handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om mitt träningsschema


Fishey
2010-09-21, 16:08
Shoo kollo, mitt första inlägg här :hbang: Jag är 17 år nu och har tränat i 1 år nu... Mitt träningsschema ser ut så här:

Måndag - Bröst & triceps & främre och mellersta axlar
16 set på bröst
12 set på triceps
4 set främre 4 set mellersta axlar

Tisdag - Rygg & biceps & bakre axlar
18 set på rygg
8 set på biceps
4 set på bakre axlar

Onsdag - Ben & mage
16 set på ben
5 set på mage

Torsdag är exakt som måndag och Fredag är exakt som tisdag
Jag kör 12 reps på alla med full TUT
Jag tränar BARA för volym och då vill jag ha lite åsikter från er :)

Lite frågor:
Ser det här träningsschemat bra ut eller finns det risk för överträning/liknande?

Måste jag variera eller behövs det inte om jag bara tränar för volym? Om jag måste variera, VAD är det jag ska variera då: övningar? reps?

När jag tränar så brukar jag ha så kort väntetid mellan seten som möjligt och då brukar jag sänka vikterna efter varje set så att jag orkar lyfta alla reps t.ex. så här:
100kg X 12
90kg X 12
90kg X 12
80kg X 12
Är detta ett bra sett att träna eller ska jag ändra på detta?
Kom ihåg att jag vill bara öka i volym, bryr mig inte alls om styrka

Förlåt om jag har skrivit i fel del och förlåt för att det blev en så lång läsning :em:

Pjotor
2010-09-21, 16:46
Om du inte har blivit övertränad på ett års tid med det där programmet så lär du inte bli det i fortsättningen heller, om du äter och vilar som vanligt.

Du behöver inte variera för variationens egen skull. Om du utvecklas som du önskar så måste du inte ändra något. Ibland kan det vara kul att variera, men det är en annan sak.

Fishey
2010-09-21, 18:26
Om du inte har blivit övertränad på ett års tid med det där programmet så lär du inte bli det i fortsättningen heller, om du äter och vilar som vanligt.

Du behöver inte variera för variationens egen skull. Om du utvecklas som du önskar så måste du inte ändra något. Ibland kan det vara kul att variera, men det är en annan sak.

Det här schemat har jag kört i 6 månader nu men antar att jag inte kommer bli övertränad där heller :) ... Det där med variation, många säger ju att man måste "chocka" musklerna annars slutar de att växa men några andra säger att det är helt onödigt om man bara tränar för volym det var därför jag blev så förvirrad. Det om att jag minskar vikten för varje set jag tror jag läste nånstans att det stod att det var kontraproduktivt att göra så men det fanns ingen källa på de...