handdator

Visa fullständig version : Hur hög hyra har man råd med som student?


tsp
2010-09-21, 17:14
Ja, bostadsbrist. Skyhöga hyror.. Jag betalar i dagsläget strax under 4000kr i hyra för min 1a. Men sen tillkommer ju liksom vatten, el, bredband, telefon (mobil) så när alla räkningar för det jag räknar som boendekostnad så har det ju gått en 5000kr ungefär. Mitt studielån ligger på 7900kr/mån. Nu när jag letar nytt boende funderar jag över hur mycket man faktiskt har möjlighet att betala i hyra som student? Utan att jobba extra.

Alltså, klart det går att räkna på hur mycket pengar som går i varje hål men det är lätt att skriva upp på en lapp att man ska äta för 500kr i månaden, svårare att efterleva. Därför undrar jag vad NI studenter här på brädan har haft som mest i boendekostnad, och hur ni tycker att det fungerat med ekonomin i det läget. Har ni tjänat extra så räkna bort de pengarna ur ekvationen. För visserligen har jag extrajobb, men det är ju inget man vågar ta 100% för givet direkt.

Baan
2010-09-21, 17:21
Studentlägenheter (små) har ju oftast vatten, bredband och el inräknat i hyran. Därmed behöver man nog inte räkna till mycket. Men visst säg någon hundring extra för mobil och försäkring.

Jag hade 3173:- i hyra och kanske inte ska snacka för mycket, men det var lunch. Folk med 2000 kr mer i hyra har klarat sig också, men där någonstans börjar det bli kärvt. Har man dugligt sommarjobb förstärker även det med någon tusenlapp i månaden, och då går det kanske att komma upp i 6000:-.

Loke
2010-09-21, 17:47
Jag tycker allt över 3000 är mycket ovärt, men det är inte direkt svårt att leva så länge man har ca 1000 kr kvar efter hyran är betald.

tsp
2010-09-21, 17:50
Grejen är att jag inte har något emot att leva billigt/snålt. Fast är ju betydligt roligare att ha mer pengar över förstås. Men samtidigt är det ju väldigt väldigt svårt att få en billig lägenhet, om man inte tittar på Bergsjön eller Kortedala förstås.. (bor i Göteborg). Samt att jag prioriterar boendestandard ganska högt. Får jag välja mellan 1500kr att lägga på "roliga saker" och att kunna käka fläskfilé då och då, eller 1500kr på att bo större och finare så väljer jag boendet.

Sedan har jag inga problem att tjäna in långt mer än "fribeloppet" för studiemedel under sommarmånaderna, samt har även jobb under terminerna som jag kan schemalägga väldigt fritt. Men vågar ändå inte räkna med jobbet som en fast inkomst liksom, för i nuläget jobbar jag ingenting då det är för mycket i skolan för att jag känner att jag ska hinna med det. Så ja..

Men din åsikt, Baan, är alltså att 5-6000kr är fullt möjligt att klara av? Och inga problem om man har någon sidoinkomst att lägga en tusenlapp av på hyran varje månad?

hahavaffan
2010-09-21, 17:51
Jag har 29kvm i ett 5 år gammalt hus, så den håller väldigt hög standard, och betalar 3584kr per månad, alla månader om året. Då ingår el, vatten, tv(1,2,4,6), och ett vindsförråd. För mig tillkommer 100/10Mbit bredband för 299kr/mån, och ett Boxer tvillingkort för 69kr/mån. Mobilen räknar jag inte in i boendekostnaden, för det är ju snarare ett livsnödvändigt nöje. Jag pendlar dock mellan 2000-3000kr per månad i mat och förbrukningsvaror på ICA, så det är där jag går back :( Det har dock blivit bättre sen tjejen flyttade närmre och vi kan käka ihop alltid.

Tycker absolut max går vid 3500kr/mån för en etta. Hade gärna haft en tvåa/trea ihop med tjejen, då hade man nog kunnat spara 500-1000kr per månad om man klarar sig på ett bredbandsabonnemang och en TV.

Bwall
2010-09-21, 17:55
Att dela en trea med någon är det bästa om man har möjligheten, tycker jag. En fyra på tre pers funkar ju också. Just nu betalar jag lite drygt 2800 i månaden för en delad trea, vatten o värme ingår.

tsp
2010-09-21, 18:02
Jag skulle gärna ha en två eller trea själv :D

Scratch89
2010-09-21, 18:11
Jag betalar 4500 kr för min etta, och det går precis runt. Nu när jag börjat jobba så blir det ju pengar över, men det är fortfarande sug att betala så pass mycket.

Det blir ungefär såhär:

Hyra: 4500
Gym: 300
Busskort osv: 500
Telefon osv: 500
Mat: 1500

Totalt: 7300. Lägg till lite för eventuella utgångar, andra utgifter osv. Som sagt, det går precis runt. Har man ett extrajobb så man drar in ett par tusen extra i månaden så är det ju lungt. Om man vet med sig att man har, typ, två kvällar i veckan varje vecka, så kan man ju försöka spara dessa pengar, eller i alla fall hälften av summan.

Bwall
2010-09-21, 18:17
Jag skulle gärna ha en två eller trea själv :D

Jag tycker nästan tvärtom, hade kunnat vara utan vardagsrummet faktiskt. Kanske ändras lite längre fram, började 1:an nu i höst, så det har varit ganska hektiskt.

pbiddy
2010-09-21, 18:21
Jag har en hyra på 3000 kr och sen andra "fasta" avgifter (mobil, försäkring, busskort, bredband, el, tv-avgift, m.m.) på ytterligare 1900 kr och det fungerar ganska bra för mig.
Hade inte varit några problem alls om jag inte har gett mig fan på att det ska gå att leva som om man hade jobb när man pluggar, dvs att resa och gå på krogen och annat gött. Är ofta maten som blir lidande av det.

tsp
2010-09-21, 18:27
Har kommit fram till att min smärtgräns nog ligger runt 5500kr, det är vad jag kan betala utan att behöva vara nykter ett par dagar i veckan.

Olegh
2010-09-21, 18:28
Jag har lagt mitt tak vid ca 4k. Visst skulle det gå att betala mer, men jag försöker hålla igen ekonomiskt på allt, så mycket som möjligt. Dessutom så skulle jag nog ha svårt att precis gå runt varje månad. Jag vill ha minst en femhundring kvar, även om jag inte skulle vara körd om jag gick back. Marginaler, playing safe, etc.

L-Sami
2010-09-21, 19:12
3200kr - ca 500-1000kr i bostadsbidrag. El och bredband ingick. Det var billigt att bo i röda norrbotten för en student.

Gigabyte
2010-09-21, 19:34
Har som mest bott för ~4600 inkl bredband osv (1:a på 28 kvm), vilket fungerade helt ok. Iofs lever jag ganska snålt + hyfsat mycket sommarjobbspengar så det är nog inte konstigt om man känner att det lätt går back.

Nu delar jag en trea vilket ger grymt mycket mer för pengarna. Billigare hyra, större bostadsyta, delade gemensamma utgifter och trevligt sällskap :)

Baan
2010-09-21, 20:24
Men din åsikt, Baan, är alltså att 5-6000kr är fullt möjligt att klara av? Och inga problem om man har någon sidoinkomst att lägga en tusenlapp av på hyran varje månad?

Ja, vid 5 har du nästan 3k till annat, bör räcka. Mer är också lunch om man sommarjobbar regelbundet.

tsp
2010-09-21, 21:00
3200kr - ca 500-1000kr i bostadsbidrag. El och bredband ingick. Det var billigt att bo i röda norrbotten för en student.

Om detta vart facebook hade jag tummat upp dig! :thumbup:

Ja, vid 5 har du nästan 3k till annat, bör räcka. Mer är också lunch om man sommarjobbar regelbundet.

Mm, och därför bör även 5500kr och 6000kr funka. Om el och vatten ingår i det priset så är det kolunch.

Bubban
2010-09-21, 21:27
Det beror ju helt på vad man har för inkomst och övriga utgifter osv.
Men för närvarande har jag ett studentrum med vask (delar toa, kök, dusch) för 6400 kr/mån.
Sen har jag ju lite mer in också, har ca 12k in /mån och lite besparingar som jag helst inte tar över. Bor i London.

Harnold
2010-09-21, 21:33
Det beror ju helt på vad man har för inkomst och övriga utgifter osv.
Men för närvarande har jag ett studentrum med vask (delar toa, kök, dusch) för 6400 kr/mån.
Sen har jag ju lite mer in också, har ca 12k in /mån och lite besparingar som jag helst inte tar över. Bor i London.

Grymt dyrt för att inte ens få ett personligt badrum. London som sagt... :/