handdator

Visa fullständig version : Plugga vidare


anders172
2010-09-21, 20:19
Hej!

Jag ska nu gå ur gymnasiet våren 2011, då har jag tänkt att fortsätta skolan genom att studera på universitet eller högskola. Jag läser idag Samhäll-Samhäll, med historia C, Matte C samt Engelska C som tillval utöver vanliga kurserna. Jag är intresserad av en linje där jag får studera mycket historia, samhällskunskap och där jag kan lära mig mycket av hur världen fungerar poltiskt samt kulturellt. Jag är inne på att studera Statsvetenskap, men jag är osäker på om jag kan nå de 19,1 som krävs eller 1,5 på hp. Jag vill därför höra era erfarenheter ang. liknande utbildningar och om ni kan ge mig tips på alternativ.

Tack på förhand!

Anders

Apos78
2010-09-21, 20:39
Skriv ett par högskoleprov och se vart du ligger. Det skadar inte, är inte så trist som alla säger och det kan ge en snabbfil in på den utbildning du söker.

Utbudet av utbildningar sett till landet är stort och det bästa du kan göra är kanske att sätta dig och kolla igenom vad som faktiskt finns och sen höra runt om mer specifika åsikter. Risken här är att det kommer hagla in förslag och det blir bara en enda röra att hålla reda på allt.

anders172
2010-09-21, 20:44
Okej. Jag har anmält mig till HP i höst och tänkte göra det i vår också. Det är främst samhäll samt historia jag vill läsa, men i något program och inte i random valda kurser.

Apos78
2010-09-21, 20:57
Okej. Jag har anmält mig till HP i höst och tänkte göra det i vår också. Det är främst samhäll samt historia jag vill läsa, men i något program och inte i random valda kurser.

Några direkta krav/önskemål om studieort?

Scratch89
2010-09-21, 20:59
Bara för att varna, så är statsvetenskap ökänt för att ge många arbetslösa nyexaminerade studenter.

_slipknot1_
2010-09-21, 21:16
http://www.liu.se/utbildning/program/polkand?l=sv

Pol.kand. kanske skulle vara något? Då får du dessutom med den fullt nödvändiga nationalekonomin.

Edit

anders172
2010-09-22, 05:39
Några direkta krav/önskemål om studieort?

Göteborg

anders172
2010-09-22, 05:41
http://www.liu.se/utbildning/program/polkand?l=sv

Pol.kand. kanske skulle vara något? Då får du dessutom med den fullt nödvändiga nationalekonomin.

Edit

Det där såg ut att vara exakt sådant som jag är intresserad av, tack.

Anton Fräs
2010-09-22, 06:24
Mycket intressanta saker du vill läsa Anders. Ska du läsa samhällsvetenskapligt så se till att klämma in ekonomi, även om det kanske inte är 100%igt de bitarna man vill läsa.

Just med tanke på tidigare nämnda begränsade arbetsmöjligheter.

Var själv inne på att läsa statsvetenskapligt ett tag :)

EDIT: 1,5 på HP är inte så svårt, skiljer ju sig såklart mellan individer men du skulle säkerligen klara det med högskoleprovplugg/inköp av guide osv. Bara att lägga ner lite tid och nöta prov.