handdator

Visa fullständig version : LCHF, får inte ihop tillräckligt med näring och energi, jelp!


Andy.da.wohoo
2010-09-21, 20:45
Hallå hejsan!

Jo, nu är det såhär att jag ska prova på att hålla mig till LCHF i ~10 veckor, för att se hur väl det funkar med träning och sedan jämföra samma sak fast med långsamma kolhydrater istället. Jag har siktat in mig på att äta samma mängd energi och protein under båda kosthållningarna.

3000kcal, 220g protein och resten såklart så mycket fett som möjligt, mitt riktmärke är 220g fett.

Jag har märkt av nu i början att det faktiskt är svårt att nå upp till dessa riktmärken, då jag, som idag, bara kom upp till följande:

2142kcal
166,6g protein
152g fett
(21g kolhydrater)

Varav maten jag åt var detta:

Frukost:

125g bacon, 2 ägg stekta, 1dl arla vispgrädde 40%

Lunch:

150g fisk, alaska pollock? 100g morötter

Middag:

270g hamburgare biffar, 20g Aioli

Kvällsmat:

350g lövbiff, (lök, sallad, tomat, 30g totalt)

Räcker det att äta såhär och sen fylla ut resten med grädde och proteinpulver, då det är ett sjuuuukt enkelt sätt att fylla på med både kalorier, fett och protein.

Hoppas det finns lite LCHFare här, utöver MikaelJ ;), som är villiga att hjälpa en blivande LCHFare!

Tom Warrior
2010-09-21, 20:58
Finns ju sjukt många nyttiga fettkällor du kan välja på.

Andy.da.wohoo
2010-09-21, 21:05
Ge mig gärna exempel! :)

eriksvensson
2010-09-21, 21:05
Använd mycket smör, kokosfett och cremé fraische så kan du lätt öka på ditt totala intag. :)

Ge mig gärna exempel! :)

Frågar du en LCHFare så är det mättat fett från animalier och mejeriprodukter som är "nyttigt", men frågar du en "hälsoexpert" så är det väl i regel alltid vegetabilier, olja och margarin som gäller. Köper du fullfeta produkter så behöver du i regel aldrig lägga till extra fett (fet färs, fett kött m.m.)

Tom Warrior
2010-09-21, 21:11
Olivolja, Macadamia-nötter, kokosfett, avokado, djurfett från "naturliga" djur är alla briljanta och väldigt nyttiga.

mikaelj
2010-09-21, 21:13
Äggröra stekt i mycket smör och/eller grädde. Det mättar sämre än stekta ägg, som i sin tur mättar sämre än kokta ägg. Lunchen var fettfri, häll på Hollandaise eller dyl.

Morrris
2010-09-21, 21:17
Äggröra stekt i mycket smör och/eller grädde. Det mättar sämre än stekta ägg, som i sin tur mättar sämre än kokta ägg. Lunchen var fettfri, häll på Hollandaise eller dyl.

Han kanske vill hålla lunchen fettfri eftersom han ska träna efter?

Bli inte arg på mig nu...

Eddie Vedder
2010-09-21, 21:19
Han kanske vill hålla lunchen fettfri eftersom han ska träna efter?

Bli inte arg på mig nu...

En fettfri måltid finns aldrig någon anledning till, LCHF eller ej. Om man nu inte räknar proteindrinken/gainern som första måltiden efter passet.

Andy.da.wohoo
2010-09-21, 21:23
Tackar för vad ni skrivit hittills.

Det jag undrar är dock hur lätt det är att hålla koll på näringsvärdena då det är en viktig del.

Morrris
2010-09-21, 21:23
Nej, det är sant. Jag presterar dock mycket bättre om jag håller fettintaget lågt i måltiden innan passet.

Klein
2010-09-21, 21:44
Din lunch ser ut att vara hela problemet: Alaska Pollock och morötter! Byt ut det mot en stor biff med majonäs, ost och annat gott så ska du nog se på kalorier.

Andy.da.wohoo
2010-09-21, 21:46
Klart lunchen är problemet, den äts i skolan. Ofta som de bjuder på panerad fisk, panerad biff, panerad allt, skinkfrestelse, gryta med allting i.

De bjuder inte på vidare LCHF-vänlig mat.. :D

mikaelj
2010-09-21, 21:48
Ta med en tub majonnäs eller en massa ost (klarar sig lätt en dag i rumstemp, ful-gouda o dyl luktar inte).

Andy.da.wohoo
2010-09-21, 21:54
Men är det tillräckligt?

Jag är bara oroad över allt sånnt trams som vitaminer och grejer.

haa
2010-09-21, 22:00
Ta med en tub majonnäs eller en massa ost (klarar sig lätt en dag i rumstemp, ful-gouda o dyl luktar inte).

Herregud, no offence men ska han dra fram en tub majonnäs eller ta med sig ostbitar till skollunchen? Det finns en social bit i livet också, känns inte kul att sitta vid matbordet i skolan med en liten fiskbit på tallriken sen dra fram väskan där man gömt tuben och osten... :D

Klein
2010-09-21, 22:07
Det blir ju bara pinsamt ifall man skäms för sig. Ifall man muntert drar fram härligheten ur byxan och sprutar lite över tallriken för att därefter erbjuda övriga bordsgäster samma vara så går det alldeles utmärkt.

mikaelj
2010-09-21, 22:24
Ja, vad är problemet?

Men är det tillräckligt?

Jag är bara oroad över allt sånnt trams som vitaminer och grejer.

Ät mer ägg i så fall, det är som en multivitamintablett. Eller ta en extra om du är orolig.

Eddie Vedder
2010-09-22, 05:48
Herregud, no offence men ska han dra fram en tub majonnäs eller ta med sig ostbitar till skollunchen? Det finns en social bit i livet också, känns inte kul att sitta vid matbordet i skolan med en liten fiskbit på tallriken sen dra fram väskan där man gömt tuben och osten... :D

Det där bör inte vara några problem. Inte mindre socialt att äta ägg och majonnäs än linssoppa med bröd.

OneManArmy
2010-09-22, 05:50
Herregud, no offence men ska han dra fram en tub majonnäs eller ta med sig ostbitar till skollunchen? Det finns en social bit i livet också, känns inte kul att sitta vid matbordet i skolan med en liten fiskbit på tallriken sen dra fram väskan där man gömt tuben och osten... :D

Ääähh optinoja ftw ;)

Annars kan han väl smyga in på toa och klämma i sig en halv tub efter han ätit :P

Scratch89
2010-09-22, 08:36
Men är det tillräckligt?

Jag är bara oroad över allt sånnt trams som vitaminer och grejer.
Generellt får du i dig mycket mer vitaminer och mineraler om du äter LCHF, om du baserar det på bra mat som t.ex ägg, makrill och annan fet fisk. C-vitamin blir det dåligt av, men ät en näve grönsaker då och då så är det inga problem.


Det där bör inte vara några problem. Inte mindre socialt att äta ägg och majonnäs än linssoppa med bröd.

Eh. Kanske inte mindre socialt, men det är absolut uppseendeväckande.

Eddie Vedder
2010-09-22, 14:51
Eh. Kanske inte mindre socialt, men det är absolut uppseendeväckande.

Ja fast då är det ju den "uppseendeväcktas" problem. ;) Lite som när mina dietistkursare fick reagerade aningen konstigt när jag berättade om frukosten bestående av en mozzarellaboll och skärgårdssill. Den reaktionen led inte jag av. :D

Andy.da.wohoo
2010-09-22, 16:43
Ja, vad är problemet?



Ät mer ägg i så fall, det är som en multivitamintablett. Eller ta en extra om du är orolig.

Sant, ett eller två ägg om dagen bör vara en lagom kompletterande vitamintablett. Sen lite morötter till lunchen bör också funka.


Tackar så mycket allihopa, nu känns det inte lika jobbigt längre :)

MissC
2010-09-22, 17:31
Det blir ju bara pinsamt ifall man skäms för sig. Ifall man muntert drar fram härligheten ur byxan och sprutar lite över tallriken för att därefter erbjuda övriga bordsgäster samma vara så går det alldeles utmärkt.

Förlåt, men den där posten fick mig att garva så jag nästan tappade datorn på golvet. Helt underbar om man rycker den det allra minsta ur sitt sammanhang (och om man är sofistikerad till sin läggning) :laugh:

JonneK
2010-09-22, 17:37
Jag hade kört på detta:
http://www.citygross.se/akta-vara/produkter/produktvisning;jsessionid=02943FBC291F84D99B221738 FEEEDA94?prid=2112 extremt gott, energi- protein- och fett rikt. Även LCHF vänligt.

mikaelj
2010-09-22, 18:30
Sämst protein- och fettkälla.

Rickard
2010-09-22, 19:02
Sämst protein- och fettkälla.

Inte till smaken sett. ;)

mikaelj
2010-09-22, 19:08
Inte till smaken sett. ;)

Sant!