handdator

Visa fullständig version : Måste köttfärs genomstekas?


hertzman
2010-09-19, 18:21
Om man gör tex köttfärsbiffar tar det ju en fördjäkla lång tid att få dem genomstekta i stekpanna (har ingen ugn). Är det okej att äta nötfärs som inte är helt 100% genomstekt eller finns det någon risk att man blir sjuk av det?

Gober
2010-09-19, 18:31
Ja, aldrig hört talas om råbiff?

Dock ska det inte stå framme utan kyla innan det steks.

grondahl
2010-09-19, 18:42
Det är ju lite skillnad mellan råbiff som skrapas (det är alltså inte mald färs i råbiff) direkt före servering och standardköttfärs som mals ett antal dagar före tillagning. Man rekommenderar att köttfärs ska genomstekas.

Eddie Vedder
2010-09-19, 19:05
Absolut genomstekt, köttfärs bör behandlas som kyckling. Särskilt om du köper de billigaste märkena. Det är väl bara att göra biffarna tunnare om det är ett problem. Jag gör alltid mina biffar mer som hamburgare.

På grund av just samma slöhet. :)

hertzman
2010-09-19, 19:14
Absolut genomstekt, köttfärs bör behandlas som kyckling. Särskilt om du köper de billigaste märkena. Det är väl bara att göra biffarna tunnare om det är ett problem. Jag gör alltid mina biffar mer som hamburgare.

På grund av just samma slöhet. :)

Eddie knows best.

Men... jag köper nästan uteslutande färsk nymald köttfärs från butik. Samma risker där som med billigare märken?

Eddie Vedder
2010-09-19, 19:18
Eddie knows best.

Men... jag köper nästan uteslutande färsk nymald köttfärs från butik. Samma risker där som med billigare märken?

Ja där tappas det bara och plockas upp från golvet, inte lika farligt som E.Coli eller Salmonella. :D

Skämt åsido, statistiskt sett är risken mindre helt klart. Det baserar jag på de rapporter som då och då kommer in om dålig köttfärs, den är från de billigaste producenterna och importerad.

Men jag skulle fortfarande inte chansa med just rå köttfärs. Själv försöker jag i alla fall gå efter att ingen del ska vara rosa. Men ljust grå duger tycker jag.

Pepz
2010-09-19, 19:24
mmm rå kötbullesmet!

hertzman
2010-09-19, 19:27
mmm rå kötbullesmet!

madman!

Sparven från Minsk
2010-09-19, 19:31
Klart risken finns men den är nog bra liten! Precis som med kyckling....såg statstik för hur många som insjuknade i salmonella per år, inte många det inte!

Ondskapelsen
2010-09-19, 19:44
Eddie har lösningen.
Gör tunnare biffar!

Eddie Vedder
2010-09-19, 19:48
Klart risken finns men den är nog bra liten! Precis som med kyckling....såg statstik för hur många som insjuknade i salmonella per år, inte många det inte!

Dock har matförgiftningsutbrott ökat sista året och det är alltid ett problem med underrapportering. Kan ju bara ta mig själv som exempel, vaknar jag upp inatt med diarré kommer jag inte ringa miljökontoret och rapportera även fast jag vet att jag borde.

"Ovanligt många utbrott av matförgiftningar rapporterades i fjol":

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Ovanligt-manga-utbrott-av-matforgiftningar-rapporterades-i-fjol/

Mental
2010-09-19, 20:13
Jag genomsteker inte alltid köttfärs, jag gillar lite rosa/blodigt i mitten när jag gör hamburgare. Men jag låter oftast bli euroshoppers irländska i de fallen :D

claes_84
2010-09-19, 20:28
du saknade ugn sa du, men ta ett kastrulllock som täcker stekpannan så blir det som en ugn under locket!
Biffarna blir saftigare på så vis iom att all fukt håller sig kvar under locket.
Dra ner lite på temoperaturen när du gör detta!

Anton Fräs
2010-09-20, 00:44
Jag genomsteker inte alltid köttfärs, jag gillar lite rosa/blodigt i mitten när jag gör hamburgare. Men jag låter oftast bli euroshoppers irländska i de fallen :D

+1 på det här.

z_bumbi
2010-09-20, 07:32
Klart risken finns men den är nog bra liten! Precis som med kyckling....såg statstik för hur många som insjuknade i salmonella per år, inte många det inte!

Nej de flesta vet att man ska tillaga kyckligen tills den är klar och att man inte använder samma kniv och skärbräda till något annat utan att diska den.

jimmyboy
2010-09-20, 09:34
Jadu, om du vill vara helt säker på att överleva ska du väl genomsteka den, men vad blir då charmen med livet? :D du får ju leva lite on the edge så att säga. Hur stor coolfaktorn är för att äta rå köttfärs tänker jag dock inte uttala mig om, sjukt gott är det i varje fall. En stor del av innehållet i paketet har en förmåga att försvinna innan det ens kommit ned i stekpannan. Rå köttfärs + salt + peppar = mums!

Sniggel
2010-09-20, 09:45
Något jag gjorde när jag gjorde biffar var att smeta ut ett lager direkt i stekpannan, så att hela ytan blev fylld. På detta sätt utnyttjar man mer utrymme och kan steka mer kött per timme. Då kan man även göra lagret lite tunnare så det blir genomstekt utan allt för lång tid.
När undersidan är klar så delar man hela alltet i bitar med stekspaden och vänder på dem. Det blir till tårtbitar istället för biffar men det kanske inte gör något :P

hertzman
2010-09-20, 10:52
Många bra tips här. Ska fortsättningsvis hålla mig till välstekt köttfärs.

Hejnomax
2010-09-20, 16:23
Kör gärna lite rött i nötfärsbiffar, aldrig blivit dålig.

Gober
2010-09-20, 19:34
Det är ju lite skillnad mellan råbiff som skrapas (det är alltså inte mald färs i råbiff) direkt före servering och standardköttfärs som mals ett antal dagar före tillagning. Man rekommenderar att köttfärs ska genomstekas.

Absolut sant, skulle nämnt detta. När det gäller vanlig färs är jag dock inte rädd att låta burgare bli lite smått rosa i mitten, så länge de kommer över 60grader så tar man väll död på det mesta?

Har inte blivit sjuk ännu iaf :)

Eddie Vedder
2010-09-20, 19:57
absolut sant, skulle nämnt detta. När det gäller vanlig färs är jag dock inte rädd att låta burgare bli lite smått rosa i mitten, så länge de kommer över 60grader så tar man väll död på det mesta?

70

Sverker
2010-09-20, 19:58
Kör gärna lite rött i nötfärsbiffar, aldrig blivit dålig.


EHEC kan ge blödande avföring. En av orsakerna är att bakterien verkligen kan tränga in i cellerna i tarmväggen. Ett taktiskt sätt att gömma sig undan immunförsvaret.




Visst, kör på det.

sudoo
2010-09-21, 18:35
Klart risken finns men den är nog bra liten! Precis som med kyckling....såg statstik för hur många som insjuknade i salmonella per år, inte många det inte!
Påminner mig lite om denna: http://www.xkcd.com/795 :)

flamur
2014-02-26, 16:22
För framtida läsare:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Farlig-trend-med-halvraa-hamburgare/

Det är alltså en risk att äta icke genomstekt nötfärs.

F Ultra
2014-02-27, 00:45
För framtida läsare:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Farlig-trend-med-halvraa-hamburgare/

Det är alltså en risk att äta icke genomstekt nötfärs.

Borde inte en lösning då (mot just EHEC) vara att bryna köttet och sedan mala det, då har du dödat EHEC bakterierna som bara finns på ytan och därmed borde färsen vara ok (eftersom det ju är helt ok enligt SLV att äta själva köttet som det är).

Sverker
2014-02-27, 18:26
Du har råbiff.
Görs från de finaste bitarna på djuret som putsas innan biffen strimlas.

Ungkarlsliv
2014-02-27, 18:36
Du har råbiff.
Görs från de finaste bitarna på djuret som putsas innan biffen strimlas.

Som sagt tidigare i tråden, det är skillnad på råbiff och affärsmald färs som kan vara flera dagar gammal samt förmodligen har malts i samma kvarn som fläskfärsen.

hurril
2014-02-27, 18:45
Köp färsk färs från en handlare du litar på. Orka borka köpa sousse-färs och sen döda den i stekpannan.

Sverker
2014-02-27, 18:47
Njaa. Råvaran är bättre till råbiff.

Men köttfärs mals och säljs samma dag. Butikerna har bra koll på rengöringen av köttkvarnen också. Få butiker mal fläsk. Visst, fläsk kan innehålla mer bakterier.

Vinylsvarv
2014-02-27, 20:53
Högrev är väl det man ska ha om man inte vill behöva genomsteka det.

exor
2014-02-28, 07:45
Nötfärs genomsteker jag alltid, dock använder jag det vara till tacos, köttfärsås och chili con carne. Gör jag färsbiffar, hambrugare, köttbullar mm så köper jag mald ryggbiff och högrev, lämnar det alltid rosa och aldrig vart några problem.

Sverker
2014-02-28, 16:54
Högrev är väl det man ska ha om man inte vill behöva genomsteka det.

Du långkokar högrev till kalops. Maler du det till färs så gäller genomstekning.

hurril
2014-02-28, 17:01
Lär inte behöva genomsteka det bara för att man maler det med tanke på att man äter det blodigt, rött eller rosa annars. (Kanske inte just högrev men andra delar av nöt.)

Sverker
2014-02-28, 17:07
Bakterierna sitter på ytan av köttet. Att bryna ytan dödar bakterierna. Det är därför det är säkert att äta blodig biff. Att putsa ytan på köttbiten innan man gör råbiff är samma sak.
Att göra köttfärs innebär att man mal in bakterier från ytan i hela färsen.
Jag kan bara nämna EHEC som en otrevlig matförgiftare. Salmonella är inte kul den heller.


Jag förstår inte varför man tränar och kör kosten extremt m a p näring men släpper alla tankar på matsäkerheten. Att förgifta sig själv i köket bygger inga muskler:(

hurril
2014-02-28, 17:12
Bakterierna sitter på ytan av köttet. Att bryna ytan dödar bakterierna. Det är därför det är säkert att äta blodig biff. Att putsa ytan på köttbiten innan man gör råbiff är samma sak.
Att göra köttfärs innebär att man mal in bakterier från ytan i hela färsen.
Jag kan bara nämna EHEC som en otrevlig matförgiftare. Salmonella är inte kul den heller.


Jag förstår inte varför man tränar och kör kosten extremt m a p näring men släpper alla tankar på matsäkerheten. Att förgifta sig själv i köket bygger inga muskler:(

Jo jag förstår att det är skillnad mellan färs och hela bitar men det är ju en fråga om hur gammal färsen är. Som jag skrev i ett inlägg tidigare köper jag helst inte färs som inte mals in den butik där jag köper den. Helst precis innan jag får den.

Sverker
2014-02-28, 17:50
EHEC behöver inte växa till i antal. Det räcker med de få som finns ( kan finnas, är mer rätt ) med på köttet redan från början för att förgifta dig.

hurril
2014-02-28, 17:58
Så det blir en sannolikhetsfråga.

hurril
2014-02-28, 18:03
Något man borde fråga sig är hur det gått till när färsen är smittad med Salmonella.

Sarco
2014-03-02, 18:56
Jag tar normalt sett risken att äta nötfärs rosastekt. Risken är låg men visst finns den.

Om man planerar att äta rå eller lättstekt nötfärs är tipset att säga det när man köper (i en vettig affär). Då kan man normalt sett få färsen alldeles nymald (och malet tycker i alla fall jag är godare till råbiff än skrapad), av de bitar man vill och med den grovlek man vill ha. Lite dyrare, men vill man ha det billigt är rekommendationen att köpa billigt och steka hårt :)

F Ultra
2014-03-03, 00:35
Bakterierna sitter på ytan av köttet. Att bryna ytan dödar bakterierna. Det är därför det är säkert att äta blodig biff. Att putsa ytan på köttbiten innan man gör råbiff är samma sak.
Att göra köttfärs innebär att man mal in bakterier från ytan i hela färsen.
Jag kan bara nämna EHEC som en otrevlig matförgiftare. Salmonella är inte kul den heller.


Jag förstår inte varför man tränar och kör kosten extremt m a p näring men släpper alla tankar på matsäkerheten. Att förgifta sig själv i köket bygger inga muskler:(

Kan man skrapa köttbiten före för att bli av med problemet när man gör råbiff så måste man ju kunna göra exakt samma sak när man gör köttfärs. Antar att affären aldrig kommer att göra det av ekonomiska skäl men maler man själv sin köttfärs så kan man ju göra så (alt bryna köttbiten först och sedan mala den om man vill använda 100%).

UnoKronkvist
2014-03-03, 07:02
Maler jag en bit nötkött till färs provsmakar jag alltid lite rå färs. Skulle dock inte äta rosa färs köpt från butiken även om det inte är farligt.