handdator

Visa fullständig version : Kommenterar till ett dynamiskt träningsschema


Tjockisen
2003-10-27, 22:16
Fint ord.
Men iallafall, har lite funderingar kring mitt nuvarande träningsupplägg.
Som det ser ut nu:
Mån: Inget
Tis: Krav Maga
Ons: Shootfighting
Tor: Inget
Fre: Krav Maga
Lör: Shootfighting / Krav Maga eller intervallträning i poolen
Sön: Shootfighting

Krav maga: Inget vidare när det gäller fys:en, ibland blir det situps, armhävningar med tryck från partnern på axlarna eller knäböj med partner på ryggen.

Shootfighting: Alltid fys i slutet av träningen samt en ganska fysiskt krävande träning. Mycket brottning och boxning. Situps, armhävningar, knäböj eller nack-träning i slutet av träningen.

Intervallsimning: Simma 50 m i HÖGT tempo, vila nån halvminut / minut, simma 50 igen. Kör så tills jag inte orkar, sen hem och köra explosiva armhävningar, situps och ev. lite knäböj.

Körde tidigare styrketräning 3 ggr i veckan samt krav 2 ggr i veckan.

Efter att ha kört som jag kör nu sen i augusti har jag märkt följande:
Samma vikt (typ..)
Samma BF%
Bättre kondition
samt mindre volym..

Problemet jag har nu är att jag saknar volymen och är orolig över att tappa styrka, men har inte har tid / energi att styrketräna utöver det jag tränar nu. Mina funderingar går kring att komplettera kampsporterna med styrketräning i hemmet i form av pushups och likn. samt springa hem (några km) i högt tempo. Förutsatt att jag inte tränat just de momenten på fys:en precis. Det som är lite skumt är att träningspassen kommer hamna kring 2 timmar, eftersom kampsporterna håller på i 1½ timme, samt att det kommer bli en massa dagar med bröst / triceps (pushups) träning. Så, någon som har något bättre förslag till det hela? Vad är era kommentarer till upplägget i helhet?

MunsöHustla
2003-10-27, 22:30
Jag tycker det där schemat med övriga aktiviteter är svårt att kombinera med tung styrketräning. Hur du än gör kommer du inte få vila tillräckligt och bli övertränad eller så blir antingen nåt av de två lidande.

Tjockisen
2003-10-27, 22:36
Jo.. Det är det som är problemet. Ett annat alternativ var att försöka än hårdare på de passen jag har.. Kan nog krama ur mig lite till.