt nästa gång han behöver pengar finns du inte där. Sedan kan en människa alltid skärpa sig men det får fan gå lite tid först tycker jag...

Jens.Andersson
2010-09-21, 22:59
Ja det går väl inte säga något som inte redan sagts men jag hade i a f förklarat
läget för min fru så hon inte tror att jag gör någon efterapning av min bror för att
jag inte kan komma på några egna idéer.

tsp
2010-09-22, 01:34
Ja, du blev verkligen ägd! Berätta för brorsan vad du tycker om sådana tilltag, att det inte passar sig bröder i mellan och att du inte är någon löst hängande polare som han kan behandla hur fan han vill. Du är hans BROR sedan FÖDSELN, och du och han kommer och ska alltid finnas där för varandra, att göra något sådant här är så in i helvete fel! Det ska inte ens finnas på kartan! Visst, man kanske inte alltid älskar sin brosa och allt han gör och tar sig för. Men när man ringer brorsan vet man att man ringer någon som garanterat ställer upp, och lever upp till benämningen bror. Sitter jag riktigt i skiten och ber min bror om hjälp behöver jag aldrig ens fundera över om han ställer upp, att svara nej existerar inte. Likadant åt andra hållet, ringer brorsan från ett annat land och behöver min hjälp släpper jag allt och löser situationen för min bror. DET är vad ett broderskap innebär. Mot en bror gör man inte så som din bror gjort. Att du lånar ut pengar till brorsan är självklart, och något du bör göra som shysst brorsa. Men som shysst brorsa bör du även tala om för din bror på allvar att hans vårdslöshet med ekonomin inte håller. Det är två skyldigheter du har. En annan skyldighet din bror har är att inte bete sig som ett svin mot en bror som ställer upp i vått och torrt, och offrar sin egen och sin frus lycka för brorsans väl och ve.

Wille005
2010-09-22, 01:41
Ja vad säger man; gränsen är nådd.

IggaN
2010-09-22, 02:48
Säg till han vad du tycker och säg att det är inte okej som han gör. Du lånade ut pengar för att du trodde han behövde för räkningar etc men inte för en weekend resa med sin flickvän. Att det är inte okej att låna pengar för sådant skit.

Farsan har själv en bror som också är en förälder som bor i hemlandet och i princip lever på farsan då han är en alkoholist som inte kan fixa ett jobb för att han är en idiot. Säg som det är och visa vad du känner. Du har all rätt i världen att göra det.

Mental
2010-09-22, 05:57
Hur är er relation i övrigt då? Blir jag arg eller ledsen på min bror så berättar jag det för honom, och förklarar varför. Ibland är det motiverat, och ibland är jag vara fånig eller har missförstått något, det viktiga är ju att man kommunicerar.

Cilia
2010-09-22, 07:12
Han har ju uppenbart förbrukat allt ditt förtroende när det gäller pengar. Jag tycker du ska berätta det för honom. Inte vänta tills nästa gång han frågar för då blir det en konflikt direkt utan innan. Säg att du är besviken och att det nu är nog med att låna pengar men att du gärna träffar honom och umgås som två vuxna bröder utan ansvar för att försörja varandra.

bertbert
2010-09-22, 07:18
För att göra en lång historia kort, så är min käre storebror riktigt usel på att hålla i pengar och brukar låna av mig emellanåt. Han tjänar bra, jag tjänar dåligt (strax över 30k vs 19k) men han har en helt magisk förmåga att ändå blåsa bort alla sin pengar fort (han knarkar inte eller så, men köper massa kit och "unnar sig" det ena med det tredje), och behöver ofta "paniklåna" några tusen för räkningar. Pengar han alltid betalar tillbaks så fort han får lön igen, så han blåser mig inte på pengar. Vi är båda föräldrar. Jag är gift, han är skild och har en ny flickvän.

Så, rätt nyligen behövde han låna igen, var bråttom han skulle betala underhåll och blablabla. Jag hade en dag innan berättat för honom att jag tänkte överraska min fru med en weekend-resa och hade sparat ihop pengar i smyg. Men han var verkligen sen med sina betalningar, så, eftersom jag inte hade berättat något för min fru kunde han få låna det jag sparat ihop så han slipper problem, jag kan ju överaska henne senare, hon vet ju inget än.

Men brorsan hade tydligen betalt allt i tid den gången, istället använde han dom pengarna han lånade av mig på en exakt likadan weekend resa fast till sin flickvän som han överraskade henne med.

Av någon anledning tyckte inte jag detta var ett dugg roligt, och känner mig helt ägd. Vad skall man ta sig till? Jag vet ju att jag får tillbaks mina pengar men ändå. Det känns unket. Det var ju jag som skulle ge min fru en fin present, och inte han som skulle sno den och ge sin tjej istället. jag blir rent barnsligt arg, har lust att slå honom hårt i huvudet, sen skvallra till pappa att min bror är elak mot mig.


Hade jag blivit utsatt för det här hade jag seriöst övervägt att slå honom på käften. Men det kan du naturligtvis inte göra. Men förstå att det här är ILLA beteende av din bror. Riktigt dåligt.

Se till att få tillbaka pengarna, och låna inte en spänn till honom de närmaste 10 åren.

Ja, du har blivit blåst.

L Johnsson
2010-09-22, 07:31
Blir chockad av att läsa detta...
Du måste absolut snacka med honom och det omgående!

Lellan
2010-09-22, 07:46
Blir chockad av att läsa detta...
Du måste absolut snacka med honom och det omgående!

Håller med dig och Cilia. Att vänta kommer bara göra dig bitter. Gör det enkelt: förklara att det här var droppen, att du verkligen blev förbannad och sårad över hur han betett sig. Att konsekvensen är att du inte öppnar plånboken igen no matter what (och efterlev det, han är vuxen med fast inkomst han borde kunna planera utefter). Säg att det är dags att spara ihop iaf 2 månadslöner el nåt, för som sagt, dina pengar finns inte mer. Att han dessutom ljög över vad han skulle ha dem till, tja.. han har en hel del förtroende att bygga upp helt enkelt.

Tills han gjort det, för förtroendegrejen är hans problem, du känner själv när läget känns ok (och inte ens då ska du låna ut, skitsvårt, fattar det, men han måste växa upp och du behöver bli tagen på allvar för att må bra) - låt honom inte dränera dig på mer energi.

Man FÅR sätta gränser även mot nära släkt, tro mig, jag vet att det inte känns som att man kan. Men om någon nallar energi och slösar bort den, och din blir helt dränerad.. INGEN mår bra av det. Då är båda utan till slut. Var tydlig och peppa dig med att ingen ska behöva stå ut med skit, att du blir en bättre brorsa om du slipper bli bitter på honom.. i längden är det det bästa för honom med, tänk så om det känns hårt att neka pengar el vad det kan vara han vill du ska ställa upp med.

Lycka till, surt, men ibland måste saker nå botten för att det ska ta stopp. Hoppas du å tjejen får en grym weekend sen!

John M
2010-09-22, 07:47
Låter nästa som något min bror skulle kunna göra. Dock skulle han aldrig få ett enda öre av mig.


Låna pengar av han så betalar du inte tillbaka på ett rejält tag. Lär äga han :cool:

Granatgiraffen
2010-09-22, 07:49
Lite beroende på vad man har för relation till sin bror så kan ju detta vara asroligt! 1-0 till din bror i alla fall.

Stoltz
2010-09-22, 08:04
Osmakligt.

Ganymedes
2010-09-22, 09:29
WTF? Vilket svin att göra så mot sin egen bror liksom. När du får cashen tillbaka lånar du aldrig mer ut till honom. Han lär ju aldrig sig ta ansvar om du hela tiden är där och räddar honom. Egentligen borde du hämnas. Planera att sätta på din fru en kväll men så tar du hans fru istället. ;)

filmjölk
2010-09-22, 10:06
Tackar för bra svar. Ja inte ett öre till skall lånas ut. (Säger jag nu, men sen när han står där med ny skinnsoffa, ny bil, hans tjej klädd i nytt diamanthalsband fast inga pengar till hyra eller hans barn behöver vinterjackor finns det risk att jag lånar ut igen)


Vår relation i övrigt är att vi ända sen vi var barn har tävlat i precis allt. Han vann för det mesta :/ Vi har alltid ställt upp för varann när det verkligen gäller, oftast jag som hjälpt honom, men ibland tvärtom. För honom är det nog senaste grejen rätt rolig, men jag tycker att han passerat en gräns.

O_Wao
2010-09-22, 10:09
Tackar för bra svar. Ja inte ett öre till skall lånas ut. (Säger jag nu, men sen när han står där med ny skinnsoffa, ny bil, hans tjej klädd i nytt diamanthalsband fast inga pengar till hyra eller hans barn behöver vinterjackor finns det risk att jag lånar ut igen)

Är man vuxen med 30k lön och fortfarande är ett ekonomiskt stolpmongo så är det dags att lära sig. Även om det känns jävligt taskigt när folk hamnar i kläm.

delta_mats
2010-09-22, 10:12
Tackar för bra svar. Ja inte ett öre till skall lånas ut. (Säger jag nu, men sen när han står där med ny skinnsoffa, ny bil, hans tjej klädd i nytt diamanthalsband fast inga pengar till hyra eller hans barn behöver vinterjackor finns det risk att jag lånar ut igen)

Men om du inte lånar ut när han står där utan pengar kommer han få lära sig en läxa. Hans ekonomi lär inte gå i totalt kras för det.

bb X
2010-09-22, 10:17
Jag hade tagit ränta.

saab900
2010-09-22, 10:28
Jag känner igen mig, men ändå inte.
Jag har alltid jobbat om jag velat ha något, men min lillebror har inte riktigt den ambitionen. Dessutom sätter han snabbt sprätt på pengar. Han lyckades bli av med studiemedlet, vilket för en student är riktigt dåligt. Hans program kräver ungefär 3 halvdagar i veckan för heltidsstudier, men han ville inte jobba. Det "fanns inga jobb". Sanningen är förstås att det är skönare att sova till tre-fyra på eftermiddagen för att sedan åka och träna fotboll, och att han absolut inte kan tänka sig att extraknäcka inom vården. Och det är ju förstås skönare att vara ledig på sommaren.
Det slutade med att han lånade 10k av mig, 8k av farmor och övertalade pappa att ta ett lån på 25k för att han skulle klara sig. Han sade ingenting till någon i familjen förrän situationen hade blivit den att hyran gått till inkasso, mobilräkningen blivit dubbelt så hög med påminnelseavgifter etc. Självklart var man tvungen att hjälpa till, kände jag, även om han börjar jobba nu får han inte pengarna i tid.
Han var väldigt inställsam och eftertänksam då, men när studiemedlet åter rullade in blev tongången annorlunda. Själv lyckades man spara av studiemedlet med lite högre hyra, men han bränner pengarna, och lånet pappa tog åt honom i sitt namn har han inte gjort en avbetalning på, det får mina föräldrar göra. Ingen av oss har fått några pengar tillbaka än.
Han har sedan dess haft 2 somrar på sig att jobba, men han skickar in kanske 2-3 ansökningar till jobb han kan tänka sig (i en stad med >100k medborgare), nattjobb eftersom han inte orkar vända rätt på dygnet, och konstaterar sedan liknöjt att det inte finns några sommarjobb. Trots mitt tjatande från januari att det är dags att sätta igång och söka står han ändå där i början av juli och tigger pengar till räkningarna då sista studiemedlet tagit slut och junis räkningar förfallit. Genom att vänta tills det är för sent gör han det mycket svårt att neka då han riskerar betalningsanmärkningar om han inte får låna pengar.

Du måste prata med din bror om det här. Risken finns att han ändå inte förstår allvaret om du förklarar att det är slut med lånandet nu. Han kommer att spela "brorsan-kortet" men det gäller att du står på dig. Tjänar han så pass mycket mer än dig men ändå inte kan hålla i pengarna är han en sådan person som aldrig kan tjäna tillräckligt med pengar, utan de kommer alltid att ta slut innan nästa löning. Det kommer aldrig att ta slut med lånandet om du inte sätter ned foten och visar att du menar allvar. Jag hoppas att jag och min familj äntligen lyckats göra klart för min bror vad det är som gäller i framtiden.

Man ska alltid hjälpa sin bror, men det måste finnas respekt åt båda hållen. Din bror respekterar inte dig och dina behov eftersom han anser sig ha rätt till din inkomst när han känner för det och räknar med att du alltid ska täcka upp, och du respekterar inte din bror eftersom han inte lyckas klara sin ekonomi trots mycket högre inkomster. Vänta inte, prata med honom nu.

Morrris
2010-09-22, 10:55
Berätta för brorsans flickvän vart han fick idé och pengar till utflykt ifrån.

Ganymedes
2010-09-22, 11:00
Är det för svårt att säga nej rakt av och förklara varför, får du dra en vit lögn och säga att du faktiskt inte har pengar att låna ut. Dra någon snyftare om att du bara har 19 lök i månaden osv.

Grahn
2010-09-22, 11:01
Man ska inte låta folk trampa på en, folk är inte dörrmattor.

Klargör hur du ser på saken och få honom att förstå att du offrar saker för detta, det är inte pengar från någon magisk ficka där de inte tar slut det handlar om.

Förhoppningsvis har han inte reflekterat över hur det är på din sida och du blir behandlad med mer respekt framöver.

Funkar inte det så är det bara att sätta stopp för trampandet genom att vägra från din sida men förhoppningsvis är det inte nödvändigt.

wesaft
2010-09-22, 11:04
Säg till honom att du vill ha weekendresan som han överaskade sin fru med.

Lellan
2010-09-22, 11:06
Tackar för bra svar. Ja inte ett öre till skall lånas ut. (Säger jag nu, men sen när han står där med ny skinnsoffa, ny bil, hans tjej klädd i nytt diamanthalsband fast inga pengar till hyra eller hans barn behöver vinterjackor finns det risk att jag lånar ut igen)


Vår relation i övrigt är att vi ända sen vi var barn har tävlat i precis allt. Han vann för det mesta :/ Vi har alltid ställt upp för varann när det verkligen gäller, oftast jag som hjälpt honom, men ibland tvärtom. För honom är det nog senaste grejen rätt rolig, men jag tycker att han passerat en gräns.

Lite tough love här: Dags för dig att ta lite ansvar också. Han är vuxen, du låter honom inte bete sig som en. Bli inte martyr, skärp dig. I all välmening, på riktigt.

Jag bodde i 3 år med en kille som var konstant arbetslös, och eftersom jag var så tråkig att jag pluggade heltid, jobbade heltid så hade han ju så trååkigt. Vi skaffade katter, jag pusslade ihop honom med en kompis så han skulle slippa ha tråkigt - han satte på henne, han hade mer tråkigt och tog jägarlicens, ville ha en hund, vi kuskade runt och letade hund, skaffade större boende. När vi lagt handpenningen på hunden och jag efter år av ingen semester (på somrarna åkte han hem till vår hemort och levde på sina föräldrar, jag jobbade järnet för vi hade ju fortfarande hyra etc) började bli lite sliten skaffade jag honom ett jobb. Tog några veckor, sen drog han, hörde av sig efter 3 månader.

Var det synd om mig? Nä. Det var synd att jag inte fattade vad jag sysslade med. Det var ju JAG som gjorde att det rullade på, inte han. Han lyfte inget finger, utan åkte räkmacka. När det gäller missbruk och liknande brukar man snacka om medberoende, att man möjliggör det sjuka. Det här är ju lite lika, han missbrukar att du ställer upp.

Gör inte det. Tror det där är en stressfaktor i ditt liv, som du behöver ändra på. Fan, tillvaron ska vara kul! Du har förmåga att planera din ekonomi, gött - gött, grattis! Jag är fortfarande ett pucko vad gäller att låna ut, så jag vet att det är svårt att inte ställa upp. Men det är dumt. Man får jobba på att göra rätt, även om det känns som att det är någon som försätter en i en situation får man vara lite nykter, bitchslappa sig själv och jobba på att bättra sig.

Det kan du. Gört! *flex*

Mental
2010-09-22, 11:16
Tackar för bra svar. Ja inte ett öre till skall lånas ut. (Säger jag nu, men sen när han står där med ny skinnsoffa, ny bil, hans tjej klädd i nytt diamanthalsband fast inga pengar till hyra eller hans barn behöver vinterjackor finns det risk att jag lånar ut igen)


Vår relation i övrigt är att vi ända sen vi var barn har tävlat i precis allt. Han vann för det mesta :/ Vi har alltid ställt upp för varann när det verkligen gäller, oftast jag som hjälpt honom, men ibland tvärtom. För honom är det nog senaste grejen rätt rolig, men jag tycker att han passerat en gräns.

Har han inte pengar till hyran får han väl sälja soffan? Eller hyra ut bruden.