handdator

Visa fullständig version : Dunkade smärta i nacke/bakhuvudet efter ansträngning i gymmet.


Nible
2010-09-19, 18:11
Direkt efter att ha kört ett riktigt tungt arbetsset i benpressen i torsdags så fick jag en ilande/dunkade smärta i bakhuvudet och blev tvungen att lägga mig ned ett tag och andas ut p.g.a. smärtan. Och idag, efter att ha vilat i två dagar, hände samma sak efter att ha kört några intensiva set chins och dips med kort vila mellan seten. Smärtan började i nacken efter sista setet chins, jag trodde att det bara var en lättare sträckning så jag körde på, men blev sedan värre och smög sig upp emot bakhuvudet mer och mer. Nu sitter jag här, 7 timmar senare, och har fortfarande lite ont i bakhuvudet/nacken.

Någon som vet vad det kan tänkas vara?

Tacksam för svar.

Morrris
2010-09-19, 18:28
Jag har under två tillfällen i mitt liv fått kraftiga huvudvärksattacker under träning. Här är det inte så mycket att göra än att gå till läkare. Kan vara obetydligt, kan vara livshotande... Några frågor läkaren antagligen kommer ställa:

Uppkommer smärtan även vid sexuell aktivitet?
Blir du illamående, snurrig etc?
Får du synrubbningar?
Hur länge håller smärtan i sig?
Hur stark skulle du säga att smärtan är?

Jag önskar dig lycka till, förmodligen är det ofarligt. Dock värt att kolla upp!

jakkan
2010-09-19, 18:34
En bekant till mig hade ungefär samma beskrivning av sin smärta och när gick till vårdcentralen så varnade läkaren för att det KUNDE vara hjärnhinneinflammation men att det troligtvis inte var något farligt, så det är kanske bäst att du går och kollar upp det för att vara på den säkra sidan.

Nible
2010-09-19, 19:36
Jag har under två tillfällen i mitt liv fått kraftiga huvudvärksattacker under träning. Här är det inte så mycket att göra än att gå till läkare. Kan vara obetydligt, kan vara livshotande... Några frågor läkaren antagligen kommer ställa:

Uppkommer smärtan även vid sexuell aktivitet?
Blir du illamående, snurrig etc?
Får du synrubbningar?
Hur länge håller smärtan i sig?
Hur stark skulle du säga att smärtan är?

Jag önskar dig lycka till, förmodligen är det ofarligt. Dock värt att kolla upp!

Har bara känt smärta under själva träningspasset och, som idag, timmarna efteråt. I torsdags var det enbart de 10 första minuterna efter avslutat träningspass.

En bekant till mig hade ungefär samma beskrivning av sin smärta och när gick till vårdcentralen så varnade läkaren för att det KUNDE vara hjärnhinneinflammation men att det troligtvis inte var något farligt, så det är kanske bäst att du går och kollar upp det för att vara på den säkra sidan.

Okej, det lät ju inte så roligt. Får ta och kika upp det så fort som möjligt då.

Tror ni att att sjukskötarskena på skolan har någon koll på sånt här? Varje gång jag har varit där tidigare så har de bara skickat mig vidare till hälsocentralen.

Edit; Läste på lite nu om symptom vid hjärnhinneinflammation och det var inte mycket som stämde in förutom lite styv i nacken och huvudvärken. Är inte speciellt trött eller hängig och tror knappast att jag har någon feber. Men, som sagt, kanske är bäst att kolla upp det ändå.

Luca Brasi
2010-09-19, 21:56
Kolla upp vad du gör med nacken när du tränar efter det.

Nible
2010-09-20, 08:19
Kolla upp vad du gör med nacken när du tränar efter det.

Ska tänka på det nästa gång.

Har svårt att tro att det kan vara en hjärnhinneinflammation med tanke på att smärtan uppstod när jag verkligen gav allt i sista setet benpress, hade inte känt av någonting innan det. Hade inga tecken på ovanlig trötthet och ingen feber igår heller, så det är ju bra.

Fortfarande lite småont i huvudet idag men ingen större fara. Är van att ha lite småont eftersom jag har fått sämre syn och brukar få lite känningar de dagar jag läser mycket. Ska i all fall gå till sjuksyster på skolan idag och höra vad de har och säga. Har smärtan släppt tills i eftermiddag, och att skolsyster säger att det inte är något allvarligt, så tänkte jag köra ett pass då. Tror inte att lite huvudvärk kommer påverka prestationen nämnvärt.

RoRoo
2011-12-18, 15:52
EXAKT vad som hänt mig med. Första smärtan kom vid benpress vid min sista rep när jag gav allt jag hade, efter det kommer smärtan vid sista repsen unde rkommande träningsdagar . vad gjorde du och vad hände?

Nible
2011-12-20, 12:54
EXAKT vad som hänt mig med. Första smärtan kom vid benpress vid min sista rep när jag gav allt jag hade, efter det kommer smärtan vid sista repsen unde rkommande träningsdagar . vad gjorde du och vad hände?

Kommer inte riktigt ihåg exakt vad jag för att det skulle sluta, men jag tog det i alla fall lugnare ett tag i just benpressen. Kan känna en början till smärtan nu också, men inte alls på samma sätt som förut.

Försök att inte pressa bak huvudet så mycket mot ryggstödet, kan ha något att göra med att blodtillförseln blir sämre om man gör så.

eggroll
2011-12-23, 01:59
Det lät inte roligt du, tycker definitivt att du ska kolla upp det det ända jag brukade ha var att jag fick som ett tryck i huvudet förmodligen inte helt frisk då.