handdator

Visa fullständig version : En sån pump så att det gör ont och inte kan försätta, behöver tips


dj_evil
2010-09-19, 17:53
När jag tränar framför allt rygg så får jag en sån jävla pump i min vänstra biceps. Ska lägga upp en bild så kan ni se exakt var jag får det. Framför allt jag får det av denna http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html och liknande övningar.

Vill gärna ha tips hur kan jag motverka detta? Eller vad jag kan göra åt det här, det stör hela rygg passet? Ibland när jag försöker igonera det så gör det ännu mer ont och då måste jag avbryta.

SirOrigami
2010-09-19, 18:04
Grym fysik mannen

ANIKI
2010-09-19, 18:36
Du greppar inte stången med handflatorna inåt i pulldown?
Hur ser ditt schema ut annars? Hela schemat alltså.

Salus
2010-09-19, 18:43
testa en pump produkt. De ger bättre pump!

Ondskapelsen
2010-09-19, 18:45
Hur brett håller du?
Ju bredare du håller desto mer kopplar du in biceps.

Pompere
2010-09-19, 20:15
Hur brett håller du?
Ju bredare du håller desto mer kopplar du in biceps.

Hur tänker du nu?

frogmachine
2010-09-19, 23:21
Hur tänker du nu?


Ju bredare ju mer kontakt på biceps kortare "huvud".

Ju smalare, ju mer längre + underarm.


Trodde ni snackade om bicepscurls här. Prova remmar, och koppla i ryggen mer.

dj_evil
2010-09-19, 23:49
Först och främst förlåt att jag inte berättade att på bilden är INTE JAG.

Sen får jag denna pump från olika rygg övningar så inte bara en och spelar ingen roll hur brett och inte brett jag har för jag har provat olika men samma resultat.

Har ingen riktig schema men ett rygg/biceps pass finns med varje vecka. Dock inte denna vecka då jag är riktig förkyld.

Ondskapelsen
2010-09-20, 07:18
har du skadat den armen tidigare? ↲har du begränsad rörlig

dj_evil
2010-09-20, 09:07
har du skadat den armen tidigare? ↲har du begränsad rörlig

Nej, dock svagare i denna arm är jag. Jag är svagare på hela min vänstra sidan. Dock mycket bättre än förr

Scratch89
2010-09-20, 10:19
Hur håller du dina handleder? Raka eller har du dem lite inåtböjda?

JimmyJoe
2010-09-20, 10:40
Sjukt. Jag vill också få sjuk pump men kanske inte såhär överdrivet.

Om du kör isoleringsövningar för biceps då? är det lika då?

vicarious
2010-09-20, 11:29
Träna på att söka kontakt med ryggen och inte dra för mycket med armarna. Sänk vikterna tills du hittar rätt.

hugok
2010-09-20, 11:33
Wow, jag som tyckte Arnold verkade få sjuk pump :D

dj_evil
2010-09-20, 11:56
Håller alltid min handleder raka, problemet med biceps att jag kör biceps efter ryggen och om det gör redan ont så kan jag inte bedöma om ja får samma ont när jag kör biceps eller inte. Ska prova snart eget pass med bra uppvärmning.

vicarious: jag hade det problemet förut, att jag tog för mycket och tyckte att det aldrig kändes något i ryggen eftersom jag använde bara armarna. Men i dagsläget så drar jag nästan med ryggen och lätta vikter som gäller. Men ändå får den där hårda pumpen i vänstra sidan.

Kan känna också att vänstra sidan är så himla hård och högra är fortfarande mjuk. Kan det bro att jag har svag vänster sida?

ANIKI
2010-09-20, 12:34
Testa att inte träna biceps samma pass som rygg.

Faktskt, så har jag själv haft lite av samma problem. Fast jag har haft i högra biceps, i hela muskeln. Jag är visserligen starkare i högra biceps, så förstår inte varför jag fick all pump i den sidan...

Nåja. För mig hjälpte det att träna med lättare vikter. Tidigare körde jag variation per vecka. Ena veckan körde jag 4x3 på nästan alla övningar, och veckan efter körde jag 8x3 och so on... Nu kör jag 15-20x3 och ska fortsätta så ett tag till.

dj_evil
2010-09-22, 20:44
Äntligen tillbaka på gymmet efter förkylning. Körde bröst/biceps pass. Trodde att jag hade tappat energi och styrka medan jag var borta men motsats hände.

Efter bröst så värme jag upp ordentligt med biceps, gjorde 4 set med minst 15 rep väldigt liten vikt. När ja kom upp i vikten då började jag känna hur pumpen började stiga för varje rep. Återigen som jag visade på bilden, fick en jävla ont pump och kändes som min biceps ville spricka bara.

Jag är svagare på vänster så jag provade olika övningar men var tvungen att ta i extra på vänstra sidan för att ens matcha högra. Och roligaste av allt, jag har lite träningsvärk nu i högra och vänstra känner jag inget alls. Detta har blivit så himla skumt efter dagens pass.

vad kan jag göra åt pumpen som gör ont fan? Och hur ska ja få vänstra sidan lika stark som högra?

Heine
2010-09-23, 11:00
vad kan jag göra åt pumpen som gör ont fan? Och hur ska ja få vänstra sidan lika stark som högra?

Pumpen vet jag inte hur du ska råda bot på tyvärr.
Men ett tips för att jämna ut styrkan i armarna är att köra mycket skivstångscurl istället för hantlar. Jag var grymt mycket svagare i vänster arm när jag började träna och detta var psykologiskt påfrestande när man körde alternerande hantelcurl då vänstern alltid failade antalet reps innan högern. När man kör skivstångscurl så märker man inte av detta lika mycket (så var det iaf för mig när jag började träna). Nu kör jag både skivstångs- och hantelcurl och visst är jag fortfarande något svagare i vänster men det har definitivt jämnat ut sig.

dj_evil
2010-09-23, 13:28
Heine, ska absolut tänka på det du säger eftersom det är samma sak som jag känner som du säger.

fdanell
2010-09-23, 14:21
Säker på att det inte är någonting bakomliggande som orsakar smärtan? Aldrig hört om någon som får "ont" av pump. Kanske någon nerv eller mindre muskelbristning som gör ont när du för ökat tryck på den?

dj_evil
2010-09-23, 15:33
Säker på att det inte är någonting bakomliggande som orsakar smärtan? Aldrig hört om någon som får "ont" av pump. Kanske någon nerv eller mindre muskelbristning som gör ont när du för ökat tryck på den?

Kanske är det så som du säger men det är inget jag vet om. Eftersom sen första gången jag började träna styrke träning har jag haft det problemet.

Har också frågat folk på gym som har tränat många år men de tyckte att det var skumt också. Så jag vet inte vad det bror på, min bästa chans att jag är svagare i vänstra sidan mycket än högra och kanske behövs mycket mer av mig för att nå samma effekt som högra.

Jag har aldrig pushat min högra tillräckligt för att veta om jag har samma problem på högra heller.

mpersson
2010-09-23, 16:24
Försök att isolera ryggmuskelaturen mer i rörelsen. Drar du mer med armarna ger oftast greppet och biceps upp först vilket leder till den pumpen.

ANIKI
2010-09-23, 19:49
Lätta på greppet. Använder du handledsskydd eller handskar med handledsskydd?

dj_evil
2010-09-23, 20:20
Lätta på greppet. Använder du handledsskydd eller handskar med handledsskydd?

Nix, dock provat med det och samma sak är det.

smeander
2010-09-23, 20:38
När du gör ryggövningar ska du använda ryggen inte armarna, bättra på utförandet!

Tobbeh
2010-09-23, 21:09
Gick precis in på högreps/uthållighets period, pumpen jag får i nedredelen av biceps är fruktansvärd. Det gör så ont att jag inte vet vad jag ska ta vägen.. Jag gillar pumpen, jag älskar den i VANLIGA fall!

Under tidigare uthållighets perioder upplevde jag inte alls pumpen på samma vis, undrar skarpt vad det beror på..

MilkmaN
2010-09-27, 13:59
Jag upplever exakt samma sak, i just den övningen. En lösning är att använda remmar, men när jag glömmer dem så är det obscent. Får ont på exakt samma ställe, fästet biceps/underarm. Jag antar att det beror på att greppet ger sig.

Å andra sidan får jag lätt samma pump i triceps, bröst osv om jag kör efter kontakt och högreps, att jag måste liksom "krypa ihop" för att det gör så ont i muskeln.

JesperL
2010-09-27, 20:00
Använder du kreatin? Själv fick jag sån pump att det gjorde ont så jag fick avbryta när jag överdosade kreatin.