handdator

Visa fullständig version : Gainer, Whey??? (ska börja gymma)

Blabbet
2010-09-20, 16:40
Hej.

Jag är 16år och ska börja gymma 3ggr per vecka(till en början kanske mer sen), Jag är ca.183cm lång och väger ca.80kg. Jag ska börja äta så nyttigt jag kan:) med det menar jag försöka äta 4-5ggr per dag äta varierat, försöka få i mig alla alla ''näringsgrupper'' proteiner, kolhydrater,fetter, fibrer m.m(alltså inte bara slänga i mig potatis och massa kötbullar).
En vanlig dags mat ser väll ut(kommer se ut) så här:
Frukost:Flingor med mjölk+macka+skinka/ost+gurka
Lunch:Potatis+kötbullar+sallas
Mellanmål:Smoothie eller flingor med mjölk+macka+skinka/ost+gurka
Middag:Pasta+skink/ost sås+sallad
(''Kvällsmat'': Macka+skinka/ost+gurka)

Så nu undrar jag vad för proteintillskott(gainer,whey) elr dylikt så att jag får ut så mycket som möjligt av min träning??

Tack på förhand för alla bra svar som jag hoppas jag kommer få XD

Mvh Blabbet

Gabriel174
2010-09-20, 17:03
Du behöver inte ta varken gainer eller whey så länge du får i dig tillräckligt genom kosten. Gainer kan man väl ta om man har svårt att ligga på ett kcalöverskott och Whey om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein.

Eddie Vedder
2010-09-20, 17:10
Maten ser okej ut. Kanske lite väl mycket flingor och mackor men visst kan kosten även göras välkomponerad med det som grund. Du äter ju mer varierat till lunch och middag. :) Äter du aldrig fet fisk rekommenderar jag omega-3. Inför vintern kan D-vitamintillskott vara bra också. Det kan du köpa här:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=245

En proteindrink efter passet är inte fel så välj någon billig som verkar god. Kolozzeum Pure Whey är ju billigt just nu och finns i lite olika smaker:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Blabbet
2010-09-20, 17:14
Du behöver inte ta varken gainer eller whey så länge du får i dig tillräckligt genom kosten. Gainer kan man väl ta om man har svårt att ligga på ett kcalöverskott och Whey om man har svårt att få i sig tillräckligt med protein.

Ok men hur vet man det då???

Och jag vill ju helst bygga så mycket muskler som möjligt:) Så finns något slags kosttillskott jag kan ta?? Har kompisar som byggt mycket muskler ganska snabbt med Gainer+kasein

King Grub
2010-09-20, 17:15
Ok men hur vet man det då???

Väger det man äter och dricker, tittar i en kaloritabell och ser hur mycket av allt det ger.

Har kompisar som byggt mycket muskler ganska snabbt med Gainer+kasein

Det är träningen som bygger. Dom hade ökat lika mycket med samma mängd protein och kolhydrat från vanlig mat.

Blabbet
2010-09-20, 17:27
Maten ser okej ut. Kanske lite väl mycket flingor och mackor men visst kan kosten även göras välkomponerad med det som grund. Du äter ju mer varierat till lunch och middag. :) Äter du aldrig fet fisk rekommenderar jag omega-3. Inför vintern kan D-vitamintillskott vara bra också. Det kan du köpa här:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=31&products_id=245

En proteindrink efter passet är inte fel så välj någon billig som verkar god. Kolozzeum Pure Whey är ju billigt just nu och finns i lite olika smaker:

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Ok det ser bra ut:) Är Kolozzeum Pure Whey ugefär som Star Nutrition Whey-80 eller Star Nutrition Whey-100??
Kan man köpa någon av dessa istället då jag tror dessa finns på gymmet??

Väger det man äter och dricker, tittar i en kaloritabell och ser hur mycket av allt det ger.

Det är träningen som bygger. Dom hade ökat lika mycket med samma mängd protein och kolhydrat från vanlig mat.

Fungerar programmet Hälsovakten bra för detta??

Mvh Blabbet och tack för svaren

WHITEFOLKS
2010-09-20, 17:32
Pure Whey motsvarar Whey-80.

Blabbet
2010-09-20, 18:23
Pure Whey motsvarar Whey-80.

Ok tack :)

Gabriel174
2010-09-20, 18:31
Vet inte om du som nybörjare ska börja väga maten från början och försöka att vara 100% opti, du kommer nog att tröttna ganska snabbt. Ät, träna och sov brukar man säga. Hade Eddie godkänt min mat så hade jag kört på iaf :D

SBG
2010-09-20, 18:36
Det mesta vassle(whey)-pulvret är "samma skit". Skillnaden mellan whey80 och 100 är just hur mycket protein det är per 100g. 80 procentigt är det vanligaste, och det billigaste, så kör på det. Gå efter plånbok och smak, jag gillar FX protein. Det är det godaste jag testat (dock inte testat kolo's egna) och väldigt billigt om man köper stora mängder.

Skippa gainern som redan nämnt, det är proteinpulver med massa tillsatta snabba kolhydrater som är ett sämre alternativ till riktig mat. Lite proteinpulver är finfint för att dryga ut proteinintaget, mycket protein är viktigt när man tränar, snåla inte med det.
Särskilt bra är det i samband med träning som Eddie säger.

Sen spelar det ju som sagt ingen roll om du får i dig grejerna från tillskott eller mat, men mat är oftast det "bättre" alternativet, man riskerar ju att missa många vitaminer, fetter, o.s.v. om man inte sköter sin riktiga mat.

Blabbet
2010-09-20, 20:26
Det mesta vassle(whey)-pulvret är "samma skit". Skillnaden mellan whey80 och 100 är just hur mycket protein det är per 100g. 80 procentigt är det vanligaste, och det billigaste, så kör på det. Gå efter plånbok och smak, jag gillar FX protein. Det är det godaste jag testat (dock inte testat kolo's egna) och väldigt billigt om man köper stora mängder.

Skippa gainern som redan nämnt, det är proteinpulver med massa tillsatta snabba kolhydrater som är ett sämre alternativ till riktig mat. Lite proteinpulver är finfint för att dryga ut proteinintaget, mycket protein är viktigt när man tränar, snåla inte med det.

Sen spelar det ju som sagt ingen roll om du får i dig grejerna från tillskott eller mat, men mat är oftast det "bättre" alternativet, man riskerar ju att missa många vitaminer, fetter, o.s.v. om man inte sköter sin riktiga mat.

Ok men man ska ta Whey-80 direkt efter träningen va??

Mvh Blabbet

Eddie Vedder
2010-09-20, 20:28
Ok men man ska ta Whey-80 direkt efter träningen va??

Mvh Blabbet

Ja det kan du göra. Eller före om du vill. Eller båda. Funkar som mellanmål också. Eller så tar du inget alls.

Blabbet
2010-09-20, 20:34
Ja det kan du göra. Eller före om du vill. Eller båda. Funkar som mellanmål också. Eller så tar du inget alls.

Ok är det bäst att ta före eller efter?? Och man ska ta både före och efter ska man då ta full dos båda gångerna??

SBG
2010-09-20, 20:37
Bra svar Eddie :D (Bra, men något kryptiskt.)

Det Eddie menar är att det är bra att få i sig någon form av protein i samband med träning. När du tränar så kan man säga att kroppen blir försänkt i en muskelnedbrytande fas, och då är det bra att ge kroppen protein som stimulerar muskeltillväxt.
Detta är dock inte nödvändigt, det duger bra att äta mat som även den innehåller protein när man kommer hem.
Man kan även skippa proteinpulvret och äta mat istället, och man kan ta protein när som helst för protein stimulerar muskelproteinsyntesen (muskeltillväxt) även på kvällen, många timmar från när du tränat.

Gabriel174
2010-09-21, 17:31
Ok är det bäst att ta före eller efter?? Och man ska ta både före och efter ska man då ta full dos båda gångerna??

Du kan ta det allt från 0-3+ gånger per dag. När du styrketränar hamnar du i ett katabolt (muskelnedbrytande) läge där katabolismen är större än anabolismen tills dess att aminosyror tillförs, därför kan du ju ta vassle direkt efter träningen. Man brukar dock säga att man ska käka något inom en timme efter träningspasset, så du behöver knappast springa till omklädningsrummet för att ta vassle, du behöver inte ta något öht egentligen. Dock är det ett smidigt sätt att få i sig extra protein ifall du inte får i dig tillräckligt genom din kost.

Så för att summa summarum: Du BEHÖVER inte ta vassle men du kan ta det tillexempel efter träningen, som mellanmål etc.

lyotomachida
2010-09-21, 19:48

Jag har läst att kroppen bara kan uppta 20 gr protein åt gången. Är det sant?

Sniggel
2010-09-21, 19:54
Kroppen kan bara ta upp cirka 20-30 g vassle i vatten på tom mage, åt gången. Men den kan ta upp mycket mer än så om proteinet är långsamt och äts som en del av en måltid. Om du t ex äter ett halvt kilo fläskkotletter (cirka 100g protein) och 600g potatis (kanske 15g protein) samt lingon o brunsås så kommer kroppen ta upp allt protein. Inte på en gång, men upptaget kommer att pågå i många timmar.

Gädda
2010-09-21, 19:54
Ihop med andra näringsämnen (fett, kolhydrater) alltså ihop med mat, så kan kroppen ta upp mer än 20 gram per gång.

lyotomachida
2010-09-21, 19:58
Sniggel och Gädda, snackar ni om kasein nu då? Eller kan man dricka sin vassle med vanlig mat för att kroppen ska kunna ta upp all protein?

SBG
2010-09-21, 20:02
Sniggel och Gädda, snackar ni om kasein nu då? Eller kan man dricka sin vassle med vanlig mat för att kroppen ska kunna ta upp all protein?

Ja, om man äter annan mat samtidigt som man dricker sitt vassle så är den andra maten "i vägen" och vasslet kommer inte till spillo.

lyotomachida
2010-09-21, 20:05
Ja, om man äter annan mat samtidigt som man dricker sitt vassle så är den andra maten "i vägen" och vasslet kommer inte till spillo.

Jaha, okay. Men innan man tränar/efter så ska man bara ta 20-30gr protein? Allt över det är slöseri?

Och rekommenderar du att jag gör så här:
Innan träning: Whey
Efter träning Whey+ malto

Sorry blabbet att jag snor din tråd.

Sniggel
2010-09-21, 20:11
Om du har tom mage före och efter träning (vilket brukar vara vanligt) så kanske det är onödigt att t ex ta 40 g vassle vid nåt av tillfällena ja.

Om man vill ta mer än 25 g (godtycklig siffra, vet itne exakt var gränsen går, det varierar säkert från person till person) efter passet så kanske man kan ta 25g vassle blandat med 25 g kaseinprotein. Sen gå hem och äta något proteinrikt.
Sen kan fett i drinken sakta ner upptaget, men jag vet inte hur mycket det inverkar och hur mycket mer vassle man kan ta om man t ex häller i 1 dl grädde t ex.

edit: bör nämnas att effekten vassle har på proteinsyntesen uteblir om man saktar ner upptaget, det kan dock fortfarande användas i den pågående proteinsyntesen orsakad av träning.

SBG
2010-09-21, 20:13
Jaha, okay. Men innan man tränar/efter så ska man bara ta 20-30gr protein? Allt över det är slöseri?

Och rekommenderar du att jag gör så här:
Innan träning: Whey
Efter träning Whey+ malto

Sorry blabbet att jag snor din tråd.

Ska och ska. Om du hivar i dig över 30g protein på en gång och på fastande mage så är det risk för att det inte används. Så kör du på en portion (ca 30g).

Undrar dock varför du vill ta maltodextrin efter passet? Så länge du inte ska träna igen några timmar efter så är det tämligen onödigt. Strunta du i malton och åk hem och ät.

lyotomachida
2010-09-21, 20:18
Ska och ska. Om du hivar i dig över 30g protein på en gång och på fastande mage så är det risk för att det inte används. Så kör du på en portion (ca 30g).

Undrar dock varför du vill ta maltodextrin efter passet? Så länge du inte ska träna igen några timmar efter så är det tämligen onödigt. Strunta du i malton och åk hem och ät.

Jag har för mig att man efter direkt träning helst ska få i sig snabba kolhydrater. För att öka muskelbildningen elr nåt sånt? Är jag ute o cyklar?

SBG
2010-09-21, 20:22
Jag har för mig att man efter direkt träning helst ska få i sig snabba kolhydrater. För att öka muskelbildningen elr nåt sånt? Är jag ute o cyklar?

Ja :)
Det enda som snabba kolhydrater är direkt bra för direkt efter ett styrkepass är för att snabbt fylla på kroppens glykogendepåer igen. Om du ska träna igen dagen efter eller senare än så, så är det tämligen onödigt.
Då är det mer fördelaktigt att åka hem och äta riktig mat som innehåller massa annat nyttigt och inte är praktiskt taget socker.

lyotomachida
2010-09-21, 20:29
Ja :)
Det enda som snabba kolhydrater är direkt bra för direkt efter ett styrkepass är för att snabbt fylla på kroppens glykogendepåer igen. Om du ska träna igen dagen efter eller senare än så, så är det tämligen onödigt.
Då är det mer fördelaktigt att åka hem och äta riktig mat som innehåller massa annat nyttigt och inte är praktiskt taget socker.

Jaha, okay då förstår jag. Fan då köpte jag en påse malto i onödan. :P
Men då rekommenderar du att jag tar whey innan plus efter träningspasset? Eller räcker det med en före.

Tack så mycket för hjälpen! :)

Sniggel
2010-09-21, 20:37

Det brukar stå så i många reklambroschyrer och även många som brukar ge de råden. Men nä, snabb kolhydratspåfyllning är överdrivet om det är styrketräning man sysslar med. Att äta fazer rågbröd för samma mängd kolhydrater (och det krävs inte så himla mycket), vilket jag antar är en ganska långsam kolhydratskälla, är fullt tillräckligt för att återhämta sig till nästa gång man ska träna samma muskler igen (3-7 dagar brukar vara det normala).

lyotomachida
2010-09-21, 20:43
Det brukar stå så i många reklambroschyrer och även många som brukar ge de råden. Men nä, snabb kolhydratspåfyllning är överdrivet om det är styrketräning man sysslar med. Att äta fazer rågbröd för samma mängd kolhydrater (och det krävs inte så himla mycket), vilket jag antar är en ganska långsam kolhydratskälla, är fullt tillräckligt för att återhämta sig till nästa gång man ska träna samma muskler igen (3-7 dagar brukar vara det normala).

Jo, förstår det nu :) .

SBG
2010-09-21, 21:09
Jaha, okay då förstår jag. Fan då köpte jag en påse malto i onödan. :P
Men då rekommenderar du att jag tar whey innan plus efter träningspasset? Eller räcker det med en före.

Tack så mycket för hjälpen! :)

Japp, jag hade tagit 1 portion innan och 1 efter, och sedan pallrat mig hem och käkat en redig middag :)
Räcker och räcker, det räcker med inget whey ö.h.t, men det är både fördelaktigt att få i sig protein i samband med träning och att ha ett högre dagsintag av protein.

lyotomachida
2010-09-21, 21:24
Japp, jag hade tagit 1 portion innan och 1 efter, och sedan pallrat mig hem och käkat en redig middag :)
Räcker och räcker, det räcker med inget whey ö.h.t, men det är både fördelaktigt att få i sig protein i samband med träning och att ha ett högre dagsintag av protein.

Förmodligen en dum fråga, men kan man käka banan samtidigt som man sköljer ner den med proteinshaken? Eller rubbar man nån balans i kroppen så att all vassle man druckit blir påverkningslös. :smash:

Själv är jag rätt säker på att man kan, men det skadar inte att fråga:D

Blabbet
2010-09-21, 21:28

Ska man ta full dos Whey då??

SBG
2010-09-21, 21:36
Förmodligen en dum fråga, men kan man käka banan samtidigt som man sköljer ner den med proteinshaken? Eller rubbar man nån balans i kroppen så att all vassle man druckit blir påverkningslös. :smash:

Själv är jag rätt säker på att man kan, men det skadar inte att fråga:D

Visst kan man det! Det funkar finfint och förstör inte vasslets effekt. Frågar man inget så får man ju inget veta!

Ska man ta full dos Whey då??

Om du vill, det är ju ett lätt sätt att få i sig snabbare proteiner i samband med träning. Det är absolut inte ett måste.

Blabbet
2010-09-21, 21:43
Om du vill, det är ju ett lätt sätt att få i sig snabbare proteiner i samband med träning. Det är absolut inte ett måste.

Ok men om man ska ta det en gång när på dan ska man ta det då för bästa effekt??

King Grub
2010-09-21, 21:45
När du vill. Mellan några måltider kanske.

Tro inte att det är något väldigt speciellt med dramatisk "effekt"; det är bara vanligt mjölkprotein.

Blabbet
2010-09-21, 21:49
När du vill. Mellan några måltider kanske.

Tro inte att det är något väldigt speciellt med dramatisk "effekt"; det är bara vanligt mjölkprotein.

Men det är inte så att kan kroppen tar upp det lättare nån gång på dan typ kvällen eller morgonen??

På en sida där dom säljer Whey står det så här. ''De viktigaste tidpunkterna att tillföra protein är då aminosyrenivåerna i kroppen låga; på morgonen, efter träningen och vid mellanmål. På morgonen och efter träningen visar forskning att vassleprotein är överlägset andra proteinkällor för att stoppa svältmekanismer och muskelnedbrytning.''

Mvh Blabbet och tack för alla svar

King Grub
2010-09-21, 21:55
Vassle minskar inte muskelnedbrytning, så det var en direkt felaktighet/lögn den sidan kom med.

Förutom i samband med träning, ta det mellan måltider som mellanmål. Eller tillsammans med måltider, om dessa är proteinfattiga. Eller inte alls, om du får tillräckligt med protein ändå från maten du äter.

Blabbet
2010-09-21, 21:58
Vassle minskar inte muskelnedbrytning, så det var en direkt felaktighet/lögn den sidan kom med.

Förutom i samband med träning, ta det mellan måltider som mellanmål. Eller tillsammans med måltider, om dessa är proteinfattiga. Eller inte alls, om du får tillräckligt med protein ändå från maten du äter.

OK tack så mycket. Då tror jag att jag tar den efter träningen till mellan målet då jag brukar gymma dir efter skolan :D