handdator

Visa fullständig version : Thaiboxning i samband med bulk


hejhopp123
2010-09-21, 20:50
Jag har tänkt börja köra thaiboxning och samtidigt gymma. Jag vill gå upp i vikt och undrar då om det är bra att kombinera dessa. När man kör thaiboxning så bränner man ju mycket kalorier, vet dock inte hur mycket men någon kanske vet det?
Har tänkt att köra thaiboxning 2-3 gånger i veckan och gymma 2 gånger.
Kan tillägga att jag är ca 180-185cm och väger kanske 63-65kg.
Många tips,råd och svar uppskattas enormt!

Tack på förhand.

Rahf
2010-09-21, 21:02
Det handlar mest om att äta mer. Thaiboxning förbrukar en del energi, helt beroende på hur högt tempot är under passet. Är instruktörerna hårda så kan man förvänta sig att det blir lite som ett pass löpning i mellantempo. Se till att få i dig tillräckligt med krubb under dagen så ska det inte vara några problem. Se också till att din viktökning är relativt långsam, annars blir du överväldigad under thaiboxningen p.g.a. ökad massa och försämrad kondition.

OBS: Detta är min subjektiva åsikt, inte någon slags professionell slutsats. Jag har tränat både thaiboxning och styrketräning med fluktuerande vikt. Det kan vara tungt för återhämtningen ibland.

hejhopp123
2010-09-21, 21:09
Det handlar mest om att äta mer. Thaiboxning förbrukar en del energi, helt beroende på hur högt tempot är under passet. Är instruktörerna hårda så kan man förvänta sig att det blir lite som ett pass löpning i mellantempo. Se till att få i dig tillräckligt med krubb under dagen så ska det inte vara några problem. Se också till att din viktökning är relativt långsam, annars blir du överväldigad under thaiboxningen p.g.a. ökad massa och försämrad kondition.

OBS: Detta är min subjektiva åsikt, inte någon slags professionell slutsats. Jag har tränat både thaiboxning och styrketräning med fluktuerande vikt. Det kan vara tungt för återhämtningen ibland.

Kom gärna med tips på hur jag kan lägga upp kosten under dagen osv.
Jag kan käka frukost,lunch,mellanmål,middag och något kvällsmål under en träningsdag SAMT skoldag.
Vad menas med fluktuerande?

regus
2010-09-21, 21:11
Det du käkar i vanliga fall (nu förutsätter jag att du äter en normal blandkost), men mer. Större portioner dvs. och om inte det går så lägger du till ett mål.

hejhopp123
2010-09-21, 21:22
Det du käkar i vanliga fall (nu förutsätter jag att du äter en normal blandkost), men mer. Större portioner dvs. och om inte det går så lägger du till ett mål.

Det jag skrev över din post, det är det jag hinner få i mig under en träningsdag SAMT skoldag.
Just nu käkar jag ungefär så här, frukost,lunch,middag,shaker efter träning och något när jag kommer hem.

hejhopp123
2010-09-21, 22:54
Någon som kan tipsa på hur jag ska få i mig mycket kalorier under dom gånger jag äter.
Till frukost dricker jag mjölk,oboy och två ägg i en mixer, ca 400kcal. Lunch så försöker jag få i mig tills jag är mätt. Samma sak med middag. Shaker 450kcal. När jag kommer hem kan det bli att jag käkar rester eller en kaloribomb som består av ca 850-1000kcal.
Innan jag drar till thaiboxningen kan det ju vara bra att få i sig något så då kan jag ju fixa två dubbelmacker (polarbröd) 163 kcal styck, vilket blir 652 kcal + pålägg kanske 150 kcal per macka (smör,ost och skinka) som blir 952 kcal.
Hur låter detta?
Vet inte om jag hinner käka middag när jag kör thaiboxning, då thaiboxningen är från 18-20 och jag är väl hemma vid 21 då. Käkar väl middagen vid 21 direkt då jag duschat i thaiboxningen och en kaloribomb precis innan läggdags.
Detta är vad jag har planerat på thaiboxningsdagarna. Låter detta skit?

Rahf
2010-09-22, 00:10
Det låter som en hel del energi du får i dig. Hur länge har du gjort detta?

För övrigt betyder fluktuerande att något är i flux som är synonymt med förändring. Då lärde du dig lite svenska på kuppen :D.

hejhopp123
2010-09-22, 00:35
Det låter som en hel del energi du får i dig. Hur länge har du gjort detta?

För övrigt betyder fluktuerande att något är i flux som är synonymt med förändring. Då lärde du dig lite svenska på kuppen :D.

Har inte ens gjort det, haha.
Det är vad jag har tänkt att käka under thaiboxningsdagar. Bra,dåligt?
Skriv gärna vad du tycker och hur du skulle gjort i min situation. Vill nå 75kg, gärna spräcka 70kgs gränsen till julen.

Tack på förhand.

Rahf
2010-09-22, 00:45
Det är säkert bra, om du kan hålla det. Att hålla på med mixer under morgonen kan nog vara ett debakel, jag skulle ha kört på en vanlig frukost bestående av vad man nu vill ha till frukost. Några ägg, kanske lite gröt och någon smörgås. Skollunchen bör vara av duglig kvalitet så det är inga problem, se till att äta den bara. Sen är det middag och en gainer efter träning så bör det inte vara några problem.

Mängden energi du behöver få i dig bör inte vara för stor, eftersom du väger relativt lite. Se bara till att du inte skjuter upp i vikt. Några hekto i veckan och kanske ett kilo i månaden är redan det ett bra resultat och ett tecken på sund viktuppgång.

Som sagt, gå inte överbord med förändringar. Lite i taget håller bäst i längden.

hejhopp123
2010-09-22, 14:59
Det är säkert bra, om du kan hålla det. Att hålla på med mixer under morgonen kan nog vara ett debakel, jag skulle ha kört på en vanlig frukost bestående av vad man nu vill ha till frukost. Några ägg, kanske lite gröt och någon smörgås. Skollunchen bör vara av duglig kvalitet så det är inga problem, se till att äta den bara. Sen är det middag och en gainer efter träning så bör det inte vara några problem.

Mängden energi du behöver få i dig bör inte vara för stor, eftersom du väger relativt lite. Se bara till att du inte skjuter upp i vikt. Några hekto i veckan och kanske ett kilo i månaden är redan det ett bra resultat och ett tecken på sund viktuppgång.

Som sagt, gå inte överbord med förändringar. Lite i taget håller bäst i längden.

Att köra med mixer på morgonen gör jag redan nu, snabbt och smidigt. Jag älskar toasts så det kanske kan vara något att få sig på morgonen. Ett kilo i månaden kommer kännas lite sådär då jag gärna skulle vilja spräcka 70kgs gränsen någon gång vid jul. Alltså om tre månader vill jag väga 70kg, då skulle jag behöva lägga på mig ca 7kg på dessa tre månader. Vad jag har läst så ska en normal viktuppgång vara 0.5kg/vecka, för mig blir det nästan det. Hur många kalorier tror du jag måste slänga i mig på dagar jag kör thai?
Thaipassen kommer vara ca tre dagar i veckan och kommer hålla på i två timmar, tror det är inklusive stretch osv. Du skrev att köra thaiboxning är som att man joggar i medeltempo, 10km/h?

Tack på förhand!

Rahf
2010-09-22, 20:40
Att köra med mixer på morgonen gör jag redan nu, snabbt och smidigt. Jag älskar toasts så det kanske kan vara något att få sig på morgonen. Ett kilo i månaden kommer kännas lite sådär då jag gärna skulle vilja spräcka 70kgs gränsen någon gång vid jul. Alltså om tre månader vill jag väga 70kg, då skulle jag behöva lägga på mig ca 7kg på dessa tre månader. Vad jag har läst så ska en normal viktuppgång vara 0.5kg/vecka, för mig blir det nästan det. Hur många kalorier tror du jag måste slänga i mig på dagar jag kör thai?
Thaipassen kommer vara ca tre dagar i veckan och kommer hålla på i två timmar, tror det är inklusive stretch osv. Du skrev att köra thaiboxning är som att man joggar i medeltempo, 10km/h?

Tack på förhand!

En sak du måste förstå är att ingen kan svara på hur många kcal du bör ligga på, detta eftersom alla är vi olika och utan specifika mätningar så kan man bara 'höfta'.

0.5kg i veckan tyckte jag blev för mycket och det kom en aning fett med i ekvationen, då skall tilläggas att jag inte hade de bästa förutsättningarna heller. En anledning till att jag personligen tycker du skall gå upp långsamt är att prestationsförmågan i thaiboxningen kommer att lida mer och mer ju tyngre du blir. Konditionen kommer helt enkelt inte hinna med. Du måste som sagt utvärdera själv efter ett par veckor för att se vad kurvan lutar åt och justera efter det. Kom ihåg att detta är subjektiva åsikter jag har, inte någon slags optimal rekommendation, men min faktiska kunskap inom ämnet är hygglig.

hejhopp123
2010-09-22, 21:12
En sak du måste förstå är att ingen kan svara på hur många kcal du bör ligga på, detta eftersom alla är vi olika och utan specifika mätningar så kan man bara 'höfta'.

0.5kg i veckan tyckte jag blev för mycket och det kom en aning fett med i ekvationen, då skall tilläggas att jag inte hade de bästa förutsättningarna heller. En anledning till att jag personligen tycker du skall gå upp långsamt är att prestationsförmågan i thaiboxningen kommer att lida mer och mer ju tyngre du blir. Konditionen kommer helt enkelt inte hinna med. Du måste som sagt utvärdera själv efter ett par veckor för att se vad kurvan lutar åt och justera efter det. Kom ihåg att detta är subjektiva åsikter jag har, inte någon slags optimal rekommendation, men min faktiska kunskap inom ämnet är hygglig.

Nu sket det sig tyvärr med thaiboxningen för jag är lite sent ute med terminen och har inte lust att betala fulltpris när det gått snart en månad på terminen. *gah!*
Men då blir det att bulka som en gris!
Ska gymma tre dagar i veckan och stretcha så att jag blir vig som fan till vårterminen för thaiboxningen. Om jag kör som jag nämnde innan.
Frukost 400 kcal, lunch 600-700 kcal, mellanmål/kvällsmat Mackor/toasts 1000 kcal(?), middag 600-700 kcal, shaker 450 kcal, kaloribomb 900 kcal (beror på när jag käkar mellanmål/kvällsmat).
Om jag kör så här borde jag väl ändå spräcka 70kg gränsen väldigt lätt till julen eller?
Du har varit väldigt hjälpfull!

Mvh.

Rahf
2010-09-22, 21:41
Som sagt, testa och se vad vikttrenden pekar på om två veckor. Går det för snabbt så drar du ner på nånting. Viktigt att komma ihåg här: Viktförändringar är aldrig linjära, alltså perfekt stabila. Vissa veckor så har man gått upp ett kilo och andra så ligger man på exakt samma vikt. Det viktiga är att kolla snittförändringen. Jag vill minnas att en medlem (tror det var Sniggel) vägde sig en gång om dagen och dividerade hela veckans summa med antalet dagar för att få en snittvikt och alltså se en "veckovikt". Kom ihåg att väga dig på morgonen före frukost och efter ett stående eller sittande toabesök.

Lycka till!

Latjo
2010-09-23, 21:43
Hej
Ska du boxas så skulle jag råda dig att undvik att bulka och bygga i någon större omfattning.
Då handlar det om att ha en god fysik och inte väga för mycket i första hand.
Lägger du på volym tappar du sannolikt en del ork och blir mindre rörlig.

Det innebär att du får möta större/längre motståndare vilket oftast inte är att föredra.

Satsa hårt på kondis och uthållighet det är mer värt än volym när det smäller

Lycka till

hejhopp123
2010-09-23, 22:02
Hej
Ska du boxas så skulle jag råda dig att undvik att bulka och bygga i någon större omfattning.
Då handlar det om att ha en god fysik och inte väga för mycket i första hand.
Lägger du på volym tappar du sannolikt en del ork och blir mindre rörlig.

Det innebär att du får möta större/längre motståndare vilket oftast inte är att föredra.

Satsa hårt på kondis och uthållighet det är mer värt än volym när det smäller

Lycka till

Hej.
Om du läser i första inlägget så har jag skrivit min längd och vikt, du kommer säkert förstå varför jag då vill gå upp i vikt. Nu är det ju så att jag först kommer kunna börja på thai till nästa termin så jag har sisådär tre och en halv månad att bulka upp mig, målet blir att ligga på 75kg när jag börjar men vill först och främst spräcka 70kgs gränsen för jag tror att jag kommer se bättre ut med muskler på kroppen och vill inte väg så lite som jag gör idag.
Ska köra gym tre gånger i veckan nu i tre och en halv månad och försöka bygga så mycket som det går, med ett kcalintag på 3000-4000kcal per dag. Detta kommer resultera i en viktuppgång på kanske 10kg. Har jag räknat fel?
Det jag kommer göra under dagarna är att gymma,vara i skolan och umgås med polare, alltså så kommer gymmandet vara det ända aktiva jag kommer hålla på med för att inte bränna för mycket kalorier.
Hur låter det tycker du?

Rahf
2010-09-24, 07:21
Tio kilo viktuppgång på tre och en halv månad kommer INTE innebära att du håller bra form samtidigt. Det är oerhört sällan jag har hört om slumpmässig person hålla fortsatt riktigt bra form från att ha varit dugligt smal och gått upp en sjuhäckarns massa vikt på så kort tid.

Återigen, jag rekommenderar att du inte siktar på +10kg inom denna snäva tidsram, utan att du istället siktar lägre. Jag är fullständigt övertygad om att "Koloeliten" kommer att samtycka. Du innehar inte kunskapen eller erfarenheten just nu.