handdator

Visa fullständig version : Bristningar, Varför?


bullfot
2010-09-21, 13:43
Tjenare!

Jag har nu inne på mitt tredje år på gymmet. Allt har gått väldigt bra med gymmandet och jag har lagt på mig bra med massa.

Men nu på senare tid så har jag fått bristningar, bristningarna sitter i början av biceps, armhålan, inre bröst (emot armhålan) och vid höftböjarn. :em:

Hur kommer detta sig och vad ska jag göra för att motverka att jag ska få ännu mer bristningar?

Kan tillägga att jag är 18år, och tränar med 8reps x3.

Skulle vara väldigt tacksam för eventuell hjälp! :)

Pepz
2010-09-21, 13:52
bristningar är tyvärr så att vissa får det andra får det inte.
Finns nog inte jättemycket man kan göra annat än att sköta kosten bra dvs med tillräckligt med vitaminer mineraler och essentiella fetter samt att fukta huden ordentligt ex med propyless. dock så sägs det att inte ens detta ger hjälper

Behandling av redan uppkomna bristningar finns men är dyrt. exempelvis laser

qubie
2010-09-21, 14:09
Jag har också samma problem som dig och har tränat något år från och till.. Kommer försöka tatuera mig så att bristningarna "försvinner"

wird
2010-09-21, 14:19
Detta har drabbat mig också. Till en början besvärade det mig men numera bryr jag mig inte ett dugg.

King Grub
2010-09-21, 14:54
Det handlar främst om gener. Vissa får bristningar, andra inte. Viktuppgång, viktnedgång, och hormonell påverkan är andra faktorer, liksom den mekaniska sträckning t ex styrketräning innebär.

frong
2010-09-21, 15:01
Grub: Försvinner inte bristningar? Tänker på f.d. gravida kvinnor, de har ju inte fullt med bristningar runt magen efter en graviditet.

Trähäst
2010-09-21, 15:25
Har själv en hel del på armarna, försvinner helt gör de inte vad jag vet men de bleknar riktigt ordentligt och efter ett tag syns de knappt alls.

bullfot
2010-09-21, 15:44
Okej! Får tacka så mycket för hjälpen :)

King Grub
2010-09-21, 15:45
Grub: Försvinner inte bristningar?

Nej. Bleknar med åren, men inte försvinner.

Tänker på f.d. gravida kvinnor, de har ju inte fullt med bristningar runt magen efter en graviditet.

Deras bristningar försvinner inte heller.

Spunken
2010-09-21, 21:08
Grub: Försvinner inte bristningar? Tänker på f.d. gravida kvinnor, de har ju inte fullt med bristningar runt magen efter en graviditet.

Kvinnor som vart gravida kan till och med få bristningar efter det att dom fött barn pga hormoner och annat som händer i kroppen.

BengtBurk
2010-09-21, 21:26
Jag har också samma problem som dig och har tränat något år från och till.. Kommer försöka tatuera mig så att bristningarna "försvinner"

Vad jag vet så får man inte tatuera på bristningar.

BengtBurk
2010-09-21, 21:27
Det handlar främst om gener. Vissa får bristningar, andra inte. Viktuppgång, viktnedgång, och hormonell påverkan är andra faktorer, liksom den mekaniska sträckning t ex styrketräning innebär.

Kvinnor som vart gravida kan till och med få bristningar efter det att dom fött barn pga hormoner och annat som händer i kroppen.

Vilka hormoner pratar vi om?

svennebanan
2010-09-21, 21:35
Vad jag vet så får man inte tatuera på bristningar.

Vad jag vet så finns det vissa tatuerare som går med på det. Inget jag skulle rekommendera någon då bristningar oftast är snyggare än tatueringar.

mpersson
2010-09-21, 21:37
Har massa bristningar, bleknar lite så småningom.

(Gjorde mitt bästa bänkpass någonsin igår med massa incline bänk och dips efter, såg nått rött på brösten som jag hastigt utan att kolla antog att de måste vatt en bristning ! Tänkte bara, vilket jävla pass asså !! Såg nu att de va en finne....)

köttt
2010-09-21, 21:56
Slutade träna biceps i ett halvår p.g.a alla jävla bristningar runt det området, så nu ligger man efter rejält ist :(

qubie
2010-09-21, 22:24
Vad jag vet så får man inte tatuera på bristningar.

Gör isf så att jag låtar dom var med i tatueringen vad man nu ska säga, hatar dom

Spunken
2010-09-22, 07:06
Vilka hormoner pratar vi om?


Bra fråga, har dock inget svar på den.

dj_evil
2010-09-22, 09:09
det har jag massor av på grund av min uppvikt men de gamla har nästan bleknat bort så.

King Grub
2010-09-22, 09:36
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-4632.2008.04005.x/full

Cerberus
2010-09-22, 10:08
bristningar blir vita genom åren så de syns knappt om man inte verkligen letar efter dom.

långtradaren
2010-09-22, 12:20
även för gravid är det å att vissa får bristningar och andra inte. de bleknar med åren. otruligt, jag har bristningar från gradivitet men det har görjar blekna aningen. inget att skämmas över, andra har finnar eller konstiga födelsemärken, samma grej! man tycker inte det är så kul själv bara

Eriksiira
2010-09-30, 18:24
Mina bristningar blir tydligare och fler när jag är i perioder då jag tränar med utrustning. Det blir nog tydligare för att det blir ett sånt högt tryck i kroppen, sen har det nog att göra med det hormon påslag som uppstår av den enorma överbelasntingen.

Nuthead
2010-12-14, 11:58
Lite off topic. Jag har haft bristningar på axlar och armar rätt många år nu. Men dom vägrar blekna, hur kan jag påskynda "läkningsprocessen"? Huden kring bristningarna är fortfarande jäklit spänd, så antar det kommer inte att blekna så länge huden är i detta läge.

Jag har för länge sedan accepterat att bristningarna finns där, men tråkigt när dom inte bleknar.
Finns det några oljor eller krämer för att mjuka upp, eller göra huden mer elastisk? Sluta växa är inte ett alternativ.

snatch914
2010-12-14, 12:48
Lite off topic. Jag har haft bristningar på axlar och armar rätt många år nu. Men dom vägrar blekna, hur kan jag påskynda "läkningsprocessen"? Huden kring bristningarna är fortfarande jäklit spänd, så antar det kommer inte att blekna så länge huden är i detta läge.

Jag har för länge sedan accepterat att bristningarna finns där, men tråkigt när dom inte bleknar.
Finns det några oljor eller krämer för att mjuka upp, eller göra huden mer elastisk? Sluta växa är inte ett alternativ.

Kan det vara så att dem inte bleknar eftersom du sträcker på huden varje gång du tränar?

Angående oljor/krämer så har jag ingen aning.

Morrris
2010-12-14, 12:53
De bleknar i solen. Är man rädd om sin hy undviker man kraftiga viktuppgångar.

Nuthead
2010-12-14, 12:57
De bleknar i solen. Är man rädd om sin hy undviker man kraftiga viktuppgångar.

Har du någon källa på det? Jag upplever nämligen ingen effekt av solen. Är det D-vitamin du syftar på?

Morrris
2010-12-14, 13:07
Har du någon källa på det? Jag upplever nämligen ingen effekt av solen. Är det D-vitamin du syftar på?

Nej, ingen källa. Empirisk studie på mig själv. :)