handdator

Visa fullständig version : Träning efter sjukdom?


agaton
2010-09-21, 14:47
Undrar hur era rutiner ser ut vid träning efter sjukdom och om någon har någorlunda konkreta fakta kring detta? Har en väldig abstinens att komma igång igen, men är rädd för att man kanske blir sjuk igen om man kör för hårt dikrekt efter.

Den här gången hade jag endast hosta och ont i halsen, är väl kanske lite annorlunda om man legat i feber och haft en jobbig influensa?

henrikl
2010-09-21, 16:09
Det är ju bara du som vet hur din kropp fungerar och när du är redo igen. För mig ska det mycket till innan jag skippar ett pass. När jag känner mig lite sämre utformar jag passet efter det, alltså inte lika högintensivt som vanligt.

agaton
2010-09-21, 21:09
Ja, det är självklart individuellt. Allas imunförsvar är olika stark och reagerar även olika. Tänkte mest på om någon som kanske brukar va sjuk ofta va sugen på att dela med sig av rutiner och tips efter man tillfrisknat. Vad som är viktigt att tänka på osv. Men absolut, du har självklart rätt i det du säger att man ska lyssna på sin kropp. Dock så brukar det i regel kunna kännas väldigt bra efter man varit borta en vecka när man väl kör på gymmet, det är däremot när man kommer hem och återhämtningen kickar in som avgörandet speglar sig.

Det är nog annorlunda om man fortfarande lite mer sjuk än vad man vill inse och man t.ex. har lite feber men dumt nog ändå går på gymmet, då känns det nog däremot ganska snabbt att allt inte känns som det ska.

kid24
2010-09-22, 06:16
Jag anser mig ofta åka på div förkylningar i samband med att jag ökat min tränings nivå.
Efter en klassisk förkylning brukar jag vara väldigt ivrig att komma tillbaka ner till lokalen o börja igen. Detta resulterar att jag ofta blir sämre dagen efter och bara förlänger min återhämtning.

Så i korta ord är min erfarenhet att mina genvägar alltid blir omvägar.